Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Banjo
1 2
BondakeBunny
26.11.2006 15:50:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostai kumman syystä on tehny banjoo miel. Ei ois kauheen pahan hintasiakaan. Minkälainen soitettava se on ku on kitaraan tottunu?
 
In every revolution theres a man with a vision...
fox
26.11.2006 16:03:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ois kauheen pahan hintasiakaan.
 
Riippuu täysin, ja tähdennän: täysin siitä banjosta.. Jotain H-Bentonia ei voine lainkaan verrata johonkin Deeringiin (5000 + dollaria) =)
Mutta kyllähän HB:llä. Johnsonilla tms. ns. alkuun pääsee...
 
Minkälainen soitettava se on ku on kitaraan tottunu?
 
Jos et hommaa 6-kielistä kitarabanjoa, niin tyystin erilainen. Kyllähän sitä oppii soittamaan, jos on esim. näppäilysoittoon (klasari) tottunut, ja toki muutenkin, mutta työtä vaatii vähän. Jopa ns. komppisoitto, sitten jos ruvetaan 3-fingerstylee soittamaan niin töitä, töitä ja töitä..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
BondakeBunny
26.11.2006 16:04:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plekulla oon kitaraa soitellu. Ois vaa kiva kokkeilla jotakii muutakii soitinta ku kitaraa välillä.
 
In every revolution theres a man with a vision...
fox
26.11.2006 17:53:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plekulla oon kitaraa soitellu. Ois vaa kiva kokkeilla jotakii muutakii soitinta ku kitaraa välillä.
 
Toki, mutta sellseen tarkoitukseen tuskin kandee ihan tällasta sitten:
 
http://www.deeringbanjos.com/Mercha … _Code=SARATOGA&Category_Code=Banjos
 
Kuten todettua, kyllä nuo itämaan-pojatkin ihan sellasia entry-levelbanjoja saa aikaseksi, toki sitten joissain asioissa on tingitty ja säästöjä haettu.. Tuo Deeringikin, jonka linkitin, ei välttämättä oo sellanen "joka banjonsoittajan" vehje, lähinnä vaan tuohon pistin, osoituksena että monenhintasta vehjettä on banjoissakin.. 8)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
AH3
27.11.2006 01:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälainen soitettava se on ku on kitaraan tottunu?
Viritys tulee ensimmäisenä eteen. Eli jos erikoisviritykset on tuttuja kitarapuolelta, niin se kyllä auttaa.(Tai hyvä viritysmittari). Jos hommaat viisikielisen ns. bluegrass-banjon, niin seuraavaksi tuleekin sitten sormi plektrat. Niihin kestää yllättävän kauan tottua. Tuntuu, kuin tuntuma kieliin häviäisi.
Toisaalta, kun niiden kanssa pääsee sinuiksi, niin soittaminen on varsin mukavaa ja ne ei lohkeile kuten kynnet. Itselle sopivien plektrojen löytäminen saattaa myös viedä aikaa ja vähän eurojakin. Itse suosin melko paksuja plektroja.
Seuraavaksi etsimään soitto-opetusta esim. netistä ja kirjastosta. Tulee uusia näppäily tekniikoita ja soinnut myös menee uusiksi, kun tod. näköisesti banjossasi suosituin vire, eli avoin-G.
Melko pian se banjo rupeaa kuitenkin "armahtamaan" ja päästelee varsin mukavia saundeja ulos. Omasta puolestani suosittelen lämpimästi.
 
Puavali
27.11.2006 16:23:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki, mutta sellseen tarkoitukseen tuskin kandee ihan tällasta sitten:
 
http://www.deeringbanjos.com/Mercha … _Code=SARATOGA&Category_Code=Banjos
 
Kuten todettua, kyllä nuo itämaan-pojatkin ihan sellasia entry-levelbanjoja saa aikaseksi, toki sitten joissain asioissa on tingitty ja säästöjä haettu.. Tuo Deeringikin, jonka linkitin, ei välttämättä oo sellanen "joka banjonsoittajan" vehje, lähinnä vaan tuohon pistin, osoituksena että monenhintasta vehjettä on banjoissakin.. 8)

 
"Shipping Weight: 0.00 pounds"
 
Mikä virtuaalibanjo tuo on?
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
AH3
29.11.2006 13:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No BondakeBunny, saitko tyydyttäviä vastauksia? Yleensäkkin olisi ihan mukavaa keskustelun aloittajien osalta jotenkin "kuitata" saamansa palautteet. Ymmärrän kyllä ettei aina pääse netin ääreen, kun haluaisi, mutta tätä ilmiötä esiintyy täällä aika paljon? Eikä tämä nyt ole suunnattu vain sinulle, B.Bunny.Niin ja tietenkin on välillä hyvä seurailla mihin suuntaa keskustelut menee ja vasta sitten kommentoida.
Välillä tuntuu kuitenkin, kuin ihmiset heittäis tänne ensimmäisen mielestään järkevän kysymyksen ja sen myös hyvin pian unohtaen.
 
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
BondakeBunny
29.11.2006 20:00:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain kyllä. Ja jos nyt päätysin ostamaan niin banjoo niin se ei tule olemaan hinnaltaan ku 250ekkeriä. Eipä kehtaa tosiaan ostaa jotakii 5000 jörökin panjukkaa vaan sen takia että voi todeta ettei haluakkaan soittaa. Ja haasteellisuushan tietyissä määrin on hyvä.
 
In every revolution theres a man with a vision...
BondakeBunny
29.11.2006 20:01:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii kitaraa oon pitäny aluks E:ssä sitte se oli D# ja D:ssä ja siitä alaspäin C# ja nytte kepukka on C vireessä eli jollakii tavalla on vireet tuttuja.
 
In every revolution theres a man with a vision...
AH3
29.11.2006 22:28:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii kitaraa oon pitäny aluks E:ssä sitte se oli D# ja D:ssä ja siitä alaspäin C# ja nytte kepukka on C vireessä eli jollakii tavalla on vireet tuttuja.
Jep jep, mut toi on kyllä hyvä juttu. Kuitenkin erikoisviritykset sulle tuttuja ja sehän on kyllä etu. Eipä kulu aikaa virityksen kanssa temppuilessa. Tosiaan tuolla banjo puolella tuo avoin-G se suosituin.
Mulla on kanssa tuollainen halpa HB:n banjo, mutta hyvin se on asiansa on ajanut. Pääsin nopeasti treenaamaan ja saundikin on ihan ok. Eiku onnea siis banjon metsästykseen.
 
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
Ali
30.11.2006 09:41:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä sais halvimman mahdollisen banjon? Kielimäärällä ei väliä. Ihan vain kokeilumielessä tekis mieli ostaa, sen verran hauskan soundin omaa ko. soitin.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Puavali
30.11.2006 09:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä sais halvimman mahdollisen banjon? Kielimäärällä ei väliä. Ihan vain kokeilumielessä tekis mieli ostaa, sen verran hauskan soundin omaa ko. soitin.
 
Thomann 155 euroa + postikulut 20;-
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
BondakeBunny
30.11.2006 15:41:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomann 155 euroa + postikulut 20;-
 
Ei ois kyllä itellekkään paha. Paska vaan ku työt loppu just tänään nii ei ainakaan raaski ihan heti ostaa.
 
In every revolution theres a man with a vision...
shellraiser
04.12.2006 09:41:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpoihin banjoihin soveltuu sama nyrkkisääntö kuin muihinkin soittimiin, että sitä halvinta ei kannata ostaa. Yleensä halpiksissa on huono soitettavuus, innostus loppuu turhautumiseen. Ja niiden jälleenmyyntiarvo on olematon, eli niistä ei saa rahojaan takas innostuksen loputtua.
www.bluegrass.fi sivuilta keskustelufoorumista löytyy erittäin hyvä topic aiheeseen liittyen, joka ainakin itselleni oli erittäin hyödyllinen. Vaatii tosin rekisteröitymisen, mutta sieltä saa banjon ostosta paljon tietoa.
 
AH3
04.12.2006 10:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpoihin banjoihin soveltuu sama nyrkkisääntö kuin muihinkin soittimiin, että sitä halvinta ei kannata ostaa. Yleensä halpiksissa on huono soitettavuus, innostus loppuu turhautumiseen. Ja niiden jälleenmyyntiarvo on olematon, eli niistä ei saa rahojaan takas innostuksen loputtua.
 
Mikäli viittaat tällä tuohon Thomanin HB-banjoon, niin olen kyllä osittain erimieltä. Johonkin laadukkaaseen banjoon saa helposti sen tuhat euroa kyllä upotetuksi, mutta kun sellaisen rahämäärän sijoittaminen "tuntemattomaan" pistää monen mietteliääksi. (Jos nyt yleensäkkään semmoisen summan kokoaminen lähitulevaisuudessa on mahdollista?).
 
Laatu banjoja on Suomesta vaikeaa löytää, eli menee tilaushommiksi. Kuinka moni sijoittaisi ensimmäiseen kitaraansa vaikka tuon 1000e ja tilaisi sen ulkomailta? Minulle ainakin tuo HB-banjo oli hyvä vaihtoehto. Pääsin halvalla treenaamaan banjon soittoa ja heti, eikä vuonna ? Banjo pitää vireensä, kielet oli sopivalla korkeudella, viimeistely ok ja saundikin kuullostaa miltä pitääkin.
 
En yritäkkään väittää ettei eroja ns. laatu-banjoihin olisi, mutta tällä olen hyvin päässyt alkuun. Jälleen myyntiarvosta en osaa sanoa, kun en ole sitä myynnyt.
Jos tai kun, aikanaan ostan sen laatu-banjon, niin eipä tuo jälleenmyynti hirveästi huoleta. Banjo on siihen mennessä toivottavasti tehnyt tehtävänsä, eli olen sen avulla oppinut soittamaan banjoa.
 
Ostin oman HB-banjoni aikoinaan suoraan Thomannin liikkeestä, eli pääsin kokeilemaan soitinta ennen ostopäätöstä. Miten "soitettavia" heidän HB-banjonsa yleisesti on? En tiedä, mutta näin minun kohdalla.
 
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
shellraiser
04.12.2006 11:54:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäli viittaat tällä tuohon Thomanin HB-banjoon..
En viittaa mihinkään tiettyyn merkkiin tai edes soittimeen...
Hyvä tietää, että HB-banjon hinta/laatusuhde on kohdallaan.
 
BondakeBunny
04.12.2006 16:29:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mnetissä paljo banjon soittajia? Siisti ois osata semmosta rednecki musakkia soitella sillä.
 
In every revolution theres a man with a vision...
Blues_lad
04.12.2006 18:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on HB:n 6-kielinen banjo.
Vinkkinä sinulle joka banjoa olet ostamassa: Älä osta 6-kielistä, luullen että se olisi samankaltaisempaa/helpompaa, ollessaan kuin kitara ikään, Ei ole. Itsessäni aion vaihtaa 4-kieliseen tahi muokata tuosta sellaisen.
Tästä hypätäkseni omaan kysymykseeni: onko mahdollista saada tehtyä tuosta 4-kielinen? Satula pitää ainakin varmaan vaihtaa?
 
-Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L-
M.i.k.key
04.12.2006 18:49:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkien banjomusiikin ystävien kannattaa hankkia uusi J.Karjalaisen Lännen Jukka levy!
Huikea...
 
möllisty
fox
04.12.2006 19:58:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on HB:n 6-kielinen banjo.
Vinkkinä sinulle joka banjoa olet ostamassa: Älä osta 6-kielistä, luullen että se olisi samankaltaisempaa/helpompaa, ollessaan kuin kitara ikään, Ei ole. Itsessäni aion vaihtaa 4-kieliseen tahi muokata tuosta sellaisen.
Tästä hypätäkseni omaan kysymykseeni: onko mahdollista saada tehtyä tuosta 4-kielinen? Satula pitää ainakin varmaan vaihtaa?

 
Mahdollista, mutta ihan eri tatsi tuossa kitarabanjossa ja sitte tenori/plectrum-banjoissa.. Onhan sitte vielä olemassa Suomessakin maniskabanjoja.. eli 4 parikieltä. Sen sijaan uke-banjoja saatikka bassobanjoja en oo nähny kuin kuvissa..
Banjonsoitto on sellasta hyväntuulen hommaa, vaikka sitä ei järin osaiskaan. Jos haluaa kuulla oikeaa banjonsoittoa niin kannattaa tsekata tyylisuunnan kehittäjän ja banjon mestarin Earl Scruggs´in levyjä. Mies soittaa soolobanjot mm. tuohon kaikille tuttuun "Duelling Banjos" -biisiin.
Banjon soiton oppiminen ei oo ihan yksoikosta, toki ei ylimaallistakaan, mutta kunnon regular-banjolla sujuvaan fingerpickingiin menee useita vuosia.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «