Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kompressori/limitteri - miksi?
1
lapinukko
03.12.2003 16:08:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nöösi kysyy: mihin kompuraa/limitteriä käytetään? Ite kitaraa soittelen työpaikan "bändissä" (terapiaa..) ja laulan taustoja. Ollaan pärjätty (?) omasta mielestämme ilman, mutta joka paikassa niitä tuputetaan. Siis:
Käyttö kitaran kanssa, säädöt? Käyttö laulun kanssa, säädöt?
Muu käyttö?!?
 
Lennu
03.12.2003 16:16:57 (muokattu 03.12.2003 16:17:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen tehtävä on tasoittaa dynamiikkaeroja. Eli esimerkiksi kitarakäytössä saat sormilla soiton kuulumaan yhtä kovaa kuin täysillä plektralla hakatessa.
 
Sama laulussa. Jos pää heiluu eikä suusta tulviva melu satu mikkiin aina aivan samalla etäisyydellä, niin kompressori voimistaa heikompaa ääntä ja vaimentaa kovimpia ääniä.
 
Limitteri toimii niin, että asetetaan jokin arvo minkä yli tai alle ääni ei saa mennä. Tai jos menee, niin limitteri leikkaa sen pois. Erittäin kätsy peli.
 
Ces chaussettes sont ã vous?
Chemo
03.12.2003 16:25:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran kanssa on vielä pari pointtia:
 
-voidaan luoda lisää sustainia (itse käytän signaaliketjussa heti kitaran jälkeen)
-soolot/riffit/melodiat, jotka soitetaan esim. yhdellä kielellä, eivät jää samalla tavalla hiljaisemmiksi kuin vaikka kuuden kielen rämpytykset kun käytetään kompuraa.
 
Ramalamadingdong.
Hyla
04.12.2003 00:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen tehtävä on tasoittaa dynamiikkaeroja. Eli esimerkiksi kitarakäytössä saat sormilla soiton kuulumaan yhtä kovaa kuin täysillä plektralla hakatessa.
 
Sama laulussa. Jos pää heiluu eikä suusta tulviva melu satu mikkiin aina aivan samalla etäisyydellä, niin kompressori voimistaa heikompaa ääntä ja vaimentaa kovimpia ääniä.
 
Limitteri toimii niin, että asetetaan jokin arvo minkä yli tai alle ääni ei saa mennä. Tai jos menee, niin limitteri leikkaa sen pois. Erittäin kätsy peli.

 
Perkele, kannattaa näköjään tätäkin palstaa lukea. Olenkin pähkäillyt, että mikähän avuksi yhdessä näppäilysoitto-ongelmassa, ja ratkaisu sitten näköjään löytyykin kun vääntää vaan Blue Devilistä kompressorin päälle:) En ole ennen ymmärtänyt yhtään, että mitä tuo kompressoritoiminta tarkoittaa. Meidän rumpali olisi tiennyt, mutta hänellä ei ole tuo suullinen ulosanti aina aivan parhaasta päästä, ei osannut selittää.
 
lapinukko
05.12.2003 10:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset valaisusta!
Lisäkysymys: pitääkö olla/suositteletteko omia kompuroita/limittereitä skitalle ja laululle? Näin ilman kokemusta tulisi mieleen, että vaativat tod.näk. eri säädöt. Entä jos on useampi laulaja (lead), joilla on kovin eri tapa ja kyky tuottaa "äänenpainetta"...?!?
Onko kompuran/limitterin merkillä väliä? Tulee mieleen lähinnä t-kaupan behringerit tms kun sinne on muutenkin asiaa...
 
Lennu
05.12.2003 10:38:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset valaisusta!
Lisäkysymys: pitääkö olla/suositteletteko omia kompuroita/limittereitä skitalle ja laululle? Näin ilman kokemusta tulisi mieleen, että vaativat tod.näk. eri säädöt. Entä jos on useampi laulaja (lead), joilla on kovin eri tapa ja kyky tuottaa "äänenpainetta"...?!?
Onko kompuran/limitterin merkillä väliä? Tulee mieleen lähinnä t-kaupan behringerit tms kun sinne on muutenkin asiaa...

 
Behkut on halpoja, ajavat harrastekäytössä kyllä asiansa.
 
Ja suosittelen eri kompuroita. Jos toinen laulaja laulaa kovempaa kuin toinen, niin kompura leikkaa aina sen kovimman äänen mukaan. Eli se hiljaisempikin ääni vaimenee samalla. Ilmiötä kutsutaan duckaamiseksi.
 
Joskus ennen vanhaan nauhoituksissa kuuli kuinka biisin alussa rummut kuuluivat kovaa, mutta vaimenivat sitten muun musiikin alle. Tässäkin oli kompressoriefekti ja duckaaminen kyseessä, mutta se oli tarkoituksella tehty. Ennen kelanauhurit kompuroi soundia ittessään ja se kuului asiaan... Ennen oli kaikki paremmin.
 
Studiotyöskentelypalstalla on muistaakseni selostusta kompuran käytöstä enemmältikin.
 
Ces chaussettes sont ã vous?
Teemu Tee
08.12.2003 16:45:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompressoria voi käyttää oikeastaan kaikissa äänilähteissä, tapa ja haettava asia vain vaihtelee.
 
Esim. bassorummussa kompuralla saa iskun kuulumaan voimakkaammin ja vasta annetun ajan jälkeen kompressori vaimentaa ääntä. Tällä saadaan leikattua pois kuminaa, mutta se tärkein - isku - jää kuitenkin hyvin esiin.
 
Virvelirummussa taas dynamiikkaerot ovat suuria, välillä lyödään kapulalla, toisinaan vispilöillä. Hiljaiset äänet saadaan nostettua näin esiin ilman että voimakkaammat jyräävät kaiken alleen.
 
Limiitterin yksi tärkeimmistä käyttökohteista on päätevahvistimet. Laitetaan joku raja, minkä yli signaali ei pääse. Näin esim. mikkitelineen kaatumisesta tuleva jumalaton kolaus ei hajota kaiuttimia.
 
Kompressorin käyttö on harjoitusta vaativaa ja mieluummin pitäisi olla liian varovainen kuin kompuroida rankasti. Liika tuhoaa soundin, liian vähä ei tee mitään pahaa.
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
makoskela
12.12.2003 01:53:39 (muokattu 12.12.2003 01:53:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompressorin käyttö on harjoitusta vaativaa ja mieluummin pitäisi olla liian varovainen kuin kompuroida rankasti. Liika tuhoaa soundin, liian vähä ei tee mitään pahaa.
 
Hyvä nyrkkisääntö on mielestäni se, että jos kompurointi alkaa värittämään saundia, on 'kompressioaste' liian suuri.
Olen itse siirtynyt käyttämään useampaa kompressoria sarjassa - tällä aikaansaadaan pienempi mutta tarkempi signaalimanipulaatio.
 
Kannattaa käyttää kompressori/limiitteri/gate -kombinaatioita,
tällä välttää turhat pörinätkin.
 
'Kyllä kulta. Lupaan olla ostamatta enempää kitaroita..' '...Rakas?!?' 'Miksi ovi on auki...?'
paristo
12.12.2003 04:42:02 (muokattu 12.12.2003 08:19:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

millanen sydeemi toi kompura on.? eli onko se esim. säröpedaalin tapanen "motukka" ja mihin väliin sen oikein tuikkaa.. siis laulu hommassa..
 
Selvästi pidemmälle..
jproduction
02.08.2013 02:05:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sitä kompressoria voi ihan voimakkaasti käyttää. Se ei pidä paikkansa, että jos kompressori alkaa värittämään soundia, sitä on liikaa. Täysin valheellista tietoa. Kompressorin käytön voimakkuus riippuu itse soundista ja sen laadusta, sekä halutusta vaikutuksesta. Useimmiten kompressorin juuri toivotaankin värittävän soundia.
 
Käyttöä kannattaa harjotella paljon. Itse suosittelen aloittelijoille äänitysohjelman hankkimista ja siihen sitten kompressori-plugineja. Huomattavasti halvempia ja monipuolisemmin ja yhtäaikaisemmin käytettävissä. Pro Toolsia itse suosittelen siihen hommaan, vaikka ei olisikaan tarkoitus äänitellä, niin sen kautta on helppo pistää soundit pyörimään. Jos rahasta ei ole pulaa, niin tietenkin klassikkokompressorit kuten LA-2A, Fairchild, Neve, API ovat upean kuuloisia...
 
Jaava
02.08.2013 02:13:10 (muokattu 02.08.2013 02:14:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paristo: millanen sydeemi toi kompura on.? eli onko se esim. säröpedaalin tapanen "motukka" ja mihin väliin sen oikein tuikkaa.. siis laulu hommassa..
 
Sähkökitaralle esim:
http://www.thomann.de/fi/mxr_dynacomp.htm
 
Laululle yms yleiselle linjatasoiselle kamalle (yleensä siis mikserikanavan inserttiin) esim:
http://www.thomann.de/fi/dbx_1066.htm
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
mattim
02.08.2013 06:16:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jproduction:Pro Toolsia itse suosittelen siihen hommaan, vaikka ei olisikaan tarkoitus äänitellä, niin sen kautta on helppo pistää soundit pyörimään.
 
Mitä tällä "pistää soundit pyörimään" tarkoitat ?
 
.
Kalmo
02.08.2013 20:02:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Sen tehtävä on tasoittaa dynamiikkaeroja. Eli esimerkiksi kitarakäytössä saat sormilla soiton kuulumaan yhtä kovaa kuin täysillä plektralla hakatessa.
 
Sama laulussa. Jos pää heiluu eikä suusta tulviva melu satu mikkiin aina aivan samalla etäisyydellä, niin kompressori voimistaa heikompaa ääntä ja vaimentaa kovimpia ääniä.

 
Pitää tietysti ottaa huomioon, että se tekee saman kaikelle laulajan mikin keräämälle, kynnysarvon ylittävälle äänelle, ei vain laululle. Voi olla aika kornia, jos laulajan laulaessa hiljaa mikin kautta vuotava virveli nousee pintaan laulun kanssa tms. Laulajan puutteellista mikkitekniikkaa voi parannella livetilanteessa kompuralla vain rajoitetusti.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Minushuman
26.08.2013 11:37:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oo kuin 10 vuotta vanha keskustelu, mutta eihän nää asiat ole kuitenkaan (kompura/limitteri) mihinkään muuttuneet.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Katti
28.08.2013 16:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Sama laulussa. Jos pää heiluu eikä suusta tulviva melu satu mikkiin aina aivan samalla etäisyydellä, niin kompressori voimistaa heikompaa ääntä ja vaimentaa kovimpia ääniä.
 
Ja lehmät lentää ja hanhet munii kultamunia? Kompressori ei vahvista heikompaa ääntä...
 
Kompressori tekee nimensä mukaista kompressiota, jolla siis pyritään tasaamaan dynamiikkaa. Kompressorissa on kaksi perusarvoa, joita säädetään ja sitten kompressorista riippuen kaikkea mahdollista.
 
Perusarvot ovat kuitenkin threshold ja ratio
 
Threshold määrittää sen signaalitason, jonka ylittyessä kompressori puuttuu peliin, kun taas ratio määrittää sen kuinka paljon...
 
Esimerkiksi kynnystasoksi (threshold) on säädetty arvo xdBu ja tämä arvo ylitetään esimerkiksi huudon takia esimerkiksi 9dBu:llä. Jos ratio on 3:1, puristaa kompressori tuon 9dBu:n muutoksen 3:ksi dBu:ksi (9/3) jolloin lopputulos ei olekaan x+9dBu vaan x+3dBu.
 
1:1 ratiolla ei periaatteessa tapahdu mitään (käytännössä kylläkin, ainakin soundille) ja 1:(ääretön) taas on limitteri, jolloin teoriassa kaikki threshold-rajan ylittämä asia puristetaan pois... ...tämäkään ei normi kompressorin kanssa ihan näin toimi.
 
Se kuinka nopeasti tuohon reagoidaan ja kauanko puristetaan määritetään attack ja release arvoilla...
 
Monessa kompressorissa on lisäksi "makeup gain", jolla oikaistaan kompressorin syömää signaalitasoa signaalin poistuessa kompressorista.
 
Lisäksi kompressoreissa on myös mallista ja hinnasta riippuen jos jonkinlaisia lisätoimintoja kuten ducking, soft/knee jne...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Jaava
28.08.2013 16:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Ja lehmät lentää ja hanhet munii kultamunia? Kompressori ei vahvista heikompaa ääntä...
 
Ja useimmissa kompuroissa on jonkinlainen makeup gain tms. ulostulovoimakkuuden säädin. Jos leikataan kovaa tulevaa kamaa ja vahvistetaan yleisesti, heikot äänet vahvistuu suhteessa voimakkaisiin.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Katti
01.09.2013 16:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Ja useimmissa kompuroissa on jonkinlainen makeup gain tms. ulostulovoimakkuuden säädin. Jos leikataan kovaa tulevaa kamaa ja vahvistetaan yleisesti, heikot äänet vahvistuu suhteessa voimakkaisiin.
 
Luepas uusiksi tuo minun viestini...
 
Kompressori toimii aina siten, että se jarruttaa kynnystason ylittävää signaalitasoa. Se ei koskaan nosta signaalitasoa...
 
Make-up gainilla korjataan syötyä signaalitasoa, jos on tarvis, mutta se ei sinällään toimi normaali kanavagainia kummemmin, eli ei se niitä hiljaisia ääniä sieltä sen enempää esille tuo, kuin tulisi muutenkaan...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Jaava
01.09.2013 22:47:12 (muokattu 01.09.2013 22:50:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Luepas uusiksi tuo minun viestini...
 
Kompressori toimii aina siten, että se jarruttaa kynnystason ylittävää signaalitasoa. Se ei koskaan nosta signaalitasoa...
 
Make-up gainilla korjataan syötyä signaalitasoa, jos on tarvis, mutta se ei sinällään toimi normaali kanavagainia kummemmin, eli ei se niitä hiljaisia ääniä sieltä sen enempää esille tuo, kuin tulisi muutenkaan...

 
Luin. Edelleen, jos leikataan voimakkaita kohtia ja vahvistetaan yleisesti, hiljaisten kohtien voimakkuus suhteessa voimakkaisiin kasvaa. Sinä sanoit tämän kyllä, mutta mun mielestä oli silti väärin sanoa, ettei kompressorilla vahvisteta. Useisiin kompressorin käyttösovelluksiin liittyy hiljaisten äänten voimakkuuden nosto suhteessa voimakkaisiin ääniin. Olet kyllä oikeassa sanoessasi, että kompressori ei aktiivisesti nosta hiljaisia kohtia, vaan leikkaa voimakkaita, mutta lopputulos on joka tapauksessa sama.
 
Ja tästä päästään siihen, mistä varoitettiin, eli kompressoitaessa täytyy varoa, ettei nosta ympäröivää hälyä suhteessa hyötysignaaliin.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti