Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 546 47 48 49 50
Marko F
16.08.2006 08:42:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuollaisen Hohnerin Big Valley C-duuri harpun. Olikohan aloittelijalle ihan sopiva ostos?
 
Kyllä se on varmaan ihan toimiva ja aloittelijalle hyvä.
 
Tosin Big Valley on näköjään tremolo-mallinen, eli ei ole ns. bluesharppu. Enemmänkin kansanmusiikkiin tms. Mutta ethän sanonutkaan, että bluesia pitäisi soittaa.
 
MiikkaP
19.08.2006 13:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisikohan joku suositella harjoitusmateriaalia, kuten kirjoja, nuotteja tai CD levyjä, kromaattisen huularin harjoitteluun? Mikähän olisi hyvä kromaattinen näin alkuun? Lähinnä sopiva reikien määrä olisi mukava tietää.
 
Aiheessa pysyäksemme: Olen Tuossa soitellut Arian, Harley Bentonin, Hohnerin ja Lee Oskar huuliharppuja. huuliharput eivät ole siis täysin vierasta maaperää, vaikka en ole kovinkaan kaksinen soittaja.
 
Marko F
20.08.2006 11:24:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisikohan joku suositella harjoitusmateriaalia, kuten kirjoja, nuotteja tai CD levyjä, kromaattisen huularin harjoitteluun? Mikähän olisi hyvä kromaattinen näin alkuun? Lähinnä sopiva reikien määrä olisi mukava tietää.
 
Aiheessa pysyäksemme: Olen Tuossa soitellut Arian, Harley Bentonin, Hohnerin ja Lee Oskar huuliharppuja. huuliharput eivät ole siis täysin vierasta maaperää, vaikka en ole kovinkaan kaksinen soittaja.

 
Reikien määrähän riippuu siitä, mitä haluat soittaa. 4 reikäähän on 1 oktaavi.
Minä ostin ensin Hohnerin Chrometta 12, jossa on minun mielestäni tosi mukava soundi. Siinä on muovirunko.
Sitten ostin puurunkoisen Hohner Chromonica 270, myös 12 reikää.
 
Kolmella oktaavilla voi soittaa jo monipuolista musiikkia.
 
Kappaleita olen soitellut sellaisesta paksusta opuksesta kuin "The Buskers Fake Book 1001 All-Time Hit songs." Se sopii monille instrumenteille. Siinä on sointumerkit + melodiat.
 
Lisäksi olen soitellut kirjasta "Real Jazz book", joka on myös hyvä, ja sopii eri soittimille. Sitä julkaistaan eri sävellajeissa, pitää olla c jos on c-vireinen huuliharppu.
 
Kuunneltavaa: Toots Thielemans, siinäpä loistava huuliharpisti, mun suosikki.
Lisäksi Stevie Wonderilla hyviä huuliharppubiisejä.
 
Fhool
20.08.2006 23:02:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin tuossa lainaamassa eilen David MacKelvyn huuliharppuoppaan ja onhan tuo soitto ja alkanut hieman kulkemaan. Harmi kyllä, en omista C-vireistä harppua, joten soittelen A:lla, täytyy hakea se C hyvin pian. Kyllähän tuo Heart Of Goldin alku jo silti menee oikein mukavasti :)
 
MiikkaP
05.09.2006 11:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohtui muuten mainita, että kaveri se oli ostamassa kromaattista, itse pysyn diatonisessa, kunnes hallitsen sen. Mutta asiaan: Frendillä oli tulossa Thomannilta tilaus johon sitten liitettiin 12 reikänen Hering, jolla hintaa taisi olla 62e tai 68e.
 
Tuleeko mieleen bluesia kromaattisella? Taitaa olla lähinnä noita 16 reikäisiä.
 
ibanezdude
23.09.2006 14:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisiko aloittelijan ostaa esim. tällainen http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-195549.html
ja sitten ajan myötä ostaa ihan yksittäisen kun vähän tietää mikä on paras, A,BC...
 
ibanezdude
23.09.2006 20:23:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisiko ostaa Lee Oskar C-dur Major Diatonic tai Hohner Special 20 Classic C? Ainakin tämän mukaan http://www.harmonicalessons.com/recommended_cht.html
Ja onko Diatonic se normaali?
 
Giipparisti
24.09.2006 21:05:11 (muokattu 25.09.2006 07:24:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinen on nyt ostamassa Lee Oskar Major Diatonic C:n ensimmäiseksi harpuksi; kahlattuani lukuisat suositukset netissä.
 
Oppaaksi olen miettinyt joko Jerry Portnoyn BluesMasterClass-pakettia http://www.harpmaster.com/lessons.htm tai David Barrettin Complete Classic Chicago Blues Harp -opusta http://www.sheetmusicplus.com/a/item.html?id=61265&item=4803999
 
Ja onko Diatonic se normaali?
 
No jokseenkin, ainakin se mitä käytetään kaiketi esim. bluesissa. Yleensä diatoniset ovat vielä halvempia kuin kromaattiset.
 
HarryW
30.11.2006 21:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyiskö keltään tuota Jim Therapyn Harp Clinic kirjan mukana tullutta levyä? Oma on päässyt hukkumaan ja maksaisin mieluusti sopivan korvauksen kopiosta.
 
salo.harri@kolumbus.fi tai 040-583 5737
 
thekimble
01.12.2006 13:16:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisiko aloittelijan ostaa esim. tällainen http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-195549.html
ja sitten ajan myötä ostaa ihan yksittäisen kun vähän tietää mikä on paras, A,BC...

 
juu mulla on toi kans "laatu"harppujen jatkeena se on aavistuksen parempi kuin tämä HB:n variaatio
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_blues_harp_set.htm
Se tulee esiin lähinnä bendauksissa, harley benttoneilla se on työn ja tuskan takana mutta näillä se joten kuteen venuu. 30 euron harpuilla bendauskin tulee kokolailla helposti. Mutta jos ihan melodioita J.Karjalais/Dylan tyyppisesti vetelee niin ok settejä. mutta voisin silti väittää että jos joku Pepe Alhgvist ottaa tommosen halvankin soittoon niin kyllä tulee hyvää jälkeä.
 
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
Teijo K.
01.12.2006 22:06:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu mulla on toi kans "laatu"harppujen jatkeena se on aavistuksen parempi kuin tämä HB:n variaatio
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_blues_harp_set.htm
Se tulee esiin lähinnä bendauksissa, harley benttoneilla se on työn ja tuskan takana mutta näillä se joten kuteen venuu. 30 euron harpuilla bendauskin tulee kokolailla helposti. Mutta jos ihan melodioita J.Karjalais/Dylan tyyppisesti vetelee niin ok settejä. mutta voisin silti väittää että jos joku Pepe Alhgvist ottaa tommosen halvankin soittoon niin kyllä tulee hyvää jälkeä.

 
Ei munsta tarvita mitään Pepeä että Harley Benton soi, miulla on muutama tuossa ja hyvinhän niillä vetää. On myös Lee Oscaria ja Hohneria blues sekä pro mihin verrata. Ei ne nyt niin paljoa häviä noille kalliimmille.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
VJP
02.12.2006 19:27:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivoin tuossa vaarin ikivanhan huuliharpun esiin. Tuo kuitenkin on täynnä pölyä sen takia, että se on ollut vuosikausia soittamatta. Kannattaako tuota lähteä puhdistamaan jollakin, vai ostanko uuden?
 
Haluaisin myöskin tietää millainen huuliharppu tuo on. Se on tuollainen violetinpunainen, jonka päällä lukee Blessing. Reikiä tuossa on kaksi päällekkäin ja rivissä niitä näyttää olevan 24. Alin sävel on g, ja kun lähtee puhaltamaan siitä eteenpäin, niin tulee g-duurin säveliä.
 
Blues_lad
04.12.2006 00:05:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitin harpun soiton tuossa kuukausi takaperin ja nyt on ensimmäiset tuotokset purkissa. Eli arvosteluja /vinkkejä kaipaan.
 
http://www.mikseri.net/artists/kindofroots.61813.php
 
kommenttia voi laittaa vieraskirjaan tai YV:nä tahi s-postiin Nokelainen83(at)hotmail.com
 
Kiitos kaikille jo etukäteen :)
 
-Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L-
Teijo K.
04.12.2006 14:57:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivoin tuossa vaarin ikivanhan huuliharpun esiin. Tuo kuitenkin on täynnä pölyä sen takia, että se on ollut vuosikausia soittamatta. Kannattaako tuota lähteä puhdistamaan jollakin, vai ostanko uuden?
 
Haluaisin myöskin tietää millainen huuliharppu tuo on. Se on tuollainen violetinpunainen, jonka päällä lukee Blessing. Reikiä tuossa on kaksi päällekkäin ja rivissä niitä näyttää olevan 24. Alin sävel on g, ja kun lähtee puhaltamaan siitä eteenpäin, niin tulee g-duurin säveliä.

 
Äkkiä tulee mielikuva lasten lelusta. Varmuutta ei ole.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
Bafusiini
19.12.2006 04:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei munsta tarvita mitään Pepeä että Harley Benton soi, miulla on muutama tuossa ja hyvinhän niillä vetää. On myös Lee Oscaria ja Hohneria blues sekä pro mihin verrata. Ei ne nyt niin paljoa häviä noille kalliimmille.
 
Itse olen tästä eri mieltä. Ensinnäkin Bentoneiden soundi on ihan perseestä, se on tunkkainen eikä soi heleästi, kuten vastaavat Hohnerin harput. Toinen juttu on tämä jo edellä mainittu bendaus, joka on selkeästi halpisharpuilla vaikeampaa. Eli alottelijalle en suosittelisi ensimmäisiksi harpuiksi todellakaan. Lisäksi itse en pidä yhtään muovirunkoisista, jota bentonit vieläpä edustavat.
Totta kai ne ovat hintaluokassaan ainutlaatuisia ja meikäläiseltäkin löytyy usein "kakkosharppuna" taskun pohjalta edes yksi kappale.
 
Zarmo
19.12.2006 12:24:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsähän soitin levyllekin benttonilla. En tosin juurikaan osaa soittaa. Mutta ostakaa nyt ihmeessä ja todetkaa, miten on huono soundi.
 
"S'oot Zarmo kohtuulloisen pipi mies musisoimaan. :D" -jannu
Vapinamonologeja
papitsu
20.12.2006 01:07:13 (muokattu 20.12.2006 01:10:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulkaapas. Jotenkin kummassa kiinnostaisi huuliharppuilun opettelu, ja ajattelin, että jos seuraavan tilauksen mukaan laittaisin thomannilta harpun tai pari. Sanokaapas, että minkälaista harppua kannattaisi ostaa. Jotain Hohneria kai? Miel. linkki suoraan thomanniin. Ja muutes, jos biisi menee G:stä, niin soitetaanko siihen ihan G-duurin harpulla, vai onko siihenkin joku omituinen sääntö?
 
Kiitän.
 
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
M.A.C.H.O. # 7 "I eat green berets for breakfast. And right now I'm very hungry." | S.M.A.K | THV-klubi #42
Bafusiini
20.12.2006 04:46:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulkaapas. Jotenkin kummassa kiinnostaisi huuliharppuilun opettelu, ja ajattelin, että jos seuraavan tilauksen mukaan laittaisin thomannilta harpun tai pari. Sanokaapas, että minkälaista harppua kannattaisi ostaa. Jotain Hohneria kai? Miel. linkki suoraan thomanniin. Ja muutes, jos biisi menee G:stä, niin soitetaanko siihen ihan G-duurin harpulla, vai onko siihenkin joku omituinen sääntö?
 
Kiitän.

 
No, harppuahan ei ole rajoitettu mihinkään musiikkityyliin, vaikka sitä usein bluesissä käytetäänkin. Bluesissa soitellaan yleensä kvinttiasemasta, joka tarkoittaapi sitä, että soitetaan viisi sävelaskelta korkeammalta, kuin mitä harppu näyttää. Elikkä C-bluesit vedettäisiin esimerkiksi G-harpulla.
Mutta sitten taas useat folk-harpistit puhaltelevat harpulla suoraan kitaran päälle samasta sävel-lajista. Esimerkiksi Neil Young ja Bob Dylan tekevät juurin näin. Kitara siis käsissä, harppu telineessä. (Tämä tietenkin teknisesti rajoittaa harppua, kun ei voi tehdä käsivibratoja, kunnolla bendauksia yms.)
Ja noista harpuista, itse Hohnerin harpuista ostaisin blues-mallistosta "yleisimpiä" harppuja, eli budjetin mukaan vaikka C, G, D ja A. Geestä lähtee näistä matalimmat äänet ja C on yleensä se millä harputtelu aloitetaan - Se ei soi liian korkealta, eikä matalalta, vaan on sopivaa välimaastoa.
Thomann-linkki:
http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_harp_ms_c.htm
Näitä sitten vaan eri sävel-lajeissa lisää, kun rahaa löytyy. Hyvät harput kestävät aktiivisessa käytössä vuosia, kunhan niitä huolletaan ja putsataan säännöllisesti.
Lisäksi suosittelisin ostamaan jonkin sortin huuliharppuoppaan, koska niissä selitetään usein melko selkeästi perusteet, ja kun on oppinut alkeet on helppo edetä vaativampaan musisointiin.
Tässäpä oli tämä infopaketti, jos tulee jotain kysyttävää kysy pois.
 
thekimble
20.12.2006 08:05:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, harppuahan ei ole rajoitettu mihinkään musiikkityyliin, vaikka sitä usein bluesissä käytetäänkin. Bluesissa soitellaan yleensä kvinttiasemasta, joka tarkoittaapi sitä, että soitetaan viisi sävelaskelta korkeammalta, kuin mitä harppu näyttää. Elikkä C-bluesit vedettäisiin esimerkiksi G-harpulla..
Mulla on kyllä ollut bluesissa vähän eri nyrkkisääntö eli E-blues A harpulla
A: D:llä ja näin ollen C blues menis F harpulla. Ja niin ku tossa sanottiin niin folkit sun muut Siitä itsestään esim. C C:llä
 
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
Bronks
20.12.2006 09:51:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kyllä ollut bluesissa vähän eri nyrkkisääntö eli E-blues A harpulla
A: D:llä ja näin ollen C blues menis F harpulla. Ja niin ku tossa sanottiin niin folkit sun muut Siitä itsestään esim. C C:llä

 
Näinhän se menee. Tuossa Bafusiinilla taisi vain tulla laskuvirhe. Kyse taitaa olla puolisävelaskeleista, ja viisi puolisävelaskelta tarkoittaa käsittääkseni kvinttiä. Kyllä minäkin olen tuutannut c-duurissa menevää bluesia f-harpulla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 546 47 48 49 50

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «