Muusikoiden.net
06.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vuokranmaksu ja sen vaikeus
1 2
Påskägg
23.12.2009 04:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, elikkä olis tällänen tilanne päällä: Me vuokrataan yhen kitaristin kanssa reenikämppää, joka maksaa 80e/kk. Meillä oli useamman kk rästit siitä, 320 e. Kämppä olis mennyt alta, eikä kitaristilla ollut rahaa silloin. Maksoin omasta pussista ton 320 e ja sovittiin et se maksaa sit takasin. No, nyt tää jätkä ei haluakkaan maksaa, tai lupaa joka päivä maksaa mutta ei koskaan laita rahaa tilille. Aina ties mitä selityksiä, kuten "joulukorttien tekoa" jne. Alkaa kyrsimään mokoma, tilannetta ei paranna että nyt olis kipeästi rahalle käyttöö. Mikä siis neuvoksi? Tunti turpaan vai mites, heh. Siellä kämpällä on sen suht hintavat kitarakamat ja meikällä ainut avain sinne. Pitäskö käyä keikkaa sen nuppi ja sanoa että myyn parhaiten tarjoavalle jos ei rahaa ala kuulua. Ottaa oikeasti ihan hemmetisti päähän koko homma, mikä siis neuvoksi?

"Ruotsalaiset ovat viikinkien jälkeläisiä, me emme sitä valitettavasti ole, mutta tällä hetkellä me olemme viikinkejä"
teukka
23.12.2009 08:46:03

No minä olen meillä vuokra vastaava ja jätkät on pitkälti tietoisia että mulla ei riitä huumori jos rahaa ei tipu. Kohtuu hyvin toimii.
Joskus yhden vanhan kämpän aikana oltiin alivuokralaisia ja yksi entinen jäsen oli jättänyt osuutensa maksamatta eikä me sitten tiedetty siitä.
Kämppä sitten lähti alta mutta rästit olivat kasvaneet korkoa.
Maksettiin ne rästit tämän jampan puolesta mutta vastineeksi vietiin sen vahvistin :)
Oli kyllä ehkä turhan hyvä hinta mikä "maksettiin" mutta saatiin ainakin jotain takaisin ja tuopa on edelleen käytössä.

There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!!
Niq
23.12.2009 08:48:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H8machine: Ottaa oikeasti ihan hemmetisti päähän koko homma, mikä siis neuvoksi?

Kamat pantiksi ja takas saa kun rahat on tilillä. Reilu peli. Myötätunto on täysin sun puolella, ei ne meilläkään vuokrat tahdo aina mun tilille kilahtaa ihan eka pyynnöstä.

Jos reilusti tulee sanomaan että ei ole rahaa maksaa nyt niin ymmärrän täysin, silloin on sit tehty niin että mä oon maksellut kaverin osuuden ja sit kaveri takas kun pystyy.

"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
oiva tumpeloinen
23.12.2009 09:26:52

Mitäs kitarakamaa meillä on täällä halvalla myynnissä pika puoliin?

Tympee Huttunen
23.12.2009 10:04:16

H8machine: Joo, elikkä olis tällänen tilanne päällä: Me vuokrataan yhen kitaristin kanssa reenikämppää, joka maksaa 80e/kk. Meillä oli useamman kk rästit siitä, 320 e. Kämppä olis mennyt alta, eikä kitaristilla ollut rahaa silloin. Maksoin omasta pussista ton 320 e ja sovittiin et se maksaa sit takasin. No, nyt tää jätkä ei haluakkaan maksaa, tai lupaa joka päivä maksaa mutta ei koskaan laita rahaa tilille. Aina ties mitä selityksiä, kuten "joulukorttien tekoa" jne. Alkaa kyrsimään mokoma, tilannetta ei paranna että nyt olis kipeästi rahalle käyttöö. Mikä siis neuvoksi? Tunti turpaan vai mites, heh. Siellä kämpällä on sen suht hintavat kitarakamat ja meikällä ainut avain sinne. Pitäskö käyä keikkaa sen nuppi ja sanoa että myyn parhaiten tarjoavalle jos ei rahaa ala kuulua. Ottaa oikeasti ihan hemmetisti päähän koko homma, mikä siis neuvoksi?

Kannattaako nyt toista paljon syyllistää, kun itsekin olet maksanut vuokrat vasta pakon edessä? Ota yhteyttä sen vanhempiin asian tiimoilta.
Påskägg
23.12.2009 10:21:08

Mäkrö: Kannattaako nyt toista paljon syyllistää, kun itsekin olet maksanut vuokrat vasta pakon edessä? Ota yhteyttä sen vanhempiin asian tiimoilta.

Totta osittain tuokin, hieman kiihdyksissäni tätä kirjoittelin. Kaveri kun on vaan niin väliinpitämätön ja muutenkin kun pitää itse hoitaa aina kaikki, kyyditykset, reenipäivät sun muut. Ja omaa rahaa tossa kiinni kuiteski. No sen vanhemmathan tuon laskut hoitaakin, kun itse hassaa tuet päihteisiin ja wowiin :P

Edit: Kappas, rahaa oli tullut, varmaan lukenut tätä..

"Ruotsalaiset ovat viikinkien jälkeläisiä, me emme sitä valitettavasti ole, mutta tällä hetkellä me olemme viikinkejä"
hapan
23.12.2009 11:06:57

oiva tumpeloinen: Mitäs kitarakamaa meillä on täällä halvalla myynnissä pika puoliin?

Niiin minäkin ymmärsin että täällä olisi viralliset keskiviikkokaupat käynnissä....

Laaksonen
30.12.2009 09:54:07

Joo kyl ihan tuttua shittiä meil on rästis 900€ vuokria ja oon ite ne hoitanut ja koskaan ei muilla ole massia =/ hyvin kyl massia löytyy kaikkeen kaljaan pölliin pitsaan ym ym mut ei 10€/naama kuukaudes :D oon kans sanonut miljoon kertaa tosta pojil. niinpä niin.

Tuossa muuten kandee olla tarkka että ottaako vaan toisen kamat, siitä saa helposti sodan päälle ainakin jos noista vuokran maksuista ei ole mitän kirjallisia papereita olemas.

Jos meinaan vaan päätät että noi on mun kamat nyt niin se menee varkaus/pistyksen piikkiin toden näkösesti. Sitten vasta heikoilla jäillä olet.

Elikkä aina kandee tehdät paperit vaikka on kuinka huviä kavereita tahansa ja jos on hyviä kamuja niin ei tuollanen lapun tekeminen pitäisi olla mikään ongelma=).

Itse aijon tipauttaa uuden vuoden jälkeen sopimukset kavereille ja laskut tuosta treeniksetä :D oon oottanut jo 1 vuot niit masseja. Kerran muuten yksi makso sen 10€ :D.

näinpä noin. ja niin juu ja sopimuksia aina kaksi kappaletta (kummalkin osapuolel yksi) pohjia löytyy kyl varmansti netistä.

Påskägg
30.12.2009 11:16:13

Aina kun jostain valittaa niin on joku jolla on asiat paljon kehnommin kuin itellä =D Noh, sain puolet veloista kauhian vääntämisen jälkeen takaisin, kaveri haki kamansa jollai verukkeella pois reenikseltä eli veikkailen et tuskin toista puoliskoa tuun ihan heti näkemään vaikka lupailtu on sekin et pian maksais. No, riittää nuo rahat vuokran makseluun yksin siihen asti että saa soittokamuja (jos saa) kyllä, vähensin yleishyödyllistä dokailua sen verran..

Kailis
30.12.2009 11:50:45 (muokattu 30.12.2009 11:51:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisen paperin voi tehdä ja mikä tärkeää, mitä sillä voi tehdä ja mihin mennä maksuhäiriö(ide)n sattuessa? Paitsi pyyhkiä perseensä vatsan mennessä ripulille ku vituttaa...

oiva tumpeloinen
30.12.2009 12:23:17

Kailis: Minkälaisen paperin voi tehdä ja mikä tärkeää, mitä sillä voi tehdä ja mihin mennä maksuhäiriö(ide)n sattuessa? Paitsi pyyhkiä perseensä vatsan mennessä ripulille ku vituttaa...

Netistä löytyy valmiita sopimuspohjia, mistä voi apinoida. Suurimmassa osassa tapauksia kannattaa kaivella soppareita liikehuoneiston vuokrauksesta. Liikehuoneistolla tarkoitetaan käytännössä kaikkea asuinhuoneiston ulkopuolelta.

Jos vuokrattavassa tilassa sattuu itse olemaan vuokralaisena ja ottaa muita mukaan, niin kannattaa katsoa nimenomaan alivuokralaisen suhteen sopimuksia. Finlexistä kannattaa lukea ajatuksella läpi laki liikehuoneiston vuokrauksesta.

Mitä sitten sopimuksesta pitäisi löytyä....

-henkilötiedot molemmin puolin (tarkoittaa myös henkilötunnusta siltä, jolle tila "vuokrataan")

-paikka

-käyttötarkoitus ja muut rajoitukset (jos tilassa ei esim. saa soitella tiettyihin aikoihin, tupakointi, dokaaminen, siisteys jne...). Mitä tarkemmin noi rajoitukset mietitään, sitä helpompi on siihen nojata tarpeen vaatiessa ja ennen kaikkea säännöt tulee muille selviksi.

-mahdollinen takuuvuokra, sen maksaminen (mihin mennessä, mille tilille) ja palauttaminen. Takuuvuokraa voi vuokranantaja käyttää mahdollisena pienenä puskurina vuokran maksussa, jos se sovitaan maksettavaksi vuokraajan tilille (kannattanee käyttää harkintakykyä)

-vuokran suuruus

-vuokran korottaminen (jos sitä ei tehdä, puhutaan yleensä indeksikorotuksesta oletusarvoisesti)

-vuokran maksamatta jättämisestä seuraavat sanktiot (tästä kannattaa lukea Finlexistä tarkemmin. Mitä tahansa sanktioita sinne ei voi laittaa)

-puumerkit molemmilta puolilta ja sopimispäivämäärä.

Nämä nyt ainakin tulee mieleen nopeasti mietittynä. Valmispohjista tulee varmasti vielä jotain, mitä ei nyt muistu mieleen. En muista omiakaan soppareita, kun olen ne itse aikoinaan kirjoittanut. Sopimuksia pitää sitten tehdä kaksin kappalein, jotta molemmille puolille jää omansa.. Riitatilanteessa niistä voipi sitten paskimmassa tapauksessa tehdä riitakanteen käräjäoikeuteen, mikä ratkaisee lopullisen tuomion asiassa. Ja sen tuomion voi viedä ulosottoon, jos sieltä jotain maksettavaa määrätään. Näin siis pikapuolisesti kirjoitettuna.

Joku ovinee lisäillä tähän niitä oleellisia kohtia.

Kailis
30.12.2009 13:20:32

Niin niin mut jos bändikaveri(t) ei halua maksaa?

oiva tumpeloinen
30.12.2009 14:15:00

Kailis: Niin niin mut jos bändikaveri(t) ei halua maksaa?

Köyhät kyykkyyn. Ja kaverit ulos sieltä, mut kamat sisään. Kanittaa niitä sit tarpeen mukaan ja toimittaa kanikuitit omistajille. Siitähän ne voi sitten itse miettiä korkojen osuuksia maksuihin.

Kailis
30.12.2009 20:43:29

Niin niin mut jos ei oo mitään kamaa? Totuus on tarua ihmeellisempi =D

oiva tumpeloinen
30.12.2009 20:52:28 (muokattu 30.12.2009 20:53:01)

Kailis: Niin niin mut jos ei oo mitään kamaa? Totuus on tarua ihmeellisempi =D

Mitä helvettiä siellä kämpällä yleensä tehdään, jos siellä ei ole mitään kamoja, millä treenata? Aika harva maksukyvyttömästä porukasta taitaa kuitenkaan a capellaa treenata...

Kailis
31.12.2009 10:01:31

oiva tumpeloinen: Mitä helvettiä siellä kämpällä yleensä tehdään, jos siellä ei ole mitään kamoja, millä treenata? Aika harva maksukyvyttömästä porukasta taitaa kuitenkaan a capellaa treenata...

Laulajat bändissä voi olla näinkin onnellisessa asemassa. Onko vaikea kuvitella? Laulukamathan voi olla vanhaa perua, mikit kulkeutuneet jostain ja kitarakamat lainassa.

oiva tumpeloinen
31.12.2009 12:37:16

Kailis: Laulajat bändissä voi olla näinkin onnellisessa asemassa. Onko vaikea kuvitella? Laulukamathan voi olla vanhaa perua, mikit kulkeutuneet jostain ja kitarakamat lainassa.

Eiköhän se ongelma suurimmalta osin ole yleensä räkänokissa, jotka renkuttavat LTD:llä Metallicaa jonkun kurkkupurkin läpi?

Simo78
31.12.2009 12:54:13 (muokattu 31.12.2009 12:57:01)

Kailis: Niin niin mut jos ei oo mitään kamaa? Totuus on tarua ihmeellisempi =D

Silloin tulee takkiin ja vituttaa:-). Yhen kitarakaapin ja bossin ce-2 choruksen oon rästejä vastaan saanut ja vielä ois vanhalta laulajalta saamatta studiomaksuja--> nytkun ei oo enää bändissä niin voitte vaan arvella kuinka helppo homma:-D. Eikä nyt kehtais lähteä noiden pennien takia tempomaan turpaankaan...

Nykyään kun oon treenikämppä vastaava, tein muutaman tyypin kanssa alivuokrasopimuksen, jotta mun ei tarvii jokaiselta erikseen periä vuokraa. Meitä on kolme bändiä ja jokaisesta bändistä yksi on alivuokralainen. Jos ei rahoja kuuluisi, niin kuukaudessa lentävät pellolle kämpästä.

Apaas
16.03.2010 13:27:05 (muokattu 16.03.2010 13:30:53)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä huomata että aikuisilla ihmisillä on vielä reenikämpän vuokran kanssa ongelmia, varsinkin jos oma kaveri on "rahanperijä". Sillehhän se nimenomaan pitäis olla rehti. Kaipa sitten meidän pumpussa on normaalia ystävällisempiä ihmisiä.. :) Tosiaan, onhan tuo ihan perseestä jos kaveris ei hoida sinulle kuuluvia rahoja sinulle. Itse tuossa tilanteessa nappaisin toverin kamat omaan varastooni, ja palauttaisin rahojen ilmestyessä.

Ensimäisen bändin aikoinaan hajotessa, rumpali otti ja möi PA-kamat veks. Minun osaani niistä odottelin vuoden verran, ja loppuen lopuksi ne sitten katosi pussikaljoihin "otetaan veloista pois"-meiningillä. Kyllähän se jälkeenpän vitutti.

Juntunen
16.03.2010 13:41:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankala tilanne, jos oma bändi tai tuttuja kyseessä. Lähtisin kuitenki siitä tylystä asetelmasta liikkeelle, että jos ei ole rahaa maksaa treeniksestä, ei myöskään siellä treenaa. Satunnaiset maksumyöhästelyt/-järjestelyt sitä vielä kestää jos itellä on mistä maksaa, mutta harvemmalla riittää kanttia alkaa lainakonttoriksi pidemmäksi aikaa. Sitäpaitsi noita velkoja on erittäin vittumaista periä myöhemmin takasin, olipa kaveri tai tuntematon hyypiö.

Useamman bändin kämpässä noita kuluja on vähän helpompi säätää, esim laittamalla jokaisesta bändistä joku heppu oman bändinsä vuokravastaavaksi, joka sitten maksaa vuokranmaksajalle jämysti bändinsä osuuden vaikka omasta pussistaan ja kynii massit bändiltään miten lystää. Tällöin on se itse vuokran maksu turvattu joka kuukausi, eikä jää yhden vastaavan henkilön harteille kyniä jokaikiseltä niitä rahoja.

Tilanne on tietysti eri, jos teitä ei ole kuin kaksi maksajaa koko kämpässä. Sillon tulee melko kalliiksi yksin maksaa koko lystiä. Vaikka yksinhän tuota tunnut maksavan jo nytkin? Mitä jos hommaudut jonnekkin yhteiskämppään osalliseksi?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti