Muusikoiden.net
03.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sahalla koreasti
1
Mare552
07.08.2006 19:18:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lehdessä oli kuva jossa Irina Björklund soitti sahalla, kertoi soittaneensa sitä pari vuotta. Hän on erittäin kaunis ja seksikäs nainen, joten innostuin heti itsekin sahalla soittamisesta.
Ajattelen tässä sellaista asiaa, että kun nyt soitan kitaraa (vasta reilu vuosi) sekä laulan, usein soittoni kanssa yhdessä, niin kitara soi omassa vireessään, sekä laulun säveltä ei niinkään kuule, vaikka liene soiton säveliin sopiikin.
Siis sahan soittoa ajattelin juuri sävelkorvan kehittäjänä. Siinä kun sävelen kuulee eri tavalla kuin laulaessaan, voisi vaikka soittaa ensin kitaralla säestys tietsikkaan (kun ei kummoisempia vehkeitä ole), sitten soittaa siihen sahaa päälle ja katsoa mitä tulee.
Musiikissa olen kyllä nyt eniten taas kitaran lumoissa, lauluääntä pitäisi kehittää, mutta sitten kun siltä tuntuu, samoin on aikeissa alkaa käyttämään jalkarumpua soiton kanssa (jalka ei vielä oikein tottele), ehkä rumpu sopisi sahallekin?
Mikä olisi oikeanlainen saha soittamiseen? Viulun jouhikko kai pitää olla? Onko olemassa soitonoppaita sahalla soittamiseen?
Kehittääkö viulu, samoin kuin saha nuottikorvaa? Ainakin vahvasti luulisin näin. Olisi kiva oppia tunnistamaan nuotit äänestä, sekä laulaa nuoteista. Sitä en osaa, mutta laulan kyllä kitaran kanssa samassa äänessä, vaikka viritän sen tahallaan pieleenkin. Siis tästä päättelen että hieman tuota nuottikorvaa on. Kokonaan ilman sitä kai musiikin harrastaminen olisikin aika hankalaa.

Marko F
07.08.2006 19:41:49 (muokattu 08.08.2006 08:20:47)

Sahan soiton kokeilu kiinnostaisi minuakin (ja luin saman jutun lehdestä), mutta en tiedä, minkälainen saha olisi hyvä. Luulisin, että terän pitäisi olla mahdollisimman pitkä ja joustava (ja ehkä kapea mieluummin kuin leveä).

Joskus muistan nähneeni, että joku saha olisi tehty pelkkään soittoon, siis siinä ei ollut edes hampaita. Mutta en muista yhtään missä sen näin.

Viulun jousella kai niitä perinteisesti on soiteltu.

Uskon, että sahan soitto on hyvä tapa kehitää sävelkorvaa (tosin täytyy sanoa, että en niin itse tarvitse sitä harjoitusta).

t-termiitti
07.08.2006 21:35:04

http://www.trombit.net/elamantyyli/20_03_sahansoittaja.htm

Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
teli
13.08.2006 13:04:04

Olen myös innostunut sahan soitosta. Aluksi oli aika vaikeeta, mutta pian sieltä alkaa oikeat säveletkin löytymään! Pitäisi vaan hankkia se oikea soittosaha...
Sitä saa tilata sähköpostilla osoitteesta sales@pikatera.com
Saha maksaa postikuluineen noin 50 €.
Soittosahassahan ei ole sahanteriä ollenkaan. Mutta sahansoitto onnistuu oikeallakin sahalla! Mukavampaa vaan ilman teräviä reunoja soitella. Itse tein alkuharjoitteluun jousen ihan vaan koivusta ja kalastussiimasta.
Koputtelin sahan terää myös ihan jollain puun oksalla. Koputtelemalla on helpompi löytää ääniä sahasta, mutta jousellakin se löytyy.
Irina Björklund on todella taitava sahansoittaja ja laulaja, näin hänet livenä kesällä.
Hänellä on puinen kahva sahan terän päässä, minulla sitä ei ole, niin on aika rankkaa käden pikkulihaksille se sahan vääntely. Mutta siihenhän tottuu!
Mutta ei kun vaan sahaa vinguttelemaan! Kaikkea täytyy kokeilla, mistä vaan ääntä lähtee! Siitä se musisoinnin riemu syntyy!

MONREPOS
13.08.2006 17:31:57

Kausalan Speliplari soveltuu ko.puuhaan.Kun kirjottaa Googleen: Pikaterä, sieltä pitäisi avautua oikea sivu.Sieltä saa tilaamalla soittosahan.Hinta on jotai 40-50 eur.Siihen sitten sopivan jämäkkä viulunjousi, ja hartsia....Soittamisen iloa.

Mare552
16.08.2006 22:01:07

Tilasin sahan oliko se nyt toi sales@pikatera.com ja 50 e postikuluineen. Vastasi postiini ja sanoi että laitetaanko soittosaha tulemaan. Minä pyysin laittamaan. Ei varmaan tuu jousta mukana, mistähän sais edullisesti? Ja oliko sellon jousi vielä parempi? Kerron joskus kuinka saha soi.

Marko F
17.08.2006 11:50:36

Ei varmaan tuu jousta mukana, mistähän sais edullisesti? Ja oliko sellon jousi vielä parempi?

Mitä nyt kukakin pitää edullisena.

F-Musiikista korealainen sellonjousi alk. 59€ ja saksalaiset 99€, muistaakseni.

teli
10.09.2006 16:40:49

No nyt on mullakin oikea soittosaha, Pikaterältä tilattu, 50€ postikuluineen maksoi.
Yritin soittaa viulunjousella, mutta se tuntuu olevan liian löysä, vaikka onkin tiukimmillaan. En saa kuitenkaan sillä mitään otetta.
Mulla on koivusta tehty jousi, jossa on siimaa, ja hartsia. Sillä soi jo paremmin! Mutta ei se mitään helppoa ole jotain tiettyä melodiaa saada syntymään...
Kuinka sulla Mare saha soi??? Olet jo jonkin aikaa soitellut, onko hyviä vinkkejä?
Kävin katsomassa nettisivuja, joita joku tuossa aikaisemmin on suositellut.
Mutta ei muuta kun harjoittelua vaan!

Mare552
07.10.2006 02:07:22

No juu. Enpä ole tälle sivulle aikoihin eksynyt. Heti kun tulin niin kerron. Vaimo oli sahan tilausta vastaan kun luuli että tulee häätö kerrostalo-osakkeestamme vonkunan takia.

Minä taas ärsyynnyin kun en saanut ääntä kuin koputtamalla, siis jousella en mitään.

Sahani oli sängyn alla kuukauden, pari viikkoa sitten sen kaivoin eräänä päivänä esiin, ja kas kummaa, sehän alkoi soida viulun jousella aivan makeasti, pitää vain osata vetää oikealla nopeudella, että saha lähtee mukaan värinään.

Nyt vain on hukassa hartsi, sitä kun tuo sointi taitaa vaatia paljon.

Ihan ekä kerralla, siis kun sain sen äänen sieltä, tuntui että c,d,e,f,g,a,h,c, jne, tuli aika helposti, (ehkä ylikehuin), mutta kun hartsi on hukassa, saha on taas jäänyt kitaran varjoon...

Etsin hartsia kuumeisesti, ja ehkä on taas 6 € tuhlattava jos ei löydy....

Olen myös kysellyt, olisiko sellon jousi parempi, mutta en ole pätevää vastausta saanut.

Mare552
07.10.2006 17:48:24

Vielä. En tiedä mikä oikea tiukkuus jousessa pitää olla. Mutta erään lehden kannessa tyttö soitti viulua, jousi näytti olevan aika löysä, siis varsi vielä mutkalla alaspäin, siis "jouhiin" päin, kun se kiristettynä menee suoraksi.

Ehkä sinulla se jousi onkin liian kireällä. Minusta ainakin tuntui, kun löysäsin reilusti, että paremmin ääni irtosi.

Se vaan miten se ääni alkoi yhtäkkiä irrota, on minulle vieläkin mysteeri.

Mutta aika kevyesti painamalla ja "härnäämällä" se sieltä irtoaa, kun sen kerran saa esiin, sen kyllä löytää sitten aina.
Siinä on kai vähän sama idea, kun pikarin reunaa vetää kostealla sormella niin johan sekin vonkuu kovasti.

Tosiaan, tietty sävelkorkeus on aika vaikea saada, ääni muuttuu mm. jos vedätkin ylöspäin.

Samoin tulee helposti korkeita parkaisuja, mutta kyllä siihenkin kehittyy, kuten kaikkeen muuhunkin.

Kai se on kohta ostettava uusi hartsi ja alettava treenaamaan. Ilman hartsia kun ei tule mitään.

teli
07.10.2006 20:03:26

Hyvä, että sahasi ei jäänyt sängyn alle... Sen verran hieno soitin!
Kyllä sieltä ne äänet vaan alkaa ilmaantumaan... Joskus paremmin ja joskus heikommin. Olen jo monia kappaleita sahalla vingutellutkin.
Soittelen edelleenkin sillä koivun oksalla, enkä mitään kalliimpaa aio hankkiakaan. Hartsia laitan, kun muistan... Kyllä se vaan kannattaa hankkia.
Mutta parhaiten saha pääsee mielestäni oikeuksiinsa jonkun toisen soittimen rinnalla. Soittelen tyttäreni kanssa esim. My heart will go on (Titanic). Tyttö soittaa pianolla. Täytyy itse kehua, että aika hieno!!!
Kesällä soittelin haitarin rinnalla, sekin oli hienoo, ainakin omasta mielestä...
Mutta ei kun soittelelmaan!

Mare552
29.10.2006 22:37:50

Jos toi 4/4 on täysmittanen niin semmonen mun mielestä. Joku ehotti sellonjoustakin, ja se ehkä raapii äänen vielä paremin esiin.

Heti ei meinannut mullakaan ääni irrota, mutta kun saa sahan väräjamään, jousella on helppo hallita sointia, sävelkorkeuden muuttaminen onkin sitten jo hieman harjoitusta vaativaa, kun saattaa äkkiä heittää falsettiin sävelen.

Tuolla jossain mainittiin että F-Musiikista korealainen sellonjousi alk. 59€ ja saksalaiset 99€, muistaakseni.

Itellä viulunjousi, hyvin toimii sekin, hartsia vaan pirusti.

Kyseleppä vielä mikä jousi ois paras. Täällä joku teki siimastakin omatekosen ja se toimii kuulemma hyvin.

Löytyy kun selaat näitä kahta sahapalstaa.

Nyt jo unohin oliko se toinen alummassa vai edempänä, ei kaukana kuiteskaan.

vermillion
30.10.2006 23:00:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vinkeistä, täytynee vielä käydä soitinpuodeissa kokeilemassa eri jousia. Löysin netistä yhden jyväskyläläisen liikkeen, jossa on hieman edullisimpia jousia postimyynnissä (viulunjouset alkaen 31e), mutta mukavampi tietysti päästä testaamaan miten jousi sopii omaan käteen. Ehkä voisin itsekin aloittaa harjoittelut tuommoisella itsetehdyllä jousella!

teli
31.10.2006 19:27:44

Hyvä ja halpa konsti aluksi! Voihan sitä sitten vaikka myöhemmin hankkia kalliimman viulun jousenkin! Olen myös nähnyt itsetehtyjä ihan vaan jostain ohuesta rimasta, siinä siimaa. Itse en puutöitä harrasta... mutta olisko kenties kasteltu, jotta saatu taipumaan kivasti kaarelle...
Tiedä häntä, mutta sellainenkin soi!
Kerrohan kokemuksia taas, kunhan etenet...
Sahan kans jotenkin sopii kivasti tuollainen kaunis ja epämääräinen koivun oksa! Tai no on se ainakin sormen paksuinen... ei ihan oksakaan!
Sehän voi olla ihan mitä vaan, kunhan soi!

vermillion
10.11.2006 16:24:19

Saha saapui, ja olen tähän mennessä saanut siitä ääniä lähinnä koputtelemalla. Vaikeinta on oppia oikea soittoasento! Tuntuu että saha tipahtaa koko ajan sylistä. Hankalaa, hankalaa. En ole vielä raaskinut ostaa jousta, rakentelin semmoisen aika Cleaning Women-henkisen DIY-jousen rautasahan kaareen pingotetusta siimasta, mutta ei se oikein toimi. Kaari on liian lyhyt ja siima löystyi kun soittelin hieman raskaammalla kädellä. Hartsin avulla sain jo jotain ääntä, mutta ei toivoakaan oikeista soinnuista! Että ei saha mikään helppo soitin ole! Kaverit kyllä naureskelevat uudelle harrastukselleni kovasti, ja aina jos mukana on joku isompi kantamus, heti kysellään onko se saha... Mutta ahkerasti harjottelen ja toivon, että joulupukki toisi jousen! Seuraavaksi yritän tehdä jousen bambusta ja siimasta, saas nähdä miten toimii.

vermillion
10.11.2006 17:17:53

Nyt se ihme tapahtui, eli saha alkoi soida! Äänet tosin ovat vielä niin raakoja että jos asuisin kerrostalossa, olisi poliisi pian oven takana. Kissat ei tykkää tästä yhtään. Ja veikkaan ettei aviomieskään. Mutta minäpäs jatkan!

Digital Beat
04.07.2008 10:09:46

Täällä löytys nytten videota Irinasta.

http://elisa.fi/suvi/

///Digital Beat
atrs1
18.12.2009 15:32:57

minulla on viulun 3/4:osan jousi,opin soittamaan heti ensimmäisenä päivänä,tavallisesta k-raudan sahasta otin rälläkällä piikit pois,nii on nyt kyllä hyvä soittaa,laitan hartsia jouseen joka toisena soittopäivänä,ei ainakaan mun tartte sitä jousta hangata niin että kaikki hartsi hinkavuu sahaan

Kuukari
13.01.2011 11:08:20

Löysin tämmösen vanhan keskustelun, joka sai minut kommentoimaan, koska näköjään hakusana "Soittosaha" vie vieläkin tälle sivulle.
Jostain kumman syystä täällä kaikki tuntevat vain Irina Björklundin, vaikka hän on ainoastaan näyttelijä joka soittaa sahaa. Kuitenkin Muusikkojen liitosta löytyy vieläkin vain yksi "oikea" sahansoittaja, Minna Laamanen, joka on soittanut sahaa jo 20 vuotta. Tutustukaa myös niihin tietoihin. Ps. annan myös soittotunteja uusille sahisteille

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti