Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alttomandoliini
1
Mare552
19.01.2011 14:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee kummallisia ajatuksia mieleen usein :)

Kun edellisessä kirjoitin alttoviulusta, tuli mieleen että voisihan olla alttomandoliinikin.

Mensuuri toki olisi eri, mandoliinin n. 35 cm, alttoviulun 39 - 42 cm, mutta tuo ei haittaa, jos muuten onnistuisi.

Eli tavallisen mandoliinin periaatteessa saisi altoksi, mikäli se kestää paksumman kieliparin, joka viritetään C:hen.

Sekä jos tuo C- kieli toimisi intonaatioltaan vähintään 7- väliin asti.

Muut kielethän vain siirtyisivät pykälän alaspäin ja korkein kielipari jäisi pois.

Usein mandoliinissakin loppuu ääniala juuri alapäässä, e- kielen puuttumisen korvaisi ainakin minun soitossani kun jatkaa otelautaa ylöspäin.

Minulla on kaksi mandoliinia, toisesta voisin kokeilla.

Onko kenelläkään kokemusta, miten paksu pitäisi olla tuo C- kieli, joka varmaan pitäisi itse tehdä kitaran kielestä.

Äkkiseltään kokeiltuna kitaran E - kieli soi 35 cm (mandoliinin mensuuri) d#, eli paksu kitaran E-kieli voisi pelittää.

Kysymys vain, vääntyykö maniskan kaula?

Onko tässä muutenkaan järkeä?

Tosin sitä järkevyyttä ylimainostetaan ihan liikaa. Ihminen on erittäin epäjärkevä kaiken kaikkiaan (pieni filosofinen pläjäys).

Ai tähänks riville?
Topi Nambur
19.01.2011 16:39:28

Mare552: Tulee kummallisia ajatuksia mieleen usein :)

Kun edellisessä kirjoitin alttoviulusta, tuli mieleen että voisihan olla alttomandoliinikin.

Kannattaakohan ryhtyä keksimään pyörää uudelleen? Mandola-niminen soitin on näet jo olemassa.

Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Mare552
19.01.2011 17:10:42

Topi Nambur: Kannattaakohan ryhtyä keksimään pyörää uudelleen? Mandola-niminen soitin on näet jo olemassa.

Pyöriä on niin monenlaisia.

Mandola maksaa liene n. 500 egua.

Mandola ei käsittääkseni ole samaa kokoa vaan pidemmällä otelaudalla, hyvinkin voin olla väärässä.

Vai onko ainoa ero tuo viritys, eli mensuurikin on sama?
Siis mitkä noiden soittimien erot ovat kaikenkaikkiaan.

Kun taannoin ostin Cremona mandoliinin (160e), sanoi kauppias että mandolan hinnat lähtee 500 ylöspäin, eli lienee eroja aika paljon?

Eli en minä tuota mullistavana keksintönä niinkään pidä, vain yhtenä sovelluksena.

Säästäisin vain jos koko soittimen sijaan ostaisin yksi tai kaksi kitaran kieltä.

Ai tähänks riville?
Aalimupina
19.01.2011 23:21:32 (muokattu 19.01.2011 23:22:33)

Kitaran kielet eivät välttämättä toimi kovinkaan hyvin tuossa tarkoituksessa. Ydinlanka on niissä todennäköisesti eri paksuinen kuin mandoliinin kielissä.

Jotkut käyttää myös nylonkieliä 5-kielisen mandoliinin paksuimmissa kielissä.

Zarmo
20.01.2011 07:12:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ihan viittä sataa:
http://www.thomann.de/fi/hora_mandola_m1088.htm

Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Mare552
20.01.2011 09:06:11

Zarmo: Ei ihan viittä sataa:
http://www.thomann.de/fi/hora_mandola_m1088.htm

No olen saanut muunneltua totuutta.

Soikohan tuo miten? Hinta ja laatu kun kulkevat käsikkäin. Riippuu kai miten paljon rakennetaan.
Oletin mandolan hinnan olevan korkeampi pienen kysynnän takia. Eihän muuten juurikaan eroa mandoliinin rakenteesta.

Onko näissäkin mensuuri hieman suurempi kuin mandoliineissa?

Kun esim. sähkövilussani on 30 cm, sama alttoviulussa 39 - 42 cm.

Onko otelauta hieman leveämpi, näyttäisi siltä eikä ainakaan minua haittaisi.

Olishan tuossa oikea soitin, tehty ja rakennettu sille äänialalle millä soi.

Ai tähänks riville?
Zarmo
20.01.2011 14:55:14 (muokattu 20.01.2011 14:59:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: No olen saanut muunneltua totuutta.

Soikohan tuo miten? Hinta ja laatu kun kulkevat käsikkäin. Riippuu kai miten paljon rakennetaan.
Oletin mandolan hinnan olevan korkeampi pienen kysynnän takia. Eihän muuten juurikaan eroa mandoliinin rakenteesta.

Mistäpä noista kokeilematta tietää. Mutta voisi veikata, että jos olet tyytyväinen nykyiseen mandoliiniisi, niin varmaankin jostain halpismandolastakin vastaavan soittopelin saisi.

Minulla on joitakin tuollaisia thomannin halpavehkeitä ja viilaahaan ne ovat vaatineet, mutta sen jälkeen ihan käyttökelpoisia.

Onko näissäkin mensuuri hieman suurempi kuin mandoliineissa?

40,2 cm:hän tuossa luki.

Ja asiaa hieman sivuten: laitoin busukiin mandosellon kielet ja se kyllä jotensakin toimii. Tosin busukin ja mandosellon mensuuri on samahko.

Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Mare552
20.01.2011 15:55:45 (muokattu 20.01.2011 15:58:30)

Zarmo: 40,2 cm:hän tuossa luki.

Joo. Oppis vaan soittamisen lisäksi vielä lukemaankin :)

Mun 160 egee maksava Cremona mandoliini on jäänyt naulaan kun huutonetistä ostin ikivanhan lienee venäläisen maniskan muistaakseni 80 euroa.
Piti oleman ammattilaisen soitin.

Kehuttiin hyväksi, mutta eihän se edes toiminut.

Viilasin nauhat tasan ja oikeaan muotoon, uusi satula, sekä kieliurien viritys ja alkoi pelittämään.

Kokopuinen kansi ja pohja. Sen ansiosta lienee sointi mehevän syvä, helisevän kaunis.

Siihen verrattuna Cremona tuntuu jotenkin nuhaiselta.

Edit: Jospa saisi tuon Cremonan myytyä ja ostaisi tuon mandolan. Soitinten lukumäärää kun ei enää saa kasvattaa. Sanoo Hallitus.

Ai tähänks riville?
Mare552
21.01.2011 07:58:16

Laitoinpas sitten Hora Mandola M1088 tilaukseen.

129 € postikuluineen.

Elektroakustisena olisi ollut 148 €, mutta tarvittaessa voin laittaa piezzomikin.

Vaikka väliaikaisesti, mandoliiniin sopii tallan taakse kielien alle ilman kikkailuja ja kiinnityksiä, toimii niinkin, ei toki kaunis ole, mutta jos haluaa efektien kanssa leikkiä.

Ai tähänks riville?
oksatboys
27.01.2011 23:03:46 (muokattu 27.01.2011 23:04:40)

Mare552: Laitoinpas sitten Hora Mandola M1088 tilaukseen.

129 € postikuluineen.

Elektroakustisena olisi ollut 148 €, mutta tarvittaessa voin laittaa piezzomikin.

Vaikka väliaikaisesti, mandoliiniin sopii tallan taakse kielien alle ilman kikkailuja ja kiinnityksiä, toimii niinkin, ei toki kaunis ole, mutta jos haluaa efektien kanssa leikkiä.

Ostin viime keväänä tuon mikillä varustetun version. Kielet vaihdoin pronssisiin, jolloin soundi parani ja voimakkuus kasvoi. Aika siististi omistamani yksilö on viimeistelty. Soundi on hieman laatikkomainen, mutta mielestäni ihan ok ja mikkisysteemi on mielestäni aika hyvä. Kunhan ylimääräsitä rahaa löytyy ostan tilalle toki paremman vehkeen.

E. Hintalaatusuhde Horassa on kohdallaan.

Fat Masterson
18.03.2011 17:12:19

Periaatteessa mandoliineja on samanlainen perhe kuin viulujakin. Mandoliini vastaa viulua, mandola alttoviulua ja mandosello selloa. Jos vähän googlettaa löytää kokonaisia orkestereita jossa on myös mandobasso. Mandolasta en tiedä muuta kuin että niitä on, mandosellosta sen verran että olen tehnyt yhden. Sen soinnista taas en tiedä mitään, koska kielitin sen kitaraksi ihan uutena ja sellaisena se on pysynyt... vaikuttaa järkevältä Vehkeen mensuuri on 635 mm, kuva siitä omissa kuvissani.

Mare552
20.03.2011 07:31:12

Fat Masterson: Periaatteessa mandoliineja on samanlainen perhe kuin viulujakin. Mandoliini vastaa viulua, mandola alttoviulua ja mandosello selloa. Jos vähän googlettaa löytää kokonaisia orkestereita jossa on myös mandobasso. Mandolasta en tiedä muuta kuin että niitä on, mandosellosta sen verran että olen tehnyt yhden. Sen soinnista taas en tiedä mitään, koska kielitin sen kitaraksi ihan uutena ja sellaisena se on pysynyt... vaikuttaa järkevältä Vehkeen mensuuri on 635 mm, kuva siitä omissa kuvissani.

Aikas näppärää käsityötä. Varmaan soi hyvin myös kitarana. Itse ostin tälläisen, siitä saa capolla mandolan hetkessä (vireen tarkistus, vaikka intonaatio pelaakin), eli kiva peli. Paitsi olen käsittänyt että mandolassa ja oktaavimandoliinissa kaikki kieliparit on viritetty samaan oktaaviin. Siis irkkubuzukissa kaksi alinta kieliparia on oktaavin erolla.

http://www.thomann.de/fi/hora_irish … id=d88caccb38a05c20ba8329ced3cb90d7

Tuo "kuoroisuus" tuo hienon soundin, kun soinnuissa sekoittuu kvintti ja kvartti, luulisin että siitä johtuu tuo äänen sointi.

Tuonkin soittimen koppa soi ja resonoi muhevasti, siitä voi kuvitella että toimii kitarakin.

Ai tähänks riville?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti