Muusikoiden.net
08.12.2016

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kiertoilmahengitys
1
Maya-97
26.06.2012 15:53:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin kovasti oppia kiertoilmahengityksen.En vain ole löytänyt siitä hirveästi Suomen kielistä tietoa.En omista didgeridoota,trumpettia,pasuunaa enkä mitään muutakaan vaskipuhallinta.Soitan klarinettia ( ja ;D nokkahuilua ) , onko minun edes mahdollista oppia kiertoilmahengitystä?Olisin erittäin kiitollinen, jos joku vastaisi, olen miettinyt asiaa useamman vuoden..Voikohan kiertoilmahengitystä edes "hyödyntää" missään muussa soittimessa kin didgeridoossa?Onko kellään hyviä vinkkejä, miten voisin mahdollisesti oppia kiertoilmahengityksen?

Piper Julle
13.09.2012 17:20:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps,
itse käytän kyseistä taktiikkaa soittaessani. Kannattaa aloittaa harjoittelu puhaltamalla kuplia mehupillillä mukissa. Paina pilliä sormillasi hieman lyttyyn ja sulje nielu kuin sanoisit G. eli siis toimii siten että nenän kautta ilma sisään ja poskiin varastoitu ilma ulos, tyhjennä poskesi silloin kun vedät ilmaa sisään. Kuplinta ei saisi loppua ja hengitys on melko tiheätä, terävästi mahan kautta.

Aluksi se on todella masentavaa ja epätoivoista mutta itselläni kesti n.2 tuntia oppia tekniikka. Joillakin nenän murtuminen on estänyt sen oppimisen kun ei saa tarpeeksi ilmaa kuulemma.

Monet fonistit ilmeisesti käyttävät, lähinnä ruokolehdykkäpuhaltimiin, siis että huilussa tämä ei ole niin kätevä. Ihan soundin takia. Itse käytän tekniikkaa säkkipillin harjoituspillillä harjoitellessani.

Älä vaan luovuta, sisulla se siitä!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti