Muusikoiden.net
08.12.2016

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oletko saanut kenkää bändistä?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Jungleman
04.03.2005 13:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Potkujen antamisesta täällä on puhuttukin, mutta haluaisin keskustella nimenomaan potkujen saamisesta. Minua ei ole muistaakseni koskaan erotettu bändistä, mutta olen vuosien varrella joutunut passittamaan pellolle muutamia soittajia. Monet näistä ovat olleet myös läheisiä ystäviä, eikä homma koskaan ole ollut helppoa.

Lähitulevaisuudessa häämöttää taas katkera yt-neuvottelu. Nyt haluaisinkin tietää kääntöpuolesta, eli miltä tuntuu saada kenkää.

Kysymys kuuluu: millä tavalla sinut on erotettu bändistä? Miltä se tuntuu? Mikä pehmentää iskua? Mitä olet tehnyt päästäksesi jaloillesi jälleen - soittajana ja ihmisenä?

Jne. Kokemuksia ja mielipiteitä, kiitos.

Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
kivi
04.03.2005 17:49:39 (muokattu 04.03.2005 17:54:33)

lähitulevaisuudessa häämöttää taas katkera yt-neuvottelu. Nyt haluaisinkin tietää kääntöpuolesta, eli miltä tuntuu saada kenkää.

Tuntuu aivan kamalalta, varsinkin jos hommaa on yrittänyt pidempään. Koko itsetunto on koetuksella, ja aikuinen mieskin itkee helposti. Varmaan tuntuisi edelleen tosi pahalta, ja mä sentään a) olen saanut soittourani aikana monta kertaa kalossinkuvan ahteriin ja b) tiedän varsin hyvin, ettei siinä oo mitään henkilökohtaista tai mun kykyjäni loukkaavaa että bändin linja hiotaan tiukaksi - monet hemmetin hyvät ja suuresti arvostamani soittajat ovat saaneet kenkää paljon useammin.

Se nyt vain kuuluu siihen hommaan, että jos yritetään hioa bändi iskuun ja päästäkin johonkin, pitää niin yhtyekemian kuin sitoutumisen kuin soittajien tyylin ja päämäärän olla 110% kohdallaan. Ja sitävarten pitää pystyä antamaan kenkää vaikka omalle veljelle tai maailman parhaalle soittajalle, jos tää ei oo se oikea.

Kysymys kuuluu: millä tavalla sinut on erotettu bändistä? Miltä se tuntuu? Mikä pehmentää iskua? Mitä olet tehnyt päästäksesi jaloillesi jälleen - soittajana ja ihmisenä?

Jne. Kokemuksia ja mielipiteitä, kiitos.

-Kävellyt hetipaikalla pitkiä matkoja selvittääkseni päätäni. Semmoinen 50 kilometrin kävely auttaa kummasti laittamaan asiat kohdalleen. Varsinkin syysmyrskyjen aikaan merenrannassa, siinä on sopivaa kohtalokkuuden tuntuakin.
-Paennut mökille keskelle merta kaikkien yhteyksien ulottumattomiin, ilman puhelinta.
-Kirjoittanut listan 50 biisistä jotka voi esittää yksin ja treenannut ne.
-Kasannut uuden bändin.
-Haukkunut kaikki ja vetänyt pääni täyteen.:-)

Eniten auttaa se, että saa rauhassa keskustella erottajien kanssa. Tietää, miten homma meni ja kaveruuskin säilyy. Mä uskon edelleen, että pikkasen vaivaa nähden ja järkeä käyttäen erottaminen voidaan hoitaa myös niin, ettei kenellekään jää paha mieli eikä riitoja synny, se vain vaatii rohkeutta.

Mulla on myös erittäin hyvät välit kaikkiin entisiin tyttöystäviini
:-)

Oikeastaan ainoat pahat välirikot ovat tulleet sellaisiin soittajakavereihin, jotka ovat lähteneet bändistä aralla hetkellä ja siten romauttaneet kaiken mihin oltiin satsattu. Sellaista mä en anna anteeksi. Jos leikkiin lähdetään, niin mukana pysytään vaikka henki menisi. Ja jos halutaan lopettaa, niin hoidetaan itse sijaissoittaja ja pysytään mukana siksi kunnes uusi kaveri on treenattu ruotuun. Sitten kaikki on ok.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
...And Justice For All
04.03.2005 18:40:26

No, mulle on sanottu vaan että "me ei haluta soittaa sun kanssa, oot mulkku" ja koko bändi on hajonnut. Ei silti kovin hauskaa.

© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
Juha86
04.03.2005 20:48:23

Mä perustan aina bändini ympärilleni. Siten mä en oo ikinä saanut potkuja, kun bändi on "mun bändi". Tietysti jos muut jäsenet tekis kapinan ja potkaisis mut pois, olishan se teorias mahdollista. Mut bändi vaan jäis tyhjän päälle, biisit kun on mun käsialaa. Ja bändissä ei oo usein montaa, jotka kykenee tekemään kokonaisia biisejä alusta loppuun.

You and me, we will be part of the autumn harmony, Together sleeping the endless dream...
Hannu H.
04.03.2005 22:32:28 (muokattu 04.03.2005 22:36:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran on potkittu (ja toinen bändi nyt menossa).
Syy oli, että kosketinsoittajaa ei enää bändissä tarvittu (ja näin jälkeenpäin aateltuna en siihen bändiin kovin hirveästi mitään tuonutkaan...)

Ekat parikuukautta oli pahimmat. Tyhjä olo. Siitä sitten pikkuhiljaa helpotti (ja onneks koulun steelpannu orkan kanssa oli keikkaa ja soittopuuhaan nii se vähän pehmensi).

3 vuotta oli väliä ennenku seuraavan kerran bändiin päädyin. Vuosi oli aika hiljasta rämpyttelyä kaiken kaikkiaan ja sitten aloin itekseni tekemään biisejä ja toteuttamaan niitä koneen avulla.

Nyt on bändihommat pyörimässä ja elämä hymyilee. Uus projekti vielä aika alussa ja vähän hissuttelua homma (kirjoitukset nyt osana vaikuttamassa hissutteluun), mutta eiköhän se siitä kun kesä tulee ja kouluhommat on ohi.

EDIT: harmittavaista kyseisessä hommassa oli se, että välit basistiin, rumpaliin ja kitaristi/laulajaan menivät aikalailla poikki. Jotenkin juttuun tuli, mutta väkinäistä oli touhu. Kummasti se tuntuu kun ensin on melkeen parivuotta sällien kanssa tiiviisti yhdessä tekemässä (osan tunsin jo ala-asteelta) ja sitten hiipuu...

"Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page-
Feggy
05.03.2005 07:36:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rankkaa se on molemmin puolin. Mulle sattui sellainen, että jätkät kertoi, että bändi on hajonnut ja sitten seuraavalla viikolla törmään poppooseen menossa treeneihin uuden kitaristin kanssa. Silloin meinasi rauhallinenkin mies hermostua. No, eipä bändi kauan sen jälkeen enää sinnitellytkään...toiset fudut sattuivat huomattavasti miellyttävimmissä merkeissä: rehdisti, ystävällisesti, perustellen.

Ylitse pääseminen on aika samanlaista kuin rikkuneessa ihmissuhteessa. Pitää asettaa asiat yhteyksiinsä ja miettiä mikä meni vikaan. Onko kysymys ihmissuhteista vai soittotaidoista vai asenteesta vai pelkästään leipiintymisestä?

Potkujen antaminen on yhtälailla rankkaa. Sitä on vaikea tehdä niin, ettei toinen tuntisi itseään maailman hyödyttömimmäksi ihmiseksi. Ehdotan kuitenkin siis sitä, että ao. tyypille kerrotaan rehdisti mikä mättää ja tehdään selväksi, että nyt ei enää selittelyt auta. Jos homma ei toimi, ei auta vaikka tyyppi kuinka selittää voivansa muuttua.

Less is more.
Definhel
05.03.2005 10:50:15

Ja bändissä ei oo usein montaa, jotka kykenee tekemään kokonaisia biisejä alusta loppuun.

Eli basisti ja rumpali.

Pessimisti on realisti.
Optimisti on kitaristi.
Basisti on rasisti.
Super-Jari
05.03.2005 12:32:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koskaan en ole ite saanut kenkää, mutta muutaman kerran olen joutunut antamaan ja se tuntuu oikeasti pahalle.
Olisi aikamoinen shokki jos saisin kenkää nykyisestä bändistä. Tosin ymmärtäisin sen täysin.

Euroopan hauskin mies, Vasara Oulusta.
-Vilhelmus
Euroopan hauskin vasara, mies Oulusta.
JCM
Sertzo S
05.03.2005 13:11:12 (muokattu 05.03.2005 13:11:58)

Olen pari kertaa. Ensin kvintetin pienentyessä kvartetiksi, jolloin kitaristi tarttuii basson varteen. Ok.ymmärsin.
Toisen kerran kosketinsoittajaliidarin kusipäisyyyttään antamana ja kateuttakin oli kehissä. Sepä noista kauan sitten tapahtuneista.

Epik
08.03.2005 09:36:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan saanut potkuja, eikä se nykyisistä bändeistä varmaan kovin mahdollistakaan olisi kun ne on kuitenkin kasattu "mun ympärille" eli mä oon koko bändistä päävastuussa ja teen biisejä ja jne... en tiedä uskaltaisinko "muiden perustamaan" bändiin lähteäkään kun ei ois kiva saada potkuja...

Eli basisti ja rumpali.

Offtopiccina pitää sanoa että meidän rumpali on täysverinen kitaristi ja sitä myötä tekee myös biisejä. Basisti taas laittoi yks päivä viestin jossa se kertoi että Jelmun sivuilla luki et "siellä on myös joku support -niminen bändi..."

miscage
08.03.2005 09:44:05

Basisti taas laittoi yks päivä viestin jossa se kertoi että Jelmun sivuilla luki et "siellä on myös joku support -niminen bändi..."

Hoho!!!

Juostessa alasti pallit hakkaa reittä.
Bee-äf
08.03.2005 09:51:16

Mä perustan aina bändini ympärilleni. Siten mä en oo ikinä saanut potkuja, kun bändi on "mun bändi".

Mulla on vielä treenikämpän avaimet diktatuurin varmistuksena.

TheWickerMan
08.03.2005 19:20:49

No, mulle on sanottu vaan että "me ei haluta soittaa sun kanssa, oot mulkku" ja koko bändi on hajonnut. Ei silti kovin hauskaa.

Tolla tyylillä meki päästiin eroo meijän basistista :D

- Kyllä.
...And Justice For All
08.03.2005 20:33:55 (muokattu 08.03.2005 20:34:52)

Tolla tyylillä meki päästiin eroo meijän basistista :D

Hoho... toimii aika varmasti. ensin mäkin heitin meidän passottajan pellolle, mutta rumpali otti sen takas yms. sotkua ja bändi hajos siihen.... itseasiassa toi basisti on vieläkin mulle katkera koska soitan bassoa sitä paremmin ;)
esim. Se ei ollu ikinä soittanut hihnan kanssa, arvaat varmaan sen sähläyksen, viiden minuutin soittamisen jälkeen se alko poraan kipua. (!)
Kaiken lisäks se rupes aina itkeen ku sille ehdotti että " Voisitko mitenkään opetella jonkun biisin"

äh, ei pasisteista ota selkoo! prkl...

Ahnteeksi ohvtopikki.

© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
Reddie
09.03.2005 01:59:49

Mulla on myös erittäin hyvät välit kaikkiin entisiin tyttöystäviini
:-)

Amen. ;) Kuin myös. HO!

Ja asiaan (tai ainakin melkein). Näin tossa pari yötä sitten painajaista siitä, että pojat potki mut bändistä pois. Syy oli tämmöinen perinteinen "Toi Esteri vetää sua paremmin". Ja siinä unessa se viel tapahtu justiinsa silleen et ku tulin treeneihin niin siellähän se Esteri jo pisteli jotain halvatun Troopperia menemään mun kamoilla ja muut pojat iloisesti hymyili vieressä ja totes mulle et meeppä poika kotiis soittelee. Hitto että heräsin kylmässä hiessä, aivan hirvee uni. Hirvittää se, että ku pelkkä uni sai mut ihan sekasin niin real deal on varmaan karsee paikka. Joten: Ole hellä. Erittäin hellä.

"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
jannu
09.03.2005 02:02:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kertaa on tullut monoa.

Ekalla kerralla, joskus 6-7 vuotta sitten, siksi kun en ollut tarpeeksi sitoutunut hommaan. Ihan syystä siis. Bändi tosin oli silloin niin alkuvaiheessa, että suurta vahinkoa ei syntynyt kenellekään. Sanoivat kuitenkin muut ihan suoraan ja reilusti, ettei palveluksiani enää kaivata. Homma oli bueno.

Toinen tapaus oli tässä ei kovin montaa kuukauta sitten, kun minut poistetiin kaikessa hiljaisuudessa erään coverbändin vahvuudesta. Vanha kitaristi oli tekemässä paluuta ja koska hän oli bändin liiderin veli, oli homma sitten sillä selvä. Ei jäänyt vaivaamaan muu kuin näiden ihmisten kalsea suhtautuminen jälkeenpäin. Yht'äkkiä alkoivat käyttäytyä kuin eivät tuntisi kun kadulla tulevat vastaan. Mulla ei kuitenkaan ole heitä kohtaan muuta kuin hyvää tahtoa.

Eli aika vähällä olen päässyt.

"Paa vattalles, röhnö! Mä tarviin sua!"
-vanttera
jussiohman
09.03.2005 10:05:42

Ei ole toistaiseksi monoa tullut, onneksi. Jos nykyisestä bändistä tulisi lähtö, narahtaisi korkki. Ja köysi kattoon.

Lihava sinkku hakee kontaktia
TheWickerMan
09.03.2005 13:55:41 (muokattu 09.03.2005 13:58:11)

Eini.. ne on vähän niinku muijia. Ajatus juoksee miten sattuu ja muutenki aina vähä outoja :D Ei niist ikinä ota kunnol selvää.

Mutt nykysestä pändistä ois jotenki mahotonta saada potkuja.. Ite oon yks perustajista ja muutenki tuntus oudolta jos saisin siitä potkut. Mahotonta. Ei pysty tajuta.

- Kyllä.
tanjuli
09.03.2005 16:33:47 (muokattu 09.03.2005 16:46:16)

Eini.. ne on vähän niinku muijia. Ajatus juoksee miten sattuu ja muutenki aina vähä outoja :D Ei niist ikinä ota kunnol selvää.

gee, thanks a lot... ;) ei me nyt niin vaikeita olla, naiset tai basistit. vai neutraloiko noi toisensa jos on kumpaakin??

kerran yhden proggiksen kanssa meni homma niin solmuun etten o varma tuliko kenkää vai läksinkö itse. vituttihan se sillon, mut eipä vituta enää.

sanokaa asiat niinkuin ne on, mutta puhukaa asioista, ei henkilöstä, jos syy potkuihin on asioissa. jos taas tyyppi on täysi kusipää, miettikää onko se henkilönä kusipää vai onko sillä vaan ongelmia tjsp ja toimikaa sen mukaan. vittumaisinta mitä voi ehkä tehdä on haukkua tyyppi täydeksi perseeksi vaikka potkujen syy olisi se, että edustaa jotain muuta genreä kun muu bändi.

mulle ei o kyllä jäänyt mitään traumoja tai kriisejä noista bändikonflikteista, oon pyrkinyt pitämään muusikko/työminän ja siviiliminän erillään, eli en tuo "työasioita kotiin". toisaalta on aina ollut niin monia proggiksia meneillään ettei o koskaan ollut muusikkous yhden kortin varassa, joten ei o maailmakaan kaatunut jos jostain bändistä onkin tullut yhden hitin ihme tai toiminta lopahtanut muuten vaan. onhan se ikävää, mutta ei kaiken loppu.

asiaan voi vaikuttaa kyllä sekin, että vaikka musisoinkin kaverien kanssa, en pidä bändejä enää minään ehdottomina paras-kaveri-klikkeinä, vaan otan ne lähinnä työn kannalta. onhan se hauskempaa jos on vanha kaveri työkaverina, mutta silloin pitää olla kaksinverroin tarkempi että ottaa musiikinteon musiikkina ja kaveruuden kaveruutena. joitain bändejä on ollut joissa on käytännössä asuttu yhdessä koko lössi, toisten porukoiden kanssa treffataan ainoastaan treeneissä ja keikoilla. joidenkin kanssa ei oteta koskaan yhteen ja toisten kanssa vittuillaan koko ajan. kukin tyylillään, ja eri tyyppien kanssa eri tyyleillä.

[i hear voices but at least they're on tune]
maelstrom
11.03.2005 23:16:25

En vielä, mutta toisessa bändissäni minulla on sellainen tunne, että minä en pysty antamaan pumpulle mitä muut jäsenet haluavat saada. Teen parhaani ja sinnittelen mukana, mutta koko ajan on sellainen tunne, että bändi kärsii takiani. Tähän mennessä olen tosin tyytynyt vain odottelemaan parempaa aikaa ja toivonut että minua ymmärretään ja että liioittelen vaikutustani.

On ässäarpa syntyä Suomeen. IMIK #12
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti