Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikit, äänitys, miksaus ja soittaminen
1
Robbary
12.05.2015 21:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuossa noin kuukausi sitten Yahama tyros 5 kosketinsoittimen ja tarkoitus olisi alkaa sillä tekemään omia biisejä ja cover versioita eri biiseistä. Jonkin verran olen laitetta jo oppinut käyttämään, mutta oppimista on vielä hirveesti.
 
Kävin tänään musiikkiliikkeessä. Tarkoitus oli ostaa mikki ja kuulokkeet, ettei naapurit häiriinny. Selitin myyjälle, että haluaisin hyvän studiomikin, jolla pystyy laulamaan myös silloinkin kun se on kiinni Tyros 5:ssa. Rode NT1-A mikki tuli ostettua. Eipä siitä kuitenkaan mitään kuulunut kun sen koskettimiin lykkäsin kiinni. Osaako joku sanoa miksi? Myyjä sanoi, että tuollainen mikki tarvitsisi erillaisen virtalähteen, muttei osannut sanoa tukeeko ko. kosketinsoitin kyseistä mikkiä. Meidän piti asiasta ottaa selvää, mutta se jotenkin jäi ja kaupat tuli silti tehtyä.
 
Mukaan lähti myös Seinbergin US22 usb-äänikortti. Lykkäsin sen kiinni koneeseen ja asensin cd-levyltä ohjelmiston. Laitoin mikin kiinni äänikorttiin, mutta edelleenkään ei kuulu mitään. Miksi?
 
Kaverilta sain Pro tools 10:n, mutta en ymmärrä siitäkään mitään. Oon ihan hukassa. Nyt alkuun olis kiva saada mikki kuulumaan ja joku valmistausta soimaan että pääsis mikkiä kokeillee ja äänittelee.
 
Olen siis todellakin aloittelija näissä jutuissa, enkä tajua mistään mitään joten helppiä kaipailisin :D
 
oksatboys
12.05.2015 23:04:52 (muokattu 12.05.2015 23:08:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rode nt1-a on kondensaattorimikrofoni (elikkäs konkkamikki) ja se tarvitsee sähköä toimiakseen. Äänikortissa pitäisi tämä olla nimellä "phantom". Kiippareissa en oo phantomia nähny ikinä.
 
E. laita steinbergin persuuksista kytkin "+48V" on-asentoon.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
Robbary
12.05.2015 23:35:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos viestistä. Juu mulla on tossa äänikortissa ollut kokoajan se +48 on-asennossa ja edessä palaa punainen valo +48:n kohdalla. Ei silti mikistä kuulu mitään. Käsittääkseni tohon mikin etuosaan pitäisi syttyä pieni valo, jos saapi virtaa?
 
daredevil
13.05.2015 15:54:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robbary:
Kaverilta sain Pro tools 10:n...

 
Käy ensi alkuun tämä tutoriaali läpi
 
https://www.youtube.com/watch?v=tXZ8Lm6ziaQ
 
ja yritä saada jotain äänitettyä mikrofonilla ProToolsiin.
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
Klezberg
13.05.2015 16:40:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robbary: Kiitos viestistä. Juu mulla on tossa äänikortissa ollut kokoajan se +48 on-asennossa ja edessä palaa punainen valo +48:n kohdalla. Ei silti mikistä kuulu mitään. Käsittääkseni tohon mikin etuosaan pitäisi syttyä pieni valo, jos saapi virtaa?
 
Ei mun NT1A:ssa ainakaan ole mitään valoa. Onhan se sun mikki kiinni äänikortissa XLR-liittimellä, semmoisella paksummalla jossa on kolme piikkiä tai reikää. Plugiliittimen kautta ei tuota phantomvirtaa saa.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
rokkijuha
14.05.2015 02:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robbary: Rode NT1-A mikki tuli ostettua.
 
Mukaan lähti myös Seinbergin US22 usb-äänikortti. Lykkäsin sen kiinni koneeseen ja asensin cd-levyltä ohjelmiston. Laitoin mikin kiinni äänikorttiin, mutta edelleenkään ei kuulu mitään. Miksi?
 
Kaverilta sain Pro tools 10:n, mutta en ymmärrä siitäkään mitään. Oon ihan hukassa. Nyt alkuun olis kiva saada mikki kuulumaan ja joku valmistausta soimaan että pääsis mikkiä kokeillee ja äänittelee.
 
Olen siis todellakin aloittelija näissä jutuissa, enkä tajua mistään mitään joten helppiä kaipailisin :D

 
Mikissä ei ole mitään merkkivaloa. Jos USB-äänikorttisi on kiinni tietokoneessa ja mahdollisesti tarvittavat ajurit on tietokoneelle asennettu, pitäisi homman kyllä toimia.
 
Siis: phantom-virta päälle äänikortin takapaneelista. Mikki XLR-johdolla kiinni äänikortin etupaneelin reikään 1. Kuulokejohto kiinni äänikortin etupaneelin kuulokereikään, kuulokejohdon toisessa päässä olevat kuulokkeet omille korville. Äänikortin etupaneelin MIX-säädin puoleen väliin (jos se on vasemmassa reunassa, kuuluvat vain äänikortin sisääntulot, jos se on oikeassa reunassa, kuuluu vain tietokoneesta tuleva ääni, puolessa välissä kuuluvat yhtä lailla molemmat). Äänikortin vasemmasta gain-nappulasta käännetään vähän mikkivahvistimelle vahvistusta, ja phones-voimakkuussäätimestä kuulokkeille mieleinen äänenvoimakkuus. Ja katso: oi ihme: oma ääni kuuluu kuulokkeista, kun sanoo mikkiin, että yykaakoo, yykaakoo, yykaakoo, tsäp.
 
Pro Tools 10 on sitten ihan oma juttunsa. Noiden tietokoneäänisoftien opettelussa menee tuhat vuotta, eli ei muuta kuin manuaali kouraan ja yritysten ja erehdysten kautta hiljalleen eteenpäin. Tyypillisesti kannattaa ensin valita tietokoneen äänisisääntulot ja ääniulostulot oikeiksi, jotta saa edes jotain aikaisiksi. Ja ei olisi ehkä hullumpi ajatus etsiä joku tyyppi, joka voisi taluttaa kädestä pitäen alkuun sen tietokoneohjelman kanssa, itsestäni ainakin on tuntunut kovin työläältä opetella musasoftien käyttöä omin avuin ilman mitään aiempaa kokemusta. Kyllä tässä hiljalleen oppii, mutta tuskaisen hitaasti. Pro Toolsia en ole käyttänyt, yritän nyt päästä eteenpäin Reaperin kanssa, ja ainakin tässä vaiheessa Reaper tuntuu hyvältä valinnalta. Ehkä olisi hyvä valita suoraan sellainen softa, joka todennäköisesti tyydyttää myöhemminkin, itse toivon Reaperin olevan sellainen, Pro Toolsista en osaa sanoa mitään.
 
Kalmo
14.05.2015 17:07:05 (muokattu 14.05.2015 17:07:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopa. Kuten edellä mainittiin, DAW-softat eivät odellakaan ole mitään plug'n'play-juttuja. Softassa ja äänittävällä raidalla täytyy olla oikeat asetukset, oikeat ajurit valittuna jne. Alku on silkkaa opiskelua. Itse pidän yhtenä hyvänä itsensä viihdyttämisen keinona sitä, että klikkaa jokaikistä Protarin namiskaa, ja katsoo, mitä Helpissä siitä sanotaan.
 
Esim. SONARin käyttöohjeessa on 1800 sivua. Se kertoo jotain toimintojen määrästä.
 
Jos syystä tai toisesta haluat kytkeä mikkisi työasemakiippariisi, voit hankkia erillisen phantomvirtalähteen.
 
Kysymykseesi "Miksi ääntä ei kuulu" on mahdoton vastata tietämättä valitsemistasi asetuksista ynnämuusta, eikä toisaalta PT:n help-fileitä/käyttöohjetta kannata tähän forumille kopioida, koska sinulla jo on ne koneellasi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Tuulakatriina
06.08.2016 19:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aivan vihreä kaikessa, mikä tulee musiikin tekemiseen. Olen kirjoitellut lähinnä lyriikoita, joihin jotkut kamut ovat tehneet musiikin ja laulaneet ne. Nyt mietin että teen homman itse loppuun asti.
 
Minulla on syntikka, josta saan kaikenlaista rytmiä yms. esiin. Mietin, että tarvitseko sitä lainkaan, jos asennan tietsikalle esim. Audacityn (suomeksi ohjeet, siksi se kiinnostaa). Enkö minä voikin sillä tehdä musiikin alusta loppuun? Tyyli:teen lähinnä valmiiseen musiikkipohjaan laulun. En aio itse soittaa.
 
Mikit miwtityttävät:En ole eikä ole tarkoitus olla jatkossakaan kovin kunnianhimoinn musiikintekijä, kunhan saisin joitain omia lyriikoita purkkiin. Itse laulan ja teen musiikin/efektit. Mitä tarvitsen VÄLTTTÄMÄTTÄ saadakseni kappaleen aikaan?Olen lueskellut konkka- ja dynaamissta mikeista, phantomista, äänikorteista jne. Olen myös asiaan kuuluvasti aika sekaisin sen suhteen, mitä tarvisen ja mikä on järkevää. Riittääkö mikki, jossa on USB-liitin?Jpstain luin, että riittää ja jostain taa, ettei missään tapauksessa riitä.
 
En edes tiedä, onko tietsikassa äänikortti jo olemassa. Mistä sen saisin tietää?
 
daredevil
06.08.2016 23:02:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuulakatriina:
Mitä tarvitsen VÄLTTTÄMÄTTÄ saadakseni kappaleen aikaan?

 
Tarvitset mikrofonin jolla äänittää lauluasi ja jonkinlaisen ohjelman jolla editoida taustamusiikkia. Tällaisia löytyy ilmaisiakin tai sitten maksullisia, vaikkapa Band-in-a-Box.
 
Riittääkö mikki, jossa on USB-liitin?
 
Riittää.
 
En edes tiedä, onko tietsikassa äänikortti jo olemassa. Mistä sen saisin tietää?
 
Jokaisessa tietokoneessa on nykyään vakiona myös äänikortti. Siihen voi kytkeä sisäänmenoon ulkoisen äänilähteen, mutta laulun äänittämisessä se ei mielestäni toimi kunnolla. Jos olet hankkimassa esim. USB-mikrofonia, tämä toimii ns. ulkoisena äänikorttina (audio-interface), etkä tarvitse välttämättä muuta.
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
Tuulakatriina
24.08.2016 20:24:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: Tarvitset mikrofonin jolla äänittää lauluasi ja jonkinlaisen ohjelman jolla editoida taustamusiikkia. Tällaisia löytyy ilmaisiakin tai sitten maksullisia, vaikkapa Band-in-a-Box.
 
Riittää.
Jokaisessa tietokoneessa on nykyään vakiona myös äänikortti. Siihen voi kytkeä sisäänmenoon ulkoisen äänilähteen, mutta laulun äänittämisessä se ei mielestäni toimi kunnolla. Jos olet hankkimassa esim. USB-mikrofonia, tämä toimii ns. ulkoisena äänikorttina (audio-interface), etkä tarvitse välttämättä muuta.

 
Kiitos :).
 
No niin - kiitos paljon. Hankin äänikortin ja mikin. Asensin Reaperin. Ah ja voih. Vaikeaa on.
 
mänäri
17.09.2016 18:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
Treenikämpällä on Behringer X1832 mikseri. Siihen menee tällä hetkellä 4 mikkiä rummuista ja yhdessä kanavassa on piuha puhelimelle, jonka kautta saa musiikin kuulokkeisiin samaan aikaan kun soittaa rumpuja, rummut tulee siis myös kuulokkeisiin.
 
Ongelma on seuraavanlainen:
Kun laitan puhelimesta musiikin soimaan, joko kuulokkeiden tai kaiuttimien kautta, niin biisistä ei kuulu, sanoja, bassoa ja rummutkin hyvin heikosti. Kaikki taustalaulut yms. kuuluu todella selkeästi, aivan kun joku "asetus" olisi päällä. Vaikka gain on n. klo 9, niin silti comp valo palaa melkein jatkuvasti.
Missähän vika vois olla? Olen kaikkia nappeja käynyt läpi, mutta aloittelijalla ei ymmärrys riitä.
 
Linkissä on kuva mikseristä.
 
https://www.dropbox.com/s/n2y7ajgqkkczwq4/DSC_0495.JPG?dl=0
 
Antti1
17.09.2016 18:20:49 (muokattu 17.09.2016 18:24:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sulla stereopiuha, eli kännykässä yksi TRS-miniplugi ja johto jakautuu kahteen balansoimattomaan monoplugiin, tai RCA-liittimeen? Mihin liitäntään kännykkä on kytketty?
 
E: Katsoinpa kuvan, siinä tulikin vastaus kysymykseen ja vika samalla kertaa. Vääränlainen piuha väärässä liitännässä. Sä oot nyt tunkenut stereosignaalin stereoliittimellä monotuloon. Hommaa sopiva piuha. Toiseen päähän 3,5mm TRS-plugi ja sitten piuhan pitää jakautua kahdeksi liittimeksi. Oman valinnan mukaan RCA:t, tai 6,3mm plugit.
mänäri
17.09.2016 18:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuommonen mikä jakautuu RCAksi ois valmiina kotona. Mihis se sit laitetaan kiinni? Ilmeisesti tuohon rca-inputtiin, mutta jos oikein muistelen niin sillon ei kuulu puhelin ja rumpujen mikit samaan aikaan, vai oonko menossa nyt ihan päin metsää?
 
Antti1
17.09.2016 18:46:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mänäri: Tuommonen mikä jakautuu RCAksi ois valmiina kotona. Mihis se sit laitetaan kiinni? Ilmeisesti tuohon rca-inputtiin, mutta jos oikein muistelen niin sillon ei kuulu puhelin ja rumpujen mikit samaan aikaan, vai oonko menossa nyt ihan päin metsää?
 
Sinne juurikin ja kyllä kuuluu. 2 TR / USB -nappi pohjaan ja sitten potikalla säädät halutun äänenvoimakkuuden sille äänilähteelle.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «