Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mandoliinin soitto verrattuna Kitaraan
1 2 3
Mare552
05.11.2009 06:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin eilen ostamassa Helsingin Mildbrookista mandoliinin.

Tsekkiläinen Cremona FS 584 taisi olla merkki ja hinta 160 egua. Soi heleämmin kuin samanhintainen f aukkoinen mikitetty mun mielestäni. Samaa mieltä oli myyjä.

Vasta kotona huomasin ja tajusin yhden soittamisen kannalta oleellisen eron kitaraan nähden.

Eli G, A, D, E viritystä en ole koskaan sen enempää ajatellut, vaan mieltänyt sen samaksi kuin basson E, A, D, G.

Jos viritys olisikin sama kuin bassossa, olisi melodioitten soittaminen aivan toista kuin tällä virityksellä.
Eli silloin melodioitten soittaminen eroaisi kitaran soitosta vain erilaisen otelaudan aiheuttaman tuntuman verran.
 
Siinä kun kitaran ja basson viereisten kielten sävelero on kvartti, onkin se maniskassa kvintti.

Eli seitsemäs väli on sama kuin vastaava ylempi kielipari, kun se kitarassa on viides väli.

Joten onhan aivan eri asia soittaa mandoliinia verrattuna kitaraan.

No tässäpä haastetta. Tätä asiaa en ajatellut ollenkaan enkä huomioinut, miettiessäni miten vaikuttaa kitaran soittamiseen, jos välillä soittaakin mandoliinia.
Nythän kun maniskalla soittaa melodioita, ne sormitukset menevät aivan eri tavalla kuin kitarassa, eli sama kipale ei olekaan automaattisesti samoin soitettava näillä eri peleillä, kuten olin kuvitellut.
 
No, kai se on niin että soittotaito kuitenkin vain monipuolistuu, eli se aika kun soittaa mandoliinia, on vain kitaran soittamisesta pois, ei kai se sitä kitaran soittoa muuten huononna, mutta ei myöskään mandoliinilla opittu melodia auta kitaralla soitettua yhtään, vaan hieman jopa sotkee.
 
Luulenpa kuitenkin, että kun korvakuulolta soittaa, noitten soittimien erot tulevat tutuksi ja mandoliinista oppii löytämään ne sävelet eri kieliltä automaattisesti.
 
Jos nuoteista opettelee melodiaa, niin tekee kitaralla tai koskettimilla, kun niillä se jotenkin onnistuu, voi sen jälkeen soittaa saman maniskalla korvakuulolta.
Oletan että tuo viritys, G, A, D, E on sen takia että muuten jäisi kokonaissävelala pieneksi kun soittimen otelauta on lyhyt ja vain neljä kieliparia. Sama asia ja virityshän viulussa.

Onkohan kukaan koskaan virittänyt mandoliinia kuten kitaraa, siis kielet kvartin välein?
Vaatisi kai kielten paksuuksiinkin jo säätöä?

Ja olisiko mitään järkeä, paitsi soitto olisi samaa kuin kitarassa. Mutta mandoliinia ei silloin oppisi soittamaan.
 
Tässäpä taas kummallista pohdittavaa.
 
Ai tähänks riville?
Avohaava
05.11.2009 13:42:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös nuo Ameriikan studio hemmot Tedesco ja kumppanit virittäneet maniskan kuten kitaran neljä ohuinta kieltä eli D,G,B ja E.
 
Kumpi juo enemmän, Poku Tarkkonen vai Doku Parkkonen?
risto
06.11.2009 12:49:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä on kyselty ennenkin, käytä hakua.
 
Sanon kuitenkin, että pidä maniska maniskan vireessä. Siitä on enemmän hyötyä kuin yhteensopivuudesta kitaran kanssa, joissa kuitenkin skaalan pituus on ihan eri. Maniskan kielten intervallisuhde on sama kuin mm. viulussa ja tenoribanjoissa.
 
Onneksi harvemmin kuitenkaan kukaan kyselee, että kannattaisiko viulu virittää kuten kitara...
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Teijo K.
06.11.2009 13:23:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

risto: Tätä on kyselty ennenkin, käytä hakua.
 
Sanon kuitenkin, että pidä maniska maniskan vireessä. Siitä on enemmän hyötyä kuin yhteensopivuudesta kitaran kanssa, joissa kuitenkin skaalan pituus on ihan eri. Maniskan kielten intervallisuhde on sama kuin mm. viulussa ja tenoribanjoissa.
 
Onneksi harvemmin kuitenkaan kukaan kyselee, että kannattaisiko viulu virittää kuten kitara...

 
Onhan totakin ollut. :)
 
Mutta joo, samaa mieltä. Kyllä se maniskan viritys on muutaman vuoden kokeilujen tulos ihan tuollaisena kuin se nyt on. Ei se näissä ole mennyt silleen missään et "jos laitettas tohon", ja sitten kukaan ei ole uskaltanut muuttaa sitä. Kyllä ne kaikki yhdistelmät on käyty läpi rakenteesta viritykseen ja toi vaan todettu parhaaksi tai toimivimmaksi.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Topi Nambur
06.11.2009 16:58:21 (muokattu 06.11.2009 23:15:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Kävin eilen ostamassa Helsingin Mildbrookista mandoliinin.
Onkohan kukaan koskaan virittänyt mandoliinia kuten kitaraa, siis kielet kvartin välein?
Vaatisi kai kielten paksuuksiinkin jo säätöä?

Ja olisiko mitään järkeä, paitsi soitto olisi samaa kuin kitarassa. Mutta mandoliinia ei silloin oppisi soittamaan.
 
Tässäpä taas kummallista pohdittavaa.

 
Siinä on suunnilleen yhtä paljon järkeä kuin kesämökkinaapurin kokeilusta muuntaa kevytmoottoripyörä vesiskootteriksi.
 
Mutta teräskielisestä kitarasta voi kyllä tehdä oktaavimandoliinini tai irlantilaisen bouzoukin irrottamalla tallan, tukkimalla sen vanhat reiät ja poraamalla kahdeksan uutta ja liimalla sen takaisin paikalleen ja poraamalla uudet reiät myös kanteen, irrottamalla virittimet, tukkimalla niiden reiät ja poraamalla uudet kahdeksalle virittimelle sekä vaihtamalla tallanluun ja satulan. Lopputulos varustetaan oktaavimandoliinin tahi bouzoukin kielillä, viritetään esim. GDAE, GDAD tai ADAD ja sitten soitetaan.
 
Lisäksi lyhytmensuurisesta kuusikielisestä teräskielisestä kitarasta voinee saada hieman yllä esitetyin keinoin tenorikitaran, paitsi että kielten määrä vähenee. Ehkä joku muu tietää paremmin.
 
Mitä myö tästä kaikesta opimma? No, ainakin sen, ettei maailma pyöri kitaran ympärillä - eikä edes musiikki.
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
risto
07.11.2009 10:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi Nambur: Siinä on suunnilleen yhtä paljon järkeä kuin kesämökkinaapurin kokeilusta muuntaa kevytmoottoripyörä vesiskootteriksi.
 
...

 
Veikkaan, että ei ainakaan kellunut kovin hyvin tuo kevytmoottoripyörä. :-)
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Mare552
07.11.2009 15:30:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Onkohan kukaan koskaan virittänyt mandoliinia kuten kitaraa, siis kielet kvartin välein?
Vaatisi kai kielten paksuuksiinkin jo säätöä?
 
Ja olisiko mitään järkeä, paitsi soitto olisi samaa kuin kitarassa. Mutta mandoliinia ei silloin oppisi soittamaan.

 
Topi Nambur: Siinä on suunnilleen yhtä paljon järkeä kuin kesämökkinaapurin kokeilusta muuntaa kevytmoottoripyörä vesiskootteriksi.
 
Heitinkin jutun vähän piloillani ja mitä siitä ollaan mieltä.
 
Jo pari päivää rämpytettyäni alkoi tutut sävelmät löytymään kätevästi, joskus jopa ihan laakista oikein.
 
Sanoin jo aiemminkin että tuo viritys on pakko olla noin koska muuten se kokonaissävelala jäisi paljon kapeammaksi.
Eli kyllähän se on kehittynyt siihen missä sen on hyvä olla.
 
Enemmän oikeastaan soittotuntumaan kitaraan verrattuna vaikuttaa tuo kielten pienet välit ja pikkuinen otelauta.
 
Ainakin nylonkieli tuntuu aika "harvalta" heti sen jälkeen.
 
Sikäli mielestäni on hyvä, että tuo ero on noin iso, silloin käsittääkseni lihasmuisti tottuu paremmin molempiin eikä häiritse toinen toistaan.
 
Vaikka eipä juuri häiritse vaikka soittaa nailonkielistä ja sähkökitaraa, kyllä ne sormet paikkansa hakee.
Tai ehkä parempi minun kohdallani käyttää soittamisen sijasta sanaa rämpytys.
 
Ai tähänks riville?
Mare552
07.11.2009 22:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan olemassa mandoliinille samanlaisia sivuja kuin kitaralle. Äsken nopeasti koetin selata mutta en löytänyt.
Eli tuossa kitaralle soinnut.
 
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=&get=Get
 
Ja tuossa skaaloja soittamiseen eri sävellajeissa. Tosin olen nähnyt selkeämpiäkin.
 
http://www.all-guitar-chords.com/gu … scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1
 
Mutta varmaan mandoliinillekin on netissä paljon vinkkejä ja linkkejä.
 
Itselläni kitaransoittoa selkeytti paljon kun tajusin miten eri sävellajit on näppärä soittaa vain soittopaikkaa hieman muuttaen, sormituksen pysyessä samana,
 
Mandoliinin kaulalla ei kyllä ole pitkälti tilaa siirtää....
 
Ai tähänks riville?
Puavali
07.11.2009 22:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552:
 
Mandoliinin kaulalla ei kyllä ole pitkälti tilaa siirtää....

 
Tossa maniskassa on 24 nauhaa. Tai 21 kokonaista nauhaa, kolme ylintä on lyhyempiä.
 
Yks kiva maniskasivu on http://www.mandolincafe.com/
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Mare552
08.11.2009 10:19:43 (muokattu 08.11.2009 10:25:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekman: Tossa maniskassa on 24 nauhaa. Tai 21 kokonaista nauhaa, kolme ylintä on lyhyempiä.
 
Yks kiva maniskasivu on http://www.mandolincafe.com/

 
Kiitoksia. Tuosta en kyllä noita skaaloja löytänyt, mutta täältä löysin.
 
http://www.traditionalmusic.co.uk/scales/mandolin_A_major.htm
 
Keksin tuon A- Duurin jo itsekkin mutta vapaan nauhan sijasta 7 nauha tuntui luontevalta. Ja siitä se lähtee. Mutta hyvä kun löysin vahvistusta teorialleni kun on heikko tuo itseluottamus.
 
Samoin kyllä kitarassakin on tapana mennä pykälä ylöspäin alussa, mutta tuo lienee makukysymys.
 
Tuossa linkissä on skaaloja banjolle, kitaralle ja mandoliinille.
 
Edit. Tuossa linkin etusivukin, tai noitten skaalojen aloitussivu
 
http://www.traditionalmusic.co.uk/scales/musical-scales.htm
 
Ai tähänks riville?
mll
08.11.2009 21:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi Nambur: Mitä myö tästä kaikesta opimma? No, ainakin sen, ettei maailma pyöri kitaran ympärillä - eikä edes musiikki.
 
Tämän oivalluksen soisin kaikkien kitaristien kokevan. Maailmassa aivan hirveästi hyvää musaa, missä ei ole kitaraa. Tämän lisäksi huippukitaristit ovat TODELLA harvoin hyviä säveltäjiä...
 
Mutta asiaan. Ei kannata vaihtaa viritystä. Hyvin se toimii ihan standardivireessä.
 
Mare552
08.11.2009 23:32:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Tämän oivalluksen soisin kaikkien kitaristien kokevan. Maailmassa aivan hirveästi hyvää musaa, missä ei ole kitaraa. Tämän lisäksi huippukitaristit ovat TODELLA harvoin hyviä säveltäjiä...
 
Mutta asiaan. Ei kannata vaihtaa viritystä. Hyvin se toimii ihan standardivireessä.

 
Onhan kitara hieno soitin, siitä se kai johtuu, sekä että se on kielisoittimista se jonka nuori ekaksi haluaa oppia kun kaikki muutkin kerran.
Mutta hienoja instrumentteja on vaikka miten paljon ja itse haluan perehtyä useampaan ainakin vähän.
Viulu tosin jäi vähiin kun se oli niin hankala pitää ja tuntui että käsi menee solmuun. Samoin kerrostaloon pitäisi olla sähköviulu. Kissankidutusvinkuna ei miellytä kaikkia naapureita.
 
Mutta se mandoliinin viritys.
 
Ei missään nimessä kannata vaihtaa. Tulipahan tuokin asia käsiteltyä. Vaikka jos joku haluaa vaihtaa, en minä ainakan soita poliisille.
 
Se on kuitenkin mandoliini kaikin puoli niin erilainen kitaraan verrattuna että ei haittaa vaikka sillä soitetut melodiat ovatkin aivan eri tavalla sormitettuja.
Ja ainakin Duuriskaalat on selkeitä ja korvakuulolta on helppo oppia eri sävelmät.
 
Ai tähänks riville?
sohvarämpyttäjä
10.11.2009 00:02:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen rassannut vajaan vuoden sekä viulua, että mandoliinia.
Mandoliinihan kaipaa justiinsa kaverikseen sen viulun. Viritys on sama eli samalla lihasmuistilla soi melodijat molemmista. Jospa viulun soitto saisi uutta potkua maniskasta? Kissankidutusvinkuna ei ole ongelma tarpeeksi itsekritiikittömälle soittajalle. Omaa metelöintiäni jaksan kuunneella hämmästyttävän hyvin. Viulussa on tosiaan tuo paha vika jonka mainitsit: hankala pidellä = ei voi soittaa sohvalla löhöillen.
 
Ja vielä. Kyllä ne molemmat haittaa kitaran soittoa, kun ei riitä aika sille kitaralle.
Tämän toki tiesitkin kun ymmärtääksein soittelet myös ainakin koskettimia ja hanuria.
 
Topi Nambur
10.11.2009 09:48:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet muutkin seikat kuin vain mandoliini ja koskettimet syövät aikaa kitaransoitolta. Ensiksi tulevat mieleen nukkuminen, työssäkäynti ja syöminen. Nämä aikaa vievät häiriötekijät tulee eliminoida, jotta voisi täysin omistautua kitaransoitolle. Toinen vaihtoehto on ottaa viisi vuotta psykoanalyysia, minkä jälkeen obsessiokitaristi saattaa palata normaalitilaan. ;-)
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Puavali
10.11.2009 10:13:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sohvarämpyttäjä: ... Viulussa on tosiaan tuo paha vika jonka mainitsit: hankala pidellä = ei voi soittaa sohvalla löhöillen...
 
Viulu pystyyn perä vasemman reiden päällä, silleen voi soittaa sohvallakin. Joku pelimanni soittikin enimmäkseen tuolleen aikoinaan.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
mll
10.11.2009 12:27:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekman: Viulu pystyyn perä vasemman reiden päällä, silleen voi soittaa sohvallakin. Joku pelimanni soittikin enimmäkseen tuolleen aikoinaan.
 
Tuohan on käsittääkseni ollut aika tavallinen tapa soittaa kansanpelimanneilla. Monen päivän häiden tanssittaminen "klassisella" otteella olisi vissiin ollut liian raskasta. Otto Hotakainen soitti koko ajan tuolla tyylillä.
 
Topi Nambur
10.11.2009 16:16:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Tuohan on käsittääkseni ollut aika tavallinen tapa soittaa kansanpelimanneilla. Monen päivän häiden tanssittaminen "klassisella" otteella olisi vissiin ollut liian raskasta. Otto Hotakainen soitti koko ajan tuolla tyylillä.
 
Sohvalla lojuen voi soittaa viulua myös fiidelityyliin, jollaista käytettiin yleisesti esimerkiksi Lähi-idässä, Anatoliassa ja Balkanilla vielä sata vuotta sitten. Nykyisinkin tuota soittoasentoa näkee malouf-yhtyeissä: http://www.latribune-online.com/thu … a_690779284.jpg&size=article_medium
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
rattledad
10.11.2009 20:24:50 (muokattu 10.11.2009 22:27:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä maniska tukee kitaraa hyvin eikä niinkään ole pois kitaransoitosta. Plekutekniikalle se ainakin tuntuisi tekevän hyvää ja onhan se muutenkin tarkempi soitettava lyhyemmän skaalan takia. Jos eri vire houkuttelee soittamaan vähemmän kliseisesti (tai ei kitaralle vaan maniskalle tyypillisiä kliseitä) niin sehän on pelkkää plussaa. Eikä kitarallakaan ole huono juttu opetella harjaamisen sijaan sointusoolomaista lähestymistapaa johon maniska tuntuisi ohjaavan.
 
Ihan kiva sivu tuokin.
http://www.jazzmando.com/tips/
 
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
mll
10.11.2009 22:39:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi Nambur: Sohvalla lojuen voi soittaa viulua myös fiidelityyliin, jollaista käytettiin yleisesti esimerkiksi Lähi-idässä, Anatoliassa ja Balkanilla vielä sata vuotta sitten. Nykyisinkin tuota soittoasentoa näkee malouf-yhtyeissä: http://www.latribune-online.com/thu … a_690779284.jpg&size=article_medium
 
Menee todella off-topikiksi.
 
Mulla on udmurtialainen kubiz. Sitä soitetaan samalla tavalla, annan kylläkin soittimen nojata enemmän itseeni, enkä pidä sitä ilmassa. Kubiz on udmurtialainen kansanviulu, jossa on kolme kieltä (GDA, sama kuin viulu paitti yksi kieli vähemmän). Kubiz näyttää todella kirveellä veistetyltä viulun irvikuvalta, mutta soundi on hieno. Jotain viulun ja jouhikon välimaastosta.
 
Mare552
10.11.2009 23:10:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi Nambur: Monet muutkin seikat kuin vain mandoliini ja koskettimet syövät aikaa kitaransoitolta. Ensiksi tulevat mieleen nukkuminen, työssäkäynti ja syöminen. Nämä aikaa vievät häiriötekijät tulee eliminoida, jotta voisi täysin omistautua kitaransoitolle. Toinen vaihtoehto on ottaa viisi vuotta psykoanalyysia, minkä jälkeen obsessiokitaristi saattaa palata normaalitilaan. ;-)
 
Niinhän ne kaikki muut asiat syövät aikaa kitaransoitolta, syöminen ja sitten vessareissut mukaan lukien, mutta minua se ei häiritse lainkaan.
Vasta noin viisi vuotta soittaneena ja miltei viisikymppisenä aloittaneena ei taida enää kuitenkaan tulla "oikeaa" kitaristia.
Musiikissa itse musiikki on tärkeintä ja kaikki eri soittimet ja kaikki musiikin harrastus jollain tavalla minun mielestä tukevat toisiaan.
 
Sitäpäitsi minulla on käsitys että harjoittelussa ratkaisee laatu eikä määrä. Jos tosissaan harjoittelee ja haluaa kehittyä, siihen pitää keskisttya, ajankuluksi rämpyttäminen on kivaa mutta voi jopa huolimattomasti tehtynä huonontaa kokonaisuutta. Ei kai siitäkän pidä silti ressiä ottaa.
 
Sillä musiikin tarkoitushan on tehdä mielelle hyvää ja rentouttaa. Tässä minusta laulaminen on kaikkein paras harrastus.
 
Sohvarämpyttäjä: Ja vielä. Kyllä ne molemmat haittaa kitaran soittoa, kun ei riitä aika sille kitaralle.
Tämän toki tiesitkin kun ymmärtääksein soittelet myös ainakin koskettimia ja hanuria.

 
No kyllä ne koskettimet on lähinnä laulujen melodioita opeteltaessa, haitari on jäänyt nurkkaan kun pitäisi ostaa sekin digimallinen (ne naapurit taas), mutta ei oikein tiedä onko nuo Rolandit hintansa väärtejä.
Haitari on opettavainen soitin, siinä korva oppii tunnistamaan sointuja ainakin aluksi kun ei sormi tiedä mitä namikkaa painaa.
 
Ai tähänks riville?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti