Muusikoiden.net
09.12.2016

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bilebändin keikkasetti
1 2
--mono--
21.01.2011 16:26:40 (muokattu 21.01.2011 16:51:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomio bilebändiläiset!

Miten olette rakentaneet keikkasettinne? Montako settiä? Montako biisiä setissä ja montako biisiä koko repertuaarissa? Pysyykö setti melkein vakiona vai muokataanko joka keikalle täysin oma setti? Mahtuuko mukaan hidastempoisia biisejä ja jos mahtuu, mikä on paras aika soitella niitä? Entäpä miten usein poistatte vanhoja biisejä ja otatte uusi tilalle? Etc.

Vilhelmus
21.01.2011 18:04:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olette rakentaneet keikkasettinne?

Pientä järkeä koitetaan toki käyttää tietyn intensiteetin saavuttamiseksi, mutta eihän tuo mitään rakettitiedetteä ole. Sopivasti vaihtelua nopeemmissa ja vielä nopeemmissa, kahta kieltä kun käytetään nin molempia vähän sekaisin, vetävät setinavausbiisit ja loppuun kunnon kliimaksikimara.

Montako settiä?

Miten nyt tilataankin. 120min yhteensä on ollut sellanen jo vähän ehdottomampi yhteismaksimi, mutta tietenkin kaikki on neuvoteltavissa.

Montako biisiä setissä ja montako biisiä koko repertuaarissa?

Repertuaarissa on hieman yli 50 biisiä. Keskimäärin illassa jotn 2 x 45min, eli sellaisen 25 biisiä.

Pysyykö setti melkein vakiona vai muokataanko joka keikalle täysin oma setti?

Koska esiintymispaikat ovat erihenkisiä, se otetaan settien laatimisessa huomioon.

Mahtuuko mukaan hidastempoisia biisejä ja jos mahtuu, mikä on paras aika soitella niitä?

Voishan niille sijaa olla, mutta pysytellään lähinnä kaahauksessa.

Entäpä miten usein poistatte vanhoja biisejä ja otatte uusi tilalle? Etc.

Vanhojakin biisejä pidetään varastossa, mutta uusia lisäillään silloin tällöin, kun sopiva ralli tulee mieleen. Aina koitetaan pitää jotain vähän uudempaa hollilla, mutta aina ei uusimmista listahiteistä löydy omalle pumpulle soveltuvaa.

Jäätävä mänkkinen.
--mono--
21.01.2011 18:41:43

Vilhelmus: Vanhojakin biisejä pidetään varastossa, mutta uusia lisäillään silloin tällöin, kun sopiva ralli tulee mieleen. Aina koitetaan pitää jotain vähän uudempaa hollilla, mutta aina ei uusimmista listahiteistä löydy omalle pumpulle soveltuvaa.

Kiitoksia vastauksista! Mitä tuo uudistustahti keskimäärin on? Useita uusia/treeni, useita uusia/kk, biisi tai pari/keikka vai jotain muuta?

Lennu
22.01.2011 02:18:40

--mono--: Kiitoksia vastauksista! Mitä tuo uudistustahti keskimäärin on? Useita uusia/treeni, useita uusia/kk, biisi tai pari/keikka vai jotain muuta?

Jos kova uudistustarve on, niin neljä biisiä per treenit on aika optimaalinen määrä. Ne pysyy vielä päässä. Kandee muutama varma perushitti pitää aina seteissä, jengi haluu kuitenkin kuulla ne, mutta ihan pelkkä ikivihreäosasto on jo väsynyttä. Suosittelen Jonna Geagean uutta hittiä tuoreeksi biisiksi ;)

"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
--mono--
22.01.2011 05:48:54

Lennu: Jos kova uudistustarve on, niin neljä biisiä per treenit on aika optimaalinen määrä. Ne pysyy vielä päässä. Kandee muutama varma perushitti pitää aina seteissä, jengi haluu kuitenkin kuulla ne, mutta ihan pelkkä ikivihreäosasto on jo väsynyttä. Suosittelen Jonna Geagean uutta hittiä tuoreeksi biisiksi ;)

Lennulle: Eli voitte laittaa 12 biisin setin uusiksi kolmella treenikerralla?

Kaikille: Montako soittokertaa _keskimäärin_ biisi kaipaa treeneissä, että se on esityskelpoinen?

Lennu
22.01.2011 05:55:42

--mono--: Lennulle: Eli voitte laittaa 12 biisin setin uusiksi kolmella treenikerralla?

No niinhän mä periaatteessa sanoin, mutta ei se ihan niin auvoista ole. Jotkut biisit ei lähde kulkemaan, vaikka mitä taikois. Puolet settiä pystyy kyllä realistisesti uusimaan, jos kaikki on tsekannu etukäteen omat osuutensa ja palikat loksahtelee kohilleen. Mukavuudenhalu on niin turruttavaa, että helposti setit jää kellumaan pitkäksikin aikaa samoiksi.

Kaikille: Montako soittokertaa _keskimäärin_ biisi kaipaa treeneissä, että se on esityskelpoinen?

Riippuu täysin biisistä. Joskus on menny kerrasta. Jos taas alkaa sovittamaan, menee kauemmin. Silloin pitää myös leikkisästi ivailla, että "jätkä alkaa sovittamaan ;D".

"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
kimurantti1
22.01.2011 15:41:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--mono--: Lennulle: Eli voitte laittaa 12 biisin setin uusiksi kolmella treenikerralla?

Jos biisin sovitus on mahdollista toteuttaa lähes samanlaisena kuin orkkis levytyksellä, niin yhdet treenit riittää hyvin 12 biisille.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Cucumber?
22.01.2011 16:49:19 (muokattu 23.01.2011 15:18:25)

Riippuu varmaan vähän biiseistä. Ja juurikin siitä miten jengi on tehnyt kotiläksynsä, ja onko materiaalia miten saatavilla (tämä kiire tilanteissa) jne...

Lennu
22.01.2011 17:02:50

Cucumber?: Riippuu varmaan vähän biiseistä. Ja juurikin siitä miten jengi on tehnyt kotiläksynsä, ja onko materiaalia miten saatavilla jne...

Youtube ja wlan treenikämpällä on aika hyvä.

kivi
22.01.2011 18:27:05 (muokattu 22.01.2011 18:30:18)

Kysymys on ymmärrettävä siltä pohjalta, että kysyjä puhuu "omista" biiseistä joiden sovitus tapahtuu kokonaan treeneissä.

Mutta sitten kun soitetaan erilaisissa all-stars ja showbändeissä, on ihan tavallista ettei oo yhtään treenikertaa. Jokainen tekee läksynsä, saa biisit levyllä ja sointulapun. Mä olen joskus vetänyt kitarassa ja bändin kapuna 2x60 minuutin setin 12 solistilla ilman yksiäkään treenejä, tai siis, jokaiselle oli varattu 15 minuuttia soundcheckia homman läpikäymiseen, transponointiin jne. Silloin meni hyvin, monta kertaa on mennyt huonommin. Hyvin kirjoitetuilla lapuilla soittaa mitä vaan (ja ei, en valitettavasti osaa lukea nuoteista suoraan, mikä helpottaisi kovasti).

Silti tuo toimii jos joka ainoa jäsen on oikealla asenteella ja toisiaan tukien liikkeellä. Jos on asennoitunut enemmän oman soiton tai improvisaation pohjalta, tuo ei välttämättä toimikaan. Jokaisen pitää varmistaa että komppi kulkee, jokaisen pitää soittaa biisiä eikä peesata.
Keikan jälkeen biiseistä ei muista mitään. Viikon päästä ei usko, että on koskaan kuullutkaan mokomia kappaleita.

Toinen ääripää on se, että biisin osaa kuten oman hittinsä kuuluu. Hyvä nyrkkisääntö siihen on tuhat soittokertaa, yksin tai kimpassa, eiköhän jää mieleen.

Noiden välissä on se tavallisin: 1-2 "omaa" biisiä kuosiin joka treeneissä, eli kaikki arrit. Tai coversetti (12 biisiä) niin kuosiin ettei tarvi lappuja kaksissa treeneissä. Kaikki toimii.

Riippuu niin siitä, mitä haetaan ja keiden kanssa.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jucciz
23.01.2011 02:50:14

kivi: Mutta sitten kun soitetaan erilaisissa all-stars ja showbändeissä, on ihan tavallista ettei oo yhtään treenikertaa. Jokainen tekee läksynsä, saa biisit levyllä ja sointulapun. Mä olen joskus vetänyt kitarassa ja bändin kapuna 2x60 minuutin setin 12 solistilla ilman yksiäkään treenejä, tai siis, jokaiselle oli varattu 15 minuuttia soundcheckia homman läpikäymiseen, transponointiin jne. Silloin meni hyvin, monta kertaa on mennyt huonommin. Hyvin kirjoitetuilla lapuilla soittaa mitä vaan (ja ei, en valitettavasti osaa lukea nuoteista suoraan, mikä helpottaisi kovasti).

Kuulostaa äärimmäisen tutulta. Muuten, jos aihe (kevyen musiikin laput) kiinnostaa laajemmin, kannattaa tsekata allekirjoitukseni linkki. :)

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kivi
23.01.2011 03:41:04

Jucciz: Kuulostaa äärimmäisen tutulta. Muuten, jos aihe (kevyen musiikin laput) kiinnostaa laajemmin, kannattaa tsekata allekirjoitukseni linkki. :)

Mä olen tsekannut tuon linkin jo silloin kun se ensi kertaa tuli nähtäväksi ja odotan kovasti että ehdin perehtyä siihen tarkemmin. Hieno työ, onnea.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Cucumber?
23.01.2011 15:40:23

Mmm...Mitä nyt yleensä tulee lapuista soittamiseen, niin suosin itse mielummin ulkoaopettelua sikäli kun se on mahdollista. Bilebändin kohdalla siis erityisesti, on hieman tylsän näköistä kun jätkät stondaa paikallaan ja veivaa lapuista. Lisäksi pystyn ainakin itse antamaan enemmän kun ei tarvitse tukeutua lappuihin. Haastavammat biisit vaatii luonnollisesti myös enemmän aikaa ja perehtymistä, mun prima vista taidoilla on ihan turha jotain Dream theater osastoa yrittää (ok ei bile musaa ihan mutta esimerkkinä). Sitä täytyy treenata ulkoa suurimmalti osin, ja tollanen DT osasto vaatii myös yhteensoittamiselta tarkkuutta joten ihan yksillä treeneillä en lähtisi kokeilemaan onneani. Oon soittanut ja nähnyt monia koveri keikkoja (kukapa ei ahah) ja kyllä siellä paljon sellasta on ollut mistä en olisi itse maksanut, paljoa ainakaan. Ihmisen aivot, ainakaan tiettävästi miesten, ei kykene tekemään useita asioita kerralla...Joten jos joutuu keskittymään lukemiseen niin se on pois jostain muualta...Siitä tulee siis helposti...ponnetonta...Tosin tämä on henk koht kokemus (no mikäpä ei). Lihasmuisti on kans jännä juttu...Jos olisi lihaksia niin......

aaporok
24.01.2011 22:48:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin. Minkään bändin (varsinkaan bile) ei pidä soittaa lapuista. Ei se biisien opettelu niin kauheeta ole.Eihän?

Rock on rahaton riemu...
elon arska
24.01.2011 22:59:44

aaporok: Näin. Minkään bändin (varsinkaan bile) ei pidä soittaa lapuista. Ei se biisien opettelu niin kauheeta ole.Eihän?

Ainakin laulajilla tuntuis olevan helvetillisiä ongelmia muistaa sanoja...

Mikko
25.01.2011 12:03:07

elon arska: Ainakin laulajilla tuntuis olevan helvetillisiä ongelmia muistaa sanoja...

Siinä tapauksessa lunttilapun voi liimata monitorin kulmaan tai muualle piiloon, mutta ei missään nimessä nuottitelineitä ja muuta opistomatskua. Tuttu juttu- showssa ne vielä menee, mutta rokkikeikoilla ei missään nimessä. Näin siis bilebändeissä joissa itse olen mukana.

Vilhelmus
25.01.2011 13:29:54

elon arska: Ainakin laulajilla tuntuis olevan helvetillisiä ongelmia muistaa sanoja...

Sanoja ei opi muistamaan ainakaan niin, että tuudittautuu lunttaamiseen.
Kannattaa aina miettiä vähän mitä laulaa, se karsii jo pahimmat sanasolmut ja eritoten väärät yksittäiset sanat osin pois. Reeniähän se vaatii.

Jäätävä mänkkinen.
strophe
26.01.2011 11:16:16

Mikko: Siinä tapauksessa lunttilapun voi liimata monitorin kulmaan tai muualle piiloon, mutta ei missään nimessä nuottitelineitä ja muuta opistomatskua. Tuttu juttu- showssa ne vielä menee, mutta rokkikeikoilla ei missään nimessä. Näin siis bilebändeissä joissa itse olen mukana.

Kyllä me ainakin vedetään lappujen kanssa, koska niitä encorepyyntöjä aina tulee ja on yksinkertaisesti mahdotonta muistaa ulkoa jotain 80 biisiä. Ei se vie uskottavuutta yhtään pois, jos meininki on muutoin villiä. Itse ainakin hypin ja pompin ja soitan joskus yleisönkin puolella.

Hyvän bilebiisin tunnistaa oman näkemykseni mukaan yhteislaulun äänenvoimakkuudesta. Meillä on Nitrodiscon kanssa kaikkea What A Feelingistä ja Disco Infernosta aina tuonne Du Hastiin ja Time Is Running Outiin. Jos ihmiset osaavat sanat, he laulavat mukana ja jos he laulavat mukana, he viihtyvät.

Palm on puhunut.

Miäs huusi:"Nyt lähtee, SAATANA!"
rintapek
26.01.2011 11:27:10

Mikko: Siinä tapauksessa lunttilapun voi liimata monitorin kulmaan tai muualle piiloon, mutta ei missään nimessä nuottitelineitä.

Tota... jos tuntuu siltä, et lappuja tarttee, niin niiden oikea paikka on nuottiteline. Se ny on ihan katastrofia vetää irtolapuista, joit on teippailtu sinne tänne piiloon ja joita sit lojuu pitkin lattioita. Siisti kansio telineessä ja sillä piste.
Noit telineitä kun saa semmoisia, jotka voi propata kiinni mikkiständiin, siit vaan korkeus ja asemointi semmoiseksi, et itte näkee laput ja bileyleisö näkee soittajan ja naaman, ni on toi ny huomattavasti kelvollisempi ja toimivampi ratkaisu.
Ittellä nuottiständi on pultattuna haikkatelineeseen. Toimii.

One kind of music only - the good kind
Vilhelmus
26.01.2011 11:51:23

rintapek: Tota... jos tuntuu siltä, et lappuja tarttee, niin niiden oikea paikka on nuottiteline. Se ny on ihan katastrofia vetää irtolapuista, joit on teippailtu sinne tänne piiloon ja joita sit lojuu pitkin lattioita. Siisti kansio telineessä ja sillä piste.

Pyh. Mitä ite oon joskus jotain tuoretta biisiä joutunu lunttaan, niin kyse on ollut lähinnä jostain avainsanoista tms., mitkä voi tulostaa/kirjoittaa sen verran isolla, että saa selvyyden ilman itämaisempia asentoja. Tolla logiikallahan settilistakin pitäisi laittaa kansioon mukavasti ständistä katseltavaksi. Hyihyi. Kun meininki on vähänkin enemmän rock, nuottitelineet, -kansiot tai itse nuotit eivät kuulu lavalle. Mielestäni siis.

Noit telineitä kun saa semmoisia, jotka voi propata kiinni mikkiständiin, siit vaan korkeus ja asemointi semmoiseksi, et itte näkee laput ja bileyleisö näkee soittajan ja naaman, ni on toi ny huomattavasti kelvollisempi ja toimivampi ratkaisu.
Ittellä nuottiständi on pultattuna haikkatelineeseen. Toimii.

Mikkiständin kiinnitetään tuoppipidike, muuta ei tarvita. Toimmii.

Jäätävä mänkkinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti