Muusikoiden.net
03.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Thomannin sellot
1
alexalalaa
02.06.2011 14:06:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kellään kokemusta thomannin halvoista (219e) selloista että onko ne oikeasti mistään kotoisin. Ajattelin itse aloittaa sellon soiton joten mitään kallista en kehtaa ostaa, kaikki tieto on tarpeellista!! :)

esim. http://www.thomann.de/fi/thomann_gothic_cello_44.htm

kituuus!

Juicefani11
08.06.2011 11:27:26

No mieti asiaa siltä kannalta, että onko Harley Benton saanut hyviä arvosteluja, ja tule sitten kysymään uudelleen.. :)

Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
alexalalaa
08.06.2011 23:35:23

eihän tuo ole edes Harley Benton... toisella palstalla joku kertois ostaneensa 150e alttoviulun thomannilta joka oli kuulemma ollu ihan pirun hyvä. onhan tuossa palautus oikeuskin. mutta ei taida omaa kokemusta nuista olla, sitä lähinnä haen. : )

Murgo
09.06.2011 04:59:30 (muokattu 09.06.2011 05:07:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli muutaman vuoden ajan Thomannilta ostettu halppissello (muistaakseni tällainen http://www.thomann.de/fi/alfred_stingl_celloset_as_060_c_44.htm ), tosin jonkin verran linkittämääsi kalliimpi, se kun oli "kokopuinen" eikä laminoitu.

Kyllä sillä sellonsoittoa kokeilemaan pääsi, isoimpina ongelmina oli puiden eläminen kosteudenvaihteluiden mukaan, talvella kielet alkoivat säristä kun kaula taipui taakse ja pari liimasaumaa aukesi. Tosin kämppäni on talvisin niin törkeän kuiva että vastaavia ongelmia on ollut useimpien puisten soittimien kanssa. Laminoidussa soittimessa elämisongelmat lienevät pienempiä kuin "kokopuisessa", tosin kaulahan siinäkin on umpipuuta eli jos on huonosti kuivattu niin voi vääntyä.

Pientä säätöä (satulan ja tallan viilailua, kielten vaihtoa parempiin) ovat itselläni kaivanneet nuo halppikset mutta ihan soittokelpoisia ovat olleet näin itseopiskelevalle harrastelijalle, kokemusta on sellon lisäksi viulusta, sähköviulusta (Harley Benton, ajaa asiansa silti ihan hyvin), alttoviulusta ja kontrabassosta, kaikki "kiinalaatua" eri lähteistä. Hyvänä puolenahan noissa on ainakin minulle juuri se että uskaltaa itsekin koskea työkalujen kanssa kun ei ole isoa rahamäärää kiinni eikä arvo romahda jos joku huomaa että on itse viilailtu.

Ääneltään ne kaikki ovat minusta kuulostaneet ihan mukavilta etenkin osaavamman tuttavan soittamina (jolle myinkin ko. sellon kun halusin kontrabasson), tosin mikään klasaripuristi en ole eli en tiedä miltä oikeasti hyvä viulu tai sello kuulostaa itse soitettuna kun en ole sellaisia koskaan kokeillut. Tietysti laminoidussa soittimessa ei ääni ehkä ole yhtä kaunis ja voimakas kuin "kokopuisessa". Kontrabassoni on laminoitu ja ainakin se on ilman vahvistusta näppäiltynä melkoisen hiljainen, jousella tosin irtoaa jo enemmän ääntä. Mikitettynä kuitenkin sekin toimii ihan hyvin, mikkisysteemin rakensin itse :) .

Eli jos tarkoitus on vain kokeilla sellonsoittoa huvin vuoksi ja edes jonkilaista tee-se-itsehenkeä mahdollisiin pikkuviilauksiin löytyy niin kaipa nuo halvimmatkin silloin asiansa ajavat, sinfoniaorkesteriin tuskin sinäkään ainakaan heti tähtäät, muuten et moisia edes harkitsisi. Jos taas aiot vakavissasi ruveta sellistiksi niin sitten ehkä kannattaa yrittää löytää joku kokeneempi neuvomaan ja miettiä jotain käytettyä laadukkaampaa. Tosin niiden hinnat taitavatkin sitten alkaa suunnilleen tonnista.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
alexalalaa
11.06.2011 14:14:12

Kiitosta! Tuota juuri hain! Olen soittanut kontrabassoa 7 vuotta ja soitan sitä myös isossa orkesterissa. Lähinnä selloa haluaisin soittaa, jotta voisin jotain jousisoitinta soittaa myös kotona, koska ei tuommoinen iso möhkäle basso kerrostaloasuntoon mahdu ja pidän matalista äänistä! Jotenkin uskon että söhköisitä soittimista menee se "tunne".

Mutta kiitos tosi paljon neuvoista, nuo ovat kyllä tarpeen.. :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti