Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Demo, single, levy-yhtiö?
1
Musikotti
20.09.2014 16:04:35 (muokattu 20.09.2014 16:12:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa kasautumaan kappaleita sen verran, että olisi ajankohtaista miettiä oman demon/singlen julkaisua. Kysymyksiä onkin monia, joten eiköhän aloiteta heti.
 
Jos painatan 50kpl demo/single kasetteja ja myyn niitä omalla nettisivullani vaikka hintaan 5€, voiko tästä joutua ongelmiin? Lasketaan tähän myös festareiden porteilla kaupatut, tutuille myydyt yms. "pimeät" myynnit.
 
Onko tämäntyyppinen demo/single jakelu laskettavissa viralliseksi julkaisuksi? Minkälainen tekijänoikeussuoja moisella "julkaisulla" on?
 
Kuvitellaan tilanne, missä joku toinen vie kyseisellä tavalla levitetyn kasetin levylafkalle. Kaveri väittää sitä omaksi demokseen ja saa levytyssopimuksen. Miten voin todistaa sen, että tallenne on minun omakustanne kun bändillä ei ole muuta levikkiä kuin nettisivusto?
 
Entäpä jos julkaisua varten perustaa oman levy-yhtiön? Vaatiko tämä suuria ponnistuksia vai voinko vain päättää, että olen oma itsenäinen yhtiö "Perähikiä records"?
 
Elikä lyhyesti; kaikki mitä täytyy huomioida ennen demon tai singlen julkaisua. Aloittelijan sudenkuopat yms.
 
rintapek
20.09.2014 18:14:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ihan ekaks voit lakata murehtimasta sitä, et "tää on mun biisi eikä sitä kukaan saa varastaa".
 
Ihan riittävästi on ongelmaa tehdä semmoisia lauluja mitä ihmiset vapaaehtoisesti tahtovat kuunnella.
 
Ainoo "ongelma" mitä biisin nettilevitys tai vaik käteiskauppa aiheuttaa on se, et kerran tavalla tai toisella julkaistulla laululla ei voi osallistua kilpailuihin. Muussa tapauksessahan Satulinna voittais uusien iskelmien kilpailun joka vuosi.
 
Voit ihan rauhassa keskittyä tekemään hyvää musaa. Jokainen tekemäsi laulu on sinun nyt ja aina.
 
Antti1997
20.09.2014 18:21:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: No ihan ekaks voit lakata murehtimasta sitä, et "tää on mun biisi eikä sitä kukaan saa varastaa".
 
Ihan riittävästi on ongelmaa tehdä semmoisia lauluja mitä ihmiset vapaaehtoisesti tahtovat kuunnella.
 
Ainoo "ongelma" mitä biisin nettilevitys tai vaik käteiskauppa aiheuttaa on se, et kerran tavalla tai toisella julkaistulla laululla ei voi osallistua kilpailuihin. Muussa tapauksessahan Satulinna voittais uusien iskelmien kilpailun joka vuosi.
 
Voit ihan rauhassa keskittyä tekemään hyvää musaa. Jokainen tekemäsi laulu on sinun nyt ja aina.

 
Tämähän varmasti auttoi aloittajaa todella paljon. Tosin eipä itsellänikään ole aiheeseen mitään sanottavaa. Jatkakaa.
 
Better a fist in the ass than to live at Lohja
rintapek
20.09.2014 18:56:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1997: Tämähän varmasti auttoi aloittajaa todella paljon. Tosin eipä itsellänikään ole aiheeseen mitään sanottavaa. Jatkakaa.
 
Monasti oikee vastaus ei o se, minkä kysyjä tahtoo kuulla.
 
Se ny vaan on hitosti vaikeampaa tehdä lauluja joita joku viittii kuunnella, kuin märehtiä miten lauluni varkauden voisin estää.
 
oksatboys
21.09.2014 11:49:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liittymällä Teostoon ja ilmoittaamalla biisinsä sinne saa suojauksen sähellyksilleen.
 
En tiedä mitä laki sanoo pienerien kaupasta enkä tiedä onko tällaisista jotain ennakkotapauksia puitu oikeudessa, mutta ns. kaikki myyvät kyllä pimeästi omakustanteitaan.
Lain mukaanhan jopa pullon keräämisestä saadut tulot pitäisi ilmoittaa verottajalle, jos summa on tarpeeksi suuri.
 
Mä olen ajatellut homman niin, että jos käsitöitä saa myydä torilla "pimeästi" niin saa levyjäkin myydä keikoilla. Varsinkin kun homma ei tuota juuri mitään, ja jos joku kymppi jää käteen niin sekin vielä jaettaisiin bändin kesken, jolloin yksittäinen henkilö ei kyllä levykaupalla rikastu.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Bonham
21.09.2014 11:56:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demoa ei julkaista, se on työvälidne, käyntikortti bändin osaamisesta. Usein sen avulla tehdään ensivaikutus, siksi sen tekemiseen ja varsinkin sen jakamiseen alan ihmisille, pitäisi kiinnittää paljon huomiota. Usein tätä ei tehdä, vaan ilmoille lätkäistään kritiikitöntä kuraa... Samaa pätee pelkästään bändien netissä julkaisemaan materiaalin.
 
Jos puhutaan singlestä ja julkaisusta, pitäisi sen jo sisältää selkeitä tuotannollisia panostuksia, viimeistelyn makua...
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
emukka
21.09.2014 15:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musikotti: Alkaa kasautumaan kappaleita sen verran, että olisi ajankohtaista miettiä oman demon/singlen julkaisua. Kysymyksiä onkin monia, joten eiköhän aloiteta heti.
 
Jos painatan 50kpl demo/single kasetteja ja myyn niitä omalla nettisivullani vaikka hintaan 5€, voiko tästä joutua ongelmiin? Lasketaan tähän myös festareiden porteilla kaupatut, tutuille myydyt yms. "pimeät" myynnit.
 
Onko tämäntyyppinen demo/single jakelu laskettavissa viralliseksi julkaisuksi? Minkälainen tekijänoikeussuoja moisella "julkaisulla" on?
 
Kuvitellaan tilanne, missä joku toinen vie kyseisellä tavalla levitetyn kasetin levylafkalle. Kaveri väittää sitä omaksi demokseen ja saa levytyssopimuksen. Miten voin todistaa sen, että tallenne on minun omakustanne kun bändillä ei ole muuta levikkiä kuin nettisivusto?
 
Entäpä jos julkaisua varten perustaa oman levy-yhtiön? Vaatiko tämä suuria ponnistuksia vai voinko vain päättää, että olen oma itsenäinen yhtiö "Perähikiä records"?
 
Elikä lyhyesti; kaikki mitä täytyy huomioida ennen demon tai singlen julkaisua. Aloittelijan sudenkuopat yms.

 
Jos alat myymään pimeästi femmalla noita demoja voi joku virkaintoinen verovirkailija alkaa ulista. Ei todennäköistä, koska niitä ei mene kaupaksi tuota 50kpl:tta. Myy ihmeessä pois siis.
 
Sinulla on tekijänoikeudet biisiisi, vaikka et olisi teostossa, mikäli pystyt todistamaan että ne biisit ovat sinun.
 
Levytyssopimuksia ei tule lähes enää lainkaan tuolla periaatteella, että viedään demo lafkaan. Skenaario kuulostaa muutenkin suoraan sanottuna hölmöltä. En tiedä millaiselle ihmiselle tulisi mieleen viedä jonkun toisen musiikkia lafkaan.
 
Jos tahdot virallisen lafkan niin kyllä. Voit googlettaa miten perustaa levy-yhtiö. Jos vaan kirjoitat "Perähikiä Records" kanteen niin ei tule ylimääräistä työtä. Miksi muuten tahdot edes perustaa levy-yhtiön taustalle, jos julkaiset yhden biisin?
 
Sudenkuoppana voin pitää sitä, että jos haluaa menestyä täytyy tehdä musiikkia myös livepuolella. Jos tahdot menestyä täytyy tehdä musiikkia, joka uppoaa massoihin. Äänenlaadun on luonnollisesti oltava loistavaa.
 
lurkki
21.09.2014 20:45:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähetä itsellesi kirje, jossa kasetti. Tee (ennen lähetystä) postimerkistä siihen sinetti. Postileima takaa ajankohdan. Säilytä avaamaton kirje itselläsi. Joskus joku toimi jossain noin. Luin sen täältä muusinetistä.
 
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
yhyy
22.09.2014 11:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekijänoikeus alkaa sillä hetkellä kun olet tehnyt biisin.
 
Ehkä voisit lähetellä biisejä kavereillesi esim. sähköpostiin, niin tiukan paikan tullen sulla on sitten jotain todistusaineistoa näyttää... Teostoon mä kans liittyisin jos olisin sinä.:P
 
Gramexiinkin kannattaa liittyä biisin julkaisemisen jälkeen. Gramex on sitten siis kun olet tosiaan jo laskenut biisin irti.:P Sinne pitäs lähettää asiakassopimus ja tuottajan ääniteilmoitus, jotka löytyvät täältä...
http://www.gramex.fi/fi/taiteilijat_ja_tuottajat/aanitteen_tuottaja
 
Siinäpä parit keinot.
 
Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
rintapek
22.09.2014 13:26:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: Tekijänoikeus alkaa sillä hetkellä kun olet tehnyt biisin.
 

 
Siinäpä parit keinot.

 
Tommoiset konstit on ihan turhia ja oikeesti herttaisen yhdentekeviä.
 
Ihan huoletta voi keskittyä tekemään semmoisia biisejä, joita jengi viittii kuunnella sen sijaan et murehtii niiden varastamista.
 
Teoston asiakkaaksi kandee liittyä kun on tehnyt biisejä, jotka kelpaa.
Gramexin asiakkaaksi kandee liittyä jos soittaa levyllä joka soi radiossa.
Valaanpyytäjien ammattiliittoon kandee liittyä jos on valaanpyytäjä.
 
Noi on asioita jotka tulee luonnostaan eteen jos ovat tullakseen.
 
emukka
22.09.2014 15:39:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Tahtoisin kuulla sen biisin, joka on niin hyvä että tarvitsee tuollaiset turvatoimet.
 
daredevil
22.09.2014 17:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen sitä mieltä että rintapek puhuu asiaa.
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
rabitti88
16.10.2014 05:10:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitkun mä saan Rahotuksen niin olen tuottaja omistaja yrityksessä Räbäsound Produktion. Sen haluisin tietää miten saada oma biisi radioon...
 
keräiliä himoitsen jo lisää kiippareita. Varsinkin lisää rolandia...
Jeszse
16.10.2014 23:15:50 (muokattu 16.10.2014 23:16:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Sen haluisin tietää miten saada oma biisi radioon...
 
Ite haluisin tietää ihan mielenkiinnosta miten meidän EP:n avausraita pääty soimaan radio rockilla alle viikko julkasupäivän jälkeen.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «