Muusikoiden.net
13.04.2021

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korona-aika ja uuden musiikin teko
1
Kvintti
09.03.2021 23:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon puhutaan, että korona haittaa musiikkialaa, kun ei ole keikkoja. Voisi ajatella silloin olevan hyvä aika tehdä, treenata ja levyttää uutta materiaalia. On sitten taas isompi repertuaari jatkossa. Omat kappaleethan kaiketi ovat ne, joilla jää yleisön mieliin ja saa myyntiä.

Tältä pohjalta olen yllättynyt, että kun olen tehnyt uusia lauluja ja etsinyt niille esittäjää, kiinnostus on ollut lähes olematonta. Siis ei niin, että olisi ollut kiinnostusta mutta todettu biisit huonoiksi, vaan niin ettei kiinnostusta ole alkujaankaan. Koska en itse ole musiikin ammattilainen, halusin avata tämän keskustelun ymmärtääkseni ilmiötä paremmin. Onko uusista biiseistä valtava ylitarjonta? Ovatko artistit epäluuloisia tuntemattomia tekijöitä kohtaan? Onko musiikkiala lähes tyystin jäissä, harrastelijoista ammattilaisiin? Haluavatko bändit tehdä musiikkinsa nimenomaan itse?

Loimutin
10.03.2021 10:08:22

Kvintti: Haluavatko bändit tehdä musiikkinsa nimenomaan itse?

Jos kyseessä on joku muu kuin iskelmä/pop artisti niin haluavat yleensä tehdä itse biisinsä.

Pistä bändi pystyyn ja toteuta biisi ideasi.

Kvintti
10.03.2021 19:44:31

Iskelmän tyyppistä teen. Lavatansseissa bändit soittavat paljon toistensa musiikkia, joten ajattelin, että biisi vieraan tekijän kynästä ei olisi ongelma.

Henri Henri Olavi
10.03.2021 19:52:08

Kuinka paljon niitä sun biisejä on mennyt ja otettu repertuaariin ennen koronaa?

Je suis 190221
Kefiiri
11.03.2021 09:09:51

Tokkopa uusista iskelmälaulajille tarjotuista kappaleista varsinaisesti pulaakaan on. Voi olla että korona-aikaan niitä on tehtailtu jopa tavallista enemmän.

Varmaan suurin osa kappaleita tarjonneista jää ilman palautetta. Vaatisi varmaan demon jota kuunnellesssa välittömästi selviäisi että kyseessä on väistämätön hitti. Vähemmän tunnettuja kappaleita tuskin otetaan ohjelmistoon pelkän vaihtelun takia.

En ole musiikin asiantuntija.
nisumaka
11.03.2021 17:32:09

Koska en itse ole musiikin ammattilainen

Alkuperäiseen kirjoitukseen vastaisin näin, että tuossahan se asia on. Näet joillekuille tämä on elanto. Harrastelijat eivät varmaankaan yleensä lähde jonkun toisen mukaan, mitä mulla on kokemuksia, myös itsestäni. Siis mulle usein tarjotaan kaikenlaista yhteistyötä. Tähän tosin vaikuttaa paljon se, että asun Helsingissä ja mulla on studio, jossa voi äänittää, ja joka voisi toimia harjoituskämppänä ;-) Tsemppiä, mutta korona tuskin vaikuttaa juurikaan sun tilanteeseen. Hyviä muusikkokolleegoita on vaikea löytää.

Kvintti
11.03.2021 22:53:00

Henri Henri Olavi: Kuinka paljon niitä sun biisejä on mennyt ja otettu repertuaariin ennen koronaa?

Ei yhtään. En tosin ollut ennen koronaa kovin kauan vielä yrittänytkään. Ajattelin koronan lisäävän kysyntää, kun muusikoilla on enemmän aikaa ja vähemmän tuloja.

Kvintti
11.03.2021 22:55:36

nisumaka: Alkuperäiseen kirjoitukseen vastaisin näin, että tuossahan se asia on. Näet joillekuille tämä on elanto.

Toivoisin, että kappaleita arvioidaan kappaleina, riippumatta onko niiden tekijä ammattilainen vai ei. Itse voin osallistua jatkotyöstöön tai olla osallistumatta, ihan miten sovitaan. Tarjoukseni ei ole "aletaanko tehdä biisejä yhdessä?" (jolloin olisi tietenkin paljon merkityksellisempää, kuka olen) vaan "tässä on biisit, kuka halua esittää?". Toki jos esittäjä haluaa tekijältä kappaleiden lisäksi ammattitason yhteistyöskentelyä tulevaisuudessa, ymmärrän tiukemmat vaatimukset. Olen ollut yhteydessä koko skaalalla naapurin harrastelijasta huippuartisteihin.

Kefiiri
12.03.2021 08:26:04

Kvintti: Ajattelin koronan lisäävän kysyntää, kun muusikoilla on enemmän aikaa ja vähemmän tuloja.

Koronan mukanaan tuoma rahapula tekee muusikot ahdistuneiksi ja silloin hyvätkin kappaleet kuulostavat yhdentekeviltä. Aika ei ole otollisin.

En ole musiikin asiantuntija.
nisumaka
12.03.2021 16:45:32

Kvintti. On hienoa, että sinulla on uskoa, enkä missään nimessä halua sitä latistaa. Ei ole olemassa muuta tietä, kuin kova työ ja yrittäminen (Tuure Kilpeläinen on näin antanut ymmärtää). Onnea matkaan.

Kvintti
13.03.2021 22:30:01

Kiitos kommenteista. Yrittäminen jatkuu.

Jester44
23.03.2021 00:55:23 (muokattu 23.03.2021 00:55:49)

Kvintti:Haluavatko bändit tehdä musiikkinsa nimenomaan itse?

Jos jokin artisti tai yhtye ei tee musiikkiaan itse niin tuntuu että silloin kyseessä on "tuote". Kyllähän jotkin tuotteet voi jollekkin toimia, minulta arvostus on vaan isompi sellaisille jotka ihan itse tekevät mitä haluavat. Tuo edellinen oli siis ihan oma mielipide.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti