Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huuliharppu ja kielitekniikka.
1
Kujala
16.05.2009 17:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Yritän opetella soittelemaan kielitekniikalla, mutta minulla ilmenee sellaisia ongelmia, että kun yritän puhaltaa yhteen aukkoon kuuluu pienoista taustatuhinaa ja ääni tulee liian heikosti. Olisiko teillä antaa hyviä neuvoja kielitekniikan oppimiseksi?
 
Lepardii
16.05.2009 20:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon vähän alempana olevaan "Huuliharpun soitto" tms. -ketjuun kannattaa varmaan kirjoittaa :)
Pygmi-mies
16.05.2009 22:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan suurimmaksi osaksi huuliblokilla, tuntuu jotenkin mukavammalta minulle, mutta taivun kyllä melkein yhtä hyvin kieliblokkiinkin. Ehkä helpointa vois olla aluks puhaltaa kaikkiin reikiin 1-4. Sitten peittää kielellä reijät 2 ja 3 niin että kuulet vain oktaavin, huomaa helposti jos soi ylimääräsiä ääniä. Sitten vielä viimenen silaus ja peität myös sen ykkösen niin että soi vaan nelosreikä. Ite opin kielitekniikkaa ensin nimenomaan näiden oktaavien avulla. Ton oktaavinhan saa soimaan about kun kielen kärki on siinä puu/muovi/whatevermateriaaliaharppuon -hampaassa 2 ja 3 reikien välissä.
 
Jos on täysi aloittelija musiikin suhteen ylipäänsä, tää voi olla melkosen vaikeeta, mut jos pystyy kuulemaan, millon soi ylimääräsiä ääniä ja millon on muuten vaan kehno soundi niin auttaa rutkasti. Tietysti myös sitten pitää reenata ihan _simona_ jotta jää lihasmuistiin nää huuliharpun tekniikat.
 
Tuli kyllä taas kirjoitettua vaan mieleen tulevia asioita satunnaisessa järjestyksessä, että toivotaan että siitä jotain tolkkua saa ja onnistuin olemaan avuksi :P
 
I-IV-V
Sergei Fallinen
16.05.2009 23:00:03 (muokattu 16.05.2009 23:00:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo noista oktaaveista on hyvä lähteä kun ne pitää kuitenkin osaa vaikka pääosin vetäs huulin. kuten taivutuksiakin, oktaavei pitäis treenaa öbaut joka päivä (ei sillä että treenaisin mut enpä siksi olekaan mikään hyvä)
 
kyl sen kielen käytön oppii aika hyvin kun vaan treenaa.
 
"suck, baby, suck, with the CD of Chuck Berry Chuck..."
L-D
29.11.2009 14:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kait se helepoin tapa on oppia tai lähestyä asiaa kun peittää kielellä ykkösen ja soittaa kakkosta.
Voi myös kokeilla kompata sillä ykkösellä ja siitä sitten hilijokseen laajentaa neloseen.
 
Teijo K.
29.11.2009 15:17:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hibernance: joo noista oktaaveista on hyvä lähteä kun ne pitää kuitenkin osaa vaikka pääosin vetäs huulin. kuten taivutuksiakin, oktaavei pitäis treenaa öbaut joka päivä (ei sillä että treenaisin mut enpä siksi olekaan mikään hyvä)
 
kyl sen kielen käytön oppii aika hyvin kun vaan treenaa.

 
Öh, ei ihan liity mutta pakko kysyä kuitenkin että miksi oktaavit "pitää osata"?
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
L-D
29.11.2009 15:31:12 (muokattu 29.11.2009 15:41:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kait niitä ole mikään pakko osata, mutta saahan sillä lisää variaatiota / väriä soittoon.
 
edit.
 
+ kun osaa tb ( kielellä tukkimisen ) tekniikan se oktaavi on huomattavasti helpompi soittaa.
 
Soittaa esim. nelosreikää -> "vapauta" ykkönen kieltä hiukan siirtämällä, ei tarvi koko
"otetta" muuttaa.
 
Sergei Fallinen
29.11.2009 18:10:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Öh, ei ihan liity mutta pakko kysyä kuitenkin että miksi oktaavit "pitää osata"?
 
Niin siis eihän niitä pakko ole kenenkään osata, huuliharpulla, kitaralla, pianolla, yhtään millään soittimella. Mutta jos haluaa olla mahdollisimman hyvä soittaja, niin silloin ne tietenkin pitää osata.
 
sensuellin sanailun maksimaatio
Teijo K.
29.11.2009 18:33:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hibernance: Niin siis eihän niitä pakko ole kenenkään osata, huuliharpulla, kitaralla, pianolla, yhtään millään soittimella. Mutta jos haluaa olla mahdollisimman hyvä soittaja, niin silloin ne tietenkin pitää osata.
 
Jos haluaa olla mahdollisimman hyvä soittaja, niin osaa tietty kaiken, mutta mun mielestä huuliharpulla on muutamakin vähän hyödyllisempikin kikka kuin oktaavit. Pätee suurimpaan osaan noista muistakin soittimista.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
askarp
29.11.2009 20:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä auta muu kuin opetella vain menemään. Jos osaat jo kuunnella sen milloin tekniikka ei tuota haluttua tulosta, olet jo edennyt askeleen tai pari. Nyt sulla on nimittäin mahdollisuus viilata sitä tekniikkaa kunnes se toimii..!
 
Jos tosissaan haluat opiskella kielitekniikkaa ja osaat englantia niin ostappa David Barrettin opaskirja: "Blues Harmonica Method, level 1". Sitten vaan treeniä ja treeniä...
 
Caligari
30.11.2009 13:51:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oktaavit ja muut double stopit ovat parhaimmillaan valtavan ilmaisuvoimaisia ja lisäävät musiikkiin energiaa ja väriä. Varsinkin blues/funk -osastossa niillä saa rakennettua hienoja riffejä, kompattua ja luotua urkumaisia efektejä.
 
Kuunnelkaa Little Walterilta esimerkiksi "Juke" sekä "Blues With a Feeling". Walter käytti oktaaveja uraauurtavasti, ja ainakin omaan soittooni se on jättänyt jälkensä.
 
Eikä pitäisi jäädä pelkkiin oktaaveihin. Blokkaamalla välistä vain yhden reiän tai vaihtoehtoisesti 3, 4, 5 tai enemmän reikiä löytää uusia, mielenkiintoisia intervalleja. Matalaa reikää voi käyttää jopa bordunanuottina ja soittaa melodiaa ylempää.
 
TB-tekniikalla double stopit olisivat varmasti helpompi oppia, mutta kyllä huuliblokkaajakin voi ne hanskata, hyvänä esimerkkinä juurikin vaikka Adam Gussow.
 
Amos M
04.12.2009 21:26:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Jos soivan äänen lisäksi kuuluu puhinaa, niin ilmaa todennäköisesti vuotaa jompaan kumpaan viereiseen reikään... Tämä osaltaan aiheuttaa myös sen soivan äänen ohuuden.
Keskittyisin vielä etsimään sitä oikeaa kielen ja huulten asentoa ihan rauhassa. Eli ensin pitää saada se _yksi_ ääni soimaan hyvin ja siitä sitten laajennetaan noihin muihin kikkoihin, joita kielitekniikassa riittää...
Kun se yksittäinen ääni soi mielestäsi hyvin, niin sitten soittelemaan yksinkertaisia melodioita, esim. "Yellow Rose of Texas" tms.. Keskity äänien hyvään sointiin ja tekniikan rentouteen... Huulet ja kieli väsyvät aluksi aika helposti, joten usein, mutta vähän on parempi kuin harvoin ja paljon.
 
Noita paljon puhuttuja oktaaveja silmällä pitäen kannattaa mielestäni heti aluksi treenata "molemmin puolin". Eli se yksi ääni soitetaan sekä vasemmalta että oikealta laidalta. Tällä välttää se, että tekniikka jäisi toispuoleiseksi. Lisäbonuksena nuo oktaavit tulevat alkuvaiheen jälkeen aika helposti, vaikkei niihin vielä olisikaan keskittynyt.
 
Vahva perussoundi on mielestäni parempi kuin pihisevät erikoiskikat... "Tyvestä puuhun..." Sanoo vanha kansa... :-)
 
Treeni-intoa!
 
Huuliharputtelua vuodesta 1993...
JäsenP
14.12.2009 08:17:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tongue Blocking:ista on netissäkin paljon asiaa mutta harpun sijainti suussa on jäänyt vähemmälle huomiolle. Itsellä on vaikeuksia päättää, että miten liu'uttaa harppua TB:tä treenaillessa.
 
Gussow kertoo siirtelevänsä harppua etuhampaiden varassa. Kokeilin tuota mutta tuli sellainen ole, että legot saattaa tykätä huonoa pidemmän päälle. Esim. keikalla pieni törmäys mikkiin saattaa aikeuttaa asiaa hammaslääkäriin.
 
Kun harppua liu'uttaa huulia tai varsinkin suupieliä pitkin, sitä joutuu siirtelemään syvyyssuunnassa vaihdettaessa huuliblokkaukseen. Tämä hidastaa soittoa.
 
Viime aikoina olen huomannut, että harppua tulee pidettyä niin, että se painautuu pääasiassa kieltä vasten. Tässä versiossa on ongelmana "kitka". Kieli painuu hieman reikien sisään, jolloin se ei luista niin sujuvasti kun haluaisi.
 
Onko tähän olemassa oikeaa tapaa? Onko porukoilla sisäpiirin tietoa, miten eri ammattilaiset asian hoitavat.
 
P
 
kivi
14.12.2009 16:46:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen kyllä vähän hämmästynyt kuinka te osaatte analysoida tuota mitä milläkin kohti huuliharpun soittoa tehdään. Itse vietin ensin pitkälle toistakymmentä vuotta puhkumalla harppuun ja se kuulosti kamalalta, kunnes eräänä päivänä (muistaakseni huhtikuussa 1992) sieltä vain alkoi tulla ulos tuttuja melodioita ja sittenhän ne biisit tulikin niin että kun muistaa jonkun kappaleen ja on sellainen harppu josta ne nuotit löytyy, niin aina saa jotain aikaan.
 
Mutta ei mulla ole aavistustakaan miten huulet tai kieli on, kädetkin tärisee ihan omasta aloitteestaan joissain nuoteissa ja toisissa kiertyy harpun ympärille sordiinoksi. Kuitenkin luulisin osaavani nyt sitten jotenkin soittaa harppua, mutta onko tässä jotain outoa?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
L-D
16.12.2009 15:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JäsenP:
 
Onko tähän olemassa oikeaa tapaa? Onko porukoilla sisäpiirin tietoa, miten eri ammattilaiset asian hoitavat.
 
P

 
En oo proo, mutta ite pidän kieltä hyvin kevyesti harppua vasten. Mun mielestä toi ei hidasta mitenkään.
Toki asento syvyys sunnassa muuttu TB vs pucker -tekniikka.
Kuten RJ Mischo asian ilmaisi "Just pick harp and play!" eli treeniä treeniä ja vielä treeniä.
 
Armando Bugari
16.12.2009 18:22:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JäsenP: Tongue Blocking:ista on netissäkin paljon asiaa mutta harpun sijainti suussa on jäänyt vähemmälle huomiolle. Itsellä on vaikeuksia päättää, että miten liu'uttaa harppua TB:tä treenaillessa.
 
Gussow kertoo siirtelevänsä harppua etuhampaiden varassa. Kokeilin tuota mutta tuli sellainen ole, että legot saattaa tykätä huonoa pidemmän päälle. Esim. keikalla pieni törmäys mikkiin saattaa aikeuttaa asiaa hammaslääkäriin.
 
Kun harppua liu'uttaa huulia tai varsinkin suupieliä pitkin, sitä joutuu siirtelemään syvyyssuunnassa vaihdettaessa huuliblokkaukseen. Tämä hidastaa soittoa.
 
Viime aikoina olen huomannut, että harppua tulee pidettyä niin, että se painautuu pääasiassa kieltä vasten. Tässä versiossa on ongelmana "kitka". Kieli painuu hieman reikien sisään, jolloin se ei luista niin sujuvasti kun haluaisi.
 
Onko tähän olemassa oikeaa tapaa? Onko porukoilla sisäpiirin tietoa, miten eri ammattilaiset asian hoitavat.
 
P

 
Tehkääpä perässä sitten muutaman kymmenen vuoden harjoittelun jälkeen:-)
http://areena.yle.fi/video/619334
 
L-D
17.12.2009 14:02:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=wOc-otGUpOc bout 2:50 kohdilla, hiukan erilaista TB tekniikkaa...heh
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti