Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minne myydä digitaalihaitari?
1 2
Murgo
29.08.2012 14:39:36 (muokattu 29.08.2012 14:48:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Jatkona tuolle yleisemmälle kysymykselle, mitä olette mieltä, onko tämä soitin vai ei: http://youtu.be/g0mlNH8PnN0
 
Se on soitin mutta ei OMA soittimensa vaan jälleen kerran syntetisaattori "poikkeavalla" käyttöliittymällä. Aivan kuten syntetisaattori on edelleen syntetisaattori vaikka sitä ohjaisi esim. nauhakontrollerilla tai laserharpulla.
 
Eli nauhakontrolleri tai laserharppu eivät minusta ole soittimia sinänsä vaan tapoja ohjata syntetisaattoria vaikkeivät varsinaisesti mitään akustista soitinta jäljittelekään, hiukan sama juttu kuin että minusta haitari on haitari riippumatta siitä onko siinä pianokoskettimet vai näppäimet vaikka soittotekniikka onkin erilainen.
 
Theremin onkin sitten jo hiukan vaikeampi tapaus, periaatteessa sekin menee syntetisaattorien ryhmään mutta on senverran erikoinen ääneltään ja soittotekniikaltaan että voisi jo sanoa "omaksi" soittimekseen.
 
Mutta kaipa se rajanveto on aika henkilökohtaista, varmaan joku ei sähkökitaraakaan pidä erillisenä soittimena.
 
Hieno soundi kyllä tuossa videossa. Englannintorvi kuuluu fagotin ohella niihin puhallinsoittimiin joita olisi kiva joskus opetella soittamaan mutta ei kovin todennäköistä kun ovat hirmuisissa hinnoissa ja erittäin vaativia.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
29.08.2012 15:01:45 (muokattu 29.08.2012 16:56:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Se on soitin mutta ei OMA soittimensa vaan jälleen kerran syntetisaattori "poikkeavalla" käyttöliittymällä. Aivan kuten syntetisaattori on edelleen syntetisaattori vaikka sitä ohjaisi esim. nauhakontrollerilla tai laserharpulla.
 
Eli nauhakontrolleri tai laserharppu eivät minusta ole soittimia sinänsä vaan tapoja ohjata syntetisaattoria vaikkeivät varsinaisesti mitään akustista soitinta jäljittelekään, hiukan sama juttu kuin että minusta haitari on haitari riippumatta siitä onko siinä pianokoskettimet vai näppäimet vaikka soittotekniikka onkin erilainen.

 
Tuo on se tekniikan näkökulma. Soittajan kannalta asia on ihan toisin. Just tämä ohjain just tuon modulin kanssa saattaa käydä soittimesta, mutta kun siihen vaihtaa koskettimille tarkoitetun äänimodulin niin ei kelpaa enää. Soittaja vaatii että soitin käyttäytyy kuin soitin. Tästähän on kysymys kun haitaristit kiistelevät onko Rolandin digihaitari soitin.
 
PS. Mä itse kelpuutan tällä setupilla juuri tämän englannintorven ja fagotin, mutta fonit, klarat ja poikkihuilu ei pääse riman yli. Varmaankin siksi kun olen soittanut niitä itse ja tämä ei pääse samaan.
 
Mutta se soitinmaisuus, jonka soittaja tässä kokee, on yhdistelmä tuttua käyttöliittymää ja fyysiseen mallinnukseen perustuva synteesi joka käyttäytyy fyysisen soittimen tapaan, siinä miten se reagoi puhallukseen, puristukseen, näiden muutoksiin, sekä sävelen vaihtoon ja noihin kaikkiin yhdessä.
 
Mutta jos tätä vertaa tuohon haitarihommaan, niin puhaltajathan eivät osta tämäntapaisia pelejä korvatakseen fyysisen soittimensa, vaan laajentaakseen soundimaailmaa. Vähän sama kuin että mulle tämä ei kelpaa klarana eikä fonina.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «