Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: aloittelijan kotistudio
1 2
laulelijatyttö
11.10.2017 16:38:05 (muokattu 11.10.2017 16:45:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olisin tekemässä pientä aloittelijalle sopivaa kotistudiota, ja ajattelin kysyä muiden mielipiteitä laitteista joita ajattelin ostaa.
Eli laadun ei tarvitse vielä olla mikään paras, ja budjetti on pieni.
mutta siis olisin ostamassa mikrofoniksi the t.bone sc 600, ja mietinkin että olisiko sc 450 kuitenkin parempi vaihtoehto?
 
kuulokkeet olisivat AKG K-72, onko niistä kokemuksia?
entä kelpaako äänikortiksi RCF L-PAD äänikortti?
kaiuttimet olisivat behringer MS16.
kosketinsoitin/keyboard (?) olisi Casio SA 46 tai Casio CTK-240.
esivahvistin olisi ART tube MP.
 
kertokaa siis, että mitä muuta pakollista on vielä noiden kaikkien jälkeen, tai onko tuossa mitään mitä en ihan välttämättä tarvitse? myös vinkkejä muutenkin ekoille laulukerroille saa kertoa.
onko kaiken tämän "asennus" helppoa?
myös jotain mielestänne parempaa vaihtoehtoi suht.. samaan hintaan saa ehdottaa.
 
niin ja tiedän että unohdin jotain todella olellista, tai sitten en tiedä jotain todella oleellista :'D
ja mulle saa kertoo ihan kaiken tiedon mitä sattuu tietämään ja saa korjata väärän tiedon ymsyms..
olen tosiaan aloittelija näissä asioissa (vaikka siis laulua oon harrastanut jo kauan) joten älkää tuomitko mua vääristä sanoista ja käsityksistä.
 
Henri Henri Olavi
11.10.2017 18:21:23 (muokattu 11.10.2017 18:22:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan aika sama kumman mikin hommaat, erot ovat niin pienet.
 
Tuosta äänikortista: mitä netistä katsoin, niin eihän tuo RCF L-PAD ole äänikortti, vaan mikseri. Jos siinä onkin esim. USB-ulostulo, et luultavaasti saa kuin stereon koneellesi.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
laulelijatyttö
11.10.2017 21:40:19 (muokattu 11.10.2017 22:10:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Varmaan aika sama kumman mikin hommaat, erot ovat niin pienet.
 
Tuosta äänikortista: mitä netistä katsoin, niin eihän tuo RCF L-PAD ole äänikortti, vaan mikseri. Jos siinä onkin esim. USB-ulostulo, et luultavaasti saa kuin stereon koneellesi.
 
Siis mitä ihmettä, nyt kun katon itekki netistä nii tulee mikseri :'D oon varmaan sekottanu pari eri tuotetta keskenään.
 
https://m.thomann.de/fi/rcf_l_pad_player_recorder_card.htm#
Tuota tarkoitan.
Niin js oon tosiaan tosi aloittelija, joten siis mikäköhän ohjelma koneelle ois hyvä ihan perus käyttöön? Miten monimutksisia ne hleensäkkään ovat. Pelottaa vaan, et sit jos tuun sen kotistudion tekemään, että rahat menee ihan hukkaan kun en tajua mistää yhtään mitään :'D ei oo tuttujakaan auttamassa, kun ei kukaan ole tällaisista asioista kiinnostunut.
 
Henri Henri Olavi
11.10.2017 22:09:11 (muokattu 11.10.2017 22:10:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laulelijatyttö: https://m.thomann.de/fi/rcf_l_pad_player_recorder_card.htm#
Tuota tarkoitan.

 
Tuokaan ei ole äänikortti, vaan siihen mikseriin liitettävä tallennuskortti. Tsekkaa tämä, on halpa ja hyvä:
 
https://www.thomann.de/fi/audient_id4.htm
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
laulelijatyttö
11.10.2017 22:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Tuokaan ei ole äänikortti, vaan siihen mikseriin liitettävä tallennuskortti. Tsekkaa tämä, on halpa ja hyvä:
 
https://www.thomann.de/fi/audient_id4.htm

 
Olei nyt oob menny ihan sekasin jossakin :'D kiitos paljon!!
 
Henri Henri Olavi
11.10.2017 22:13:33 (muokattu 11.10.2017 22:15:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laulelijatyttö: Niin js oon tosiaan tosi aloittelija, joten siis mikäköhän ohjelma koneelle ois hyvä ihan perus käyttöön? Miten monimutksisia ne hleensäkkään ovat. Pelottaa vaan, et sit jos tuun sen kotistudion tekemään, että rahat menee ihan hukkaan kun en tajua mistää yhtään mitään :'D ei oo tuttujakaan auttamassa, kun ei kukaan ole tällaisista asioista kiinnostunut.
 
Oikeastaan ihan sama. Kaikki ne on periaatteesa samanlaisia ja kestää yhtä kauan opetella. Reaper on halvin, mutta mielestäni ehkä aluksi sekavin käyttää. Pro Tools on iisi ottaa haltuun, kuten on Logic ja Cubasekin. Myös Ableton Live on todella simppeli. Kaikissa noista löytyy kuitenkin syvyyttä mihin vain. Paljon riippuu myös siitä, mitä haluat sen soiftan mukana tulevan. Jos paljon erilaisia synia, sampleja jne., niin sitten Logic (jos sulla on Mac). Jos ei, niin Cubase. Pro Toolsissakin on nykyään aika kattavsti kaikkea kivaa ja Abletonissa todella paljon. Makuasioita.
 
E: Kaikista yllä mainituista on olemassa toki jonkinlaiset demoversiot, joilla voit testata niitä ennen ostopäätöstä. Niissä on rajoituksia ja siten täyttä totuutta ei demoversioista saa kaivettua, paitsi Reaperissa. Sen kokeiluversio on sama kuin maksettukin.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Henri Henri Olavi
11.10.2017 22:16:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tulee apuun, niin täällä on Tietokoneet ja musiikinteko-ohjelmat -palsta ja Studiotyö -palsta, josta voi aina kysellä neuvoa. Lisäksi Youtubesta löytyy opetusvideoita ihan kaikkeen. Rohkeasti vain!
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
laulelijatyttö
11.10.2017 22:21:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mitä tulee apuun, niin täällä on Tietokoneet ja musiikinteko-ohjelmat -palsta ja Studiotyö -palsta, josta voi aina kysellä neuvoa. Lisäksi Youtubesta löytyy opetusvideoita ihan kaikkeen. Rohkeasti vain!
 
Aa joo, kiitos! ja vielä osaatko yhtään sanoa että mikä olisi kaikis vähintä mitä tarvitsen koristudioon?
 
laulelijatyttö
11.10.2017 22:28:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Oikeastaan ihan sama. Kaikki ne on periaatteesa samanlaisia ja kestää yhtä kauan opetella. Reaper on halvin, mutta mielestäni ehkä aluksi sekavin käyttää. Pro Tools on iisi ottaa haltuun, kuten on Logic ja Cubasekin. Myös Ableton Live on todella simppeli. Kaikissa noista löytyy kuitenkin syvyyttä mihin vain. Paljon riippuu myös siitä, mitä haluat sen soiftan mukana tulevan. Jos paljon erilaisia synia, sampleja jne., niin sitten Logic (jos sulla on Mac). Jos ei, niin Cubase. Pro Toolsissakin on nykyään aika kattavsti kaikkea kivaa ja Abletonissa todella paljon. Makuasioita.
 
E: Kaikista yllä mainituista on olemassa toki jonkinlaiset demoversiot, joilla voit testata niitä ennen ostopäätöstä. Niissä on rajoituksia ja siten täyttä totuutta ei demoversioista saa kaivettua, paitsi Reaperissa. Sen kokeiluversio on sama kuin maksettukin.

 
Siis maksavatko nuo kaikki 500-600e, vai puhutaanko me edes samasta asiasta? :'D
 
Henri Henri Olavi
11.10.2017 22:42:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laulelijatyttö: Siis maksavatko nuo kaikki 500-600e, vai puhutaanko me edes samasta asiasta? :'D
 
Jos puhutaan softasta, jolla äänittää, miksata, editoida, säveltää jne. musiikkia, niin puhutaan. Reaper on tosin vain ~60 euroa ja Pro Toolsinkin saa parilla sadalla, jos on opiskelija. Ableton Live Suite on kallis, mutta tosi kova. Mulla on Pro Tools ja Ableton Live. Logic on myös halpa, reilu 200e.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Henri Henri Olavi
11.10.2017 22:45:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laulelijatyttö: Aa joo, kiitos! ja vielä osaatko yhtään sanoa että mikä olisi kaikis vähintä mitä tarvitsen koristudioon?
 
Äänikortti (interface), mikrofoni, monitorit (tarkkailukaiuttimet), kuulokkeet ja midi-koskettimet.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
laulelijatyttö
11.10.2017 22:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Jos puhutaan softasta, jolla äänittää, miksata, editoida, säveltää jne. musiikkia, niin puhutaan. Reaper on tosin vain ~60 euroa ja Pro Toolsinkin saa parilla sadalla, jos on opiskelija. Ableton Live Suite on kallis, mutta tosi kova. Mulla on Pro Tools ja Ableton Live. Logic on myös halpa, reilu 200e.
 
Okei joo, kiitos!
 
laulelijatyttö
11.10.2017 23:07:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Äänikortti (interface), mikrofoni, monitorit (tarkkailukaiuttimet), kuulokkeet ja midi-koskettimet.
 
Niin ja eikö jonkunlainen ohjelma ole siis pakollinen? Taisiis millaista musiikkia saisi tehtyä ilman sitä?
 
Henri Henri Olavi
11.10.2017 23:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laulelijatyttö: Niin ja eikö jonkunlainen ohjelma ole siis pakollinen? Taisiis millaista musiikkia saisi tehtyä ilman sitä?
 
Jep, joku softa on hyvä olla. Millaista musaa olet tekemässä ja miten? Sekin tieto voisi auttaa eteenpäin, jos sellaisen seikan pystyt edes alkuun jotenkin rajaamaan.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
laulelijatyttö
11.10.2017 23:58:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Jep, joku softa on hyvä olla. Millaista musaa olet tekemässä ja miten? Sekin tieto voisi auttaa eteenpäin, jos sellaisen seikan pystyt edes alkuun jotenkin rajaamaan.
 
No siis laulaisin lähinnä pop biisejä, ja mitä siis tarkoitat tuolla "ja miten?" ?
 
Henri Henri Olavi
12.10.2017 00:12:10 (muokattu 12.10.2017 00:12:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laulelijatyttö: No siis laulaisin lähinnä pop biisejä, ja mitä siis tarkoitat tuolla "ja miten?" ?
 
Niin, miten? Mitä teet niiden laulujen lisäksi? Laulat, mutta mihin laulat - mitä sinne taustalle rakentuu? Mitä instrumentteja siellä on? Mitä muita juttuja mahdollisesti ohjelmoit sinne? Rumpuja? Sampleja? Synamattoja ja leadejä?
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Rallattelija
12.10.2017 00:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla siis tarkoitus laulella ainakin alkuun valmiiden taustojen päälle? eli musa vaikka jotain karaoke juttua? Vai onko tarkoitus tehdä biisejä itse joko ihan uusia ja omia tai sitten tehdä jo olemassa olevasta kappaleesta taustat eli musiikki itse ja laulaa niiden päälle?
 
Tietokone sulla jo varmaan onkin. Sen lisäksi tarttee tosiaan äänikortin, mikrofonin ja vähintäänkin kuulokkeet. En itse alkuun stressaisi niistä lähikenttämonitoreista eli kansankielellä kaiuttimista. Ilmankin pääsee alkuun harjoittelemaan äänitystä ja ohjelman toimintoja. Ne lähikenttä monitorit voi hommata sitten parin kuukauden harjoittelun jälkeen. Toisaalta luurien pitäminen päässä pitkiä aikoja saattaa olla ahdistavaa ja kuulokkeet eivät anna aivat täydellisen hyvää kuvaa ja sanotaanko nyt vaikka ilmavuutta miksaukseen kuin kaiuttimet.
 
Yksi asia joka taisi sun listalta puuttua on mikrofonistandi. Tiedän että halpa houkuttaa mutta mitä mulle on tullut noita millenium yms muita markan ständejä vastaan niin ovat täysin käyttökelvottomia jos niitä täytyy koskaan säättää mihinkään muuhun asentoon kuin mitä olet alkujaan säätänyt tai jos sitä täytyy liikuttaa edes metrin johonkin suuntaan. Ittelläni on K&M Soft-Touch ständejä ja ovat kuin uusia edelleen vaikka niitä on kuskattu ja paiskottu.
 
Ohjelmia oppii käyttämään aika nopeasti ja youtubesta löytyy tutorialeja pilvin ja pimein.
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
laulelijatyttö
12.10.2017 07:24:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Niin, miten? Mitä teet niiden laulujen lisäksi? Laulat, mutta mihin laulat - mitä sinne taustalle rakentuu? Mitä instrumentteja siellä on? Mitä muita juttuja mahdollisesti ohjelmoit sinne? Rumpuja? Sampleja? Synamattoja ja leadejä?
 
No siis varmaan ihan alukdi lsulan jollekkin karaokepohjallw, mutta sitten varmaan vaan lähinnä kosketinsoittimet.
En oo oikeen hyvä soittaan mitään :'D
 
laulelijatyttö
12.10.2017 07:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Onko sulla siis tarkoitus laulella ainakin alkuun valmiiden taustojen päälle? eli musa vaikka jotain karaoke juttua? Vai onko tarkoitus tehdä biisejä itse joko ihan uusia ja omia tai sitten tehdä jo olemassa olevasta kappaleesta taustat eli musiikki itse ja laulaa niiden päälle?
 
Tietokone sulla jo varmaan onkin. Sen lisäksi tarttee tosiaan äänikortin, mikrofonin ja vähintäänkin kuulokkeet. En itse alkuun stressaisi niistä lähikenttämonitoreista eli kansankielellä kaiuttimista. Ilmankin pääsee alkuun harjoittelemaan äänitystä ja ohjelman toimintoja. Ne lähikenttä monitorit voi hommata sitten parin kuukauden harjoittelun jälkeen. Toisaalta luurien pitäminen päässä pitkiä aikoja saattaa olla ahdistavaa ja kuulokkeet eivät anna aivat täydellisen hyvää kuvaa ja sanotaanko nyt vaikka ilmavuutta miksaukseen kuin kaiuttimet.
 
Yksi asia joka taisi sun listalta puuttua on mikrofonistandi. Tiedän että halpa houkuttaa mutta mitä mulle on tullut noita millenium yms muita markan ständejä vastaan niin ovat täysin käyttökelvottomia jos niitä täytyy koskaan säättää mihinkään muuhun asentoon kuin mitä olet alkujaan säätänyt tai jos sitä täytyy liikuttaa edes metrin johonkin suuntaan. Ittelläni on K&M Soft-Touch ständejä ja ovat kuin uusia edelleen vaikka niitä on kuskattu ja paiskottu.
 
Ohjelmia oppii käyttämään aika nopeasti ja youtubesta löytyy tutorialeja pilvin ja pimein.

 
Siis ihan alussa varmasti just näitä karaoke juttuja ymsyms.. mutta sitten vähän mhöhemmin tehdä taustatkin itse.
Egkä joskus omaakin musaa.
Mietin nyt itten että kannattaako ostaa heti ne lähikenttämonitorit? Mulla ei oo kyllä paljoa rahaa niihin käytettävänä :/ onko sulla mitään suhteellisen halpoja ehdottaa?
 
Henri Henri Olavi
12.10.2017 15:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laulelijatyttö: Siis ihan alussa varmasti just näitä karaoke juttuja ymsyms.. mutta sitten vähän mhöhemmin tehdä taustatkin itse.
Egkä joskus omaakin musaa.
Mietin nyt itten että kannattaako ostaa heti ne lähikenttämonitorit? Mulla ei oo kyllä paljoa rahaa niihin käytettävänä :/ onko sulla mitään suhteellisen halpoja ehdottaa?

 
Niinkuin tuossa ylempänä sanottiin, niin voithan sä alkuun mennä pelkästään niillä luureilla ja opetella softaa ja äänitystä. Säästät sitten pikkuhiljaa rahaa vaikka näihin, jotka ovat hinta-laatusuhteeltaan kuulemma oikein hyvät (mulla ei ole omaa kokemusta, mutta luotan kuulemaani sanaan kun se tulee oikealta taholta): https://www.thomann.de/fi/jbl_lsr_305.htm
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «