Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektralla komppaamisessa ongelmia.
1
Matoleka
09.10.2017 17:30:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa kuulostaa konkareista aivan älyttömältä mutta itselläni on suuria ongelmia kompata nätisti plektralla. Pelkällä peukulla onnistuu kaikki perussoinnu mitä osaan, mutta plektra tökkii kieliin varsinkin ylösnosto vaiheessa.
Olen koittanut kaiken vahvuisilla plekroilla eikä sillä tunnu olevan juurikaan väliä. Jollain mediumilla ehkä kaiken helpointa ja silloinkin niin että en lyö sillä kärjellä, vaan sillä pyöreällä "yläkulmalla". Taitaa olla ihan väärin soitettu, saako niin edes tehdä? :)
Olen koitanut vispata rannetta eri kulmissa kitaraan ja kieliin nähden mutta yleensä saan vain räminää aikaiseksi.
Onko jotain harjoitusta tai hyvää neuvoa jolla homman saisi toimimaan. ??
Haluaisin kuitenkin oppia komppaamaan, nimenomaan akustista, plektralla koska soinnut soivat huomattavasti kirkkaammin kuin sormilla.
 
Jeszse
09.10.2017 18:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita pelkästään plektralla. Sillä sen oppii.
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Arkka
09.10.2017 19:18:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettet puristaisi liikaa? Perus akkarirämpytyksessä ote saa olla niin löysä, että pleku hädin tuskin pysyy sormien välissä.
 
Jollain mediumilla ehkä kaiken helpointa ja silloinkin niin että en lyö sillä kärjellä, vaan sillä pyöreällä "yläkulmalla". Taitaa olla ihan väärin soitettu, saako niin edes tehdä? :)
 
Saa.
 
Kefiiri
09.10.2017 19:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillä plekulla tosiaan voi laappia kielten yli sillä lailla löysästi ja hitaasti alkuun, niin kuin levittäisi laardia leivälle... kyllä se sitten alkaa kulkea tökkimättä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Matoleka
10.10.2017 06:52:36 (muokattu 10.10.2017 07:05:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otin eilen illalla "kissan pöydälle", tarkkailin hieman omaa tekniikkaa tarkemmalla silmällä. Pari havaintoa tein heti.
Ensinnäkin kun käänsin kitaraa hieman pystympää niin että en nähnyt enää kieliä, väheni töksähtely huomattavasti. Ranteen kulma kieliin muuttui oleellisesti paremmaksi komppaamiseen. Eli aloittelijalle tyypillinen virhe kun haluaa tuijottaa niitä soittavia kieliä ja otteita.
Toiseksi puristin tosiaan varmaan turhan kovaa plektrasta. Aikaisemmin mulla on ollut vaan ongelma että plektra ikäänkuin lähtee pyörimään sormien välissä. Samalla kun pyöristin hieman plekun kärkeä, hioin samalla molemmat puolet santapaperilla kunnolla karkeaksi. Loppui pyöriminen!
Sain jo pitkät tovit soiteltua sointuja suht nätisti.
Toivottavasti tästä minunkin sepostuksesta oli jollekkin hyötyä kuka taistelee saman ongelman kanssa. Ja kiitoksia kaikille vastanneille!
 
Kyllä tämä tästä!
 
E. unohdin vielä mainita että peukulla kompatessa ei huomannut kuinka tärkeää on pitää pikkurilliä/nimetöntä kitaran kantta vasten (plektra suoja ?)
Etäisyys kieliin pysyi paremmin hallinnassa kun teki näin.
 
Arkka
10.10.2017 13:10:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: unohdin vielä mainita että peukulla kompatessa ei huomannut kuinka tärkeää on pitää pikkurilliä/nimetöntä kitaran kantta vasten (plektra suoja ?)
Etäisyys kieliin pysyi paremmin hallinnassa kun teki näin.

 
Tuo sorm(i)en tukeminen plektrasuojaan on asia, josta voi lähinnä olla hyötyä bluegrass-banjomaisissa arpeggioissa tai mikäli haluaa tiluttaa kuten John Petrucci. Ongelmana tuossa on se, että se ei ole maailman ergonomisin tapa soittaa. Saattaa syntyä staattista jännitystä helposti.
 
Peruskomppaus saa olla aika suuri liike. Katoppa vaikka tästä vielä video:
https://www.youtube.com/watch?v=-7cw7IutHjM
 
Vähän kuin ravistaisi vettä kädestä. Etäisyys kieliin ei ole mitenkään millin tarkkaa.
 
zkelez
16.12.2017 08:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Googlettele miten pitää plektraa kädessä. Sitä ei kuulu sormien välistä näkyä juuri yhtään, ihan pieni nypykkä vain. Niin vähän että itse aloittelijana hakkasin vahingossa sormia verille.
 
Kalmo
16.12.2017 13:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zkelez: Googlettele miten pitää plektraa kädessä. Sitä ei kuulu sormien välistä näkyä juuri yhtään, ihan pieni nypykkä vain. Niin vähän että itse aloittelijana hakkasin vahingossa sormia verille.
 
Riippuu siitäkin, minkälaista sointia haluaa, ja tarvitseeko siihen kevyttä vai tukevaa plekua. Esim. "löysän pärräävästi helisevää" (vau!) komppia ei saa, jos pleku ei pääse liikkumaan sormenpäissä ja/tai se on liian paksu.
Kysyjän ongelmakuvauksen perusteella isoin asia hänen kohdallaan olisi saada käden liike kitaran kannen suuntaiseksi. Ilmiselvästi hän on kieliä katsellessaan lyönyt kieliä yläviistosta eikä kannen myötäisesti. Näppäily lähempää tallaa, jossa kielet eivät ole niin liikkuvat, voi myös helpottaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
zkelez
16.12.2017 18:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Esim. "löysän pärräävästi helisevää" (vau!) komppia
 
Nyt mua kiinnostaa miten kuvailisit tuon mun otteen soundin :D
 
Kolavi
05.01.2018 21:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi toimiva tapa voi olla täällä mainittu pehmeä kielten sively plektralla aluksi.
 
Minulla oli vähän samaa ongelmaa, kun vuosien tauon jälkeen kaivoin sähkärin esille. Kehitin tuohon ongelmaan hieman toisenlaisen ratkaisun, joka toimi hyvin ainakin minulla.
 
Rämpytin kieliä aivan p***eleesi ylös alas ilman mitään pidikkeitä. Sitä ei tosin kestä kuunnella itsekään, joten demppasin kielten soinnin vasurilla niin, että kuului vain räminää ja sekin ilman vahvistimia.
 
Tuollainen holtiton rämpyttäminen toi käteen nopeasti rentouden ja parissa päivässä ongelma oli kadonnut. Kannattaa ehkä kokeilla erilaisia tapoja.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «