Aihe: Levytyssopimus | 1 |
---|
|
Voiko joku kertoa kuinka voi saada levytyssopimuksen. Meillä on kaverin kanssa bändi ja aijotaan päästä maailman huipulle eikä se onnistu ilman sitä levytyssopimusta. | |
Kokeile vaikka levy-yhtiöitä. Tai ehkä ne soittaa sun ovikelloa kun lukee tän. LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne. | |
...Eli siis omia biisejä talteen ja postissa levy-yhtiöön. Jos ne tykkää kovasti teidän biiseistä, voi jopa ottaa vähä tuulta alleen. En ny tiä kannattaako ekana lähtee ottaan yhteyttä esmes Sony BMG:n. Pikkulafkoja kiinnostaa pikkubändit... 13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN! | |
k4tri999: Voiko joku kertoa kuinka voi saada levytyssopimuksen. Meillä on kaverin kanssa bändi ja aijotaan päästä maailman huipulle eikä se onnistu ilman sitä levytyssopimusta. Helposti, mutta nämä pikku asiat pitää tietty olla kunnossa ennenkuin sopimusta tarjotaan: -Teillä pitää olla TODELLA HYVIÄ, riittävän omaperäisiä, mutta kuitenkin helpostilähestyttäviä biisejä, joissa on kaupallista potentiaalia. Auttaa jos olette parempia kuin kaikki muut. -Teidän pitää olla riittävän tunnettuja, ja teillä pitää olla iso fanipohja, jotta levy-yhtiö voi olla varma että saa julkaisusta sijoittamansa rahan takaisin. Esim. 10000 ostokykyistä fania on hyvä alku. -Pitää laulaa suomeksi (jos menestys Suomessa riittää), tai muulla kohdemaan kielellä. Jos maailman huippu on tähtäimessä, auttaa jos laulatte kaikilla maailman kielillä. -Ulkomusiikilliset seikat pitää luonnollisesti olla kunnossa. -Keikkakunto pitää olla todella kova, jotta levy-yhtiön sedän saa vakuutettua myös live-tilanteessa. Mieluiten jokunen rundi jo takana. -Biisienne (esim. aiemmin julkaisemaltanne omakustaanteelta tai demolta) tulisi JO SOIDA radiossa. Soiko? -Nimekkäitä, alalla mainetta saaneita ja teidän menestymiseenne uskovia "suosittelijoita" pitää olla. Onko? Kuka? Lisään pointteja ehkä myöhemmin lisää, mutta noilla päässee alkuun... | Calyamaha 14.07.2011 08:41:52 (muokattu 14.07.2011 08:42:18) | |
|
Tai sitten jonkun tosi-TV -ohjelman kautta. Myös Putous-ohjelman voitto oikoo monta mutkaa levytyssopimukseen :) | |
- Laulajalla helvetin isot tissit (mieluiten nainen) - Autotunen hankkiminen | |
tender.insanity: - Laulajalla helvetin isot tissit (mieluiten nainen) - Autotunen hankkiminen Toisaalta manboobsit ois jotain uutta mitä ei oo ennen niin näyttävästi nähty? Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Sinfactor: MySpace Youtube | |
Hannu H.: Toisaalta manboobsit ois jotain uutta mitä ei oo ennen niin näyttävästi nähty? Roctum. http://www.sue.fi/upl_img/sauna2005_15.gif 13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN! | |
Jeszse: Roctum. http://www.sue.fi/upl_img/sauna2005_15.gif Joo mut mietippä vaikka stunk man push upit päällä? :) Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Sinfactor: MySpace Youtube | Nick Leeson 15.11.2015 10:48:36 (muokattu 15.11.2015 10:49:50) | |
|
Voin kertoa että sopparin saaminen tänä päivänä on helevetin vaikeaa. Ei kenties lohduta mutta matskun pitää olla täysin valmista, imago kohdillaan, keikkakunto ja promootiomateriaali. Vaatii siis paljon fyrkkaa ja työtä. Jos nämä on kunnossa, ennuste on ihan hyvä. Muuten ei kannata heitellä niitä cd-demoja tuhansien sekaan, ei niitä ennätä kukaan enää kuunnella. Henkilökohtainen audienssi yhtä vaikeaa... Tuurilla ne laivatkin seilaa, ikävä kyllä. Mutta aina kannattaa yrittää:)) | |
Kuka nykyään edes kaipaa levytyssopimusta? Itse soitin aikani bändissä, jossa pyrittiin luomaan imagoa ynnä muuta aika lailla musiikin edellä, ja se alkoi vituttaa aika huolella. Nykyään pienellä rahallisella panostamisella saa aika hyvät olosuhteet ainakin äänityskaluston hommaamiseen, ja se on hyvä asia se. Sopimukset tulevat, jos ovat tullakseen, sillä itseäni ei ainakaan enää tässä vaiheessa kiinnosta pätkääkään tehdä mitään kenenkään muun ehdoilla: tappaisin itseäni sisältäni hieman lisää kompromisseilla. Olen piinallisen tietoinen siitä, että isoimmalla osalla biiseistäni ei ole kaupallista potentiaalia juuri nimeksikään, vaikka jokunen hullu niistä pitääkin. Eli, ehkä pointti oli tämä: kuinka tarpeellinen levytyssopimus tänä päivänä on? Heitin uuden kysymyksen, sori. Punkkareihin verrattuna olen virtuoosi, virtuooseihin verrattuna olen punkkari. | |
Hippoman: Kuka nykyään edes kaipaa levytyssopimusta? Itse soitin aikani bändissä, jossa pyrittiin luomaan imagoa ynnä muuta aika lailla musiikin edellä, ja se alkoi vituttaa aika huolella. Nykyään pienellä rahallisella panostamisella saa aika hyvät olosuhteet ainakin äänityskaluston hommaamiseen, ja se on hyvä asia se. Sopimukset tulevat, jos ovat tullakseen, sillä itseäni ei ainakaan enää tässä vaiheessa kiinnosta pätkääkään tehdä mitään kenenkään muun ehdoilla: tappaisin itseäni sisältäni hieman lisää kompromisseilla. Olen piinallisen tietoinen siitä, että isoimmalla osalla biiseistäni ei ole kaupallista potentiaalia juuri nimeksikään, vaikka jokunen hullu niistä pitääkin. Eli, ehkä pointti oli tämä: kuinka tarpeellinen levytyssopimus tänä päivänä on? Heitin uuden kysymyksen, sori. No miksi ihmiset tekee musiikkia? Jotta jengi kuulisi sitä ja vielä diggaisi? Toiset haluaa mahdollisimman monen kuulevan tuotoksiaan - silloin se oikea levy-yhtiö saattaa olla paras keino. Jos sinun musiikkisi ei kosketa kuin huomattavan pientä jengiä, niin ei varmaan kannata edes haikailla major labelia avuksi tähän kansansivistystyöhön. Mutta toki niitä on maailma täynnä pieniä lafkoja, jotka julkaisevat mitä haluavat - ei sitä, mitä exel käskee. Ja aina homman voi tehdä ihan itse = Don Johnson Big Band. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
Bonham: No miksi ihmiset tekee musiikkia? Jotta jengi kuulisi sitä ja vielä diggaisi? Toiset haluaa mahdollisimman monen kuulevan tuotoksiaan - silloin se oikea levy-yhtiö saattaa olla paras keino. Ja jotkut tekevät vain sen takia, että se on kivaa välittämättä kuuntelijoiden määrästä. Jos joku kuuntelee niin ihan kiva, jos ei niin ei sillä ole mitään väliä. it`s not hard from Albert very simple music but English media is strong talent is Albert real star and musical nero - timaro60 (YouTube) | |
Funkånaut: Ja jotkut tekevät vain sen takia, että se on kivaa välittämättä kuuntelijoiden määrästä. Jos joku kuuntelee niin ihan kiva, jos ei niin ei sillä ole mitään väliä. No silloin ei varmaan olla levytyssopimuksen perässä, jossa tässä ketjussa on kyse Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | basisti1971 28.11.2015 15:07:14 (muokattu 28.11.2015 15:08:16) | |
|
Moi. k4tri999: Voiko joku kertoa kuinka voi saada levytyssopimuksen. Meillä on kaverin kanssa bändi ja aijotaan päästä maailman huipulle eikä se onnistu ilman sitä levytyssopimusta. Kaipailet kaiketi lähinnä tuotanto- ja/tai levityssopimusta. Klassiset levytyssopimukset ovat olleet historiaa jo pitkään, kiitos kvarttaaliajatusmaailman.
Kallekorvola: Helposti, mutta nämä pikku asiat pitää tietty olla kunnossa ennenkuin sopimusta tarjotaan: -Teillä pitää olla TODELLA HYVIÄ, riittävän omaperäisiä, mutta kuitenkin helpostilähestyttäviä biisejä, joissa on kaupallista potentiaalia. Auttaa jos olette parempia kuin kaikki muut. -Teidän pitää olla riittävän tunnettuja, ja teillä pitää olla iso fanipohja, jotta levy-yhtiö voi olla varma että saa julkaisusta sijoittamansa rahan takaisin. Esim. 10000 ostokykyistä fania on hyvä alku. -Pitää laulaa suomeksi (jos menestys Suomessa riittää), tai muulla kohdemaan kielellä. Jos maailman huippu on tähtäimessä, auttaa jos laulatte kaikilla maailman kielillä. -Ulkomusiikilliset seikat pitää luonnollisesti olla kunnossa. -Keikkakunto pitää olla todella kova, jotta levy-yhtiön sedän saa vakuutettua myös live-tilanteessa. Mieluiten jokunen rundi jo takana. -Biisienne (esim. aiemmin julkaisemaltanne omakustaanteelta tai demolta) tulisi JO SOIDA radiossa. Soiko? -Nimekkäitä, alalla mainetta saaneita ja teidän menestymiseenne uskovia "suosittelijoita" pitää olla. Onko? Kuka? Äärimmäisen paha on yllä olevaan mitään muuta lisätä kuin aivan järjettömän työmäärän, jotta päämääräänne pääsisitte. Ja samaa mieltä olen myös siinä mielessä että jos ylläolevan kirjoituksen kaikki, tai ainakin useimmat kohdat täyttyy, sopimuksen saaminen on helppoa.
Vaikka ketjun aloittajan aktiivisuus viittaakin tiettyyn termiin, joitain omakohtaisia ajatuksia ja kokemuksia silti tekee mieli näpytellä, jonkun lukijan iloksi tai mielipahaksi.
Amatööreiltä homma aniharvoin onnistuu, ainakaan pidemmän päälle, koska tahot joiden kanssa sopimuksista ja markkinoista kilpaillaan, ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä ammattilaisia. Seikka jonka muutamat lähimenneisyydenkin kotimaiset artistit ovat karvaasti joutuneet toteamaan. Suunnatonta nopeata menestyksen huumaa ja älykästäkin panostusta seuraakin vielä nopeampi sukellus velkaisen persaukisen elämään. Toisaalta, jos alun alkaen kasaat (tulevista) ammattilaisista (vaikkakin nuorista) ennennäkemättömän konseptin, voi kestomenestys pläjähtää päin pläsiä jo ensimmäisen keikan myötä.
Itse olen ollut alkuajoistani 80 luvun puolivälistä lähtien aivan liian laiska, enkä edes soittajanakaan kummoinen jotta oikeata menestystä olisi tullut, mutta sivusta seuranneena yksi seikka näyttäisi olevan AMATÖÖRIN paras valttikortti musiikilliseen menestykseen. Nepotismi. Tarpeeksi määrätietoinen sukulainen kun edesauttaa asiaanne tavalla tai toisella, täytyy mokata tosi rankasti jottei edes jonkinnäköistä menestystä tulisi. Eli se elämän tärkein valinta joka meillä useimmilla tuntuu ainakin omasta mielestämme menneen uriemme kantilta pieleen -suku/vanhemmat- on avainasemassa tälläkin kertaa. Toiseksi "helpoin" on valkata "varma" kuulijakunta ja suunnata piruntorjuntaosastolle. Tuolla tiellä tulee kyllä sitten katto vastaan nopeahkosti, ja pitkältä ja kapealta tieltä ei monikaan enää lavealle kykene siirtymään. Täältä kotosuomesta löytyy monenmonituista esimerkkiä huippumuusikoista joiden ura on likipitäen tyssännyt, tai ainakin jäänyt polkemaan paikalleen uran jossain vaiheessa sattuneeseen hengelliseen kauteen. Ameriikanelävillä taasen on hengellisyydestä ollut usein arvaamatonta hyötyä urakehityksen tiimoilla.
Omasta mielestäni aika osuvan kuvan nykymeiningistä antaa kaikenmaailman idolikset ynnä muut. Tuhansien (maailmalla kymmenien tuhansien) artistien/laulajien joukosta ei aina löydy edes yhtä 8 kvartaalin tuottoon pystyvää tuotetta, vaikka alueensa parhaiden tuotantokoneistojen energia tuotteeseen panostetaankin. Toisaalta, juubitubissa tms. itseään mainostaen saattaa sähköpostilaatikkoon kolahtaa hyväkin sopimus alta aikayksikön.
Summa summarum: Olkaa myyvempiä kuin valtaosa kilpailijoistanne, niin sopimus on taattu. Haku on kuitenkin jatkuvasti päällä. Joka ikinen lafka haluaisi löytää seuraavan Hanoi Rocksin, H.I.M:n, Apocalyptican, yms. kansainvälisen bändin, kertakäyttöteinipoppareista puhumattakaan tallinsa pohjatonta kirstua täyttämään. T:Samuli | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|