Muusikoiden.net
07.12.2016

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oktaavimandoliini vai buzuki
1 2
Mare552
25.02.2011 09:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin jo aikaa sitten mandolan.

http://www.thomann.de/fi/hora_mandola_m1088.htm

Oli päässyt loppumaan ja tulee lienee kuun lopulla.

Odotellessani olen pahkäillyt, että miksei samalla voisi ostaa oktaavimandoliinia.
Niitä en vaan mistään löydä. Tuskin ainakaan pariin sataan eguun.

Mutta käykö buzuki oktaavimandoliinista?

Vai onko mensuuri 66 cm liian pitkä?
Jos tuollaisen..

http://www.thomann.de/fi/hora_irish_bouzouki_m1089p.htm

Aiemmasta ketjusta luin että oktaavimandoliinin mensuuri 55 cm mutta..

http://www.thomann.de/fi/pro_natura_irish_bouzouki.htmon

Tämän viritys on kuten oktaavimandoliinin, vain alin kielipari e- vireeseen.

Thoman pro_naturassa ei ole mensuurista tietoa.

Hora M 1089 p virettä sitten taas en tiedä, mutta siinä on mikkimahdollisuus, jos koppa ei itsessään soi riittävästi.

Vielä kai ehtisin muuttaa tilauksen, mutta saako buzukista järkevää oktaavimandoliinia?

Oktaavipeli kiinnostaisi tänään, siitähän saisi mandolankin helposti kapolla.

Kielet ehkä pitäis vaihtaa tms?

Ja olisihan tuossa sitten ainakin buzuki jos sellaisen joskus haluaisi.

Ai tähänks riville?
Mare552
26.02.2011 09:47:56

Tuon mukaan kyllä 66 cm mensuurilla oktaavimaniskan viritys onnistuu, mikäli ylimmät kielet kestää sävelaskeleen nostamisen.

Ja toisaalta, kaippa tottuu tuohon pieneen eroonkin.

http://www.musik-produktiv.de/gewa-pro-natura.aspx

Ajatukseni on vaan lähinnä se, että miksi tyytyä mandolaan, kun miltei samalla rahalla saa laajempi alaisen soittimen.

Sanokaa ny jotain....

Ai tähänks riville?
Zarmo
26.02.2011 10:45:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oktaavimandoliini ja busuki viritetään usein samalla tavalla. Ei niillä hirveästi eroa ole. Oktaavimandoliinilla on ehkä kivempi soittaa melodioita, kun kaula on lyhyempi. Soundiin vaikuttaa aika paljon se, että virittääkö alakieliparit oktaaviin vai unisonoon.

Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Topi Nambur
26.02.2011 12:54:55

Mare552: Ajatukseni on vaan lähinnä se, että miksi tyytyä mandolaan, kun miltei samalla rahalla saa laajempi alaisen soittimen.

Irlantilaisbouzoukit sopivat paremmin säestykseen kuin melodiasoittoon, mutta ainahan voi soittaa melodian ja säestyksen välimuotoa tai käyttää kapoa. Millaista musiikkia aiot kirahvikaulalla soittaa?

Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Mare552
26.02.2011 13:07:55

Zarmo: Oktaavimandoliini ja busuki viritetään usein samalla tavalla. Ei niillä hirveästi eroa ole. Oktaavimandoliinilla on ehkä kivempi soittaa melodioita, kun kaula on lyhyempi. Soundiin vaikuttaa aika paljon se, että virittääkö alakieliparit oktaaviin vai unisonoon.

Eli voiko sanoa, jos vaihdan tilaukseni Hora mandolan sijaan tuohon Horan Buzukiin, saan periaatteessa monipuolisemman soittimen?

Sointiahan ei voi sanoa, kun tuo tilaus on "sika säkissä".

Mutta tuo elektroakustisuus antaa lisää mahdollisuuksia.

Maniskaa olen rimputellut, sen äänilala tahtoo loppua usein kesken, kun en pidä, eikä vaimoni varsinkaan pidä liian kimeästä saundista.

Tuo parikielisyyden saundi on vaan kivaa, sekä varmaan sointusoittaminen sujuu tuollaisella jo paljon kivemmin kuin maniskalla.

En tiedä mistä johtuu, mutta tuo kvinttiviritys on myös paljon helpompi korvakuulosoittoon kuin kitaran viritys. Kitaraa olen paljon enemmän soittanut, mutta sillä tulee virheitä paljon enemmän jos ei ole opetellut kappaletta.

Ai tähänks riville?
Mare552
26.02.2011 13:38:22

Topi Nambur: Irlantilaisbouzoukit sopivat paremmin säestykseen kuin melodiasoittoon, mutta ainahan voi soittaa melodian ja säestyksen välimuotoa tai käyttää kapoa. Millaista musiikkia aiot kirahvikaulalla soittaa?

Niin, Vielä tahdon tarkentaa että aion virittää tuon bozoukin oktaavimaniskan vireeseen. Uskon että korkein kielipari kestää tuon sävelaskeleen noston, varma en toki ole. Mutta ainakin kieliparia vaihtamalla pitäisi onnistua. Vai?

En vielä tiedä millaista musiikkia soitan. Aika näyttää. Mutta maniska on vähän liian kapea-alainen soitin, vaikka se sylissä katselen telkkarikin.

Mutta ehkä ajatus tuollaisen ominaisuudesta juuri sointusoittimena kiinostaa.
Maniskan kanssa laulaa luikutan melodian kanssa, mutta ehkä sointuja väliin ois kiva...

Ja onko tyhmä ajatus käyttää sitä välillä buzuki vireessä tai mandola vireessä?

Sekä kapon kanssa mandolana.

Paljon kipaleita tahtoo jäädä maniskalla soittamatta, kun alaäänet loppuu, tai pitää soittaa turhan korkalla sävellajilla.

En vaan pidä liian kimakasta saundista.

Ai tähänks riville?
sohvarämpyttäjä
26.02.2011 20:12:49

Tuon tyyliseksi soittimeksi saattaisin itse valita tenoribanjon.
http://www.thomann.de/fi/tennessee_tenor_banjo.htm
Samalla lailla "pitkä versio" mandoliinista kuin busuki ja oktaavimandoliiniki.
Tenorbanjossa on kuiteskin 8 sijasta vain 4 kieltä. Uskoisin, että on tuon johdosta pikkuisen hellempi sormille - lisäksi jää vähän enempi tilaa mahduttaa sormia sointuja ottaessa. Nämä molemmathan ovat ainakin omassa mandoliinin rimputtelussa sulavan soittonautinnon hidasteena. Kaikki päättely siis silkalla mutu tiedolla. Kertokoon asiasta oikeasti tietävät oikean totuuden ...

Mare552
28.02.2011 16:27:08

Tänään soitin Tomannille ja vaihdoin tilaukseni Hora bozoukiin M1089 M eli sellaiseen jossa on mikitys.

Soitimen "kamelikaulaisuudesta" en tiedä enkä välitä, koska onhan Ibanez v70 elektroakustisessani sama skaala.

Tuolla soittaminen on jäänyt vähiin, kun on noita kitaroita piisaa ja maniska on vaan pitkään ollut in. Ehkä siksikin kun on niin pieni ja kevyt, aina käsillä sohvalla.

Sormet kyllä kestää parikielisyyden, vielä kun niihin saisi jostain taitoa ja ideoita uusiin säveliin.

Ai tähänks riville?
Topi Nambur
28.02.2011 19:01:23

Mare552:

Mutta tuo elektroakustisuus antaa lisää mahdollisuuksia.

Maniskaa olen rimputellut, sen äänilala tahtoo loppua usein kesken, kun en pidä, eikä vaimoni varsinkaan pidä liian kimeästä saundista.

Tuo parikielisyyden saundi on vaan kivaa, sekä varmaan sointusoittaminen sujuu tuollaisella jo paljon kivemmin kuin maniskalla.

En tiedä mistä johtuu, mutta tuo kvinttiviritys on myös paljon helpompi korvakuulosoittoon kuin kitaran viritys. Kitaraa olen paljon enemmän soittanut, mutta sillä tulee virheitä paljon enemmän jos ei ole opetellut kappaletta.

Ahaa, aiot käydä bouzoukisi kanssa keikoilla, joilla tarvitaan sähkövahvistusta.
Mandoliinisi kimeä sointi saattaa johtua kannen ominaisuuksista. Onko kansi kokopuuta - seetriä vaiko kuusta? Onko se tasainen, koverrettu vaiko prässätty? Laadukas sointi maksaa, eikä ihan taskurahalla saa pehmeä- ja rikassoitinta mandoliinia.

Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Topi Nambur
28.02.2011 19:03:37

sohvarämpyttäjä: Tuon tyyliseksi soittimeksi saattaisin itse valita tenoribanjon.
http://www.thomann.de/fi/tennessee_tenor_banjo.htm
Samalla lailla "pitkä versio" mandoliinista kuin busuki ja oktaavimandoliiniki.
Tenorbanjossa on kuiteskin 8 sijasta vain 4 kieltä. Uskoisin, että on tuon johdosta pikkuisen hellempi sormille - lisäksi jää vähän enempi tilaa mahduttaa sormia sointuja ottaessa. Nämä molemmathan ovat ainakin omassa mandoliinin rimputtelussa sulavan soittonautinnon hidasteena. Kaikki päättely siis silkalla mutu tiedolla. Kertokoon asiasta oikeasti tietävät oikean totuuden ...

Niin, tai tenorikitaran, jossa on pehmeämpi ääni kuin nasaalissa banjossa. Tuplakuoroisuus ei vaikuta mitenkään ratkaisevasti luuttusoitinten soitettavuuteen.

Mare552
28.02.2011 20:57:40

Topi Nambur: Ahaa, aiot käydä bouzoukisi kanssa keikoilla, joilla tarvitaan sähkövahvistusta.
Mandoliinisi kimeä sointi saattaa johtua kannen ominaisuuksista. Onko kansi kokopuuta - seetriä vaiko kuusta? Onko se tasainen, koverrettu vaiko prässätty? Laadukas sointi maksaa, eikä ihan taskurahalla saa pehmeä- ja rikassoitinta mandoliinia.

Hehee, vai että keikoilla, kun ei edes sotittokavereita löydä mistään :)

Itekseni rämpytän yksinäisyydessäni, ja vaimo enemmän valittaa noista kimakoista äänistä. Sopii mun maniskan kimakka saundi biisiin mihin se kuuluu.
Siis sain kivan soittimen kun korjasin vanhan venäläisen maniskän viilaamaalla ja säätämällä.

Saundi päihittää 160 egee maksaneen Cremonan ainakin Vaikka sitä musiikkia ja soittimia taitava ystäväsni kehuikin hyväksi.

Mutta äänialan kapeus, haluisin heittää sointuja väliin ja uskon että se käy kun skaalaa riittää.

Siis korvaan soittotaitoa skaalaa pidentämällä....

Ai tähänks riville?
Mare552
20.03.2011 07:53:39

Topi Nambur: Irlantilaisbouzoukit sopivat paremmin säestykseen kuin melodiasoittoon, mutta ainahan voi soittaa melodian ja säestyksen välimuotoa tai käyttää kapoa. Millaista musiikkia aiot kirahvikaulalla soittaa?

Nyt on jonkin aikaa ollut tuo "kirahvikaula". Sekä olen tajunnut mikä ero siinä on kitaran samaan mensuuriin. Eli kvinttiviritys. Todella tarvitaan liukkaita sormia jos haluaa soittaa nopeasti ala-asemista. Se on kyllä ihan kivaa, mutta ainakin vielä tarvii katsekontaktin. Kielet on liukkaat eikä kuulu sitä liukumisääntä, joten helppo liikutella sormia pidempiakin välejä. Oikeastaan ihan hauskaa.

Ero oktaavimandoliiniin käsittääkseni on kun kaksi alinta kieliparia ovat oktaavin erolla (tarkoittaako kuorossa?).

Se tuo kyllä hienon soinnin. Itse kuvittelen soinnin johtuvan kvinttien ja kvarttien sekoittumisesta viereisiin kielipareihin tms.

Olen tyytyväinen soittimeeni. Capon kanssa myös kiva.

Lainasin kirjastosta "Mandolin solos" jossa nuotit ja cd 57 kappaleelle. Aika yksinkertaisia lirutuksia, mutta kiva koittaa ensin korvakuulolta, sitten nuoteista tarkentaa.

Sekä koittaa samaa buzukilla ala-asemista.

Siis viritin soittimeni mandolaksi, eli korkein d = minulla e.

Ai tähänks riville?
Topi Nambur
25.03.2011 11:49:17

Mare552: Nyt on jonkin aikaa ollut tuo "kirahvikaula". Sekä olen tajunnut mikä ero siinä on kitaran samaan mensuuriin. Eli kvinttiviritys. Todella tarvitaan liukkaita sormia jos haluaa soittaa nopeasti ala-asemista. Se on kyllä ihan kivaa, mutta ainakin vielä tarvii katsekontaktin. Kielet on liukkaat eikä kuulu sitä liukumisääntä, joten helppo liikutella sormia pidempiakin välejä. Oikeastaan ihan hauskaa.

Ero oktaavimandoliiniin käsittääkseni on kun kaksi alinta kieliparia ovat oktaavin erolla (tarkoittaako kuorossa?).

Onnitteluni uuden soittimen johdosta! Katsekontaktin määrä varmasti hieman vähenee ajan kuluessa. Virityksestä sen verran, että, käytin oktaavimandoliinissa alun perin viritystä GDAE, mutta soitonopettajani taivutteli minut siirtymään GDAD-viritykseen. Tämä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Uusi viritys mahdollistaa jännittävät soinnut, joissa ylin kielikuoro soi yleensä vapaana, mutta myös melodiasoitto käy laatuun. Kolmikuoroisen DAD-bouzoukin kappaleita on helppo soittaa alkuperäisin sormituksin. Kapoa tulee käytettyä melko paljon etenkin A-pohjaisissa kappaleissa.

Oktaavimandolinistit, jotka keskittyvät sointusäestykseen ja haluavat keveän soinnin, pistävät kahteen alakuoroon oktaavikielet. Tiedän Suomesta yhden näin tehneen soittajan.

Olisi kiinnostavaa kuulla busukisi sointia. Olisiko pieni näyte paikallaan?

Topi Nambur
23.06.2011 17:56:30

Mare552: Nyt on jonkin aikaa ollut tuo "kirahvikaula". Sekä olen tajunnut mikä ero siinä on kitaran samaan mensuuriin. Eli kvinttiviritys. Todella tarvitaan liukkaita sormia jos haluaa soittaa nopeasti ala-asemista. Se on kyllä ihan kivaa, mutta ainakin vielä tarvii katsekontaktin. Kielet on liukkaat eikä kuulu sitä liukumisääntä, joten helppo liikutella sormia pidempiakin välejä. Oikeastaan ihan hauskaa.

Nyt olisi jo aika kuulla kirahvikaulankuulumiset. Miten soitto sujuu, mitä olet soittanut ja saisimmeko soittonäytteen?

Mare552
28.06.2011 06:33:58

Topi Nambur: Nyt olisi jo aika kuulla kirahvikaulankuulumiset. Miten soitto sujuu, mitä olet soittanut ja saisimmeko soittonäytteen?

Jaa-a. Hetkinen. Missähän se mun kirahvikaula on......
tuolla kitaralaukussahan se, kun oltiin kesälomareissulla, se oli mukana ja kun vaimon siskonmiehen kanssa soiteltiin, se oli ekana iltana vahvarin kanssa ja aika metkat saundit.

Sen jälkeen se seisoi nurkassa ja rämpytin kitaraa, kuten ennenkin.

Paino sanalla "rämpytin"........

Miksi haluat sitä soittonäytettä? Laita sinä omasi, minulla ei ole sellaista.

Minä olen alkanut kitaran soittamisen vasta 50 vuotiaana, eli kuusi vuotta soitellut itsekseni.
Siitä voit päätellä tasoni. Vaimo joskus ehdottaa että menisin vanhuksille kitaran kanssa laulamaan, mutta en ole lämmennyt, onhan vanhuksillakin vielä monella kuuloa ja musiikkitajua jäljellä.
Esim. mieskuorossa missä laulan, on keski-ikä 60- 70 vuoden välillä. Vanhin kai 85 vuotias mukava heppu.

Laulamista harrastan eniten ja se on laji joka on vahvin minulla,

En ole paljoa perehtynyt ko. soittimella soitettavaan musiikkiin, enkä paljon sointuihinkaan, mutta pidän sen saundista.

Kapon kanssa aika kiva peli.

Jos olisin ostanut oktaavimandoliinin, eikös se olisi ollut samanpaksuisilla kielillä?

Eli ei tuo kahden matalimman kielen oktaavieroa, joka antaa sen makean saundin.

Ai tähänks riville?
Mare552
28.06.2011 06:40:11

Topi Nambur: Nyt olisi jo aika kuulla kirahvikaulankuulumiset. Miten soitto sujuu, mitä olet soittanut ja saisimmeko soittonäytteen?

Todellakin, kun olet näköjään oikea soittaja, olisi kiva jos antaisit vinkkejä ja ohjeita, mistä löydän tuolle soittimelle sopivaa musiikkia, sekä muita vinkkejä.

Myös kun soittonäytemies olet niin mielelläni kuunteklen sinun soittoasi.

Poikkesimme kesälomamatkan alussa yhdella kaverillani, joka on ikänsä soittanut kiraraa ja kreikkalaista buzukia, sek mandoliinia.

Täytää sanoa että niissä käsissä nuo soittimet soi aivan eri tavalla kuin itsellä.

Ehkä jos itekkin olisin aloittanut ees 15 vuotiaana ja ois ollut soittokavereita että oltais kaiket päivät hangattu, kuulostaisi minunkin soittoni mukavammalta.

Kyllä nytkin jotkut luulee että osaan soittaa, mutta asia ei ole niin.

Ai tähänks riville?
Zarmo
28.06.2011 10:34:23

Irkkubusukillehan sopii tietenkin esim. irlantilainen kansanmusiikki.
Jos tykkää soitella instrumentaalibiisien melodioita, niin nuotteja lötyy esim. http://www.thesession.org/
Jos taas mielummin säestää laulettuja kappaleita, niin googlella löytänee helposti.

Terssittömät soinnut kuulostavat usein kivoilta.

Itse soittelen oktaavimandoliinilla vähän kaikenlaista musiikkia. Hyvin toimii, joskin soi aika lailla samassa rekisterissä, kuin kitara.

Vapinamonologeja
töissätäällävaan
28.06.2011 14:25:29

Jos ei ole soittokavereita ,niinkuin ei minullakaan ole,niin sitten tehdään moniraitaäänityksiä!. Itse ostin vuosi takaperin Johnsonin MA-500 bozoukin,ja soitin sitä ihan dgbe-virityksellä, kun se nyt vaan oli helpompaa soittaa nuoteista melodiat kitaran tyyliin.
Nyt vaihdoin siihen "normaalimpaan" gdad-vireeseen ja olen ihan eksyksissä melodia puolella,mutta soinnut kyllä löytyi helposti.

Akustisilla soittimilla yleensä irkku,old-time ja ja helpot klassisen biisit,ovat minulle läheisimmät ja nuotteja olen löytänyt Kaisaniemen F-stä.Viimeksi ostin Tinapilli-ja nokkahuilukirjat ja suurin osa oli helppoja c- ja d-duuri biisejä.

Oktaavimandoliinia,en ole ajatellut ostaa,mutta nyt on on tullut paha Mandocello-vipatus...Ihan niinkuin minä sitä muka tarvitsisin ja kesälomarahat tulee heinäkuun tilistä.

Zarmo
28.06.2011 15:14:42

Itse kielitin ja viritin juurikin tuollaisen thomannin halpabusukin mandoselloksi. Eipä ole oikein löytynyt käyttöä.

Vapinamonologeja
Topi Nambur
28.06.2011 18:29:21

Mare552: Jaa-a. Hetkinen. Missähän se mun kirahvikaula on......
tuolla kitaralaukussahan se, kun oltiin kesälomareissulla, se oli mukana ja kun vaimon siskonmiehen kanssa soiteltiin, se oli ekana iltana vahvarin kanssa ja aika metkat saundit.

Sen jälkeen se seisoi nurkassa ja rämpytin kitaraa, kuten ennenkin.

Paino sanalla "rämpytin"........

Miksi haluat sitä soittonäytettä? Laita sinä omasi, minulla ei ole sellaista.

Minä olen alkanut kitaran soittamisen vasta 50 vuotiaana, eli kuusi vuotta soitellut itsekseni.
Siitä voit päätellä tasoni. Vaimo joskus ehdottaa että menisin vanhuksille kitaran kanssa laulamaan, mutta en ole lämmennyt, onhan vanhuksillakin vielä monella kuuloa ja musiikkitajua jäljellä.
Esim. mieskuorossa missä laulan, on keski-ikä 60- 70 vuoden välillä. Vanhin kai 85 vuotias mukava heppu.

Laulamista harrastan eniten ja se on laji joka on vahvin minulla,

En ole paljoa perehtynyt ko. soittimella soitettavaan musiikkiin, enkä paljon sointuihinkaan, mutta pidän sen saundista.

Kapon kanssa aika kiva peli.

Jos olisin ostanut oktaavimandoliinin, eikös se olisi ollut samanpaksuisilla kielillä?

Eli ei tuo kahden matalimman kielen oktaavieroa, joka antaa sen makean saundin.

Hienoa kuulla, että olet lomaillut ja soittanut kirahvikaulaa lankosi kanssa. Soittonäytettä kaipasin sen vuoksi, että haluaisin kuulla, miten romanialaisvalmisteinen bouzouki soi. Sain muuten vihdoin ladattua soittonäytteeni Maihinnousuun, kun niin kauniisti sitä pyysit.

Kyseinen pätkä on talvella tekemäni harjoitus, jossa kokeilen Hamburska-nimisen suomenruotsalaisen pelimannikappaleen komppaamista oktaavimandoliinilla. Soitan melodian mandoliinilla, komppaan yhdellä oktmandoliinilla ja yritän soittaa toisella oktmandoliinilla säestyksen ja kakkosäänen välimuotoa. Lataan jotain viimeistellympää, jahka ehdin.

Siitä, että sanot aloittaneesi kitaransoiton kuusi vuotta sitten 50-vuotiaana, ei voi päätellä juuri mitään. Suomalaiset ovat näet niin vaatimattomia - paitsi savolaiset. Mieskuorolaulu on hieno harrastus.

Oktaavimandoliineja on sekä unisono- että oktaavikuoroisia.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti