Muutamalla kympillä on kyllä vaikea löytää yhtään mitään. Itse maksoin ensimmäisestä karmoskastani kuusikymppiä huuto.netisssä, sillä sai hiukan aavistusta mutta ei sitä oikein soittaa voinut. Sittemmin olen ostanut kaksi lisää, hinnat satasen nurkilla ja vähän yli, kumpikin jo ihan kelpo soitin. Karmoska on yksinkertainen soittaa, käy yhteen sävellajiin samaan tapaan kuin huuliharppu. Systeemi on eri kuin muissa haitareissa, eli sen pohjalta ei suoraan pysty soittamaan muita haitareita, mutta ei siitä haittakaan ole.
Venäläisiä pianohaitareita on myös näkynyt huuto.netissä. Kannattaa seurata, sieltä voi löytyä sopiva aloitussoitin kohtuuhintaan. Mutta oikeastaan soitin pitäisi päästä kokeilemaan ennen kuin maksaa sen. Muuten halvan soittimen hankinta voi tulla kalliiksi.
Venäjältä kaupasta tuskin saa kovin halvalla. Halvimmalla soittimen saa sielläkin ostamalla yksityishenkilöltä esim. nettimyyntipalstan kautta. Mutta kaiken kaikkiaan ei taida tulla halvaksi. Virossa liikkuu myös venäläisiä käytettyjä soittimia, suomalaiselle helpoin on katsoa Kuldne Börs:istä. Tosin jokin toinen saitti oli kuulemma parempi, enemmän venäläisiä myymässä kai.
Ja miksi haitarin pitäisi olla halpa. Halvimmastakin saksofonista pitää maksaa useita satasia ja kunnollisesta tonnin verran. Haitari on aika monimutkainen värkki, paljon soivia lehdyköitä, kaikkien oltava kunnossa ja vireessä ja kaikki paikat tiiviinä.
P.S. Tuossa mun tämänhetkisessä musiikkinäytteessä soi juuri karmoska.
P.S.2 Kuldne Börsissä on nytkin yksi karmoska ja pari näppäinhaitaria selvästi alle sadan euron.
http://www.kuldnebors.ee/search/mus … t_id=11208&pob_action=show_cats Ja Ristolle, Klezbergissä ei ole teetä, ei edes lausuttaessa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta