Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uuden jäsenen testaus
1 2
santakasa
10.04.2016 18:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Pakko sanoa että en ymmärrä vieläkään (:-/
 
Äh, onko mulla näin epäselvä tapa ilmaista asioita? : SSS
 
Koitetaas nyt oikein juurta jaksaen selostaa. Minä kitaristina soittelen tremoloa kitarani alimmalla kielellä. Basisti vetää myös alimmalla kielellä kevyttä tremoloa. Rumpali vetää sellaista groovaavaa komppia tuplabasareilla. Testattava kitaristi sitten vetää sooloa tuohon sitten. Soitamme H-vireessä.
 
Menikö nyt edes perille? ; P
 
kun kaulaparrat yrittävät uhota olevansa ernuja genressä, jonka olennaispiirre on elää vanhempien nurkissa 35-vuotiaiksi asti - emukka
Kefiiri
10.04.2016 18:21:15 (muokattu 10.04.2016 18:22:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

santakasa: Äh, onko mulla näin epäselvä tapa ilmaista asioita? : SSS
 
Selitys on varmaan ihan hevimiesten tajuttavissa. Itse en tajua miksi säestäjien pitää vetää tremoloa, onko se solistin kannalta haaste vai helpotus? Ja siis teilläkö sävel ei välillä vaihdu, eli soolon soittaja soittaa tavallaan yhden soinnun päälle?
 
En ole musiikin asiantuntija.
santakasa
10.04.2016 19:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Selitys on varmaan ihan hevimiesten tajuttavissa. Itse en tajua miksi säestäjien pitää vetää tremoloa, onko se solistin kannalta haaste vai helpotus? Ja siis teilläkö sävel ei välillä vaihdu, eli soolon soittaja soittaa tavallaan yhden soinnun päälle?
 
Tremolo on yksinkertaista ja suoraviivaista, johon helppo tulla mukaan vetelemään jotain sooloa. Juu, ei vaihtunut juurikaan, kun nopeaan halusin nähdä pystyykö toinen kitaristi soittamaan mittöön. Toki sitten biiseissä soolojen alla on eri sointuja.
 
kun kaulaparrat yrittävät uhota olevansa ernuja genressä, jonka olennaispiirre on elää vanhempien nurkissa 35-vuotiaiksi asti - emukka
Kefiiri
10.04.2016 21:09:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No juu. Ihan tolkun systeemihän tuo on nopeaan tilannekartoitukseen.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
11.04.2016 12:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
santakasa: Minä kitaristina soittelen tremoloa kitarani alimmalla kielellä. Basisti vetää myös alimmalla kielellä kevyttä tremoloa. Rumpali vetää sellaista groovaavaa komppia tuplabasareilla.
 
Tremolo on yksinkertaista ja suoraviivaista, johon helppo tulla mukaan vetelemään jotain sooloa.

 

 
Täältä takarivistä olisi vielä näin totaalisesti viestiketjun aiheen ohi tarvis esittää yksi mieltä askarruttava kysymys jos sopii?
 
Vaikka termi tuntuu olevan muille tuttu, en keksi miten tremolo merkityksineen jotka itse tunnen liittyisi millään tapaa kompin soittoon.
Jos olisi juubituubilinkkiä tms. asian tiimoilta esittää, olisin kiitollinen.
 
T:Samuli
 
oksatboys
11.04.2016 12:25:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taidetaan ny puhua ns. mandoliini-tremolosta elikkäs sahataan niin maan perusteellisen nopeesti. Hevissä se kait menee sit kompista.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
santakasa
11.04.2016 14:57:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Moikka, moi!
 
Täältä takarivistä olisi vielä näin totaalisesti viestiketjun aiheen ohi tarvis esittää yksi mieltä askarruttava kysymys jos sopii?
 
Vaikka termi tuntuu olevan muille tuttu, en keksi miten tremolo merkityksineen jotka itse tunnen liittyisi millään tapaa kompin soittoon.
Jos olisi juubituubilinkkiä tms. asian tiimoilta esittää, olisin kiitollinen.
 
T:Samuli

 
Tuossa jo toinen vähän niin kuin vastasikin. Tuossa raskaassa musiikissa tremoloa käytetään paljonkin ns. komppina. Riffithän perustuu usein tremoloon.
 
https://www.youtube.com/watch?v=3IVF8WYxRU8 Kohdasta 1:32 eteenpäin alkaa välisoitto, jonka alla toinen vetää tremoloa "komppinan" ja toinen vetää tuota pinch harmony -soittoa. Samaa tyyliin voidaan, vaikka sitten vetää alimmalla kielellä avointa tremololla ja toinen sitten vetää jotain sooloo siihen päälle.
 
kun kaulaparrat yrittävät uhota olevansa ernuja genressä, jonka olennaispiirre on elää vanhempien nurkissa 35-vuotiaiksi asti - emukka
basisti1971
14.04.2016 09:37:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
santakasa: Moikka, moi!
 
Tuossa jo toinen vähän niin kuin vastasikin. Tuossa raskaassa musiikissa tremoloa käytetään paljonkin ns. komppina. Riffithän perustuu usein tremoloon.
 
https://www.youtube.com/watch?v=3IVF8WYxRU8 Kohdasta 1:32 eteenpäin alkaa välisoitto, jonka alla toinen vetää tremoloa "komppinan" ja toinen vetää tuota pinch harmony -soittoa. Samaa tyyliin voidaan, vaikka sitten vetää alimmalla kielellä avointa tremololla ja toinen sitten vetää jotain sooloo siihen päälle.

 

 
Kiitos.
 
Saha- tai sirkkelikompiksi tavattiin 80 luvulla sanoa.
 
Nyt kun tarkemmin ajattelee, eiväthän nuo termit sen lähempänä totuutta liene kuin tuo tremolokaan.
 

 

 
öl m: Painoin varoitusta.
 
Ei katsottane paheksuttavaksi???
 
Vääjäämätönhän moinen kommentti jossain vaiheessa toisaalta toki on, ottaen huomioon ketjun otsikon ja käärmenäyttelypainotteisuuden.
Ja etenkin ikärakenteen ;).
 
Melkeimpä voisi sanoa että yllättävän pitkään kesti...
Kiusauksen vastustamiskyvystä/-kyvyttömyydestähän se tosin vain kertoo.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
14.04.2016 09:55:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Ei katsottane paheksuttavaksi???
 
Tender.insanityn kommentti vai varoituksen painaminen? Tökkäsi kyllä omaan tosikon silmäänikin tuo kommentti. Tuollaisiahan nuorten kollien jutut ovat, mutta en usko että moinen "huumori" varsinaisesti naurattaa naispuolisia muusikoita, vaikka olisivat hieman karaistuneempiakin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
14.04.2016 12:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: Tender.insanityn kommentti vai varoituksen painaminen? Tökkäsi kyllä omaan tosikon silmäänikin tuo kommentti.
 

 
Kommentti.
 
Varoituksen painaminen kyseisen laisessa tapauksessa on ainakin omasta mielestä perusteltu jo pelkästään sääntöjenkin puitteissa, vaikka myönnän toki että itse kuittasin ko. kommentin pelkällä huokauksella.
Kuten niin usein tulee tehtyä...
 

 
Kefiiri: Tuollaisiahan nuorten kollien jutut ovat, mutta en usko että moinen "huumori" varsinaisesti naurattaa naispuolisia muusikoita, vaikka olisivat hieman karaistuneempiakin.
 
Ja vähän vanhempienkin kollien, mutta tokkopa naurattaa neitoja tuollainen.
Korkeintaan syventää sovinistis-seksististä stereotypiamielikuvaa joka meistä rokkikukoista ruukaa vallalla olemaan.
 
T:Samuli
 
JudeJude
15.04.2016 12:10:13 (muokattu 15.04.2016 12:16:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:Ja vähän vanhempienkin kollien, mutta tokkopa naurattaa neitoja tuollainen. Korkeintaan syventää sovinistis-seksististä stereotypiamielikuvaa joka meistä rokkikukoista ruukaa vallalla olemaan.
 
Jep, aika paha mieli tuli siitä kommentista kyllä :/ Mä yritän koota bändit nykyään silleen että miehiä on korkeintaan yksi (mielellään vähemmän) per bändi, niin ne ei pääse muodostamaan semmosta peniskehää. Mulle tulee tontyyppisestä huumorista ei-turvallinen olo, mikä ei yhtään kannusta olemaan avoin millekään luomiselle. Vanhimmassa bändissä on ne kaksi miestä joilla on vähän tommoset jutut, mutta ne on kuitenkin vähemmistössä niin voidaan muut sit vaan pyöritellä silmiä ja aika alkuunsa ne jutut muutenkin loppuu.
 
Tunteista puhuminen ja avoimuus on mulle niin tärkeitä bändissä niinkuin missä vain ihmissuhteissa, että ilman niitä ei viitsi bändeissä olla. Bilekeikat ja tuuraukset tietty erikseen: kun ei tarvitse olla missään luomisprosessissa mukana niin on helpompi myötäillä.
 
Mutta asiasta: mulla on nykyään vähän silleen päin, että jos on kiva hengata jonkun tyypin kanssa, niin sitten jossain vaiheessa tulee semmonen olo että hei perustetaanko bändi. Nykyinen lemppariomabändi synty sillee että ensin vuoden verran tehtiin porukalla kaikkee kivaa ja tutustuttiin, ja sit lopulta pidettiin ekat treenit ja kas kummaa, oli ihanaa.
 
Yhden bändin uusi jäsen löytyi silleen että tiedettiin että hän oli kiva tyyppi joten pyydettiin hänet soittamaan tekeillä olleelle levylle. Studiossa ja treeneissä kävikin ilmi et hän olikin ihana tyyppi! Pyydettiin sitten häntä jäämään bändiin.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Vessajono
15.04.2016 14:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tender.insanityn kommentti vai varoituksen painaminen? Tökkäsi kyllä omaan tosikon silmäänikin tuo kommentti. Tuollaisiahan nuorten kollien jutut ovat, mutta en usko että moinen "huumori" varsinaisesti naurattaa naispuolisia muusikoita, vaikka olisivat hieman karaistuneempiakin.
 
Vaan on se toisaalta niinkin, että jos otetaan huomioon millaista noin keskimäärin on se läppä, mikä lentää Sprinterien takapenkeillä niin pakko vaan olla niin paksu nahka ettei mikään mee ihon alle.
 
Eikä ne mitään nuorten kollien juttuja oo. Vanhat äijät ne on kaikista pahimpia suustaan.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Kefiiri
15.04.2016 21:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronski läppä toimii sopivassa tilanteessa ja roisia juttua tulee yhtä lailla naisiltakin, mutta valituksen aiheuttanut kommentti oli tässä yhteydessä yksinkertaisesti mauton.
 
En ole musiikin asiantuntija.
JudeJude
15.04.2016 21:51:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ronski läppä toimii sopivassa tilanteessa ja roisia juttua tulee yhtä lailla naisiltakin, mutta valituksen aiheuttanut kommentti oli tässä yhteydessä yksinkertaisesti mauton.
 
Näin just.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Berzerkowitz
16.04.2016 15:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oo kovin toimiva konfiguraatio jos jolleen jäsenelle on vaikkapa biisien nimet tai lyricsit tai genre ongelmia aiheuttava. Et esmes naisjäsenien kanssa ei välttis onnaa cannibal corpsen coverointi.
 
JudeJude
16.04.2016 15:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Berzerkowitz: Ei oo kovin toimiva konfiguraatio jos jolleen jäsenelle on vaikkapa biisien nimet tai lyricsit tai genre ongelmia aiheuttava. Et esmes naisjäsenien kanssa ei välttis onnaa cannibal corpsen coverointi.
 
Reipasta yleistämistä tuossa jälkimmäisessä lauseessa.
 
Mutta siis sen verran kannattaa mun mielestä olla bändillä keskusteltuna kun uutta jäsentä ruvetaan etsimään, että
 
1) mitä on ne asiat joista ehdottomasti pidetään kiinni, ja
2) mitkä semmosia joita voi hyvin perustein ruveta muuttamaan.
 
Nää kun on bändillä itsellään selvillä, ja ne myös kerrotaan potentiaalisille uusille jäsenille, niin tommosta tilannetta että "tää bändi soittaa genreä X ja mä inhoon sitä" ei pitäis päästä syntymään.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Berzerkowitz
16.04.2016 19:02:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Reipasta yleistämistä tuossa jälkimmäisessä lauseessa.
 
Mutta siis sen verran kannattaa mun mielestä olla bändillä keskusteltuna kun uutta jäsentä ruvetaan etsimään, että
 
1) mitä on ne asiat joista ehdottomasti pidetään kiinni, ja
2) mitkä semmosia joita voi hyvin perustein ruveta muuttamaan.
 
Nää kun on bändillä itsellään selvillä, ja ne myös kerrotaan potentiaalisille uusille jäsenille, niin tommosta tilannetta että "tää bändi soittaa genreä X ja mä inhoon sitä" ei pitäis päästä syntymään.

 
Joo no ainaskin arch enemyn angela dissas noit ccorpse-hommia.
Mitä muihin juttuihin tulee ni ohan se hyvä täräyttää kaikki kortit pöydälle alkuvaiheessa ni ei tartte myöhemmin tulla ulisemaan. Et jos niinku nyt alkasin ettii uusii jäsenii ni sanoisin et tsekkaa tuolt netist matskut ja tuu sitte kertoo et maistuuko vaiko ei. Aiemmin ei ollu webasivuu pystyssä ni oli vähän vaivalloista.
 
Berzerkowitz
16.04.2016 19:06:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mut mites toi onanointi?
 
Sen tietää susikoira Roi.
 
basisti1971
18.04.2016 08:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Vessajono: Vaan on se toisaalta niinkin, että jos otetaan huomioon millaista noin keskimäärin on se läppä, mikä lentää Sprinterien takapenkeillä niin pakko vaan olla niin paksu nahka ettei mikään mee ihon alle.
 
Liftarit ehkä poislukien, omissa keikka-ajoneuvokokemuksissa valtaosa kyytiläisistä on ollut toisilleen ennestään hyvinkin tuttuja, joten nahka on kerennyt paksuuntua jo jonkin aikaa.
Tai sitten on vaan turruttu dorkailuun ja annetaan olla.
 
Eroa oli omalla osalla myös jonkinverran riippuen siitä oliko orkesterin naisjäsen ko. kyydissä mukana vaiko oltiinko poikaporukalla liikenteessä.
 

 
Parempana netti- vs. reaalimaailma-analogiana pitäisin moisten kommenttien heittämistä paikallisjunassa tai -bussissa jota tulee käytettyä päivittäin.
Osa kanssakulkijoista tunnetaan hyvinkin, osa ventovieraita.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
18.04.2016 09:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Liftarit ehkä poislukien, omissa keikka-ajoneuvokokemuksissa valtaosa kyytiläisistä on ollut toisilleen ennestään hyvinkin tuttuja, joten nahka on kerennyt paksuuntua jo jonkin aikaa.
Tai sitten on vaan turruttu dorkailuun ja annetaan olla.

 
Tuttujen kesken asia onkin aivan eri kuin arveluttavan läpän heittäminen uudelle tulokkaalle, joka ei vielä osaa arvioida millainen motiivi huulenheittäjällä todellisuudessa on. Voihan sitä nahan paksuutta testata, mutta tilannetajun soveltaminen varmaan edesauttaa yhteisen sävelen löytämistä :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «