Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kitaramikkien balanssi
1
finlanderr
09.03.2016 22:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä se tarkoittaa kun joskus kitaramikkien kohdalla puhutaan että ne on balansoitu?
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Jaava
10.03.2016 00:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpäs nyt muista kuulleeni kitaramikkien balansoinnista mitenkään käsitteenä. Jos joku tietää mistä puhutaan niin voi kertoa minullekin. Ihan sananmukaisesti se voi tarkoittaa vaikkapa niiden volumetasojen tasapainottamista keskenään (esim ruuvailemalla niitä ylös ja alas).
 
Balansointi yleensä audiosignaalien tapauksessa tarkoittaa sitä, että signaali syötetään kahta johdinta pitkin vastavaiheessa ja differentiaalivahvistimella vahvistetaan lopulta niiden erotusta vaimentaen yhteistä signaalia. Näin saadaan poistettua signaalitiellä syntynyttä häiriötä. Tämä on tavallista esimerkiksi mikrofonien kanssa (siksi niissä piuhoissa on kolme johdinta). Kitaroiden tapauksessa en ole koskaan nähnyt tehtävän.
 
Toisaalta humbucker-mikeissä on vähän saman tyyppinen ajatus häiriönpoistosta, joten voisi ehkä viitata niihinkin.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
finlanderr
10.03.2016 05:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Enpäs nyt muista kuulleeni kitaramikkien balansoinnista mitenkään käsitteenä. Jos joku tietää mistä puhutaan niin voi kertoa minullekin. Ihan sananmukaisesti se voi tarkoittaa vaikkapa niiden volumetasojen tasapainottamista keskenään (esim ruuvailemalla niitä ylös ja alas).
 
Balansointi yleensä audiosignaalien tapauksessa tarkoittaa sitä, että signaali syötetään kahta johdinta pitkin vastavaiheessa ja differentiaalivahvistimella vahvistetaan lopulta niiden erotusta vaimentaen yhteistä signaalia. Näin saadaan poistettua signaalitiellä syntynyttä häiriötä. Tämä on tavallista esimerkiksi mikrofonien kanssa (siksi niissä piuhoissa on kolme johdinta). Kitaroiden tapauksessa en ole koskaan nähnyt tehtävän.
 
Toisaalta humbucker-mikeissä on vähän saman tyyppinen ajatus häiriönpoistosta, joten voisi ehkä viitata niihinkin.

 
No eikös humppareiden kohdalla (2xhs) juuri pyritä välttämään että ne olisivat vastavaiheessa keskenään? Tuliko tämä sittenkin turhaan aloittelijat -osaatoon?
 
Olen siis törmännyt tähän joskus kun olen katsellut demoja ei niin tiukoista (ja ei-keraamisista) mikeistä.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
GiovanniDiRondo
10.03.2016 09:22:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Mitä se tarkoittaa kun joskus kitaramikkien kohdalla puhutaan että ne on balansoitu?
 
Eikö se tarkoita sitä, että tallamikki on tehokkaampi kuin kaulamikki.
 
Koska kielen liike on yleensä suurempi kaulamikin kohdalla, niin tällä tavalla voimakkuuseroa voidaan tasoittaa.
 
Einherjar
16.04.2016 20:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaramikki ei voi olla balansoitu, mutta kitaramikit voivat olla. Tässä tapauksessa tarkoitetaan kuitenkin enemmän volumitasojen ja soundien "laittamista balanssiin". Käytännössä siis mikkien valintaa ja korkeuksien säätöä haetaan tällä.
 
Balansoitu signaali on sitten asia erikseen.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Groke
17.04.2016 21:06:27 (muokattu 17.04.2016 21:17:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: No eikös humppareiden kohdalla (2xhs) juuri pyritä välttämään että ne olisivat vastavaiheessa keskenään?
 
Kirjoitin juuri äsken mikrofonien/kelojen välisestä vaiheesta tähän ketjuun (Elektroniikan jelppikerho): https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12813882#p12813882
 

 
Normaalisti kaikenlaisten kitaramikkien kanssa koetetaan välttää sitä, että ne olisivat ns. vastavaiheessa. Toki sitäkin joskus ihan tarkoituksella haetaan, kun nimenomaan halutaan sellaista ohutta, terävää ja nasaalia soolosoundia sähkökitaralle. Em. linkin takana käyn läpi termit RW, RP ja RWRP.
 
Normaalistihan humpparin kelat ovat keskenään RWRP. Tällöin hurina (hum) käännetään keloissa vastavaiheiseksi (RW) ==> merkittävä osa hurinasta kumoutuu.
Hyötysignaalin, eli varsinaisen musisoinnin vaihe sen sijaan käännetäänn peräti kahdesti (RW ja RP), minkä lopputuloksen se siis pysyy ennallaan. Asteina ilmaisten: 0 = 2 x 180 = 360 astetta, eli kaikissa päädytään samaan paikkaan yksikköympyrän kehällä. Toisin sanoen, hurinan polariteetti käännetään vain kertaalleen, hyötysignaalin kahdesti.
 
Humpparin lisäksi tuo kaikki pätee aivan yhtä lailla kahteen yksikelaiseen mikrofoniin. Eli nekin voivat olla keskenään vaikkapa RWRP.
 

 

 
Niin, kitaramikkien balanssiin tuo ylläoleva juttuni ei siis liity yhtikäs mitenkään. Tai laulumikrofonien yms. kolminapaisiin XLR-kaapeleihin, eli siis balansoitua signaalia kuljettaviin kaapeleihin.
 
Eiköhän se kitaramikkien balanssi tosiaankin ole useimmille muusikoille ja soitonharrastelijoille ihan vain sellaista sopivan mikkityypin, korkeuksien yms. juttujen yleistä pohtimista. Ja tässäkin osa haluaa saman volumen kaikista mikeistä, kun taas osa haluaa vaikkapa tallamikissä olevan paljon muita enemmän potkua. Tai jotain muuta. Eli yhtä ainoaa absoluuttista totuutta ei tässäkään asiassa ole. Ainakaan, jos kysyy useammalta, kuin yhdeltä henkilöltä... :-p
 
D'oh!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti