Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Banjo keskustelua!
1 2 3 4 5 6 7 8
mandojoe
28.12.2011 01:13:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicefani11: Dueling Banjos on hyvin helppo biisi kunhan sen idean vain ymmärtää. Siinä kannattaa vetää myös capo toiseen väliin ja korkealle G-kielelle voi laittaa vaikka jonkun pienen metallipalan toiseen väliin. Ja jos haluaa soittaa Foggy Mountain Breakdownin alkuperäisestä sävelestä, capo 1. väliin ja sama G-kielellä. Mulla ei Cripple Creek taitu ollenkaan, sen sijaan Foggy Mountain Breakdown vielä alkuperäistä nopeampaa ja Earl's Breakdown jotenkin ja Blanche -nimisen bändin goottikantri menee erittäin hyvin. :)
 
Foggy Mountain Breakdown menee G-asemasta (siis ilman capoa). Lester Flatt, Earl Scruggs & The Foggy Mountain Boys virittivät soittimensa 1/2 sävelaskelta ylöspäin, siitä G# - tämä oli yleistä bluegrass piireissä 40-50-luvuilla. Joe Val käytti tätä kikkaa vielä 80-luvun alussa. Näin lähti kuulemma kipakampi soundi :)
 
Juicefani11
28.12.2011 16:11:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mandojoe: Foggy Mountain Breakdown menee G-asemasta (siis ilman capoa). Lester Flatt, Earl Scruggs & The Foggy Mountain Boys virittivät soittimensa 1/2 sävelaskelta ylöspäin, siitä G# - tämä oli yleistä bluegrass piireissä 40-50-luvuilla. Joe Val käytti tätä kikkaa vielä 80-luvun alussa. Näin lähti kuulemma kipakampi soundi :)
 
Joo, virittivät, mutta kielien poikkimenemisen kannalta tuo ei ole kovin turvallista. Siksi itse käytän capoa ja jotain metallikappaleita. Ja jostain syystä tuo puolikas vaikuttaa hyvin merkittävästi. :)
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
hiekkavalas
29.12.2011 19:35:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelinpa näihin vastata ajanvietteeksi yms yms.
 
Mitkä ovat mielestäsi hienoimmat banjobiisit? Entä kunnianhimoiselle aloittelijalle sopivat?
-Kunnianhimosta en tiedä, mutta hienoin kappale, mikä mieleen tulee on Alabama '58, Luke Kellyn esittämänä.
Ketkä ovat banjon soitossa esikuviasi?
-Alkujaan innostuin Flogging Mollysta ja se sai harkitsemaan banjon hankintaa. Mutta sanoisin Luke Kelly ja Barney McKenna.
Mitkä banjomusiikin tyylit ovat suosikkejasi?
-Irlantilainen folk ja kelttifolk noin yleensäkin.
Mitkä modernimmat/nykyiset orkesterit hyödyntävät mielestäsi banjoa hienoiten?
-Flogging Molly, The Tossers, The Mahones
Miten olet opiskellut banjon soittoa?
-22.12.2011 sain banjoni.
Miten kannattaa aloittaa banjon soiton opiskelu ja esim. sointujen opiskelu banjolla?
-Enpä tiedä miten kannattaa aloittaa, luulisin, et arse ruvelle vaan. :D Itse katselen videoita, koitan perässä ja toistan. Kirjoja ja DVD:tä ois tarkoitus etsiä käsiin ja kaikki opetussivut tästä threadista painoin kirjanmerkkeihin.
 
Ja olihan ekan illan jälkeen näytiksi yrittämisestä kosketusarat ja mustelmaiset sormenpäät. :D
 
hiekkavalas
31.12.2011 12:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin, että clawhammeria varten joidenkin sointujen ottaminen on melkoinen haaste tai silkka mahdottomuus (ainakin vielä). Oikeastaan jo useamman kuin kahden fretin yli menevät soinnut tuntuvat melko läpipääsemättömiltä välillä.
Eli kysymys on: oppivatko sormet vääntymään oikeisiin asentoihin vaivatta ajan myötä, kunhan tarpeeksi jaksaa yrittää, vai jäävätkö jotkin soinnut haaveeksi vain?
 
Arkka
31.12.2011 13:40:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hiekkavalas: Huomasin, että clawhammeria varten joidenkin sointujen ottaminen on melkoinen haaste tai silkka mahdottomuus (ainakin vielä). Oikeastaan jo useamman kuin kahden fretin yli menevät soinnut tuntuvat melko läpipääsemättömiltä välillä.
Eli kysymys on: oppivatko sormet vääntymään oikeisiin asentoihin vaivatta ajan myötä, kunhan tarpeeksi jaksaa yrittää, vai jäävätkö jotkin soinnut haaveeksi vain?

 
Ootko soittanut muita kielisoittimia? Voin vastata kysymyksees kitaristina, että joo ja ei. Kyl sormet oppii mitä villimpiin suorituksiin, mutta rajansa kaikella tietenkin. Tee aluks niistä vaikeista soinnuista vähän helpompia, eli jätä jotain ääniä pois niin ettet jää biiseissä jumittamaan niihin.
 
hiekkavalas
03.01.2012 20:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Ootko soittanut muita kielisoittimia? Voin vastata kysymyksees kitaristina, että joo ja ei. Kyl sormet oppii mitä villimpiin suorituksiin, mutta rajansa kaikella tietenkin. Tee aluks niistä vaikeista soinnuista vähän helpompia, eli jätä jotain ääniä pois niin ettet jää biiseissä jumittamaan niihin.
 
Kiitos neuvosta. Joo, en oo aikasemmin soittanut yhtikäs mitään. Eräs basistikaveri neuvoikin uudenvuoden aattona tarkkailemaan peukalon asentoa, kun ankkuroin sen tylysti kaulaan kiinni. Helpotti melkoisesti otteita, kun vähän rentoutui.
Ja nyt jo huomaa, että nuo minne sormet ehkä voiskin yllää, ovat päivä päivältä hieman lähempänä.
 
hiekkavalas
12.01.2012 07:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mieltymyksistä kysymys
Bluegrass ihmiset: sormiplektrat vai paljain sormin? Kumpaa pidät helpompana? Äänelliset erot? yms
 
Itse enemmän innostuin tuosta clawhammeroinnista/frailingistä , mutta mitä nyt on finger rolleja koitettu, niin ilman plektroja tykkään harjoitella. Plektrat tuntuvat kömpelöiltä ja en osaa hahmottaa niiden kärkiä.
 
Riiski
14.01.2012 07:54:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hiekkavalas: Ihan mieltymyksistä kysymys
Bluegrass ihmiset: sormiplektrat vai paljain sormin? Kumpaa pidät helpompana? Äänelliset erot? yms
 
Itse enemmän innostuin tuosta clawhammeroinnista/frailingistä , mutta mitä nyt on finger rolleja koitettu, niin ilman plektroja tykkään harjoitella. Plektrat tuntuvat kömpelöiltä ja en osaa hahmottaa niiden kärkiä.

 
Bluegrass soundi tulee nimenomaan sormiplektroista. Tietenkään mikään ei kiellä soittamasta paljain sormin, mutta se tietty napakkuus jää silloin puuttumaan.
 
Cepe
14.01.2012 15:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitetaanko kuusikielistä banjoa kuin kitaraa? Eli onko kuusikielisessä banjossa kielet samassa vireessä kuin kitaralla ja otetaanko soinnut samallalailla kuin kitaralla?
 
iltaa iltaa.
Arkka
15.01.2012 04:51:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cepe: Soitetaanko kuusikielistä banjoa kuin kitaraa? Eli onko kuusikielisessä banjossa kielet samassa vireessä kuin kitaralla ja otetaanko soinnut samallalailla kuin kitaralla?
 
Usein varmasti näin on. Tosin toki kuuskielisellekin on perverssejä vireitä varmaan.
 
Juicefani11
19.01.2012 22:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cepe: Soitetaanko kuusikielistä banjoa kuin kitaraa? Eli onko kuusikielisessä banjossa kielet samassa vireessä kuin kitaralla ja otetaanko soinnut samallalailla kuin kitaralla?
 
Useimmiten kyllä, mutta esimerkiksi DGDGBD on myös hyvin usein käytetty viritys sillä se muistuttaa 5-kielisen banjon viritystä huomattavasti.
 
Miksi multi-instrumentalisti on aina kaikkien silmissä pelkkä kitaristi?
Zarmo
20.01.2012 13:46:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jotakuta kiinnostaisi tenoribanjo, niin voisin vaihtaa ylimääräisen halpisritsani vastaavaan 5-kieliseen.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=596958
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
P.P.King
30.03.2012 14:17:00 (muokattu 30.03.2012 14:24:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeaikoina olen vaihtelevalla aktiivisuudella treenannut 5-kielisellä banolla frailing/clawhammer- soittoa. Perusasiat alkavat hahmottua, mutta ns. "drop thumb"- tekniikka tuottaa vakeuksia.
 
Tutkimani nettisivut ja soitonoppaat korostavat ko. soittotekniikan merkitystä, mutta itse oppimateriaali on niukahkoa. Perusajatus (frailingista poiketen peukalolla soitetaan muitakin kuin 5. kieltä?) on käynyt selväksi, mutta itse tekniikan funktio ja soveltaminen ylittää ymmärrykseni. Olisin kiitollinen, mikäli valistuneemmat banjoasiantuntijat voisivat valaista minua seuraavien kysymysten osalta.
 
1) Onko "drop thumb" lähinnä tehokeino "double thumbin" tavoin, jolla maustetaan silloin tällöin yksittäisiä likkejä, vai kuljetetaanko sillä biisit läpi alusta loppuun? Toisinaan vastaan tulee nopeita ja rullaavia likkejä, joissa kuuluu selvästi banjolle tyypillinen klangi. Ko. likit rikkovat oikean käden tasaisen rytmityksen. Likeissä nuijitaan peukalolla mitä ilmeisemmin muitakin kuin viidettä kieltä. Onko tämä siis yksi tavanomaisimmista sovelluksista "drop thumb"-tekniikalle?
 
2) Päänvaivaa on myös aiheuttaanut se, mitä peukalolla oikeastaan tulisi "drop thumb"- tekniikkaa käytettäessä soittaa. Soitetaanko peukalolla siis melodiaa, vai poimitaanko sillä ns. bassoääniä/-linjoja. Tulisiko peukalon käyttöä ajatella harmonian pohjalta, ja mukailla sen avulla kappaleen sointukiertoa tai soittaa melodiaa tukevia ääniä? Onko pointtina lopulta lähinnä peukalon iskujen rytmittäminen? Vai ovatko kaikki edellä mainitemani vaihtoehdot yhtä käyttökelpoisia? Tämä on osoittautunut itselleni vaikeaksi, sillä olen tottunut soittamaan kitaraa fingerpicking-tekniikalla, jossa peukalolla soitetaan lähinnä bassolinjoja. Peukalo tuntuu yhä olevan hieman eksyksissä banjon kielillä.
 
3) Jos joltakulta löytyy hyviä vinkkejä tai harjoituksia "drop thumbia" koskien olisin niistä kiitollinen. Olisi myös mukavaa, mikäli voisitte vinkata artisteja tai biisejä, joita kuuntelemalla ko. tekniikkaan voisi tutustua perusteellisemmin.
 
Kiitos
 
Arkka
30.03.2012 14:37:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Earl Scruggs muuten kuoli tuos pari päivää sitten. Kai sitä tarvii kaivaa banjo kaapista ja fiilistellä joku päivä.
 
Juicefani11
31.03.2012 01:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Earl Scruggs muuten kuoli tuos pari päivää sitten. Kai sitä tarvii kaivaa banjo kaapista ja fiilistellä joku päivä.
 
Joo, niinhän se teki, pistin tuosta maailman kontrabastisteille menemään suruviestiä.. Ja kyllä se oli pakko vetää Earl's Breakdown pariin kertaan.
 
Tämä video sisältää kumppanin Constantin Film sisältöä, ja se on estetty tekijänoikeusseikkojen vuoksi.
risto
29.07.2012 00:41:22 (muokattu 29.07.2012 03:00:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni ilmoitus, kun laitoin tuonne torille ilmoituksen vanhasta Tony Trischkan banjon opetusmatskusta DVD osastolle, jos vaikka jotakuta kiinnostaisi. Eihän sitä sieltä kukaan huomaisi kai. Pääsisi kiertoon eikä roskiin, kun hyllyjä on pakko tyhjennellä. Mahdollisesti voin heittää matskun PK-seudun alueelle jossain vaiheessa, jos ei ihan kamalasti tule kilometrejä täältä Espoosta ja sää sopiva pieneen lenkkiin mp:llä.
 
/Risto
 
PS. Ja toisessa ilmoituksessa muutaman CD:n paketti
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Tyven
10.08.2012 20:19:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hey, olen hankkimassa banjon vielä tämän vuoden puolella ja haluaisinkin kysyä, että jos haluan soittaa clawhammer/frailing-tyylillä niin kumpi on parempi, ns. "open-back" vai normaali banjo ja mikä on merkittävä ero noiden kahden välillä?
 
risto
11.08.2012 17:01:34 (muokattu 11.08.2012 17:02:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyven: Hey, olen hankkimassa banjon vielä tämän vuoden puolella ja haluaisinkin kysyä, että jos haluan soittaa clawhammer/frailing-tyylillä niin kumpi on parempi, ns. "open-back" vai normaali banjo ja mikä on merkittävä ero noiden kahden välillä?
 
Molemmat ovat normaaleja. :) Kummallakin voi yhtä hyvin soittaa kaikkea 5-kieliselle tarkoitettua. Eroa on vain kaikupohjassa, bluesgrass-tyyppisessä se on "isompi", tai siis teknisesti vähän erilainen suuremman volyymin aikaansaamiseksi.
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
P.P.King
11.08.2012 20:27:09 (muokattu 11.08.2012 23:18:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyven: Hey, olen hankkimassa banjon vielä tämän vuoden puolella ja haluaisinkin kysyä, että jos haluan soittaa clawhammer/frailing-tyylillä niin kumpi on parempi, ns. "open-back" vai normaali banjo ja mikä on merkittävä ero noiden kahden välillä?
 
Näin olen asian itse ymmärtänyt:
 
Open-back banjossa ei ole resonaattoria, "normaalissa banjossa" puolestaan on resonaattori. Perinteisesti clawhammer/frailing-tyylissä on suosittu open-back banjoa, resonaattoribanjoa puolestaan bluegrassin puolella.
 
Soundillisesti open-back banjolla ja resonaattoribanjollla on suuri ero. Open-back banjon soi puhtaammin ja "lämpimämmin" kuin resonaattoribanjo. Open-back banjosta puuttuu resonaattoribanjolle tyypillinen "kihinä"/"särinä" sekä soundin kireys. Open-back banjon "sustain" on liki olematon resonaattoribanjossa "sustainia" on hieman enemmän.
 
Mikäli tarkoituksenasi on soittaa pelkästään clawhammeria suosittelen ehdotomasti open-back banjoa. Clawhammer on voimakkaan rytmillinen soittotyyli, jossa melodian kuljetus nojaa voimakkaasti rytmiin sekä useamman kielen samanaikaiseen käyttöön. Clawhammer-soitossa siis tapahtuu kokoajan runsaasti, jonka vuoksi ko. tekniikka ei ole soundiltaan niitä siloisimpia. Näin ollen soitettavalta instrumentilta ei kaivata minkäänlaista ylimääräistä "dronea", jota juuri resonaattoribanjossa on runsaasti. Juuri tämän vuoksi resonaattoribanjo ja clawhammer on mielestäni huono yhdistelmä. Resonaattoribanjon "kihisevä" kaiku, pidempi "sustain" ja heikko erottelevuus muuttavat clawhammer-soiton helposti kakofoniseksi sotkuksi, josta ei nouse esille paremmin rytmi kuin melodiakaan.
 
Eroja luonnollisesti löytyy niin soittajista kuin soittimistakin, ja kirjoitukseni heijastaa puhtaasti omiin kokemukseeni perustuvia henkilökohtaisia mielipiteitäni. Ainakin oma open-back banjoni on palvellut minua paremmin kuin hyvin clawhammer-soitossa.
 
Onnea banjon hankintaan! :)
 
Tyven
11.08.2012 22:57:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, kiitos molemmille vastauksista :) taidan sitten hankkia open back-mallisen. Kyselen sitten myöhemmin soittamiseen vinkkejä :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «