Muusikoiden.net
07.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: HUILISTIT! Lisäinfoa Yamaha YRF-21 Fife -soittimesta
1
Periskooppi
10.11.2010 12:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään käyttökokemusta Yamaha YRF-21 Fife -soittimesta? Olen lukenut, että se ei olisi aidosti kromaattinen? Onko sillä mahdollisesti kehittyneempi kilpailija (muovinen, tai ainkin hyvin edullinen jotakuinkin samassa hintaluokassa), jonka sormitukset olisivat tavallisen poikkihuilun kaltaiset?

Etsin ns. "mökkihuilua", mutta haluaisin kuitenkin soitella muissakin sävellajeissa kuin in C enkä haluaisi opetella uusia sormituksia, joten jos on olemassa joku soitinvalmistaja, joka valmistaa poikkihuilunkaltaista (muovista) soitinta, niin mistä saisi tietoa ja/ tai mistä sellaisen voisi tilata?

Thevisa
13.11.2010 00:13:56

http://www.drumza.com/images/YamahaYRF21FifeStandard.jpg

Jos tuo on soitin josta puhut niin eihän tuo ole "aidosti kromaattinen", kun ei se ole kromaattinen alkuunsakkaan. Mutta kyllä kai sillä ylennyksiä pystyisi soittamaan peittämällä reiän puoliksi (en kyllä mene 100% lupaamaan, tämän oletuksen kun teen lähinnä tinapillin pohjalta). Kromaattiseen huiluun tarvitsisi semmoisen läppäkoneiston kun tavallisessa poikkihuilussa, mitä en muovisena ainakaan pikaisesti löytänyt.

Mutta jos hakee huilua vain mökkipillipiiparointiin, niin diatoninen ajaa varmasti asiansa. Sormitukset eivät eroa poikkihuilun c-duurista ja a-mollista käytännössä mitenkään ja kyllä sillä pitäisi saada melodian kuin melodiankin luriteltua ainakin parissa vähiten ylennyksiä sisältävässä sävellajissa.

Klezberg
13.11.2010 11:01:09 (muokattu 13.11.2010 11:02:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarviikos sen olla muovinen? Eli mitenkäs jotkut Thomannin FL-sarjan huilut? Voisivat sopia nimenomaan mökkihuiluksi. Itselläni on avoläppäinen FL200 ja se on minulla hoitanut huilun virkaa, sen mitä olen tarvinnut huilun ääntä omiin tekeleisiin. Soi tuossa tämänhetkisen musiikkinäytteeni alussa, fis-mollissa vieläpä.

Sitten: täällä on myös varsinainen Puhaltimet-alue.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
16.11.2010 11:48:26 (muokattu 16.11.2010 12:20:40)

Olisin eilen ostanut tuommoisen fifen kokeeksi Tukholmasta, mutta siinä myymälässä johon poikkesin sanoivat että löytyykin toisesta myymälästä. Sinne en enää sitten ehtinyt.

Netistä löytyi tuommoinen otekaavio http://www.thewhistleshop.com/catal … ts/flutesfifes/yamaha/fingering.htm , sen mukaan kromaattisetkin äänet löytyvät vähän niinkuin nokkahuilun tapaan.

Edit: Jaa, näyttäähän noita olevan f-musiikissakin, olivat vain nokkahuilujen joukossa. Pitänee käydä hakemassa, ei ole liian kallis.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
17.11.2010 14:01:20 (muokattu 17.11.2010 18:01:12)

Ostin nyt tuommoisen fifen, kahdeksan euroa oli hinta. Hauska peli, mutta ei ihan helpposoittoinen tuosta vaan. Sormet ovat jotenkin kamalan lähellä toisiaan. C-duurin ensimmäinen oktaavi löytyy ja soi helposti. Kromaattiset sävelet löytyvät jotenkin, mutta vireen kanssa on ongelmaa ja sormitukset äkkipäätä hankalia. Fis on ainakin kamalan ylävireinen.

Edit: tuossa hiukan ääninäytettä ensimmäisistä kokeiluista http://htoyryla.dyndns.org/music/fife171110.mp3 . Alussa c-duuriskaalan sävelillä, sitten vähän kokeilua ja loppupuolella yritystä d-mollissa. Ja minähän en oikeasti osaa soittaa mitään soitinta, eli soitin varmaan pystyy paljon paljon parempaan.

EDIT2: Tein kokeeksi vielä toisen äänityksen säestyksen kanssa http://htoyryla.dyndns.org/music/byssan_fife.mp3
Ja nyt mikitin fifen kauempaa. Lähimikityksessä tulee liikaa tuota puhalluksen ääntä.

Periskooppi
21.11.2010 16:22:32

Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille!

Sain kaikki tarvitsemani tiedot.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti