Muusikoiden.net
20.10.2020

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lankarämpytin
1
Herkko19
14.02.2019 19:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve olisi tämmönen kysymys. Haluaisin aloittaa musiikin soiton ja soittimiksi/soittimeksi olen miettinyt joko banjoa tai sikarilaatikkokitaraa. Mutta suurin ongelma tässä on että minulla ei ole mitään kokemusta soittamis hommista mutta blues on eniten kuunneltu genre. Joten onko nuo liian vaativia ensimmäisiksi soittimiksi ja mitä tarvitsen esim sikarilaatikkokitaran kaveriksi jos ostaa esim tuollaisen rakennus sarjan.

basisti1971
16.02.2019 07:58:20

Moi.

Tervetuloa mnettiin.

Herkko19: Haluaisin aloittaa musiikin soiton ja soittimiksi/soittimeksi olen miettinyt joko banjoa tai sikarilaatikkokitaraa. Mutta suurin ongelma tässä on että minulla ei ole mitään kokemusta soittamis hommista mutta blues on eniten kuunneltu genre.

Perinteiseen bluesiin valkkaisin ensisoittimeksi normi teräskielisen akustisen, Parlo(u)r-koppaisen jos pieni fyysinen koko on tärkeä.

Herkko19: Joten onko nuo liian vaativia ensimmäisiksi soittimiksi...

Banjo ei sinänsä ole sen vaativampi kuin mikään muukaan kielisoitin, mutta kitarasta poikkeava perusviritys tekee siitä hivenen haastavan jatkoa ajatellen.
Sama pätee ukuleleen, mandoliiniin yms. perinteisiin blues-soittimiin.

Sikarilaatikkokitaran virityksen voi sensijaan valita kokolailla vapaasti, seikka joka antaa tietysti joustavuutta, mutta samalla saattaa aloittelijalle olla liiankin joustava jos ei tiedä mitä haluaa ja/tai haluaa soittaa valmiiden pohjien tai biisien päälle/mukana.

Herkko19: ...mitä tarvitsen esim sikarilaatikkokitaran kaveriksi jos ostaa esim tuollaisen rakennus sarjan.

Akustisesti sormin soitellessa et välttämättä mitään, sähköiseen soittamiseen jonkun pikkuvahvarin tai piuhan jolla saat signaalin tietokoneeseen tai stereoille.

Plektroja toki tarvitset jos haluat sellaisella soittaa.

Viritinappeja löytyy pilvinpimein, joten fyysisen virtyslaitteen hankkiminen ei välttämättä ole pakollinen.

Rakennussarja on varsin matalan kynnyksen teeseitse-ratkaisu, joten mitään väärää sellaisen käyttämisessä ei tietenkään ole.

Henkilökohtaisesti pidän kuitenkin noita yksinkertaisimpia kaupan olevia sikarilaatikkokitaroita ja niiden rakennussarjoja hivenen turhan hintavina siihen nähden mitä vastinetta rahalleen saa, etenkin jos vertaa itse irto-osista väkästeltyyn tai vaikkapa halvimpiin teräskielisiin akustisiin kitaroihin.

Soittelun ja kenties rakentelunkin iloa :).

T:Samuli

Pinewood
16.02.2019 09:51:45

Slide-putki tai jokin pieni pullo ei ole iso investointi. Sitten vaikka tähän tyyliin:
https://areena.yle.fi/1-50017481 (Pekko Käppi & K:H:H:L)

Herkko19
16.02.2019 19:59:06

Kiitoksia selventävistä asioista. Pahasti näyttää siltä että tuo sikarilaatikkokitaran rakentaminen alkaa ihan kappale tavarasta. Joten seuraavaksi kysynkin että onko kukaan rakentanut kyseistä kapinetta? Näinkö metallimies taipuu puusepäksi

basisti1971
17.02.2019 08:13:32

Moi.

Herkko19: Kiitoksia selventävistä asioista.

Ole hyvä.

Herkko19: Pahasti näyttää siltä että tuo sikarilaatikkokitaran rakentaminen alkaa ihan kappale tavarasta.

Hienoa.
Kuten jo tuossa totesinkin, mun mielestä kustannustehokkain vaihtoehto.

Herkko19: Joten seuraavaksi kysynkin että onko kukaan rakentanut kyseistä kapinetta?

Itse en ole koskaan moiselle käyttöä keksinyt, joten tekemättä on jäänyt.

Täällä mnetissäkin on useampia viestiketjuja asian tiimoilta ollut, mutten niitä pikaisella manuaalietsimisellä löytänyt ja hakukonekin lienee taas kerran jumissa.
Haulla löytänet kunhan taas pelittää.

Herkko19: Näinkö metallimies taipuu puusepäksi

Tottahan toki, mutta miksi jos metalli taipuu mielen mukaisesti?
Ei sillä että puuta materiaalina väheksyisin, päinvastoin, mutta omaan silmään komeimmat "sikarilaatikkokitarat" ovat olleet täysmetallisia, ja varmaan tekisinkin juuri sellaisen jos joskus innostus iskee.

Puun työstö on metallitöihin verrattuna todella helppoa, mutta vaatii toki hivenen erilaisia työvälineitä.

Muista avata rakenteluketju kunhan pääset vauhtiin, noita on aina kiva lueskella.
Ja kommentoida ;).

Herkko19
18.02.2019 14:25:42

Monikohan millisestä vanerista noita laatikoita on tehty ja yleensäkin ottaen mitä puuta käytetään? Metalli kävisi muuten hyvin mutta taitaa nyt ensimmäinen mennä ihan puusta niin voi helpommin korjailla ja muokata jos tarvetta tulee.

Herkko19
18.02.2019 14:48:44

Ja ilmeisesti kaulana voisi käyttää lämpökäsiteltyä leppää? Miten muuten koivu menee kun Talissa olisi varmaan 20vuotta vanhaa tuppeen sahattua koivua

basisti1971
19.02.2019 08:27:52 (muokattu 22.02.2019 16:40:16)

Moi.

Herkko19: Monikohan millisestä vanerista noita laatikoita on tehty ja yleensäkin ottaen mitä puuta käytetään?

Tuossa on yksi viimeisimmistä sikarilaatikkokeskusteluista:

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=238960&co=30

Haku toimii taas, sillä löydät lisää.

Jos itse tekisin fankasta, 4mm sekavaneri olisi mun valinta.
Toisaalta periaatteessa mikä tahansa kelpaa, ongelmaksi muodostuukin usein lähinnä se että rautakaupassa joutuu ostamaan, tai ainakin maksamaan koko levyn ;).

Herkko19: Metalli kävisi muuten hyvin mutta taitaa nyt ensimmäinen mennä ihan puusta niin voi helpommin korjailla ja muokata jos tarvetta tulee.

Tuo on totta, metallienmuokkaustaitoja ei kovin monella kuitenkaan ole, joten niitä kaanattaa ainakin mun mielestä kuitenkin jossain vaiheessa hyödyntää.

Herkko19: Ja ilmeisesti kaulana voisi käyttää lämpökäsiteltyä leppää? Miten muuten koivu menee kun Talissa olisi varmaan 20vuotta vanhaa tuppeen sahattua koivua

"Koivu ei ole tonewood" on mantra jonka kanssa itse painin kuin 80- ja 90 luvuilla instrumentteja lähes pelkästään koivusta väkästelin, mutta onneksi mielipiteet pikkuhiljaa muuttuvat.

Sikarilaatikkokitara on mitä mainioin kohde kokeilla mitä mielikuvituksellisimpia puuyhdistelmiä, joten käytä sitä mitä löytyy.

Tuppeensahatussa materiaalissa kiusaa tekee pintapuiden haastavat syynsuunnat, joten vääntyilyn ja elämisen estämiseksi joutuu usein liimailemaan useammasta palasta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti