Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensimmäiset kunnon hankinnat
1
Kössikenguru
15.12.2017 12:48:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa ! Kysymys koskee tosiaan ensimmäisiä kunnon hankintoja. Tästäkin on varmasti vaikka kuinka monta aloitusta, mutta ajattelin, että koska viestissäni on varmasti paljon kaikkea sälää niin tein uuden keskustelun.
Elikkäs, nyt olisi tarkoitus rakentaa efektilauta ja hommata ensimmäinen kunnon sähkökitara. Tämän hetken välineistöä on marsun dsl5c ja hävyttömän kamala harley bentonin stratocaster (erehdyin kokeilemaan liikkeessä laadukkaita kitaroita ja ymmärsin välittömästi eron). Aloitetaan kitarasta, ensivuonna kun tulee veronpalautukset, olisi budjettina noin 700 euron vehje. Kannattaako tuollainen ostaa käytettynä vai uutena ? Stratocasteri mietinnässä. Käytetyissä pelottaa että on vaihdettu osia "sikana paremmiksi" jos ymmärrätte mitä tarkoitan, tai että kitarasta näkisi joku ammattilainen heti että kallis huolto on edessä (että aloittelijaa huijataan). Uudessa tätä ongelmaa ei olisi, mutta vastinetta rahoille speksejä ja laatua katsoen olisi varmastikkin vähemmän. Entäpä ottaisitko itse suosiolla fenderin vai jonkin muun merkkisen ? Esimerkiksi tokain ? Mitäs sanotte ? Uutta vai käytettyä? Lähipiirissä ei ole kitaristeja.
Seuraava kysymys. Olen siis kokoamassa itselleni efektilautaa, tällä hetkellä siihen kuuluu bossin viritin, yksinkertaisin saman merkin loopperi sekä ibanezin la metal. Mietin että mitkä pedaalit mielestänne kuuluvat efektilaudan "selkärankaan"? Tarkoitus olisi ostaa bossin ekvalisaattori soolobuusteihin, koska loopperilla soitettuna vaikka introissa soolot tuppaavat vähän hukkumaan komppiin. Toiseksi pitäisi varmaan hommata kohinanvaimennin. Keksittekö jotain muuta tälläistä ns ihan peruskamaa jotka palvelevat soittamista muutenkin kuin pärisyttiminä? Sitten pärisyttimistä, olenko ymmärtänyt oikein, että nämä säröpedaalit ovat sellainen hulluuden laji, että niitä on kitaristeilla joka sormelle erilainen? Katselin että esimerkiksi bossilla niitä tuntuu olevan jokunen enkä ihan heti keksi mikä niistä olisi omaan käyttöön paras. Soitan siis kotona omaksi ilokseni pienellä volumella kaikenlaista musiikkia mutta enimmäkseen erilaisia rokkibiisejä. Vanhaa ja modernimpaa. Sitten vielä pari kysymystä, mitä eroa on overdrive pedaalilla ja distortion pedaalilla ? Molemmat kai keskimäärin pärisevät. Sitten vielä, että mitä veikkaatte, miten esimerkiksi vaikka Foo Fighters saa aikaan kauniin lämpimän rokkisärön? Sellainen tekisi ihmisen iloiseksi. Eikai signaalia ihan raakana vahvistimeen viedä, vai onkohan siinä joku särö välissä?
-kiitos etukäteen vastauksista! Pakko kysellä kun ei vielä ole perstuntumaa näihin hommiin kasvanut.
 
Jaska Valkoinen
15.12.2017 13:12:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaraksi suosittelen kokeilemaan Fenderin Mexicon standardia. Saattaa olla, että ei sovi sinulle, mutta omasta mielestä on todella hyvä. Hintaa uutena ehkä 600€, käytettynä voi saada jopa 300€. Kokeilemalla selviää parhaiten ja suosittelen kokeilemaan muitakin malleja kuin pelkästään stratoa. Tokaita olen kokeillut kokeillut kerran, mutta ei ollut minua varten se.
 
Säröpedaaleista en hirveästi osaa sanoa muuta kuin, että Ibanezin tube screamer on oma suosikkini, vaikka en sitä tällä hetkellä omista. Olen tykännyt myös Bossin blues driverista.
 
Kaikki selviää kokeilemalla! Kaikki mitä sanoin voi olla sellaista mitä sinä inhoat ja minä rakastan.
 
xerxes
15.12.2017 21:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kössikenguru: Sitten vielä, että mitä veikkaatte, miten esimerkiksi vaikka Foo Fighters saa aikaan kauniin lämpimän rokkisärön? Sellainen tekisi ihmisen iloiseksi. Eikai signaalia ihan raakana vahvistimeen viedä, vai onkohan siinä joku särö välissä?
 
Minen veikkaa ollenkaan, vaan etin netistä: https://sonicscoop.com/2015/10/29/g … t-guitar-tone-foo-fighters-edition/
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Antti1
15.12.2017 21:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foo Fightersiin sä tarvitset johdon kitaran ja vahvarin väliin, kaikki toi muu on turhaa. Jos haluat parantaa soundia, niin hyvä kaappi sopivilla elementeillä ja homma on valmis. Ymmärrän itse todella hyvin polkimien kiinnostavuuden, mutta loppujen lopuksi ne on useimmissa tapauksissa täysin turhia lisukkeita. Kokeile nyt kuitenkin, kun selkeästi haluat. Käytettynä kannattaa ostaa, markkinat ovat täysin saturoituneet ja porukka on välillä jo epätoivoista yrittäessään päästä eroon romppeistaan.
zkelez
16.12.2017 08:24:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittimissa voitat aina jos ostat käytetyn. Sisäänajettu, halvempi ja hyvin säädetty. Omat kauppakumppanit ovat aina osoittautuneet aikuisiksi muusikoiksi tai muuten vaan hyviksi äijiksi. Jos viina ja yrtit haisee niin voit etsiä seuraavan, mutta itsellä ei ikinä ole ollut huonoa kokemusta. Ollaan Suomessa kuitenkin.
 
Se että mitä hankit on sitten paljon kiinni siitä mitä soitat? Metallin puolelta suosittelen ehdottomasti LTD skeboja. Toiset tykkää Ibanezista mutta itse en siihen soundiin ole lämmennyt.
 
Säröpedaaleja et tarvitse jos on kunnon vahvistin. Soitin aikanaan metallibändissä ENGL putkinupilla ilman pedaaleja. Tai no kompressori.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «