Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Looperin hankinta ja opettelu
1
redred
27.09.2019 15:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kaikki! Haluaisin opetella looperin käytön, mutta ongelma on se, että en meinaa löytää mistään kunnollista tietoa siitä, mitä kaikkea se vaatii ja miten homma ylipäätään toimii. Jostain syystä en tunnu saavan minkäänlaista otetta tästä aiheesta nettiä tutkiskelemalla.
 
Tällä YouTube-videolla on juuri sellainen looper-setti, jonka käyttöä haluaisin alkaa opetella eli kitara olisi menossa mukana (ja miksei laulukin): https://www.youtube.com/watch?v=XxqIvGQgNuU
 
Osaisiko joku siis kertoa, mitä kaikkia laitteita tuollainen vaatii pelkkää kotikäyttöä ajatellen? Kitara ja kitaravahvistin löytyy jo. Toinen kysymys liittyy siihen, että miten ihmeessä kyseinen laite edes toimii? Ohjataanko sitä esim. jollain pedaalilla? Ylläolevalla videollakin koko looppi pysähtyy ajassa 3:56, mutta videolta ei saa selvää mitä sen pysäyttämiseksi tehdään. Se laitetaan uudestaan käyntiin ajassa 4:39 ja silloin ainakin näyttäisi, että sitä mahdollisesti ohjataan jollain pedaalilla.
 
Pyytäisin vain asiallisia vastauksia, koska olen itse tosissani tämän aiheen kanssa ja toivoisin aidosti oppivani looperin käytön. Suorastaan ärsyttää, että en saa itse ratkaistua tätä ja laitteitakaan ei tee mieli sokkona lähteä tilailemaan ihan vain, jotta pääsisi fyysisesti testaamaan. Vastaukset saa todellakin vääntää ihan rautalangasta kuvitellen, että en tiedä lähtökohtaisesti aiheesta mitään (kuten en tiedäkään). Suuret kiitokset jo etukäteen nille, jotka vaivautuvat vastaamaan. Kaikki apu otetaan vastaan!
 
Lynxia
28.09.2019 09:29:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Bossin looper-pedaali. Hirveästi en ole sitä käyttänyt, mutta perusidea on että pedaali on kytkettynä soittimen ja vahvistimen väliin, ja painalluksella härveli alkaa äänittää sisään tulevaa soittoa. Polkaisulla nauhoitus myös pysäytetään. Sitten äänitetyn pätkän voi laittaa pyörimään jatkuvasti.Saman pätkän päälle voi myös äänittää lisää kerroksia. Itse olen loopperilla poiminut myös puhelimelta soitetusta biisistä osia plokkaamista tai treenaamista varten.
 
Tämä siis omaa vaatimatonta alkeiskäyttöäni. Ihan näppärä ja hyödyllinen laite se mielestäni on, suurin haaste ehkä saada saumakohdat tarkasti poikki niin että looppi kuulostaa luontevalta.
 
sepisti
29.09.2019 02:15:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa edellä jo Lynxia kertoikin perinteisen kitaran ja vahvistimen väliin laitettavasta looperista. Johonkin järeämpään laitteeseen saattaa saada kitaran lisäksi muitakin instrumentteja kiinni, joka voisi olla yksi ratkaisu.
 
Tällaisena some-aikakautena, jos tuo Sannin setup kiinnostaa, kannattaa lähettää hänelle facessa tai instassa viestiä ja kysyä suoraan, mitä tekniikkaa hän käyttää.
 
Oma veikkaukseni on, että toi videolla näkyvä launchpad yms. systeemit ovat kytköksissä Ableton liveen, jolla luuppaus hoidetaan. Tuossa nopeasti etsittynä yksi video aiheesta -> https://m.youtube.com/watch?v=CT6ABqYno6Y .
 
basisti1971
29.09.2019 06:12:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tervetuloa mnettiin.
 
Siitä on vuosikymmen jos toinenkin vierähtänyt kun viimeksi loopperia käytin kitara/basssojuttuja treenaillessa, ja vaikka paljon on toki muuttunutkin etenkin käyttöliittymien ja loopin maksimipituuden tiimoilta, pääosin homma menee juuri tuolla tapaa kuten jäsen Lynxia yllä selitti.
 
Loopperin toiminnan ymmärtämistä saattaa helpottaa jos ajattelee sitä äänityslaitteena jossa on viiveetön autorewind toiminto.
 

 
Lontooksi aiheesta analogilooppiklassikkoista lähtien:
 
https://blog.landr.com/looping/
 

 
Kun lähdetään nollasta liikkeelle, ainakin mun mielestä luonteva matalan kynnyksen ratkaisu olisi raudan sijaan joku ilmainen softaloopperi:
 
https://www.google.com/search?clien … ox-b-d&q=audio+looper+software+free
 
Noista kannattaa toki katsoa onko "standalone" eli kehysohjelman ja käyttöliittymän sisältävä jollainen toimii sinällään tabletissa, puhelimessa tai tietokoneessa, vai "VST-plugin" joka on tarkoitettu audiosekvenssereiden kanssa toimivaksi.
 
Rautalaitteitakin toki löytyy pilvin pimein, esimerkiksi:
 
https://www.thomann.de/fi/loopperit.html?oa=pra
 
Etenkin edullisemman pään rautaloopperit ovat tarkoitettu ainoastaan (yhden) instrumentti-/linjatasoisen signaalin käsittelyyn, joten jos mikkisignaalista haluaa looppeja tehdä, pitää signaali reitittää mikserin tai etuvahvistimen kautta.
 

 
Kiitos loistavan musadokumenttisarjan "Soundbreaking" (kannattaa katsoa koko sarja jos biisintekemisen historia yhdeltä kantilta kiinnostaa), youtubessa on tarjolla ainakin mun mielestä varsin yksinkertainen esittely biisin rakentamisesta reaaliajassa looppilayereiden avulla:
 
https://www.youtube.com/watch?v=0_sgEZmktgw
 
Imogen Heap:in laitekantaa noin yleisestiottaen luetteloidaan tuolla:
 
https://equipboard.com/pros/imogen-heap
 

 
Ylläehdotettu artistilta suoraan kysyminen on tänä päivänä myös hyvä ratkaisu jos haluaa tietää miten joku tietty juttu tai soundi on saatu aikaiseksi.
Vaikka varsin usein jonkun tallenteelle päätyneen oton toistaminen tismalleen samanlaisena on jälkikäteen mahdotonta ja käytetty laitteisto saattaa olla tavan tallaajan ulottumattomissa, saa ainakin osviittaa siitä mitä hommaan työkalutasolla vaaditaan.
 
Luomisen riemua :)
 
T:Samuli
 
redred
03.10.2019 16:05:51 (muokattu 03.10.2019 16:41:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille! Nyt alkaa jo pikku hiljaa valkenemaan, että miten homma toimii perustasolla. Taidan kallistua tuollaisen rautalooperin puoleen kitaroinnin osalta. Esimerkiksi juurikin Bossin looperin näyttäisi saavan alle satasella, mikä tuntuu varsin kohtuulliselta ja kokeilemisen arvoiselta. Mulla on vähän paha tapa yrittää haukata aina liian isoa palaa heti alkuun, jos innostun jostain, joten nyt voisikin yrittää ottaa ihan rauhallisesti ja opetella aluksi vaikka pelkän kitaran looppaamisen ennen kuin edes yrittää taiteilla sen lisäksi joidenkin drum padien kanssa.
 
sepisti: Tällaisena some-aikakautena, jos tuo Sannin setup kiinnostaa, kannattaa lähettää hänelle facessa tai instassa viestiä ja kysyä suoraan, mitä tekniikkaa hän käyttää.
 
Oma veikkaukseni on, että toi videolla näkyvä launchpad yms. systeemit ovat kytköksissä Ableton liveen, jolla luuppaus hoidetaan. Tuossa nopeasti etsittynä yksi video aiheesta -> https://m.youtube.com/watch?v=CT6ABqYno6Y .

 
Tämä olikin mielenkiintoinen ehdotus, koska ei käynyt mielessäkään, että artistiltakin voisi tosiaan suoraan kysyä, tai ainakin yrittää. Vastauksen saaminen onkin sitten varmaan toinen juttu, mutta pitää harkita tätäkin vaihtoehtoa. Tuo Ableton Liven mainitseminen auttoi paljonkin, koska salapoliisityötä tehtyäni olen aika varma, että Sannin käyttämä MIDI Keyboard on M-Audio Code (tai ainakin hyvin lähellä sitä). Ja kyseisen vekottimen mukana tulee näköjään Ableton Live Lite eli ainakin jotain samaa pystyisi ehkä tekemään myös kotikäytössä, jos siis oletetaan, että Ableton Live on käytössä tuolla aloituspostauksen videollakin. Käsitänkö kuitenkin oikein, että jos näin on, looppia ohjaa tietokoneelta joku muu? Koska ainakin omaan silmään näyttää siltä, että Sanni kyllä soittaa loopit aluksi, mutta ei myöhemmin painele itse mitään play-pause-nappeja vaikka esim. rumpukomppeihin tulee taukoja tai joku kerros lisää samaan aikaan, kun hän itse soittaa kitaraa. Toki tämä voi olla niitä kysymyksiä, joihin on vaikea tietää vastausta pelkän videon pohjalta.
 
Henri Henri Olavi
03.10.2019 18:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

redred: kyseisen vekottimen mukana tulee näköjään Ableton Live Lite eli ainakin jotain samaa pystyisi ehkä tekemään myös kotikäytössä, jos siis oletetaan, että Ableton Live on käytössä tuolla aloituspostauksen videollakin.
 
Live Litessä ei tule Looperia mukana. Se Lite on niin karsittu, että kannattaa suosiolla hommata edes Intro. En muuten edes ole varma, onko tuollaista Liteä enää edes olemassakaan.
 
It's always gonna be sour grapes with you boy, until you get right with Jesus!
redred
03.10.2019 22:53:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Live Litessä ei tule Looperia mukana. Se Lite on niin karsittu, että kannattaa suosiolla hommata edes Intro. En muuten edes ole varma, onko tuollaista Liteä enää edes olemassakaan.
 
Kiitos tiedosta! Täytyykin tosiaan perehtyä paremmin myös näihin softiin ennen minkäänlaisia ostopäätöksiä.
 
sepisti
04.10.2019 08:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tulee tuohon artistilta kysymiseen, oma kokemus on, että vastaavat usein ihan mielellään. Voi vaan kuvitella, minkä määrän turhan päiväisiä kuolausviestejä moni artisti saa, joten asialliset suoraan ammattitaitoa sivuavat viestit varmasti jäävät mieleen.
 
Serranidae
06.10.2019 22:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

redred: Käsitänkö kuitenkin oikein, että jos näin on, looppia ohjaa tietokoneelta joku muu? Koska ainakin omaan silmään näyttää siltä, että Sanni kyllä soittaa loopit aluksi, mutta ei myöhemmin painele itse mitään play-pause-nappeja vaikka esim. rumpukomppeihin tulee taukoja tai joku kerros lisää samaan aikaan, kun hän itse soittaa kitaraa. Toki tämä voi olla niitä kysymyksiä, joihin on vaikea tietää vastausta pelkän videon pohjalta.
 
Veikkaisin että ableton livellä voi etukäteen ohjelmoida miten looppia käytetään. Loopin pituuskin voi olla etukäteen määritelty ja klikkiraita tulla korvamonitoriin, jolla pysyy biisin rakenne ennalta määrättynä. Toki tämä on osittain arvailua, mutta muistelen tuollaisista ominaisuuksista kuulleeni.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «