Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Banjo keskustelua!
1 2 3 4 5 6 7 8
Juicefani11
02.02.2011 21:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dacatch: Ostin ihan kokeilumielessä Bentonin halvan 5-kielisen banjon. Pari kysymystä tuli mieleeni.
 
Onko eri vireille eri kielisettejä? Juuri laitoin Ernie Ballin Light Gauge- setin kiinni ja viritin banjon G-vireeseen. Tehdaskielillä tämä ei tuottanut ongelmia, mutta näillä uusilla talla painaa kalvon kuopalle. Olenkohan hommannut ihan vääränlaisen kielisetin, vai onko kalvo yksinkertaisesti liian löysällä?

 
Light Gauge kuullostaa kyllä hiukan siltä, että sen pitäisi olla parempi, mutta Bentonit on aina Bentoneita. Mulla on myös Benton, mutta pidän omia kieliänsä siinä, koska ne riittää mulle, mutta hienostihan ne soi. :) Täytyy kyllä ottaa huomioon, että D-viritykselle ei ole omia kieliä, ja se on yleensä se toinen viritys, jota banjossa käytetään, jotenka uskoisin vain että vika on banjossa, ja sen kalvossa. Suosittelen käyttämään kopan irti, ja tutkimaan asiaa tarkemmin. :)
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
hyllevi
19.04.2011 22:57:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heissan!
 
Kovasti haluaisin viisikielisen banjon mahdollisimman halvalla, eli tällaisen: http://www.thomann.de/fi/epiphone_mb100.htm
Keskusteluja lukemalla minulle on selvinnyt ettei musakaupoissa tiedetä mitään banjoista eikä kalvoja saa mistään, joten ajattelin tilata yhden varalle valmiiksi kun rikon ensimmäisen heti kuitenkin. Kuitenkin kun tompalta katselin noita kalvoja, niin en löytänyt yhtään 11 1/8 medium collaria, vaan tarjolla on ainoastaan high ja low collareita sekä yksi 11 tuumainen meediumi, eli kelpaako joku noista ja mikä noiden tarkoitus oikeastaan on?
 
fox
21.04.2011 00:20:06 (muokattu 21.04.2011 00:22:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hyllevi: Heissan!
 
Kovasti haluaisin viisikielisen banjon mahdollisimman halvalla, eli tällaisen: http://www.thomann.de/fi/epiphone_mb100.htm
Keskusteluja lukemalla minulle on selvinnyt ettei musakaupoissa tiedetä mitään banjoista eikä kalvoja saa mistään, joten ajattelin tilata yhden varalle valmiiksi kun rikon ensimmäisen heti kuitenkin. Kuitenkin kun tompalta katselin noita kalvoja, niin en löytänyt yhtään 11 1/8 medium collaria, vaan tarjolla on ainoastaan high ja low collareita sekä yksi 11 tuumainen meediumi, eli kelpaako joku noista ja mikä noiden tarkoitus oikeastaan on?

 
Ota vaan se "low collar", uskoisin että bracketeissa (niissä kiristys/kalvon viritysruuveissa) riittää välystä.. Low collar on uskoakseni tuollaseen flat-tonering -malliseen banjoon ihan käypänen myös.
Eroja on sen verran niukasti noissa, että en ainakaan ite ole noitten mittojen suhteen ollut kovin "ronkeli" mitä olen omaani vaihtanut..
Poimin sulle noita millimittoja tuolta.. low collar 9,5 mm kun tuo medium oli 11,1 ja high collar 12,7. Tärkeämpi mitta kuitenkin on se halkaisija, eiköpä?
 
Edith Piaf: Toki sitten myös tiedostat, että vähän päälle satkulla saa juurikin sellasen "vähän päälle satkun" banjon.. mutta uskoisin, että kyllä tuollakin "alkuun pääsee".
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Sergei Fallinen
21.04.2011 01:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun HB:n "vähän yli satkun banjo"ssa on kyl tuskaa toi pikku-gkielen vireeseen saaminen. Aina just siinä g:n tienoil antaa tappi periks ja sit löystyy
 
Arkka
07.07.2011 21:19:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepu, ostinpa sen Abertonen joka torilla pyöri joku aikaa sitten. Kinukkipeli varmaankin ja todellakin halpis, mutta kyllä tuolla alkuun pääsee. 3. kieli särisee turhan paljon, jatkuvasti saa viritellä enkä intonaatioo ole edes yrittäny säätää, noita avosointurolleja ku lähinnä oon harjotellut. Kuitenki jos tarkotus on soittaa banjolla hauskaa banjomusiikkia, se onnistuu tuolla kyllä.
 
Sormiplekut tuotti ongelmia mullekkin aluks, mutta oudoin juttu on kyllä toi vitoskieli. Pari iltaa ei meinannut aivot hyväksyä sitä, että kun painaa (vitosnauhan takaa) lähimpänä kattoa olevaa kieltä, niin kuuluukin soittaa pikkauskädellä se seuraava.
 
Sanoisin silti, että ei tuo kitaristille vaikea soitin ole, vaikka se ihan alkutaival yllätti erilaisuudellaan.
 
Foggy mountain breakdownia oon vähän tapaillu. Motivoi kummasti ku löysin siihen hyvän taustaraidan. Täällä se ja monta muuta:
http://www.banjohangout.org/myhangout/music.asp?ID=41928
 
Paskasti tota hidasta versioo siis.. toi nopee (tai siis normaali versio) vaatinee jo jonkinlaista sisäsiittoisuutta varmaan :)
 
Arkka
07.07.2011 21:24:05 (muokattu 07.07.2011 21:24:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuossa muuten hyvä opetusvideo, josta opettelin foggyn
http://www.youtube.com/watch?v=n5gvWDxfJQ4
 
jkourula
02.08.2011 16:23:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos täällä on banjo-tietäjiä, niin pyytäisi mielipidettänne.
 
Mitäköhän voisi pyytää 70-lukulaisesta Marma bluegrass-banjosta? Tuohan on itäsaksalainen merkki. Minulle sanottiin, että tuo olisi 60-luvulta, mutta resonaattorissa on leimattu päivämäärä joko 77 tai 79 vuodelta. Banjo on muuten mainiossa kunnossa ja juuri laitettu ammattilaisella soittokuntoon (otelautaa hiottu, tehty uutta tallaa yms). Hyvin se soi, mutta ei minulla varmaan ole aikaa ruveta banjoakin opettelemaan. Alkuaanhan Marmalla oli vähän omalaatuinen näkymys banjosta (ainakin kuvat on jänniä), mutta tämä on kyllä ihan normaalin bluegrass-banjon näköinen.
 
Kiitoset mielipiteistä!
 
veliSafari
12.09.2011 20:17:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen päättänyt, että ostan 4-kielisen Banjon mutta en osaa päättää ostanko Tenoribanjon vai plectrum-banjon. Molemmilla kun on puolensa.
 
Tenoribanjossa on on vähän kovempi ja korkeampi soundi ja se kuuluu vähän paremmin orkesterin läpi.
http://youtu.be/Hk2Y3qyda2I
 
Plectrumbanjossa taas on vähän lempeämpi ääni ja sillä pääsee matalammalle.
http://youtu.be/6zltw1B7tN4
 
Kuuntelen kauheasti musiikkia ja katson youtubevideoita jos vaikka pääsisin sen avulla johonkin lopputulokseen.
 
Zarmo
12.09.2011 21:02:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veliSafari:
Plectrumbanjossa taas on vähän lempeämpi ääni ja sillä pääsee matalammalle.

 
Eikö molemmissa useimmiten ole matalin ääni C?
Itse soittanut tenorilla myös plektrum-vireessa CGBD
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Ultrasonido
20.11.2011 19:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääsen viimein aloittamaan banjonsoiton opiskelun joten tungen mukaan tähänkin keskusteluun ;-)
 
Mulla on sellanen iki-ikivanha 5-kielinen banjo. Soitinkorjaaja laittoi sen kaulan suoraksi ja kielet paikalleen. Banjo on sitä sukupolvea jossa se 5. kieli menee kaulan sisään (ja sieltä virittimelle kaulan päähän) siitä kohtaa missä moderneissa banjoissa on se viritin siinä matkalla, eli virittimen kohdalla on siinä vaan pieni koroke/kielenohjain.
 
Olen ymmärtänyt että standardi G-vire(gDGBD) olis hyvä lähtökohta soitonopiskelulle ja niin vaikutti soitinkorjaajakin ajatelleen, kun oli about siinä vireessä kun sain banjon takaisin.
 
Hommasin niitä sormiplektroja ja kynsiä, kun olin siinä luulossa että niillä pitää soittaa. Aloin katsella opetusvideoita ja huomasin että ei niitä kaikki käytä. Ilmeisesti riippuu musiikkityylistä? Vai miten on? Sormiplektroilla soittaminen vaatii varmaan aika paljon harjoittelua, joten jos en aloita sitä heti, niin voipi jäädä koko homma. Soittaako banjistit täällä plektroilla ja/vai ilman? Mun banjossa kielet on tallan päässä vain 5-7 mm kalvosta, joten jos ne metallikynnet pitää pitkällä, tuntuu olevan aika tarkkaa hommaa ettei osu kalvoon. Oletan että tämä johtuu tosin vaan siitä ettei ole yhtään kokemusta. Vai onko joissain banjoissa tämä kielten korkeus kalvosta paljon suurempi? Miten pitkällä kynsiä tulisi pitää ulkona sormen päistä?
 
Nyt kun ekoja how to play banjo videoita etsiskelin niin opin että banjo kannattaa pitää hyvinkin jyrkässä kulmassa sylissä, ja että pikkurilli ja jos onnistuu niin nimetönkin kannattaa ankkuroida kalvoon, johonkin kohtaan. Ilmeisesti aika lähellä tallaa kannattaa näppäillä. Opin myös että banjon soitossa olennaista on erillaiset "näppäilysarjat" joissa ideana yleensä olla toistamatta peräkkäin samaa näppäilysormea tai kieltä.
 
Tästä se lähtee. Kitaraa on tullut paljon soiteltua joten siitä uskon olevan paljon hyötyä jos ehkä jotain sekaannusta aiheuttavaa haittaakin, en tiedä.
 
Banjossa hienon saundin lisäksi minua innostaa se että se ei ole minulle vielä tippaakaan välineurheilua. Voin siis keskittyä soitonopiskeluun. Ei tarvi miettiä mitä parempia osia banjoon voisi laittaa tai mitä vahvistimia hankkisi.
 

 
Tässä lisää kysymyksiä ja keskustelun aiheita itse kullekin:
 
-Mitkä ovat mielestäsi hienoimmat banjobiisit? Entä kunnianhimoiselle aloittelijalle sopivat?
-Mitkä biisit ovat kivoja harjoitella/soittaa duolla jossa on banjo ja kitara?
-Ketkä ovat banjon soitossa esikuviasi?
-Mitkä banjomusiikin tyylit ovat suosikkejasi?
-Mitkä modernimmat/nykyiset orkesterit hyödyntävät mielestäsi banjoa hienoiten?
-Miten olet opiskellut banjon soittoa?
-Miten kannattaa aloittaa banjon soiton opiskelu ja esim. sointujen opiskelu banjolla?
 
"It is the spectator, and not life, that art really mirrors. Diversity of opinion about a work of art shows that the work is new, complex and vital." -Oscar Wilde
töissätäällävaan
21.11.2011 12:59:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie olen nyt viimeiset puolivuotta ollut kiinnostunut kaikesta muusta banjomusiikista ,kuin bluegrassista,jota tuli aikoinaan kuunneltua ,jos voin sanoa,niin miltei "kyllästymiseen" asti. Joten irkkumusaa,oldtime,classic banjo ja sellainen 1880-1940 välisen ajan musiikki on mieluisinta soitettavaa.
En käytä sormiplekuja. Banjo on Recording King open -back nailonkielisenä.l. soundi on pehmempi.Enkä pidä liian nopeista kappaleista.
 
Zarmo
21.11.2011 15:50:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itteäkin kiinnostas nailonkielien kokeilu tenoribanjossa, mutten ole löytänyt mistään moisia.
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Arkka
21.11.2011 16:26:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrasonido: Mun banjossa kielet on tallan päässä vain 5-7 mm kalvosta, joten jos ne metallikynnet pitää pitkällä, tuntuu olevan aika tarkkaa hommaa ettei osu kalvoon. Oletan että tämä johtuu tosin vaan siitä ettei ole yhtään kokemusta. Vai onko joissain banjoissa tämä kielten korkeus kalvosta paljon suurempi? Miten pitkällä kynsiä tulisi pitää ulkona sormen päistä?
 
Mun halpisbanjossa on pikkauskohdassa ~sentti ja tallan kohdalla lähemmäks puoltoista.
 
-Mitkä ovat mielestäsi hienoimmat banjobiisit? Entä kunnianhimoiselle aloittelijalle sopivat?
 
No meikä osti banjon vitsinä ja toki pitäny sit opetella vähän Foggy Mountain Breakdownia (vaan koska Dueling Banjos on liian vaikea..) Cripple Creek taitaa olla sellanen mitä aloittelijat monesti veivaa. Kunnianhimosta en sit tiiä.. :)
 
Ultrasonido
21.11.2011 17:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: No meikä osti banjon vitsinä ja toki pitäny sit opetella vähän Foggy Mountain Breakdownia (vaan koska Dueling Banjos on liian vaikea..) Cripple Creek taitaa olla sellanen mitä aloittelijat monesti veivaa. Kunnianhimosta en sit tiiä.. :)
 
Juu vaikuttais toi Foggy mountain olevan joku standardi joka pitäs osata, ja toki olis kiva sit osata joskus sellasia biisejä mitä vois vaikka soittaa 2 banjolla.
 
Kahlailen läpi kaikkea banjomusaa ja hauskin biisi tähän asti on tää:
 
Irving Berlinin Shaking the Blues Away, The Ingenues:n esittämänä vuodelta 1928.
 
http://www.youtube.com/watch?v=hT5HpK0eWW4
 
Harjoittelumatskuna tosta ei yhellä banjolla tietty niin paljon ole iloa. Jotain kivoja blues/jazz-juttuja banjolle olis kiva löytää. Jotain tabulatuureja kun katoin niin niissä sovituksissa ei tietty aina oo ajateltu banjoa ainoaksi instrumentiksi, joten yksin soitettuna ne jää vähän vaisuiksi.
 
"It is the spectator, and not life, that art really mirrors. Diversity of opinion about a work of art shows that the work is new, complex and vital." -Oscar Wilde
Arkka
21.11.2011 17:47:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuos muuten hauska soittotyyli:
 
Eddie Peabody playing two banjos
http://www.youtube.com/watch?v=lg3AqqFY4Ow
 
Ultrasonido
21.11.2011 17:47:34 (muokattu 21.11.2011 21:16:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Cripple Creek onkin mukavan kuuloinen kappale alkaa opiskella. Siitä löytyy monenlaista versiota:
 
Musikaalisin tuntuu olevan sillä onko se nyt clawhammer-tekniikalla soitettuna, kuten Aubrey Atwater tuossa vetää:
 
http://www.youtube.com/watch?v=95NVVdc2cnk
 

 
EDIT:
 
Tulipas tänään harjoiteltua tuota. Huomasin että tämä opetusvideo ja tablat oli mulle selkeät biisin oppimiseen.
 
Banjo lesson - Cripple Creek
http://www.youtube.com/watch?v=pWJUNq8ZT8M
 
http://rickmckeon.com/banjolessons/cripplet.pdf
 
Tuon ukon nettisivut vaikuttais muutenkin hyviltä, siellä on kaikkea sormiharjoituksista joululauluihin ja harjoitustaustoihin.
 
Reilun tunnin näppäilyn jälkeen alkaa biisi tuntua jo aika helpolta. (Tai siis eka osa ja kertsi. En ehtinyt vielä sitä vikaa osaa treenaamaan) Ei niin että puhtaasti menis saati että sais mitään groovea aikaiseksi. Sormiplekuilla ei suju yhtään, täytyy myös selvitellä pitäskö mun banjossa talla olla korkeampi tms.
 
"It is the spectator, and not life, that art really mirrors. Diversity of opinion about a work of art shows that the work is new, complex and vital." -Oscar Wilde
yussipee
26.11.2011 08:42:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys
 
Tuossa tuli mahdollisuus ostaa aito deedeeärräläinen Musima-tenoribanjo satasella. Yksinkertainen kysymys (tai sitten ei): kannattaako? Ibanezin vanhempi banjo löytyy viisikielisenä, samoin maniskoja, joten mallina tenoribanjo kyllä kiinnostaa. DDR ei vaan aina tuottanut ihan huippulaadukasta kamaa. Paitsi tietysti niitä viiksekkäitä kuulantyöntäjänaisia.
 
Asiantuntemuksestanne kiittäen,
 
J
 
Zarmo
26.11.2011 12:50:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yussipee: Tervehdys
 
Tuossa tuli mahdollisuus ostaa aito deedeeärräläinen Musima-tenoribanjo satasella. Yksinkertainen kysymys (tai sitten ei): kannattaako? Ibanezin vanhempi banjo löytyy viisikielisenä, samoin maniskoja, joten mallina tenoribanjo kyllä kiinnostaa. DDR ei vaan aina tuottanut ihan huippulaadukasta kamaa. Paitsi tietysti niitä viiksekkäitä kuulantyöntäjänaisia.
 
Asiantuntemuksestanne kiittäen,
 
J

 
Jos pääsee kokeilemaan, niin sillähän se selviää.
Itellä on joku 70-luvun korealainen halpatuontitenori. Raju peli. Tuo pottikin on jotain alumiinia.
 
Eli ei miulla mitään asiantuntemusta kyllä ollut, mutta ddr toki kuulostaa reteeltä.
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
atteb3
23.12.2011 03:04:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun nyt tässä on jotain tuoretta keskustelua aiheesta, niin sattuuko foorumilaisilla olemaan tiedossa banjo-opettajaa Pirkanmaan alueelta?
 
leppalammi (a) yahoo.com
 
Juicefani11
24.12.2011 03:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Mun halpisbanjossa on pikkauskohdassa ~sentti ja tallan kohdalla lähemmäks puoltoista.
 

 
No meikä osti banjon vitsinä ja toki pitäny sit opetella vähän Foggy Mountain Breakdownia (vaan koska Dueling Banjos on liian vaikea..) Cripple Creek taitaa olla sellanen mitä aloittelijat monesti veivaa. Kunnianhimosta en sit tiiä.. :)

 
Dueling Banjos on hyvin helppo biisi kunhan sen idean vain ymmärtää. Siinä kannattaa vetää myös capo toiseen väliin ja korkealle G-kielelle voi laittaa vaikka jonkun pienen metallipalan toiseen väliin. Ja jos haluaa soittaa Foggy Mountain Breakdownin alkuperäisestä sävelestä, capo 1. väliin ja sama G-kielellä. Mulla ei Cripple Creek taitu ollenkaan, sen sijaan Foggy Mountain Breakdown vielä alkuperäistä nopeampaa ja Earl's Breakdown jotenkin ja Blanche -nimisen bändin goottikantri menee erittäin hyvin. :)
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «