Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Wanted-osaston wannabe muusikot.
1 2 3
sepisti
04.04.2011 01:41:34 (muokattu 04.04.2011 01:42:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DivineDistraction: Mutta eikös silti olis vähintäänkin kohtuullista kertoa asia kaverille että nyt ei taida taidot riittää tai että jatkatte vielä etsimistä!??
Turha "lesoilu" ja "ammattitermeily" ei muutenkaan mielestäni kuulu koesoitto tilanteisiin.
Eihän siinä mitään musiikinteoria opintoja olla menossa tenttimään vaan soittamaan bändiin!! Ja joskus on yllättävän vaikea lähteä sillä "kolmosen offbeatillä" liikkeelle jos ei oo itse biisiä keksinyt eikä aikaisemmin sitä soitellut :)
 
Itse olen aina sanonut koesoittoon halunneille/saapuneille ettei tarvitse opetella mitään biisiä valmiiksi vaan soitellaan sit jotain porukalla vaikka vain ihan perus kolmensoinnun blues-kaavaa ja siihen saa sitten soitella mitä osaa. Monesti nimittäin saa ihan väärän kuvan taidoista jos opetellaan joku tietty biisi valmiiksi ja sit se vedetään nuotilleen. Mä kutsun sitä matkimiseksi ja se on kaikkea muuta kuin luovaa ja taidokasta soittoa. Hattua nostan kavereille jotka pystyy soittamaan ja heittämään juttuja ihan randomisti johonkin sointukuvioon ilman ns. käsikirjoitusta. Siinä ne taidot ja oma tyyli punnitaan..

 
Kiitos hatunnostosta. Olen otettu:)
 
Kyseinen tilanne oli kuitenkin sellainen, että oltiin kasaamassa tribuutti-projektia ja kaikki tiesivät tasan tarkkaan minkälaista materiaalia tullaan soittamaan (biisit piti olla treenattu etukäteen yhteissoittotreenauskuntoon). Käytin tuota "off-beat" -termiä vain tässä kertoakseni, minkälaisesta lähdöstä oli kyse, koska jotenkin sanoin piti kuvata tämä tilanne. Kyse ei ollut mistään treenikyykyttämisestä.
 
Sergei ja Kivi ymmärsivät tämän asian niin kuin sen tarkoitin. Korostan, että mieli teki tehdä oharit. Itse en asiaa niin kuitenkaan hoitanut, vaan silleen nätisti ettei pahoitettu kenenkään mieltä. Siitä "totuuden" kertomisesta ei varmasti olisi ollut mitään hyötyä, ainakaan minulle. Valitettavasti mä olen sitä mieltä, että jos soittaja on yli kahdenkymmenen vuoden soittamisen jälkeen monien perusasioiden äärellä edelleen aivan hukassa, niin niitä ei korjata yhdessä yössä. Kun muille nämä asiat olivat kuitenkin selvää kauraa, ei liene epäillystä kuka oli väärässä paikassa.
 
Iiro Rantalaa lainatakseni: "En ole tavannut vielä yhtään muusikkoa, jolle teorian tuntemuksesta olisi ollut haittaa." Tai jotain sinnepäin...
 
Indican Jenny on ihana...
DivineDistraction
04.04.2011 17:32:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, onhan se asia tietysti niinkin.
Olettamuksena pidin tietysti sitä että bändiin pyrkijä olisi sen verran tietoinen omista kyvyistään ja puutteistaan ettei yrittäisi porukkaan joka painii ihan eri sarjassa.
 
Toki onhan näitäkin tapauksia nähty ihan Idolsseja myöten :)
 
JA mitä teoriaan tulee niin eihän siitä haittaa ole. Itseäkin harmittaa hieman ettei ole tullut opeteltua juurikaan. Olen juurikin näitä itseoppineita joilla on pian kulunut se parikymmentä vuotta kitaransoittoa opetellen enkä vieläkään ole Yngwie enkä Laiho ;) Mutta soitanpahan silti vaikka muiden kiusaksi!!
 
Kiitos muuten kaikille keskusteluun osallistuneille, asialinjalla on pysytty yllättävän hyvin :)
 
..Ai tähän viivalle vai??
Titan
23.04.2011 23:26:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, onhan se nähnyt että Wanted-osasto on hieman kuin villi länsi.
 
Tuorein tapaus oli, kun etsimme kitaristia tähän äärimetalliyhtyeeseen missä tällähetkellä soitan. Vastauksia tuli muutama. 1-2 asiallista. Mutta sitten tuli näitä ihan hämäriä:
 
Esim A:"Olen soittanut Metallicaa ja Offspringia sekö suosikkibändini on iron maiden - mutta voisin minä jotain hevimpääkin soittaa".
 
Esim B: "Voin tulla teille soittamaan, jos teillä on minulle soittokamat".
 
Mitä tulee koesoittamiseen, kun asiaa hieman Off-topiccina tässä sivuttiin niin...
 
Henk.koht olen sitä mieltä, että asenne ja "habitus" toisaalta ratkaisevat enemmän kuin se, miten nopeasti tms osaa soittaa. Soittamaan oppii aina. Oikeaa asennetta ei niinkään.
 
Näin esimerkkinä, kun etsimme rumpalia, meillä oli 2 vaihtoehtoa. Toinen osasi soittaa niin saatanan hyvin - mutta kaverista tuli sellainen olo, että hän halusi soittaa vain jossain "metalliprojektissa", enkä oikeastaan ymmärtänyt puoliakaan niistä jutuista mitä hän koetti selittää.
 
Sitten meillä oli numero kaksi, joka myönsi avoimesti että "juu, eipä tässä vuoteen ole päässyt oikeen soittelemaan ja oon aika ruosteessa" - mikä oli täysin totta. Mutta tyyppi itsessään, se persoona, oli vain sellainen että pakkohan hänet oli ottaa bändiin.
 
Hetkeäkään emme ole päätöstä katuneet.
 
"How in the glorious name of Satan did you manage to do that?" - Professor Hubert Farnsworth
tender.insanity
24.04.2011 22:18:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä taas en ole itselle sopiva bändiä löytänyt sitten millään. KYselyitä on tullut, mutta musa ei miellytä. Miksei löydy täältä rehellistä rässiä/heviä soittavia bändejä? Soittotaitoa löytyy jonkin verran ja kamatkin..
 
rintapek
27.04.2011 23:45:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Titan:
Mitä tulee koesoittamiseen, kun asiaa hieman Off-topiccina tässä sivuttiin niin...
 
Henk.koht olen sitä mieltä, että
helpottaa hommaa hemmetisti, jos koesoittaja saapuu suurinpiirtein sovittuun aikaan oikealle hehtaarille.
 
Tietty helpottaa hommaa vielä enemmän, jos itte joutuu sovittuna aikana reenikämpältä soittamaan koesoittajan perään.
 
One kind of music only - the good kind
DivineDistraction
02.05.2011 00:18:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina Wanted-palsta on auttanut löytämään ihan kelpo muusikoita, yllättävää sinänsä.
Äijät ovat saapuneet jopa koesoittoonkin ja parhaat pääsivät mukaan toimintaan!! thumbs up :)
 
Ehkä maailmassa on sittenkin jotain hyvääkin?! Toki täytyy samaan hengenvetoon lisätä että facebook on toiminut ehkä vieläkin tehokkaammin!! (nykynuoriso kun hengaa aina siellä) Damn you, nerds!!!
 
Olen myös havainnut että "onnea" seuraa aina myös "epäonni".
Varsinkin omalle kohdalleni on sattunut useasti (lähes aina) niin, että kun vihdoin saat porukan kasaan ja löydät sen viimeisenkin puuttuvan jäsenen (yleensä laulajan) Ilmoittaa joku muista jäsenistä, että jostain syystä jättää bändin..
 
Eli hommat taas takaisin alkupisteeseen ja jäseniä hakuun.
 
Sitten kun löydät taas sopivat tyypit lähtee treenikämppä alta tai jollakin alkaa armeija viikon päästä tai joku on päättänyt lähtee Intiaan muutamaksi kuukaudeksi/vuodeksi??!! Ja taas wanted-palsta kutsuu.. ;)
 
Kai tämä on universumin kieroutunut tapa pitää hommat balanssissa ja pyörät pyörimässä ettei vaan olis kellään helppoa!!
 
..Ai tähän viivalle vai??
poopi
03.05.2011 08:09:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai tämä on universumin kieroutunut tapa pitää hommat balanssissa ja pyörät pyörimässä ettei vaan olis kellään helppoa!!
 
Ei rajoitu bänditoimintaan. Paskantuurin määrä on vakio.
 
Hei vaan, jopas lähti!
tender.insanity
03.05.2011 08:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saas nähdä, jos nyt natsaisi. Kerrankin löytyi ilmoitus oman ikäisistä hepuista, jotka etsivät kitaristia sen tyyliseen musaan, mitä tahdon soitella. Ja vain n. 30min ajomatkan päästä. Ensi viikolla pitäisi mennä testailemaan.
 
DivineDistraction
04.05.2011 23:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BTW "Tenderi" lupailit laittaa niitä hyviä GT-Bossin presettejä tuonne toiseen topicciin muttei oo näkyny.. Odottelen edelleen... :)
 
..Ai tähän viivalle vai??
tender.insanity
05.05.2011 07:38:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DivineDistraction: BTW "Tenderi" lupailit laittaa niitä hyviä GT-Bossin presettejä tuonne toiseen topicciin muttei oo näkyny.. Odottelen edelleen... :)
 
Hehheh.. On vähän unohtunut näköjään. Koitan nyt vihdoinkin laitella niitä. Ihan käsipelillä nuo pitää kirjoitella notepadiin ylös, kun ei ole midikaapeleilla koneessa kiinni.
 
Janikeyboard
08.05.2011 15:10:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa olla hieman off-topicci, mut anyways...
Ite en oo hakenu bändii wanted palstal koska ei oo löytynyt YHTÄÄN täältä läheltä... (asun Nivalassa)
Haluaisin vaan bändin / soittoporukan jonka kaas vois harjotella tääl samal paikkakunnal biisejä...ens viikol pitäs instrumenttini tulla, joten olen aika aloittelija, eikä mihinkää porukkaan näil taidoil (varmaan) pääse...
Kuten siin yhes FAQ:issa luki, mitä aikaisemmin bändiin sen parempi.
Siksi etsin porukkaa :P vaikkei taitoa ole. :PP
 
DivineDistraction
08.05.2011 20:54:01 (muokattu 08.05.2011 20:56:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janikeyboard: Saattaa olla hieman off-topicci, mut anyways...
Ite en oo hakenu bändii wanted palstal koska ei oo löytynyt YHTÄÄN täältä läheltä... (asun Nivalassa)
Haluaisin vaan bändin / soittoporukan jonka kaas vois harjotella tääl samal paikkakunnal biisejä...ens viikol pitäs instrumenttini tulla, joten olen aika aloittelija, eikä mihinkää porukkaan näil taidoil (varmaan) pääse...
Kuten siin yhes FAQ:issa luki, mitä aikaisemmin bändiin sen parempi.
Siksi etsin porukkaa :P vaikkei taitoa ole. :PP

 
Joo itsekin Oulaisista kotoisin (Nivalan lähikaupunkeja) olevana tiedän ettei sillä seudulla ole kovin aktiivista musiikki genreä ollut koskaan. Ei ole tiloja ei ole musiikkiliikkeitä, ei ole harrastajiakaan liikaa?? Outo juttu??. Oulussa taas on jo paremmin!!... Ja Ylivieskassakin on ainakin ennen (2007?) ollut...
 
On ihan hyvä hakea ns.bändiä vaikkei juuri osaisikaan soittaa mutta halua olis oppia.
Pitää tietysti hakea sellaista saman tasoista ryhmää jossa kaikki muutkin vasta opettelevat hommaa. Muuten se ei tahdo toimia kun osa porukasta turhautuu siihen jankkaamiseen ja perusasioiden opetteluun ja osa taas siihen kun ei tahdo pysyä mukana kun tulee niin paljon uutta...
Ja niinkuin jo tässä topicissa on tullut moneen kertaan todistettua, se oikean ja hyvän porukan löytäminen ei ole sitä maailman helpointa hommaa muutenkaan!!
 
Omat kamat pitää tietysti olla jos oikeasti meinaa mitään soitella ja harjoitella. Lainakamat on aina lainakamat!!
 
Ei muutaku kuin tsemppiä etsintään ja kannattaa mennä vaikka paikallisen nuorisoseuran tiloihin heittämään joku ilmoitus että haet aloittelevaa soittoporukkaa!! Monetkaan "muusikot" ei oo kovin aktiivisia muusikoiden.net käyttäjiä, ihme kyllä??
 
..Ai tähän viivalle vai??
Janikeyboard
09.05.2011 07:13:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nivalan nuorisoseuran ilmoitustaululle? Siellä ei käy ketään muuta kuin vanhoja mummoja ja pappoja tanssimassa...:P BTW onhan mul pari frendii koulus joil on "bändi". Toinen soittaa oikees bändis ja ne soittaa kahestaan koululla. (toinen rumpali ja toinen on ärsyttävin kitaristi jonka olen koskaan nähnyt)
 
Spandau-
12.05.2011 11:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taas mietin, että lukeeko nää wanted-palstan kautta yhteyttä ottavat noita ilmotuksia kokonaan. Kun ilmoittaa selkeästi hakevansa tavoitteellista rock-bändiä vaikka tyylillä Smack, Private Line, GNR niin kaikenmaailman metalli-porukat ottavat yhteyttä "tuu soittaan megadeth-kovereita" -meiningillä tai sitten jossain 200km päässä on joku vanhempien herrojen bluesrock-bändi joka pyytelee koesoittoihin. Vaikea siinä on sitten kovinkaan kohteliaasti vastata varsinkaan jos puhelimella ottavat yhteyttä. Mutta enpä tuon wanted-palstan kautta koskaan ole mitään yksittäisiä jameja vakavampia juttuja löytänyt. Kaikkiin bändeihin ja projekteihin olen päätynyt tuttujen kautta ja yleensä lähes sattumalta.
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
sahkuifk
12.05.2011 11:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä liittyykö aiheeseen ja toivottavasti ei kuulosta vuodatukselta mutta tällaista tuli mieleeni.
Kävin tuossa muutama viikko eräänlaisessa koesoitossa ja jäi muutama asia jurppimaan.
Kitaristin kanssa soiteltiin ja sanoi että juu täällä on ihan ok kamat, älä suotta raahaa omia kannuja->Vanhat New Sound paskat, pedaalit ja haikanjalka epäkunnossa mutta kuulemma jos on oikea asenne niin kyllä niillä pitäis pystyä vetään???
Tämä kitaristien ihme kuvitelma siitä että jos ne kuvailee päässään soivan rumpukompin tyyliin: Yntsäkä dägä, yntsäkä dää tai swuushswuush pingpong niin tuosta pitäisi lähteä vetään juuri sitä mitä he ajattelee!!
Samoin se että jos et tunne jokaista 50-luvun bluesklassikkoa niin et sää taida mikään muusikko ollakkaan???
Mukavia hemmoja muuten mutta jos äijällä on kourassa wintageStrato ja laudallinen pedaaleja joista jokainen sen rumpusetin arvoinen niin c`mon hei, ollaanko samalla viivalla kun tarjotaan jotain ämpäri/kattilankansi osastoa rumpalille?
Ei mikään ihme jos hommat ei toimi kun ei oikein edes tiedetä mitä halutaan tai sitten ei vaan osata sanoa sitä, ristiriitoja ja väärinkäsityksiä tulee.
 
Siitä oli kuulkaa etydit kaukana, oli aika tanakkaa tulkintaa. Aamulla söin sitten sen koiran diapamit. Ihan normi ilta.
tender.insanity
12.05.2011 14:49:36 (muokattu 12.05.2011 14:49:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin tuonne toiseen triidiin, mutta sopinee tännekin..
 
"Eilen tuli käytyä yhden pikkuporukan kanssa soittelemassa. Hakivat kitaristia tyyliin "soittamaan sellaista ja sellaista musiikkia" ja iältään samaa luokkaa. Olivat pitkään soitelleet yhdessä (basisti ja rumpali).

No, menin ja alettiin siis soittelemaan sen tyylistä musaa, mistä ilmoittivat. Hivenen aikaa siinä meni testaillessa ja riffitellessä. Sitten sanoin, että nostetaanpa nyt tuota tempoa vähän (tyylilajille sopivaksi). Eipä sitä nyt kauhean kauaa kestänyt.

Palaute oli, että "jos tämän tyylistä tahdotaan soittaa, niin olet juuri sopiva". Häh? Eli eivätkö he tahdokaan sitä tyyliä, mitä alunperin hakivat? Muutenkin vähän pettynyt, kun kertoivat sentään 20v soitelleensa yhdessä.

No, heillä on vielä joitain testisoittajia tällä viikolla ja ilmoittelevat sitten. En nyt usko, jos minuun päätyvät, että viitsisi tuon takia sen 40km ajaa suuntaansa soittelemaan.

En nyt halua kuulostaa miltään itseään täynnä olevalta egoilijalta, mutta harmittaa vain. Esim. edellinen bändi, jossa olin, loksahti soitto paikoilleen heti ekoissa treeneissä. Porukka osasi asiansa ja tyylilajin helvetin hyvin ja tunsin itse olevani se heikoin lenkki tuolloin =)"
 
kivi
15.05.2011 18:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janikeyboard: Nivalan nuorisoseuran ilmoitustaululle? Siellä ei käy ketään muuta kuin vanhoja mummoja ja pappoja tanssimassa...:P BTW onhan mul pari frendii koulus joil on "bändi". Toinen soittaa oikees bändis ja ne soittaa kahestaan koululla. (toinen rumpali ja toinen on ärsyttävin kitaristi jonka olen koskaan nähnyt)
 
Koska sulla itselläskin on soitin vasta postissa tulossa, niin ei varmaan tarvi edes hakea jo soittotaitoisia kavereita, vaan etsit ne parhaat tyypit mitä koulussasi on ja ehdotat että kasataan bändi.
 
Monet myöhemmin ammattilaisiksikin päätyneet ovat aloittaneet sitä kautta että ensin perustetaan bändi, sitten jokainen valitsee oman soittimensa, ja sitten aletaan hankkia ja opetella niitä soittimia. Siinä ei pari vuottakaan tunnu missään kun yhdessä opetellaan. Matkalla ilmenee että se kitaristi olikin parempi rumpali, ja rumpalilla olikin hyvä lauluääni - ei kun vaihdetaan roolia.
 
Näin on ennenkin tehty. Jos ei löydy valmista, tehdään oma ja parempi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Janikeyboard
15.05.2011 21:59:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Koska sulla itselläskin on soitin vasta postissa tulossa, niin ei varmaan tarvi edes hakea jo soittotaitoisia kavereita, vaan etsit ne parhaat tyypit mitä koulussasi on ja ehdotat että kasataan bändi.
 
Monet myöhemmin ammattilaisiksikin päätyneet ovat aloittaneet sitä kautta että ensin perustetaan bändi, sitten jokainen valitsee oman soittimensa, ja sitten aletaan hankkia ja opetella niitä soittimia. Siinä ei pari vuottakaan tunnu missään kun yhdessä opetellaan. Matkalla ilmenee että se kitaristi olikin parempi rumpali, ja rumpalilla olikin hyvä lauluääni - ei kun vaihdetaan roolia.
 
Näin on ennenkin tehty. Jos ei löydy valmista, tehdään oma ja parempi.

 
Se tuli jo, ja ollaan jo tekemässä rumpalin kans omaa biisiä :D kyllä tuota soittotaitoo löyty yllättävän paljon, ku osaan nuotitki...
 
SuomiRokinToivo
16.05.2011 12:41:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä vuodatukset tuntuvat oudoilta.
Rakas Rockote orkesterimme on muotoutunut juuri tämän wanted-palstan kautta. Soittajia on vaihtunut mutta ei niinkään noista täällä mainituista syistä. Poikkeuksena tosin yksi läskibasson soittaja joka olisi tahtonut orkesterin riveihin. Olisi se toki ollut varmaan aika mielenkiintoista kuunneltavaa...
Ja nyt neljä ihmistä tekee sellaista musiikkia mitä haluaa, toki välillä kiivaiden keskustelujen kanssa, mutta kyseessä kuitenkin on polygaminen ihmissuhdesoppa ilman sen ihmeempää dramatiikkaa.
 
Raivoa, räimettä ja melkein melodista laulua
kivi
16.05.2011 12:50:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janikeyboard: Se tuli jo, ja ollaan jo tekemässä rumpalin kans omaa biisiä :D kyllä tuota soittotaitoo löyty yllättävän paljon, ku osaan nuotitki...
 
No sittenhän homma sujuu vielä nopeammin :-D
 
Itsellä se varsinainen oppiminen alkoi 12-vuotiaana kun kaveri halusi kehittyä basistina (piano, perus-akkarikitara, klarinetti ja foni oli jo hallussa) ja tarvitsi sparrauskaverin. Sähkökitaran olin jo onnistunut huijaamaan itselleni ja tapailemaan sieltä perusrokit, nyt alkoi päivittäinen "soitat näin, se on ihan helppoa, tää on Esus4 tää sointu, ja tää on Fmaj7". Oppi paitsi soittamaan samaa komppia tunnin kerrallaan, myös sen että soinnuissa tarvii olla enemmän nuotteja jos aikoo piilottaa melodialinjan sointujen sisään.
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «