Muusikoiden.net
11.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minustako saksofonisti?
1
Gamka
07.07.2004 18:37:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kohta jo kymmenisen vuotta saksofonin soittamisesta haaveillut. Pitäisi saada aikaiseksi toteuttaa tuo idea. Eli mistäs kannattaisi soitin ostaa (asun Turussa) tai löytyisikö täältä mahdollisesti apua soittimen ostoon? Käytetty toki olisi suhteessa halvempi, mutta ainakaan yksin en käytetyn ostoon uskalla ryhtyä.

Entä mikä saksofoni kannattaa ostaa (ja mitä hintaluokkaa nuo ovat)? Tuolla toisessa keskustelussa suositeltiin altto- tai tenorisaksofonia, riippuen kumman äänestä pitää. Mistäs mä sen tietäisin? Eli hyviä vinkkejä kuunneltavista kappaleista voi antaa =)

Sitten pitäisi vielä se soitonopettaja löytää. Osaisiko joku antaa vinkkejä, mistä Turusta sen löytäisin?

Mitä nuo 1/3 yms on, joista joissakin keskusteluissa puhellaan? Mä olen joskus nuorempana suorittanut Varsinais-Suomen musiikkioppilaitoksessa pianolla ja huilulla jonkun 1/3 -tutkinnon (?), niin onko kyse samasta jutusta. Teorioita taisin tuolloin suorittaa 1/3 ja 2/3.

Eli kaikenlaisia vinkkejä kaipaillaan, tänne tai sähköpostiin.

funkylord
08.07.2004 14:38:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli hyviä vinkkejä kuunneltavista kappaleista voi antaa =)

Cannonball Adderley (Asax/Tsax)
-Flamingo (Asax)

Sonny Stitt (Tsax)
-As time goes by (Tsax)

Phill Woods (Asax/Tsax)
-Scrapple from apple (Asax/Tsax)
Tossa biisissä kuuluu soundiero ensin soittaa sooloo tenori, ja sitten altto ja sitten taas tenori. Tossa ehkä parhaiten kuuluu toi ero.

Joshua Redman (Tsax)
-Can't dance (Asax)

Stan Getz (Tsax)
-Manha de carnaval (black orpheus)

Muuten vaan kuunneltava tenori soolo on
Phil Collins bigband
-Againts all odds

Löytyy "A hot night in paris" levyltä. joka on muutenkin ihan sika hyvää funk, soul, jazz paahtoa.

KahviKlubi #1
MEKKALA #8
K100 #4
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
baron
10.07.2004 03:03:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yksi Monkin CD, jossa soittaa sekä John Coltrane että Colman Hawkins tenorisaksikaa ja musta se on hyvä osoitus siitä, että on monta tietä hyvään lopputulokseen.

Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Strutsi
12.07.2004 20:32:39 (muokattu 12.07.2004 20:33:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen kitaristi, mutta silti sitä mieltä, että saksofonilla
saa aika leson kuuloset blues/Jazz -soolot.

EDIT:tulipa taas heitettyä ihan hölmöjä ja
tyhjiä kommentteja

"I've gone where the hand of man has never set foot."
Gamka
13.07.2004 12:59:04

Nytkin tuolla torilla näyttäisi olevan myynnissä Yamaha YTS-32 (hintaan 950 e). Onko tuo kallis/halpa? Sääli, ettei ole kaveria, joka voisi testata toimivuutta puolestani. No, onhan tuo Jyväskyläkin hieman kaukana, mutta kyllä posti kulkisi.

Täytynee varmaan laittaa elokuun puolella noita haetaan soitonopettaja -ilmoituksia muuallekin kuin tänne. Onko kellään kokemuksia tuosta wanted-palstasta, että kuinka hyvin sieltä löytyy soitonopettajia?

Onko kukaan muuten ostanut saksofonia tyyliin sika säkissä, eli kuinka helposti saa huonon (onko saksofoneissa jotain tyypillisiä vikoja?)? Ei malttaisi millään, vaikka periaatteessa päätinkin, että soittimen hankin vasta elo-syyskuussa (paitsi jos nyt nenän eteen ilmeistyisi hyvä ja halpa...)

Bulk
13.07.2004 14:44:57

Kummanko sitten ostaisit hyvän vaiko halvan ;-) Vitsi vitsi. Eikös joissakin musiikkiopistoissa ole mahdollista vuokrata soittimia? Voisko siitä löytyä apu pahimpaan tuskaan? (meinaan että jos vaikka into lopahtaa niin ei tulis ainakaan suuria tappioita)

Gamka
14.07.2004 14:50:04

Jos se hyvä ei niin paljon kalliimpi olisi, niin ehkä jopa sen =). Aikanaan, kun soitin poikkihuilua soitin pari vuotta lainahuilulla ja vasta sitten ostettiin oma. Vaikka into lopahtikin tuosta jo muutaman vuoden kuluttua, en ole hetkeäkään katunut, että se tuli ostettua. Vieläkin aina silloin tällöin on kiva kaivaa se esiin (jos saan kotelon auki, joka jumittaa yleensä kun on ollut kiinni yli puoli vuotta) ja soitella omaksi ilokseni. Omiin kykyihini kun uskon (en ole musiikissa tai urheilussa koskaan oppinut mitään kunnolla, mutta yleensä omaksun alkeet helposti), niin vaikka into lopahtaisi, niin voisin soitella aina joskus aikani kuluksi. Eli oma on saatava, mutta pitäisi saada myös alle parin tuhannen euron, jottei 'harmittaisi' liikaa =)

Listen
15.07.2004 12:10:47 (muokattu 15.07.2004 12:19:13)

Itse haaveilin monta vuotta fonista, kunnes muutama vuosi sitten viimein ostin tutulta ammattimuusikolta tenorisaxofonin (merkkiä B&S). Maksoi muistaakseni 1500 mk.

Soitin ei vaan ollut lähellekään uudenveroisessa kunnossa, joten siihen piti lähes saman tien teettää perusremontti, jossa vaihdettiin läppien tyynyjä ja muuta vastaavaa. Siihen upposi muutama sata markkaa, eikä soitin vieläkään ole hirveän hyvässä kunnossa.

Mutta kyllä sillä tuli muutamallakin keikalla soitettua. Viime aikoina foni on lähinnä kerännyt pölyä, mutta kyllä se innostus taas joskus tulee.

Alttofoni voi olla aloittelijalle helpposoittoisempi (?), mutta kyllä tenorillakin oppii soittamaan. Useimpien ihmisten vaan pitää ensin opetella oikeanlainen hengitys puhallinsoittimissa (muissa kuin nokkahuilu ja huuliharppu...), siis syvähengitys eli palleahengitys eli joogan ns. "täydellinen hengitys". Ja pallea pitää puhaltaessa olla jännittyneenä - tuttu fonisti sanoi aika osuvasti, että "niin kuin kakkaa kovasti vääntäessä". Jos osaa soittaa poikkihuilua, niin se on jo oikein hyvä juttu.

Opea suosittelen ehdottomasti. Vaikka opettelinkin soittamaan saksofonilla alusta pitäen itse, kirjojen ja netin avustuksella, niin myöhemmin huomasi, miten on tehnyt väärin ihan perusasioita. Eli olin pitänyt tenorifonia edessäni kuten alttofonia enkä sivulla... Ja puhe/lauluäänikin alkoi jo välillä ohentua, kun kurkunpään sun muiden äänentuottoelinten asento oli vääränlainen.

Thomann-merkkinen halvin alttofoni lähtisi hintaan 315 euroa. Vaikka joku nyt lyttääkin Thomannit ja Harley Bentonit ("En oo kokeillu mutta on varmasti paska kun on Thomann") niin esimerkiksi Thomann-merkkinen trumpetti on ihan OK, ainakin aloittelijalle (jollainen itse olen trumpetin suhteen). Tiedä sitten millainen kyseinen foni on, itsehän se tietysti pitäisi kokeilla. Voihan se olla kelvotonkin.

Jos alkaa tuntua, että suukappale on soittimen heikko lenkki, kannattaa kysellä käytettynä. Itse sain tutulta hyvän Otto Linkin muistaakseni 200 tai 250 markalla, uutena olisi maksanut paljon enemmän. Tosin hyvä ja täyteläisen kuuloinen se fonin omakin suukappale on, huomasin myöhemmin, eli soundin huonous olikin enemmän soittajan syytä.

Berg Larsenin suukappaleenkin ehdin käytettynä hommata. Siitä en niinkään tykännyt, mutta volumea lähtee huomattavan paljon - etu vaikka keikalla pienessä baarissa.

Kevyen rytmimusikin puolelta suosittelisin alkuun pääsemiseksi ja mukana soitteluun näitä (hyvin subjektiivinen vähemmän jazz lista, mitä ekana mieleen juolahti):

- Bruce Springsteenin bändin Clarence Clemmons (tenorifoni)
- Hepa Halme (tenori, mm. Cool Sheiks)
- Rinneradio (sopraanosaksofoni)
- The Sonics (räkäinen tenorifoni, 1960-luvulta)
- jotkut 60-luvun surfbiisit (oliko esim. "Pulp fictionin" soundtrackilla?)
- ja vaikka helsinkiläinen The Mutants (tenori)

Ja baritonifonihan on se isoin ja matalaäänisin, samanvireinen (Eb-vireinen) kuin alttofoni. Tenori- ja kimeä-äänisin sopraanofoni taas ovat keskenään samanvireisiä (Bb-vireisiä).

Ja tuohan taas oli tarkoittavinaan sitä, että kun bändi soittaa bluesia E-mollista, niin tenorifonisti soittaakin sävelaskelta korkeampaa Fis-mollista ja alttofonisti matalammalta Cis-mollista. Siinä merkittävä ero poikkihuiluun. Tuon takia varmaan jazzbiisien sävellaji on useimmiten esimerkiksi Bb-duuri/G-molli tai Eb-duuri/C-molli, jotta puhallinsoittajat saavat mahdollisimman helpot sormitukset (vrt. poikkihuilulla C-duuriasteikko vs. Fis-duuriasteikko.

Saksofoni-FAQ kannattaa lukea, itselleni tästä oli paljon hyötyä:

http://www.bobrk.com/saxfaq/

Mitä nuo 1/3 yms on, joista joissakin keskusteluissa puhellaan? Mä olen joskus nuorempana suorittanut Varsinais-Suomen musiikkioppilaitoksessa pianolla ja huilulla jonkun 1/3 -tutkinnon (?), niin onko kyse samasta jutusta. Teorioita taisin tuolloin suorittaa 1/3 ja 2/3.

Samoja juttuja. Perusastetutkintojen (1/3, 2/3 ja 3/3) jälkeen tulevat opistotason tutkinnot (I eli "tolppa ykkönen", II ja mitä sitten tuleekaan).

"Hän kuoli kuten elikin - räjähdysmäisesti ilman ennakkovaroitusta ja turhaa vitkuttelua. Sitä tapaa hän piti parhaana kuten mekin." -Englantilaisessa lehdessä julkaistusta muistokirjoituksesta.
Gamka
16.07.2004 18:19:10

Kannatan suomalaista kauppaa ja olen ajatellut Soitin Lainetta mahdolliseksi (jos siis en käytettynä osta). Noissa hinnoissa on aika selviä eroja: Halvimman tenorifonin, eli Jupiterin saisi alle 800 euron, muutenkin Jupiter näyttää olevan halvin. Onko tuosta mihinkään, vai pitääkö rahaa laittaa palamaan enemmän? Onko kellään kokemusta noista (ja mielellään muistakin, jotta olisi vertailupohjaa). Poikkihuiluni taitaa olla Jupiter -merkkinen, kun eilen pitkästä aikaa sitä kokeilin.

AdTe
23.07.2004 22:34:28

Minulla on ollut vuoden ajan n. 5 vuotta vanha Jupiterin alttofoni,jonka ostin käytettynä(ja halvalla :D)
Ihan hyvin se on toiminut ja olen kyl tykänny. Tenorista en voi oikein sanoa mitään,mutta tuttu fonistini sanoi,että Jupiter on noista "halvoista" foneista paras. Ei se nyt tietenkään Yahaman tasoon asti yllä,mutta kuitenkin hyvä aloitussoitin=)

Before you think,Do it Twice.
lauka
23.03.2011 07:49:29

Hei,

Olen aivan innoissani aloittamassa saksofonin soiton. Ajattelin hakea musiikkiopistoon puhallinosastolle, mutta ongelma on se, että olisin jo nyt aivan innoissani, mutta opetus musiikkiopistossa alkaisi vasta ensi sykysnä.
Ajattelin siis ostaa jo saksofonin ja harjoitella sillä vähän itsekseen.

Kysymys siis kuuluu, kannattaako minun ostaa tämä http://www.best2music.fi/shop/jupiter-alttosaksofoni-2286p.html , saksofoni? Rakastuin siihen jo ensi näkemältä! (löysin sitä halvempanakin)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti