Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: otelaudan öljyämisestä
1 2 3
Midian-
31.01.2009 00:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keittiön työtasot uitetaan halutussa öljyssä mutta kitaran otelautaan riittää vähempikin.
Pari tippaa dunlopin 65 ja pyyhkäsee tupakin jälkeen liiat pois. hyvä tulee ja toimii.
 
Wannabe kitaristi henkeen ja vereen.
papitsu
02.02.2009 22:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse öljysin Thomannnilta tilatulta "Lemon Oil" :lla. Siinä pullon päässä oli joku vaahtomuovi. ym. juttu. En laittanut liikaa öljyä.... Kielet kiinni ja viritysmittarilla laitoin vireen suht. ok. ettei kaula rasitu.................En siis koskenut otelautaan hikisillä käsilläni kun vasta seuraavana päivänä. En oo huomannu et ois oili tarttunu kieliin.....Tais sit oon itte niin öljynen jätkä.
 
Hyvä tietää.
 
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Beelsebub
03.02.2009 14:27:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keittiön työtasot uitetaan halutussa öljyssä mutta kitaran otelautaan riittää vähempikin.
 
Mitenkäs sellainen puinen leikkuulauta oikeasti pidetään kunnossa? Pitääkö sitä muka uittaa öljyssä? Tämä ei sitten ole vittuilua vaan ihan oikea kysymys kun kerran yllä annetaan tuollainen ohje keittiön työtasoille. Minä olen toistaiseksi pärjännyt aika vähällä öljyämisellä oman puisen työtasoni kanssa.
 
Antti1
05.02.2009 10:01:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs sellainen puinen leikkuulauta oikeasti pidetään kunnossa? Pitääkö sitä muka uittaa öljyssä? Tämä ei sitten ole vittuilua vaan ihan oikea kysymys kun kerran yllä annetaan tuollainen ohje keittiön työtasoille. Minä olen toistaiseksi pärjännyt aika vähällä öljyämisellä oman puisen työtasoni kanssa.
 
Viimeksi kun rakensin tammisen keittiönpöydän, niin mulla meni öljyä joku 1,5 litraa. Siitä voi ruveta pähkäilemään meininkiä. Iso läjä siis öljyä kerralla pullosta pintaan, levitetään tasaiseksi kerrokseksi, annetaan imeytyä tovin ja kuivataan ylimääräiset pois. Tuon toistin kolme kertaa ja jokaisella kerralla meni tosiaan vähän reipas puoli litraa ainetta.
 
npk
05.02.2009 11:32:46 (muokattu 05.02.2009 11:34:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika oudolta kuulostaa tuo öljyn kanssa lotraaminen. Itsellä ollut sama purkki Lemon Oilia viitisen vuotta, ja ei ole vielä puolessa välissäkään. Sillä putsailen otelaudat (eeben/ruusupuu) aina kielten vaihtojen yhteydessä.
 
Ehkä tuo meikäläisen puhdistustarkoitus on sitten eri homma.
 
"Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash."
Beelsebub
05.02.2009 12:33:18 (muokattu 05.02.2009 12:33:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeksi kun rakensin tammisen keittiönpöydän, niin mulla meni öljyä joku 1,5 litraa. Siitä voi ruveta pähkäilemään meininkiä.
 
Mutta tuo oli siis rakennusvaiheessa. Nyt et varmaan kuitenkaan kovin usein kaada 1,5 litraa öljyä pöydälle. Varmaan tuon leikkuulaudenkin kanssa riittää joku määräaikaisöljyäminen silloin tällöin. Eli ei tarvitse joka käyttökerran jälkeen öljytä.
 
Itse olen käyttänyt otelautojen kunnossapitoon sekä pelkkää sirtuunaöljyä (joskus on tainnut olla jotain manteli/pähkinäöljyäkin) sekä nykyään noita Dunlopin 01 ja 02 aineita. Molemmat toimivat mielestäni ihan yhtä hyvin. Toki jos otelauta on kovinkin paskainen niin Dunlopin putsausaineen liuottimet toimivat pelkkää rasvaa paremmin. Määrästä olen sitä mieltä että mielummin laittaa öljyä liian vähän ja toistaa käsittelyn riittävän usein kun että laittaisi kerralla paljon öljyä.
 
Antti1
05.02.2009 15:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta tuo oli siis rakennusvaiheessa. Nyt et varmaan kuitenkaan kovin usein kaada 1,5 litraa öljyä pöydälle.
 
Ehdottomasti ei tosiaan. Pelkkä pinnan kostuttaminen riittää ja hetken päästä pinta puhtaaksi. Tämä käsittely pitäisi riittää tuollaiseen ruokapöytään puolen vuoden välein ihan hyvin.
 
Varmaan tuon leikkuulaudenkin kanssa riittää joku määräaikaisöljyäminen silloin tällöin. Eli ei tarvitse joka käyttökerran jälkeen öljytä.
 
Ei tarvitse ja mun mielestä leikkuulautaa ei välttämättä tarvitse öljytä lainkaan. Jos öljyää, niin täytyy valita jotain härskiintymätöntä ja elintarvikekäyttöön soveltuvaa ainetta. Esimerkiksi Danish Oil sopii, kunhan antaa ensin naftan yms. ainesosien haihtua pois.
 
Määrästä olen sitä mieltä että mielummin laittaa öljyä liian vähän ja toistaa käsittelyn riittävän usein kun että laittaisi kerralla paljon öljyä.
 
Vähempi parempi, sanoisin myös. Otelautaa ei kuitenkaan tarvitse tosiaan öljytä ihan samoissa määrin, kuin just esim. tasoja, pöytiä, ulko-ovia yms. Onpahan noita vuosikymmeniä vanhoja keppejäkin, joissa ei ole kertaakaan otelautaa öljytty ja siltikin toimivat edelleen.
 
rintapek
06.02.2009 00:18:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeksi kun rakensin tammisen keittiönpöydän, niin mulla meni öljyä
 
Otelaudoista mä en tiedä mitään. Mut käsittelemätön puu ny vaan jaksaa imeä sitä öilyä poskettomasti. Jos teet öilyttyä lankkulattiaa, niin sen ny vaan pitää antaa imeä sitä öljyä nii pal ko menee.Sama pätee leikkuulautaan. Tos ny tuskin kandee käyttää pilaantuvaa ruokaöljyä, vernissa hoitanee homman. Ei ny ole oleellisesti kalliimpaa.
 
Se ny on mulle hiukka epäselvää mitä tolla otelaudan öljyämisellä haetaan, mut kyl mä pari kertaa miettisin, ennenko kitarankaulan upottaisin viikoksi öljykylpyastiaan.
 
One kind of music only - the good kind
Kalmo
06.02.2009 11:07:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varokaa sitä öljyllä leikkimistä niiden keittiötasojen kanssa. Varmistakaa tason valmistajalta, että sopii öljytä. Iso osa puisista tasoista (suurin osa?) on liimaamalla kasattu. Kun öljy tunkeutuu puuhun, se usein irrottaa liiman, koska se pääsee iskemään liimaan puupinnan puolelta, eli öljyisestä puusta liima menettää otteensa, vaikkei liima itsessään liukenisikaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Antti1
06.02.2009 11:14:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paskanmarjat irrottaa yhtään mitään, jos taso on liimattu asianmukaisella liimalla ja siihen käytetään puulle tarkoitettua öljyä. En tiedä mihin perustat tietosi, mutta testaapa vaikka joskus piruuttasi kuinka syvälle sä ylipäätään saat sitä öljyä uppoamaan puuhun. Öljyämistä on käytetty puun käsittelyyn ties miten kauan ja se on ainakin nykyliimoilla saumojen suhteen täysin vaaraton ratkaisu. Myös luu- ja nahkaliimat kestävät öljyämistä. Itse testattuja siis muutama erilainen PVA-variaatio, uretaaniliima ja noi eläinliimat.
 
Kalmo
06.02.2009 13:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. leikkuulautoja, joissa puu on syyt pintaan päin, olen aikoinani öljynnyt, tietämättömyyttäni, irtopainoksiksi pari kappaletta. Jos puun syyt ovat "pystyssä", eli pintaan auki, kuten pihvilankuissa, öljy menee vaikka kuinka syvälle.
 
Riippuu tietysti sekä puulaadusta, liimasta että työstötavasta eikä vahinko hetkessä tapahdu. Totta on, että öljy on vanha puunhoitokeino.
 
Oletko huomannut, että joihinkin (esim. Johnsons Pledge) öljy- tai vahatyyppisiin huonekalujen hoitotuotteisiin on ilmestynyt varoitus: Ei saa käyttää, jos lakkapinnassa on halkeamia Viittaa sekin näiden aineiden tunkeutumiskykyyn.
 
Monet liimatahrat saa poistetuksi ruokaöljyllä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Antti1
06.02.2009 13:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko huomannut, että joihinkin (esim. Johnsons Pledge)...
 
Siinä on silikoonia ja muita ainesosia, jotka ei oo oikein niin hyväksi puun kannalta. Siitä tuo varoitus.
 
Enivei, jotain leikkuulautaa nyt on muutenkin aivan turha mun mielestä ruveta öljyämään. Paljon paremmin toimii ennen käyttöä huuhtelu kylmällä vedellä, joka supistaa syyt pienemmiksi. Sitten pesu samantien kuumalla vedellä, niin homma toimii. Paksun leikkuulaudan pinnan pystyy aina sitten höyläämään ja hiomaan taas "uudeksi", kun alkaa kilometrit tulemaan täyteen.
 
KitaraBoika
16.06.2012 15:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi kysymys, että käykö puukyllästeöljy otelaudanöljyämiseen?
Tuote olisi tämä http://www.wanhawiljami.fi/shop/puunkyllasteoljy-2l-p-570.html
 
rintapek
16.06.2012 18:19:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KitaraBoika: Olisi kysymys, että käykö puukyllästeöljy otelaudanöljyämiseen?
Tuote olisi tämä http://www.wanhawiljami.fi/shop/puunkyllasteoljy-2l-p-570.html

 
Käy tai ei, ihan riippuen siitä mitä tahdot tapahtuvan.
 
Noit erilaisia öljyjä kun on tsiljardi erilaista ja niiden kauppanimet ovat erittäin hämääviä. Tonkin tuotteen sisällöstä puolet on teollisuusbensiiniä. Jotkut myy otelaudan hoitoon lemon- oilia, jolla ei tosiaankaan ole mitn tekemistä sitruunaöljyn kanssa, joka on haihtuva aromaattinen öljy, jolla ei ole mitn tekemistä puunkäsittelyn kanssa. Noi lemon- oilin nimellä myytävät sit taas ovat yleensä jotain petrolinsukuista valkoöljyä.
 
Tosta tuoteselosteesta ei käy ilmi, et onko pellavaöljy raakaa (elintarvike) vai keitettyä (vernissa). Elintarviketta ny en välttämättä ensimmäisenä käyttäisi puunsuojaukseen ylipäänsä missään.
 
Ja jos otelautasi on lakattu, niin se ei öljyä kaipaa, vaan puhdistusta.
 
One kind of music only - the good kind
jyrgen
12.07.2012 21:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putsaan ensin mekaanisesti hammasharjalla ja rätillä, sitten Sinolia hiukan rättiin ja pyyhintä. Olen valmistanut mehiläisvahasta ja pellavaöljystä möhjöä, jota sitten levittelen puhtaaseen otelautaan. Suhauttelen hiustenkuivaajalla kevyesti, jolloin möhjö imeytyy otelautaan. Hetken odottelun jälkeen pyyhin huolellisesti otelaudan ja virittelen tyytyväisenä kielet paikoilleen. Sopii tämä siis ruusupuulle.
 
BondakeBunny
14.07.2012 15:21:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon aina kielien vaihon yhteyvessä hangannu sitruuna öljyllä kostutetulla paperilla otelautaa ja sitte vielä toisella paperilla pyyhkiny pois.
 
Opi kärsimään valittamatta.
weelie
20.08.2012 08:00:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä olen yhä sitä mieltä että ainoa öljyämisen funktio on että näyttää ja tuoksuu kivalta. Olen joskus öljynnyt toki, ehkä kerran viidessä vuodessa. Joskus netistä etsin virallista tietoa siitä mitä pitäisi käyttää tai pitäisikö lainkaan. Ei löytynyt, sillä Erlewine, Martin guitars, puunhoito-opaskirjat jne kertoivat kovin eriäviä mielipiteitä asiasta. Joku sanoo että ei lemon oil, joku sanoo että kerran vuodessa, joku että kerran kuussa, joku että ei koskaan, ...
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Gabe
21.08.2012 00:03:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

weelie: mä olen yhä sitä mieltä että ainoa öljyämisen funktio on että näyttää ja tuoksuu kivalta.
 
Onhan siinä myös tietty sekin puoli että se on hyväksi sille otelaudalle. Varsinkin kuivana talvena.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Kalmo
21.08.2012 13:18:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan maalaisjärjellä voisin kuvitella, että esim. suomalaisessa keskuslämmitystalossa
talvisaikaan kevyt öljyäminen vähentää puun elämistä. Muuhun kaulaan ja runkoonhan ei tällaista lääkettä ole, joten hyöty saattaa olla marginaalinen/olematon.
 
Alun perin uskon öljyämisen tarkoituksen olevan saman, kuin huonekalujen öljyämisen, eli puhtaanapito. Täysin käsittelemättömään puuhun, kovaankin, hiki, kuollut iho ja korvavaikku pureutuu niin syvään, ettei lähde, kuin hiomalla. Säännöllinen, kevyt öljyäminen jättää lian pintaan, helpommin poistettavaksi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Sanetium
25.09.2012 01:11:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon kivalta näyttämisen ja tuoksumisen lisäksi se tosiaan myös vähentää sitä otelaudan kuivumista. Yleensä öljyämisen yhteydessä puhutaan ruusupuisten otelautojen öljyämisestä, eli niille ainakin tekee hyvää se öljyäminen. Itse olen tavannut noin kerran vuodessa pyyhkäistä kaikkien kitaroitteni otelautoihin öljyä, vaikkei niistä mikään taida ruusupuuta ollakaan. Kätevästihän se menee esimerkiksi kielten vaihdon yhteydessä, eikä ainakaan haittaa ole ollut. Kunhan vain laittaa tarpeeksi vähän sitä kerrallaan, ei sitä kitaraa tarvitse kuitenkaan uittaa siinä öljyssä.
 
Anarkiaa vitu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «