Muusikoiden.net
09.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bändin perustamisen vaikeus pienellä paikkakunnalla
1 2
Sompi
04.06.2009 16:57:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muillekin pienellä paikkakunnalla asuville tullut vastaavanlaista ongelmaa vastaan: yrität perustaa bändin, mutta kaikki paikalliset soittotaitoiset joko ovat genreuskovaisia eivätkä halua soittaa muuta kuin heviä tai räppiä tai sitten eivät muuten vain pääse bändiin esim. välimatkan vuoksi? Mielestäni tällainen on erittäin turhauttavaa, koska olen jo yli vuoden ajan yrittänyt saada bändiä kasaan, enkä ole edes saanut kunnollista riippumatonta jamisessiota aikaan kenenkään kanssa. (Riippumattomalla tarkoitan, että jami ei tapahdu esim. jonkin musiikkileirin tai musiikkiopiston alaisuudessa, vähän kehnosti selitetty mutta tajusitte varmaan plöölö)

Itseäni kiinnostaisi soittaa jotain groovaavaa enemmän tai vähemmän avant-gardistista kokeilevampaa jatsahtavaa fuusiota, mutta tietenkin tuo määritelmä musiikille on vain suuntaa-antava. Jotain sinnepäin kuitenkin olisi mukava soittaa. Välillä menee hermot kunnolla, kun ei saa bändiä kasaan.

Ennen oli musiikki rautaa, nyt on biisit musiikintekoaineesta tehty
Antti1
04.06.2009 17:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienillä paikkakunnilla on vähempi pelimanneja ja piirit pienemmät --> saman kaveriporukan jampat ehkä keskittyy enempi samanlaisiin juttuihin, kun saa vaikutteita joka suunnalta jatkuvasti.

Muuta isompaan paikkaan, tai ala suurempiruokaiseksi eri musalajien suhteen. Ei kannata kamalasti kritisoida muiden näkemyksen kapeutta, jos ite haluaa soittaa vaan lottopippelifuusiojatsia. Tietty siinä on ihan sekin, että kovin harva suuressa mittakaavassa tuollaista musaa kuitenkaan kuluttaa, tai siitä täysin rinnoin nauttii. Se on marginaalisempaa kamaa ja sopivia soittajia on senkin vuoksi vaikea löytää.

"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Sompi
04.06.2009 17:25:22 (muokattu 04.06.2009 17:26:17)

Antti1: Pienillä paikkakunnilla on vähempi pelimanneja ja piirit pienemmät --> saman kaveriporukan jampat ehkä keskittyy enempi samanlaisiin juttuihin, kun saa vaikutteita joka suunnalta jatkuvasti.

Muuta isompaan paikkaan, tai ala suurempiruokaiseksi eri musalajien suhteen. Ei kannata kamalasti kritisoida muiden näkemyksen kapeutta, jos ite haluaa soittaa vaan lottopippelifuusiojatsia. Tietty siinä on ihan sekin, että kovin harva suuressa mittakaavassa tuollaista musaa kuitenkaan kuluttaa, tai siitä täysin rinnoin nauttii. Se on marginaalisempaa kamaa ja sopivia soittajia on senkin vuoksi vaikea löytää.

Itse asiassa olen jo melko kaikkiruokainen musiikin suhteen; ainoat musiikintyylit, jotka eivät mitenkään yhtään uppoa, ovat äärikaupalliset hevi ja hiphop. Ja toiselle paikkakunnalle muuttaminen ei käy vielä, koska olen alaikäinen ja ysiluokka pitäisi vielä käydä.
Edit: Ja siis heviäkin kuuntelen melko paljon ja hiphoppiakin jonkun verran (harvemmin tosin jostain syystä), mutta ärsyttää vain ne kaupallisimmat bändit noista genreistä.

Antti1
04.06.2009 17:37:03

Jaa sä oot noin nuori vielä... Kasva 10 vuotta, niin alkaa löytymään tuostakin musasta kiinnostuneita heppuja. Tai sitten haet vaan itseäsi vanhempaa soittoseuraa konservatorioista yms.

oksatboys
04.06.2009 20:06:32

Ja toiselle paikkakunnalle muuttaminen ei käy vielä, koska olen alaikäinen ja ysiluokka pitäisi vielä käydä.

Vinkki: Peruskoulun jälkeen musiikkilukioon. Alkaa jazzista, progesta ja sekoitelmista kiinnostunutta porukkaa löytymään.

ringmodulator piristää kummasti!
Sompi
04.06.2009 22:35:41

Mutta ärsyttää, kun joutuu odottelemaan niin hirveän pitkään :(

Antti1
04.06.2009 22:39:10

Sompi: Mutta ärsyttää, kun joutuu odottelemaan niin hirveän pitkään :(

Sille ei kukaan mahda oikein mitään. Vanha ja kulunut sanonta: elämä on.

Jatkat etsimistä aktiivisesti, mutta keksi nyt ihmeessä jotain muutakin tilalle, jos ei David Miles jr. satu heti hyppäämään mukaan remmiin.

Sompi
06.06.2009 20:27:26

Mutta eikö kenelläkään muulla ole (ollut) samanlaista ongelmaa?

Antti1
06.06.2009 21:01:36

Sompi: Mutta eikö kenelläkään muulla ole (ollut) samanlaista ongelmaa?

On ollut ja siihen auttaa ihan oikeasti se aika. Etit niin kauan, kuin on tarpeen, parempaan sä et pysty. Se on eri asia mitä kanavia pitkin sitten etit...

Veri
08.06.2009 06:56:37

Juu, tuttu fiilis.

Täällä Jokelassa, kun ei ole soittajia kovinpaljoa. Tai ainakin suurinosa on vuosien saatossa täältä muuttanut pois (lue: päässeet vihdoin pois). Soittotyyppien määrä lasketaan täällä kymmenissä; sentakia on vaikeaa perustaa uutta bändiä.

aoi
08.06.2009 11:23:47

Mutta eikö kenelläkään muulla ole (ollut) samanlaista ongelmaa?

On, kiitos kysymästä. Ratkaisin ongelman perustamalla kavereiden kanssa raskasta musiikkia soittavan bändin. Vaikken kyseistä tyyliä erityisesti hallitse säveltämisen enkä soittamisen osalta, soittaminen on siitä huolimatta kivempaa kuin nurkassa istuminen, joka on siis vasta toiseksi mielekkäin harrastukseni. Ajan kanssa sitten jotain muuta, ehkä.

KiipparistiKotkasta
09.06.2009 14:15:45

Itelläni taas ei ole ongelmaa bändin perustamisessa, vaan bändiin liittymisessä, täälläpäin ei nimittäin ole minkäänlaista hyvää bändiä, joka kiipparia kaipais. Puolen tunnin ajomatkan päässä olis - vaan milläs menet??

Jos sä soitat ja mokaat, ihmiset nauraa sulle. Ajattele positiivisesti. Ainaki sä olet tehny ihmiset onnellisiksi.
Mr. Brownstone
19.06.2009 23:34:26

Tuttu tunne..

Kannattaa kuitenkin soittaa vaikka sitä junttiheviä jos vaan saa porukan kasaan. Se on hyvää soittokokemusta ja etenkin yhdessä soittamisen oppimista. Itse harrastin tätä ylä-asteaikana, vaikken Metallicasta (en rinnasta junttiheviin, ei pidä itkeä..) hirveästi diggallutkaan. Se oma juttu löytyi sitten lukiossa kun tapasi muita samanhenkisiä ihmisiä.

aoi
20.06.2009 00:09:10

Itelläni taas ei ole ongelmaa bändin perustamisessa, vaan bändiin liittymisessä, täälläpäin ei nimittäin ole minkäänlaista hyvää bändiä, joka kiipparia kaipais. Puolen tunnin ajomatkan päässä olis - vaan milläs menet??

E#, meidän treenikämppä on minulle juurikin puolen tunnin ajomatkan päässä.... Autolla menen. Vaan onhan se eri asia, kun treenejä on suht harvakseltaan.

Henkka370
20.06.2009 23:11:57 (muokattu 20.06.2009 23:12:29)

Meillä tais käydä sitte hyvä säkä kun 2000 ihmisen paikkakunnassa saatiin bändikokoon :)

E: Niin siis laulajaa lukuunottamatta ja basistit potkittu parivuotta sitten, eikä uusia näy...

Jos jäsen on alle 18-vuotias niin pitääkö tässä olla huoltajan allekirjoitus?
Sompi
21.06.2009 12:18:58

Mr. Brownstone: Tuttu tunne..

Kannattaa kuitenkin soittaa vaikka sitä junttiheviä jos vaan saa porukan kasaan. Se on hyvää soittokokemusta ja etenkin yhdessä soittamisen oppimista. Itse harrastin tätä ylä-asteaikana, vaikken Metallicasta (en rinnasta junttiheviin, ei pidä itkeä..) hirveästi diggallutkaan. Se oma juttu löytyi sitten lukiossa kun tapasi muita samanhenkisiä ihmisiä.

No aika vaikeeta kyllä soittaa sellasta musiikkia kun pääsoitin sattuu olemaan kosketinsoitin.

Torniojaws
21.06.2009 12:45:33 (muokattu 21.06.2009 12:46:30)

Sompi: No aika vaikeeta kyllä soittaa sellasta musiikkia kun pääsoitin sattuu olemaan kosketinsoitin.

Uusia sovituksia. Ei ole pakko soittaa 1:1 alkuperäisen kanssa. Senhän luulisi kuuluvan progressiivisen (edistyksellisen) musiikin teemaan :) Murtaudutaan ulos siitä perinteiden kuplasta.

Vortech | Relativity | Vortech @ Nuorisoseura, Liminka, 4.7.2009? | Uusi Vortech-levy tästä!
Sompi
24.06.2009 12:17:56 (muokattu 24.06.2009 12:18:18)

Torniojaws: Uusia sovituksia. Ei ole pakko soittaa 1:1 alkuperäisen kanssa. Senhän luulisi kuuluvan progressiivisen (edistyksellisen) musiikin teemaan :) Murtaudutaan ulos siitä perinteiden kuplasta.

Itselle tuo kyllä sopisi, mutta useimmat soittajat ovat sitä vastaan.

EDIT: Siis itse olen juuri tuota samaa aina ajatellut ja ehdottanut. Mutta kukaan ei vain tunnu lämpiävän ajatukselle.

Antti1
24.06.2009 16:10:46

Sooloprojekti pystyyn. Rupeat touhuamaan taustaraitojen kanssa, hommaat jonkun nätin tytön lallattelemaan efektimeren läpi ja teet psykedeelistä synamitäliemusaa. Saat tehdä kaiken just niinkuin ite haluat ja jos homma sujuu hyvin, niin voi jossain muussa henkilössä herätä kiinnostusta teikäläisen soittoa kohtaan.

punkkari93
23.10.2009 21:12:16

Sompi: Mutta eikö kenelläkään muulla ole (ollut) samanlaista ongelmaa?

Kyllä oli vastaava ongelma, vaan ei oo enää..

Tai itse asiassa mun kavereilla oli.. pari hyvää kaveria joista soitti rupuja ja toinen kitaraa, niin ne päätti perustaa bändin, mutta basisti puuttui. Mä sitten sanoin voivani soittaa sitä, vaikken koskaan ollu edes pitäny kyseistä soitinta kädessä. Nykyisin basismi on rakkain harrastukseni ja vieläkin soitan samojen heppujen kanssa.
Pieneltä paikkakunnalta ollaan kotoisin ja täällä ei hirveesti muusikoitaa, joten eivät nekään heput varmaan basistia ois mistään löytäneet vieläkään ja se bändi ois kaatunu siihen

Mutta mun kantani on se, että mee soitteleen niitten hevipeikkojen kanssa tai keitä siellä takapajulassas onkaan. Se on hyvää soittokokemusta ja siitä on varmasti hyötyä. Jos joskus satut tapaamaan muita kikkelijatsiihmisiä, niin on sulla ainakin soittokokemusta

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti