Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lunttilapuista
1 2 3
rintapek
10.10.2012 10:32:23 (muokattu 10.10.2012 10:48:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käsi: Lappuja kansiossa, padissä tai missä tahansa. Ei se häiritse ketään jos esiintyminen ei ole sitä että soittajat tai laulajat on koko ajan silmät kiinni lapuissa. Ainakin mua häiritsee jos esiintyjä keskittyy lappuihin enemmän kuin yleisöön..
 
Tämä.
Luntata saa, mut etenkin jos laulaja joutuu lukemaan ihan koko biisin, niin se on kuin huonoa karaåkea.
 
Edittiä:
Mulla on aika paljon käytössä semmoisia lunttilappuja, mis ei oikeesti ole kuin ehkäpä vain säkeistöjen alkusanat. Sävellaji, ehkäpä sointukierrot ja biisin rakenne. Niin suurella fontilla mitä aanelonen sallii.
 
One kind of music only - the good kind
Klezberg
10.10.2012 11:02:29 (muokattu 10.10.2012 11:02:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tämä.
Luntata saa, mut etenkin jos laulaja joutuu lukemaan ihan koko biisin, niin se on kuin huonoa karaåkea.
 
Edittiä:
Mulla on aika paljon käytössä semmoisia lunttilappuja, mis ei oikeesti ole kuin ehkäpä vain säkeistöjen alkusanat. Sävellaji, ehkäpä sointukierrot ja biisin rakenne. Niin suurella fontilla mitä aanelonen sallii.

 
Aluthan ne on vaikeat, kun alkuun pääsee niin yleensä muistaa jos on semmoista matskua mitä ei näe ensi kertaa. (Offtopic:) Mähän jos menen puhumaan jonnekin, hion itselleni muutaman ensimmäisen lauseen siihen kuntoon ettei tarvitse pää tyhjänä seisoa. Siitä kyllä sitten lähtee.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
djanni
10.10.2012 11:47:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika hyvä tuo muistutus siitä, että alut ovat vaikeat. Itselläni nimenomaan käy niitä, että vaikka biisin osaa kokolailla ulkoa, tulee niitä blackoutteja, että ei ole hajuakaan miten esim. kakkossäkeistö alkaa, mutta kun saa sen alun siihen, niin loput menee ihan itsestään.
Täytyypä funtsia luntit ihan uusiksi. Voi selvitä yllättävänkin pienellä tukipaperilla.
 
Eipä mulla kyllä varmaan kovin paha ongelma kuitenkaan ole kun esim. ensi viikolla vedetään yksi keikka jossa on mukana ehkä noin puolet meidän setistä ja luntteja en ole tarvitsemassa kuin yhteen melko vieraaseen koveriin ja yhteen omaan, jonka säkeistön soinnut eivät jostain kumman syystä jää päähän.
 
Toki noi säkeistöjen alut voisi kyllä olla mukava olla varmemmistakin biiseistä lähellä, niin pystyy rennommin vetämään, kun tietää, että apu on lähellä jos tulee pimenemisiä.
 
rintapek
10.10.2012 12:11:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

djanni:
Täytyypä funtsia luntit ihan uusiksi. Voi selvitä yllättävänkin pienellä tukipaperilla..

 
Nimenomaan näin. Turha siihen lappuun on mitn tarpeetonta kirjoittaa.
 
One kind of music only - the good kind
sweet50
11.10.2012 21:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen my lyrics book -ipad ohjelmaa käytellyt, ilmainen ja saapi settilistoja monia tehtyä. Syöpi ainakin word- ja pdf-dokumentteja.Myös helppo käyttää. ipadille saa ainakin thomannilta näppärän mikkijalkaan kiinnitettävän telineen.
 
baron
12.10.2012 20:56:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka muusikoiden mielestä on prohommaa kun ei tarvitse lappuja niin maksava yleisö voi ajatella eri lailla.
Ne on tottuneet (mikäli ovat?) näkemään että HKO ja RSO käyttää lappuja, samoin isot kuuluisat jazzbigbändit.
Niinpä mun harrastelijabändi on saanut positiivista palautetta lapuista: "Ai te ootte ihan oikeita muusikoita kun osaatte nuottejakin lukea":-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Murgo
14.10.2012 10:08:48 (muokattu 14.10.2012 10:11:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olisi sellainen digitaalinen "valokuvakehys"?
 
Eivät ainakaan ole kovin kalliita.
 
Tuossa näkyisi ainakin olevan jonkinlainen kaukosäädin eli sillä varmaan voisi "kääntää sivuja"? http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/441773
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Niq
15.10.2012 17:08:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Miten olisi sellainen digitaalinen "valokuvakehys"?
 
Eivät ainakaan ole kovin kalliita.
 
Tuossa näkyisi ainakin olevan jonkinlainen kaukosäädin eli sillä varmaan voisi "kääntää sivuja"? http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/441773

 
Noissa on yleensä ihan saamarin huono resoluutio ja sitten kun väännät kuvaksi sen biisin ja pitäisi muokata jotain kohtaa tai vaikka heittää eri sävellajiin niin eikun kuvankäsittelyohjelmaan tietokoneeseen ja piirtelemään. Aika lailla tuhoontuomittu ajatus. :)
 
Objectif Lune
15.10.2012 19:11:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä vika siinä nuottitelineessä oikein on? Jos haluaa lisää tyyliä niin ostaa kalliimman ja hienomman nuottitelineen. iPadin hinnalla saa jo vaikka kuinka pramean!
 
Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
Klezberg
15.10.2012 19:20:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Mikä vika siinä nuottitelineessä oikein on? Jos haluaa lisää tyyliä niin ostaa kalliimman ja hienomman nuottitelineen. iPadin hinnalla saa jo vaikka kuinka pramean!
 
Oikeastaanhan iPad, tai jokin muu tablettitietsikka, korvaa sen nuottimapin eikä sitä telinettä. Tabletinkin kanssa on hyvä olla jonkinlainen telinen.
 
Tabletti, sopivalla softalla, saattaa tehdä nuottien käsittelystä helpompaa. Samoista nuoteista voi koota erilaisia settilistoja, ja nuottien selailu voi myös ymmärtää kertaukset ja muut sellaiset.
 
Ei tuohon tarvita uusinta ja kalleinta iPadia. Eiköhän ykkösversiota pienellä muistilla ja ilman 3G:tä saa jo aika halvalla käytettynä. Android-tabletteja saa uutenakin aika halvalla, tosin niihin ei välttämättä ole yhtä hyviä softeja kuin iPadiin.
 
Mutta toki nuottimapitkin toimii.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Objectif Lune
15.10.2012 19:27:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kyllä ehdottomasti, mutta miten se toisi lisää uskottavuutta?
 
Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
xerxes
15.10.2012 20:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Kyllä kyllä ehdottomasti, mutta miten se toisi lisää uskottavuutta?
 
Ne jotka omistaa jeesusPadin saa p**lua aina. Varma tieto.
 
Relax.
Murgo
16.10.2012 05:53:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg:
Ei tuohon tarvita uusinta ja kalleinta iPadia. Eiköhän ykkösversiota pienellä muistilla ja ilman 3G:tä saa jo aika halvalla käytettynä.

 
Mutta jos noiden kestävyys/suunniteltu elinikä on samaa luokkaa kuin kännyköiden yms. niin pari-kolme vuotta vanha käytetty laite ei ehkä enää välttämättä ole kauhean luotettava, saattaa "mystisesti" hajota koska tahansa. Eikös nuo olleet niitä vehkeitä joihin ei pysty edes vaihtamaan akkua tai ainakin tulee niin kalliiksi ettei kannata?
 
Muutenkin tuntuu hyttysten ampumiselta tykillä käyttää monen satasen vehjettä (jota vielä pitäisi opetella käyttämäänkin ja jonka käyttökuntoon virittely, käynnistäminen yms. on oma hommansa muun roudauksen keskellä) pelkästään lunttilappujen selaamiseen, tietysti jos tuollainen laite on muutenkin ja sitä käyttää myös vaikkapa intro- tai taustanauhojen tms. toistamiseen yms. niin se on eri juttu.
 
Itse olen pärjännyt pienillä, n. 10x10 sentin paperilappusilla jotka teippaan syntikan kanteen ja joissa on setin kappaleet järjestyksessä ja kussakin käytettävän presetin numero, mahdolliset efektit sekä ensimmäinen sointu jos sattuisi jännityksessä unohtumaan mistä lähdetään. Yhteen biisiin on lisäksi erillinen lappu jossa on merkitty kuinka monta kertaa kukin kierto soitetaan kun ko. biisissä koko bändin "tahdistus" on meikäläisen niskoilla, muissa mennään rumpalin mukaan.
 
Joka tapauksessa ainakin meidän musiikkityylille ominaisessa keikkaympäristössä (pimeää, vilkkuvia valoja, mahdollisesti savua) lapun pitää olla selkeästi luettavissa heikommassakin näkyvyydessä eli tekstin on oltava aika isoa jolloin sitä ei paljon yhteen lappuun mahdu. Eli myöskään mahdollisen elektronisen lunttilapun resoluutiolla ei paljon väliä ole, kovin pientä tekstiä kun ei kuitenkaan pysty tihrustamaan.
 
Mutta kullakin on tietysti omat tarpeensa, perinteinen nuottiteline varmaan on se simppelein ja ainakin minusta tyylikkäin vaihtoehto jos isompia lappuja tarvitsee.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
16.10.2012 10:54:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Mutta jos noiden kestävyys/suunniteltu elinikä on samaa luokkaa kuin kännyköiden yms. niin pari-kolme vuotta vanha käytetty laite ei ehkä enää välttämättä ole kauhean luotettava, saattaa "mystisesti" hajota koska tahansa. Eikös nuo olleet niitä vehkeitä joihin ei pysty edes vaihtamaan akkua tai ainakin tulee niin kalliiksi ettei kannata?
 
Mulla on ollut tuo iPad 1 kohta kaksi vuotta. Luotettavuuden ja toimivuuden suhteen se vastaa macbookkia enemmän kuin kännykkää. Ainoa ongelma on ohjelmien kaatumiset kun muisti loppuu, se on nimenomaan tuon ykkösversion ongelma joka on ilmennyt sen jälkeen kun ohjelmat pääosin tehdään isommalle muistille. Ja tämänkin voi välttää kun sulkee tarpeettomat ohjelmat silloin kun ajaa semmoista ongelmallista ohjelmaa.
 
Akku voi vanhemmiten kyllä tulla ongelmaksi. Keikalla voi varmaan pitää sitä kiinni laturissa.

Muutenkin tuntuu hyttysten ampumiselta tykillä käyttää monen satasen vehjettä (jota vielä pitäisi opetella käyttämäänkin ja jonka käyttökuntoon virittely, käynnistäminen yms. on oma hommansa muun roudauksen keskellä) pelkästään lunttilappujen selaamiseen, tietysti jos tuollainen laite on muutenkin ja sitä käyttää myös vaikkapa intro- tai taustanauhojen tms. toistamiseen yms. niin se on eri juttu.
 
iPad on kyllä ollut enimmäkseen helpompi ja nopeampi käyttää kuin läppäri tai kännykkä. Käynnistyy lepotilasta samantien just siihen missä oltiin.
 
Mutta ei se toisaalta ole täysimittainen läppäri, jolla voi kätevästi ajaa monta ohjelmaa yhtaikaa. Jos taustanauhojen soittoon riittää sen iPod-toiminnallisuus, niin joo, mutta esim. sekvensserin ja nuottien ajon samaan aikaan voi unohtaa.
 
Itse olen pärjännyt pienillä, n. 10x10 sentin paperilappusilla jotka teippaan syntikan kanteen ja joissa on setin kappaleet järjestyksessä ja kussakin käytettävän presetin numero, mahdolliset efektit sekä ensimmäinen sointu jos sattuisi jännityksessä unohtumaan mistä lähdetään. Yhteen biisiin on lisäksi erillinen lappu jossa on merkitty kuinka monta kertaa kukin kierto soitetaan kun ko. biisissä koko bändin "tahdistus" on meikäläisen niskoilla, muissa mennään rumpalin mukaan.
 
Jos tarve on tuo, niin en minäkään iPadia siihen laittaisi. Arvelisin että iPad-ratkaisu sopii niille, jotka soittavat nuoteista, piisejä voi olla satoja, ja niistä soitetaan aina erilaisia settejä tai ei muuten voi tietää mitä seuraavaksi soitetaan.
 
Omasta iPadin käytöstä sen verran että parhaiten se on toiminut juuri siinä ettei tarvitse laulattaa printteriä eikä kanniskella paperipinoja. Nytkin oikoluen 600-sivuista tekstiä niin että sormella merkitsen pdf:ään korjausta vaativat kohdat. Kirjat, tekstit, artikkelit, kuvat, nuotit ja laulujen sanat kulkee mukana ja saa ruudulle. Satunnaista nuottia jonka saa jostain ei tarvitse printata vaan sen voi opetella siitä näytöltä. Mutta mä en sitten kyllä keikkaile.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
baron
16.10.2012 11:15:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Jos tarve on tuo, niin en minäkään iPadia siihen laittaisi. Arvelisin että iPad-ratkaisu sopii niille, jotka soittavat nuoteista, piisejä voi olla satoja, ja niistä soitetaan aina erilaisia settejä tai ei muuten voi tietää mitä seuraavaksi soitetaan.
 
Meillä on aika tavallista että keikalla soitetaan 50-60 piisiä ja settilistat laitetaan tilanteen mukaan eli jostain 150:stä valkataan.
Piisejä sen verran että ei tahdo yhteen mappiin mahtua mutta periaatteessa en kahta viitsi raahata eli poistan "tarpeettomimpia" ja sitten joku tietysti haluaa että soitettaisiin sellainen jota mulla ei ole mukana.
Ostin iPadin ihan muusta syystä mutta maksoi sen verran että olisi kiva jos sille keksisi muutakin hyötykäyttöä.
Ensi Pe on seuraava keikka jolloin ajattelin kokeilla iPadia.
Mun jenkeistä tilattu jalkapoljinsivunkääntäjä on tällä hetkellä Kölnissä ja luvattu että olisi mulla To iltana eli kenties Pe keikalle ehtii?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Murgo
16.10.2012 20:21:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg:
 
iPad on kyllä ollut enimmäkseen helpompi ja nopeampi käyttää kuin läppäri tai kännykkä. Käynnistyy lepotilasta samantien just siihen missä oltiin.
 

 
Ok, Ipadiä en ole koskaan käyttänyt, oma kokemukseni "älypuhelimista" on Nokian kommunikaattorista (joku C6 taisi olla malli) jollaista ikäväkseni jouduin edellisessä työpaikassa käytämään, oli välillä todella rasittavan tahmea ja hankala käyttää, välillä "hyytyi" minuuteiksi, ei reagoinut mihinkään. Syy tietysti saattoi osittain olla firman systeemeissäkin mutta toisaalta samat sivut pyörivät kotikoneelta täysin sujuvasti ja viiveettä.
 
Toisaalta suurin tökkiminen taisi johtua mobiiliyhteydestä jota ei "lunttilappukäytössä" tietenkään tarvita.
 
Ja juu, tarpeet ovat tietysti erilaiset kymmenien tai satojen biisien repertuaarin omaavalla nuoteista soittavalla coverbändillä kuin esim. meillä kun soitamme ainoastaan omia biisejä jotka on harjoiteltu senverran perusteellisesti että menevät "lihasmuistilla". Meistä ei kukaan edes lue nuotteja niin sujuvasti että niistä olisi livenä mitään iloa. :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
baron
18.10.2012 22:58:07 (muokattu 19.10.2012 09:34:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

djanni: Tuosta esimerkiksi löytyy ja täytyy todeta, että hyvä kun kysyit. Enpäs ollut tiennytkään, että niitä on myös PC:lle ja Android-laitteille ja hinnatkaan ei loppupelissä ole mitään älyttömiä.
 
http://airturn.com/

 
Tuo poljin tuli tänään.
1. Se ei osannut kääntää iBooks'sin sivuja eli jouduin pistämään kaikki laput forScoreen. En keksinyt mitään järkevää tapaa jolla olisin siirtänyt ne nipussa vaan jouduin yksittäin tekemään.
2. Tilasin jenkeistä mutta nyt selvisi että laite olisi ollut saatavissa EU:n alueelta ja joku lupaa ilman rahtikustannuksia eli olisi tullut halvemaksi kuin jenkeistä tilattuna. En ole saanut vielä laskua tullista ja ALV:sta, nekin saattavat tulla vielä päälle.
3. Toimii kyllä kuin enkeli: Bluetooth yhteys eli ei piuhan piuhaa ja kun pistää laput settilistan mukaiseen järjestykseen niin polkaisemalla aina seuraava lappu esille.
Kaksi poljinta, jos jotain lappua pitää lukea edestakaisin niin toisella eteenpäin ja toisella taaksepäin.
 
Edit: Nyt tuli tullin lasku: Tullia ei mene mutta ALV:ia noin 30 euroa. Eli laitteen hinta 110$, rahti 60$, alv 30€.
Eli jos ostatte niin tuolta
http://www.specialimport.eu/AirTurn/?gclid=CMKYi5u6jLMCFdB3cAodGEYAnA
se on 110 euroa ja siihen sisältyy rahti eikä tule tulleja eikä alvia päälle.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
djanni
23.10.2012 08:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jopa tulikin yllättävän paljon piilokuluja. Tuo vahvistaa mun paranoidista käsitystä siitä, että EU:n ulkopuolelta ei uskalla ostaa kuin Amazonista ja Dealextremestä. Ja Amazonistakin varauksella.
Vähän menee offtopiciksi, mutta Dealextremeltä (Hong Kongista siis) olen joskus tilannut vahingossa sillain, että summa ylitti ALV+tullattavuus rajan, mutta nepä olivat niin fiksuja, että jyvittivät tilauksen useampaan siivuun, että jokainen yksittäinen jäi alle 50€.
 
No pääasia, että laite on hyvä.
 
TeePee-76
08.11.2012 22:55:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ipadi toimii hyvin, lunttilapuista valokuvat ipadin albumiin. Ja pyyhkäisemällä saa vaihdettua lappua. Taustavalo kannattaa laittaa täpölle ja automaattilukitus poispäältä.
K&m :ltä löytyy myös hyviä telineitä esim mikki standiin
 
baron
09.11.2012 09:12:37 (muokattu 09.11.2012 09:14:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TeePee-76: Ipadi toimii hyvin, lunttilapuista valokuvat ipadin albumiin. Ja pyyhkäisemällä saa vaihdettua lappua. Taustavalo kannattaa laittaa täpölle ja automaattilukitus poispäältä.
K&m :ltä löytyy myös hyviä telineitä esim mikki standiin

 
Mä muutan PDF:ksi ja käytän forScore ohjelmaa (maksoi jotain 4 euroa). Se tottelee mun jalkapoljinta, siitä hyöty että jos lappu on monisivuinen niin ei kesken soiton tarvitse käsiä siihen käyttää.
Sitäpaitsi se on niin pieni että ei näy mun kiippareiden nuottitelineen takaa eli jokun yleisöstä voisi luulla että mulla ei ole luntteja:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «