Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkailu ja kokemattomuus sekä vähän muuta ongelmaa
1 2 3 4 5
Karipiirto
10.12.2010 19:16:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä pitää vain yrittää vetää niistä soitettavista biiseistä se energia. Rytmiä seuraamalla ei ainakaan kovin metsään voi mennä. Tikkuna paskassa ei kannata seistä mutta ei ainakaan kovin pienillä lavoilla mahdu mitään ilmaspagaatteja vetämään. Semmoinen rento esiintyminen ja päästät vähän irti niistä estoista. Lavalla ei kukaan huomaa pikkuvirheitä, jos muuten on kova shöy menossa. Muutama merkitsevä katse sinne tänne yleisöön ja rokrok. Ei sitä kannata ihan puntit tutisten pelätä. Jos yleisöön saa kontaktin, se tunne on miltei orgastinen. ;)
 
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
gunner
10.12.2010 20:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Niin tosiaan, mites se fiilis? Mä olen selvinpäin naama peruslukemilla ja seison kuin tikku paskassa, eritoten ollessani selvin päin. Ajattelin ottaa ehkä sen yhden ennen soittamista, mutta alan kokemusta on karttunut sen verran, että se yksi ei paljoa paikkoja rentouta. Kaverin sanoin "ei saa olla tylsä" lavalla, mutta väkisin heiluminen näyttää väkisin heilumiselta.
 
Kyllähän sitä heilumista on ihan yhtälailla treenattava, ja soittamista sen aikana, jo sellasta kamaa haluaa vetää. Ei kukaan heviäijäkään kylmiltään varmaan lähde keikalle moshaamaan, ilman että on koskaan missään muualla moshannu. Voi mennä pikkasen pää sekasin siinä tuulimyllyssä.
varo
10.12.2010 21:41:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Olis tota voinut aloitusviestissä tarkentaa, että meinasin lähinnä soittamisen kanssa mokailua ja emmäosaa-mentaliteettia, mutta tässä on tullut siihenkin neuvoja niin anti olla.
 
Niin tosiaan, mites se fiilis? Mä olen selvinpäin naama peruslukemilla ja seison kuin tikku paskassa, eritoten ollessani selvin päin. Ajattelin ottaa ehkä sen yhden ennen soittamista, mutta alan kokemusta on karttunut sen verran, että se yksi ei paljoa paikkoja rentouta. Kaverin sanoin "ei saa olla tylsä" lavalla, mutta väkisin heiluminen näyttää väkisin heilumiselta.

 
Ehkäpä on parasta olla semmoinen kuin itsestä hyvältä tuntuu olla? Kyllä mulla ainakin alkaa pää kevyesti nyökkymään musiikin tahtiin, vaikka istusin himassa yksin soittamassa.
 
Rök-uskottavuudesta en puhu mitään, koska koko asia ei mua pätkääkään kiinnosta, voi sitä hyvää fiilistä musiikissa olla vaikka ei luulisi olevansa koko maailman napa.
 
minä rölötän, sinä rölötät, hän rölöttää, me rölötämme, te rölötätte, he rölöttävät.
Crimsomnia
11.12.2010 19:25:27 (muokattu 11.12.2010 19:29:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Emmä mitään hirveää tuulimyllymeininkiä tarkoittanutkaan, vaan just semmosta rentoa liikehdintää. Ei oikeastaan liity jännittämiseen tms mitenkään, puuttuu vaan meikältä täysin. Eikä tee oikein mielikään.
 
Moshaamisesta en tykkää muutenkaan, kun menee kintut alta ja alkaa oksettamaan.
 
E: näin etukäteen on fiilis, että varmasti tulee kuittia jossain vaiheessa muiltakin kun siltä yhdeltä kaverilta. Tekisi mieli vittuilla takaisin, muttei varmaan kannata.
 
gunner
11.12.2010 20:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Emmä mitään hirveää tuulimyllymeininkiä tarkoittanutkaan, vaan just semmosta rentoa liikehdintää. Ei oikeastaan liity jännittämiseen tms mitenkään, puuttuu vaan meikältä täysin. Eikä tee oikein mielikään.
 
Helppo ratkasu on tietty, että vedät vaan niin leveen haara-asennon kun pystyt. Älä mieti sitä, miten leveen kehtaat vetää, koska sillon se jää auttamatta liian pieneks. Kukaan ei tuu sanomaan mitään, kun näyttää kuvissa niin hyvältä.
Joees
12.12.2010 00:07:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Emmä mitään hirveää tuulimyllymeininkiä tarkoittanutkaan, vaan just semmosta rentoa liikehdintää. Ei oikeastaan liity jännittämiseen tms mitenkään, puuttuu vaan meikältä täysin. Eikä tee oikein mielikään.
 
Tee niinkun susta tuntuu. Sehän se vasta typerältä ja uunolta näyttää jos jostain huomaa että sille ei ole luontevaa heilua lavalla mut kun on "pakko". Paljon coolimpaa on olla paikallaan ja olla luonteva. Ei bändissä kaikkien mun mielestä tarvitse heilua lavalla.
 
E: näin etukäteen on fiilis, että varmasti tulee kuittia jossain vaiheessa muiltakin kun siltä yhdeltä kaverilta. Tekisi mieli vittuilla takaisin, muttei varmaan kannata.
 
Anna tulla vaan. Toteat perään jotta sulta irtoaa se mikä irtoaa. Teet vaan sen hyvin. Ei sun tarvinne niille mitään todistella.
 
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Epämuusikko
12.12.2010 17:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hyväksi havaittuja keinoja
 
-joskus ihan kunnolla mokaaminen
-yleensä kunnolla osaaminen
-hyvä lavasoundi, oma soundi, balanssi ja yms.
-treenien nauhoittaminen
-muu nauhoittaminen
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Thefish
15.12.2010 10:57:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: hyväksi havaittuja keinoja
 
-joskus ihan kunnolla mokaaminen

 
Mielellään iso julkinen tapahtuma, suora tv-lähetys tms.
 
Erittäin toimivaksi havaittu!
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
baron
15.12.2010 17:32:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: hyväksi havaittuja keinoja
 
--muu nauhoittaminen

 
Keikkanauhoitusten kuuntelemista kannattaa vähän pihdata ja nauttia muutama päivä hyvin menneestä keikasta ja sitten vasta pudota maan pinnalle.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
16.12.2010 17:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Mielellään iso julkinen tapahtuma, suora tv-lähetys tms.
 
Erittäin toimivaksi havaittu!

 
väärän biisin soittaminen yli minuutin ajan täydelle salilla: check!
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
rintapek
16.12.2010 20:19:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: hyväksi havaittuja keinoja
 
-joskus ihan kunnolla mokaaminen

 
Mä joskus kolmetoistakesäisenä olin haittarin kans soolona koulujuhlassa. Pari kappaletta piti vetää ja mä ne jopa osasin, tai ainakin siihen asti olin osannu. No ei ne siinä lavalla täydelle salille sit kumminkaan tahtonu taittua. Itte asiassa wituixmän, jos totta puhutaan. Mua hävetti ihan tuelta, mut ei siit lavalta mihinkään karkuunkaan päässy, vaan ne molemmat kappaleet piti vetää alusta loppuun. Mut tuli kyl niin omat sovitukset, et ei ois säveltäjät niitä omikseen tuntenu. Kuin monta väärää ääntä yhteen haitariin mahtuu?
 
Mut eipä o ton jälkeen tullu esiintymisiä stressattua. Tosta selvis hengissä ja häpeän kesti, niin on sitä sen jälkeen kehdannu häpeilemättä möhliäkin.
 
One kind of music only - the good kind
tepeh
16.12.2010 20:30:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte kirjotetun runon lukeminen ala-asteella 300 ihmiselle. Hävettää melkeen vieläkin.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
mikkomfg
17.12.2010 21:25:00 (muokattu 17.12.2010 21:25:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mokailuhan siitä just tekee sitä elävää musiikkia jota on tultu kuulemaan. Viime kesältä tulee mieleen tutun keikka, ite olin yleisössä. Tuttu jännitti niin maan perkeleesti ennen lavalla kapuamista. Kitaristina tietty viel piti soittaa ekan biisin intro yksin... Komeestihän se lähti meneen ilman piuhaa :D Eikun piuha kiinni ja rokki soimaan. Eikä todellakaan kaatunu keikka siihen. Yleisö nauro mukana ja meno oli loistavaa!
 
JanneT
19.12.2010 16:36:52 (muokattu 19.12.2010 16:37:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla auttoi aika tehokkaasti tuohon jännittämiseen se, että tein jonkun aikaa avustajan hommia tv-sarjoissa (esim.Salkkarit, Uutishuone ja muita produktioita).
Siis sellaista avustavaa näyttelemistä, että kävellään jonkun mapin kanssa kameran ohitse, jutellaan muka jonkun kanssa jne. Siinä kun joutui kuitenkin "näyttelemään" ja samaan aikaan skarppaamaan kun kuunteli reploja, jotka laukaisi itselle määrätyt toimet.
 
Noita hommia on aika paljon tarjolla mol.fi:ssä ja salkkareille löytyy fb:stä oma ryhmä josta voi laittaa viestiä rekrytoijalle. Ne maksaa huonosti tai leffalipuilla, mutta siinä jos jossain saa "esiintymiskokemusta", jonka aikana mokaamista ei tartte jäädä funtsimaan ja sitä julkista esiintymistä kuitenkin oppii, kun on koko tuotantoryhmä ympärillä ns.yleisönä.
 
Voihan vitalis...Cee U Nx Time...
"The slower you play, the more coffee youll have time to drink, before the next lick." (Asus T. Zibironszcki)
Epämuusikko
19.12.2010 21:23:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mut eipä o ton jälkeen tullu esiintymisiä stressattua. Tosta selvis hengissä ja häpeän kesti, niin on sitä sen jälkeen kehdannu häpeilemättä möhliäkin.
 
Pitkässä juoksussa toivetila on se, että yleisö ei huomaa jos mokataan. Toki.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Bonham
19.12.2010 23:32:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Pitkässä juoksussa toivetila on se, että yleisö ei huomaa jos mokataan. Toki.
 
Keskiverto pösilö kaljapäissään huomaa kaikki mokat... eiku
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Kiljupunkkari
20.12.2010 04:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä auttaa kun menee lavalle vaan sillä asenteella, että on oma ruma itsensä. Keskityn yleensä ennemmin bändin kanssa soittamiseen ja siitä nauttimiseen kuin esiintymiseen. Tietty "haistavittu"-asenne täytyy olla :)
 
Epämuusikko
20.12.2010 09:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Keskiverto pösilö kaljapäissään huomaa kaikki mokat... eiku
 
Ei se ole mikään peruste. + riippuu myös siitä, onko omilla keikoilla yleisön jäsenet lähtökohtaisesti kaljapäissään vai ei...
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Thefish
20.12.2010 10:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: väärän biisin soittaminen yli minuutin ajan täydelle salilla: check!
 
Isossa yksityistilaisuudessa uudenvuodenaattona, primavistana medley-ralli jossa riittävästi tempon- ja sävellajinvaihdoksia, uniksia ja soolo-osuuksia. Lue nyt saatana karttaa, joka on kuudella sivulla kopionkopionkopiona harakanvarpailla skrivattuna. Puhumattakaan että pitäs keretä kääntelemään sivuja putoamatta kupongista.
 
Ikinä ei varmaan oo menny biisi niin päin vittua kuin tuolloin. Jopa niin viemäriin että rupes koko tilanne huvittamaan siinä määrin, että huutonauroin sen teoksen plakkariin siinä turatessa.
 
Solistia ei jostain syystä naurattanut yhtään, huumorintajuton hahmo kerrassaan.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
djanni
20.12.2010 13:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Keikkanauhoitusten kuuntelemista kannattaa vähän pihdata ja nauttia muutama päivä hyvin menneestä keikasta ja sitten vasta pudota maan pinnalle.
 
Mulla kävi päinvastoin.
 
Tuossa toissalauantaina (yleisön edessä enimmäisen kerran 20 vuoteen) vedin pienessä yksityistilaisuudessa lyhyen setin trubaduurina - muutama oma biisi joku 5 coveria ja oli kyllä semmoinen fiilis, että meni ihan penkin alle - varsinkin "After Midnight" tuli runnottua "lähes" tunnistamattomaksi :)
 
...mutta mutta - jälkeenpäin kun katselin videotallenteen, niin eihän se nyt niin heikkoa ollutkaan kuin luulin.
 
Toki biisejä olisi voinut harjoitella vähän enemmän, ettei olisi tarvinut ihan niin paljon itse keksimällä soveltaa ja nauhalle tallentui kyllä oikein oppikirja-esimerkkejä huonoista spiikeistä :P
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «