Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käytetyn akustisen pianon hankinta. Mitä ottaa huomioon?
1
masterboy
26.08.2014 09:30:30 (muokattu 26.08.2014 09:40:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alle tonnin maksavia pianoja käytettynä on niinkuin kiikarissa. Pianoista emme ymmärrä paljoa mitään muutakuin, että akustinen sen täytyy olla.
Musaliikkeistä noita käytettyjä pianoja saa ja myöskin yksityisihmisiltäkin. Päädymme hankkimaan pianon musaliikeestä(f-musa).
Kyseessä pieni tyttö jolle piano hankitaan.
Vaikka piano olisi ennen myyntiä viritetty niin täytyykö sitä virittää uudelleen kun sen saa roudattua asuntoomme? Pärjääkö noilla peruspianoilla(myymälässä oli paljon Hellaksen ja Fazerin) jonkin aikaa aloitteleva soittajalle? Pianoa varmaan täytyy virittää kerran kahdessa vuodessa mutta onko muuta mitä pitää pianossa huoltaa?
Sitten pari bonuskyssäriä:
Onko musaliikkeitä myöskin Tuusulassa?
Paljonko sellainen akustinen peruspiano painaa?
Onko Schaeffer merkkinen piano hyvä?
 
nisumaka
26.08.2014 09:34:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lämpimästi suosittelen ennen pianon lopullista hankintaa harkitsemaan digitalista pianoa, jossa on painotetut koskettimet. Se soveltuu aloittelevan pianistin (ja pidemmällekin ehtineen) harjoituspianoksi mitä parhaimmin. Sellaisen hyvän alkaa saada non 1.000 e hintaan, ja sitä ei tarvitse huoltaa. Ja mikä parasta, sitä voi soittaa myös kuulokkeilla. Kannattaa ostaa sellainen, jossa on nauhuri valmiina.
 
masterboy
26.08.2014 09:40:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mä lämpimästi suosittelen ennen pianon lopullista hankintaa harkitsemaan digitalista pianoa, jossa on painotetut koskettimet. Se soveltuu aloittelevan pianistin (ja pidemmällekin ehtineen) harjoituspianoksi mitä parhaimmin. Sellaisen hyvän alkaa saada non 1.000 e hintaan, ja sitä ei tarvitse huoltaa. Ja mikä parasta, sitä voi soittaa myös kuulokkeilla. Kannattaa ostaa sellainen, jossa on nauhuri valmiina.
 
Itsekin olin sitä mieltä, että digi olisi hyvä, mutta tyttö kovasti oli sitä mieltä akustinen kuulostaa paremmalta
 
nisumaka
26.08.2014 13:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tyttö kovasti oli sitä mieltä akustinen kuulostaa paremmalta
 
Lapsen motiivi opiskeluun on kaiken opiskelun lähtökohta. Sillai sitten.
 
Rantsu
28.08.2014 12:22:55 (muokattu 28.08.2014 12:41:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

masterboy:
Vaikka piano olisi ennen myyntiä viritetty niin täytyykö sitä virittää uudelleen kun sen saa roudattua asuntoomme?

 
Täytyy. Vire muuttuu kuljetuksen tärinässä, ja pianon jouduttua erilaisiin lämpö- ja kosteusolosuhteisiin. Kannattaa antaa pianon sopeutua uuteen paikkaan 2-3 viikkoa ennen viritystä, muuten se ei pysy.
 
Pianoa varmaan täytyy virittää kerran kahdessa vuodessa--
 
Pääsääntöisesti piano pysyy Suomen oloissa jonkinlaisessa kelvolliseksi luokiteltavassa vireessä puolisen vuotta, toki hieman asunnon olosuhteista ja pianosta riippuen. Jos viritys suoritetaan talvi(=lämmitys)kauden alussa, niin se kestää melko hyvin siihen asti kunnes lämmöt kytketään pois päältä. Ja vastaavasti päin vastoin. Toki lämpötilan ja kosteuden muutokset voivat sekoittaa vireen tuonakin aikana. Kaksi vuotta virittämättä ollut piano on yleensä jo melkoisen sekaisin ja viritystasoltaan jonkinverran laskenut. Viritys maksaa n. 100 euroa, joka edullisen pianon ollessa kyseessä voi tuntua melko suurelta summalta uhrata 2 kertaa vuodessa.
 
Onko Schaeffer merkkinen piano hyvä?
 
En ole muistaakseni koskaan nähnyt. Yritin googlettaa, oisiko peräti jenkki?? Itse en ostaisi. Oikeastaan ainoat merkit joita voi suositella ovat Yamaha, Kawai, Hellas ja Fazer. Edulliset pikku-Hellakset ja -Fazerit eivät toki ole soittotuntumaltaan eivätkä ääneltään kummoisia, mutta ne on ainakin tehty aikanaan kestämään Suomen olosuhteita, ja niihin saa varaosia. Koskaan käytetty piano ei kuitenkaan ole ns. varma ostos, yllätyksiä voi tulla vastaan merkistä riippumatta kuten käytetyissä autoissakin.
 
taon
31.08.2014 17:38:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsu:
En ole muistaakseni koskaan nähnyt. Yritin googlettaa, oisiko peräti jenkki?? Itse en ostaisi. Oikeastaan ainoat merkit joita voi suositella ovat Yamaha, Kawai, Hellas ja Fazer. Edulliset pikku-Hellakset ja -Fazerit eivät toki ole soittotuntumaltaan eivätkä ääneltään kummoisia, mutta ne on ainakin tehty aikanaan kestämään Suomen olosuhteita, ja niihin saa varaosia. Koskaan käytetty piano ei kuitenkaan ole ns. varma ostos, yllätyksiä voi tulla vastaan merkistä riippumatta kuten käytetyissä autoissakin.

 
En hirttäytyisi muutamaan tunnetuimpaan merkkiin, ainakaan jos saa jonkun asiantuntijan
mukaan valkkaamaan pianon. Yamaha ja Kawai ovat todennäköisesti hyviä valintoja, mutta löytyykö tonnilla tällaista on eri juttu. Onhan Steinwaykin varma valinta, mutta näitä liikkuu vähän ja hinta on korkea. Varaosia kyllä saa vuosikymmenienkin takaisiin Steinwayn pianoihin !
 
baron
05.09.2014 00:09:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Jos kuka tahansa, oli pieni tyttö tai joku muu niin fiksuinta on aloittaa pianon treenaaminen akustisella vaikka sitten muusikkouransa toteuttaisi rokkibändissä syntikalla.
2. Akustiset on yksilöitä, jos itse ei ole ammattilainen niin piano-ope tai pianonvirittäjä mukaan kun akustista ostaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
06.09.2014 18:16:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tuumaat Baron näistä painotetuilla koskettimilla varustetuista digitalipianoista. Eikö sellainen aja "akustisen" pianon asian. Minulla itselläni on sellainen, ja olen ollut tyytyväinen. Mutta tosissaan minun pianon soittotaito on vain auttavaa, eli pääsoitinhan minulla on bassokitara ja kitara.
 
baron
07.09.2014 09:29:31 (muokattu 07.09.2014 09:32:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mitä tuumaat Baron näistä painotetuilla koskettimilla varustetuista digitalipianoista. Eikö sellainen aja "akustisen" pianon asian. Minulla itselläni on sellainen, ja olen ollut tyytyväinen. Mutta tosissaan minun pianon soittotaito on vain auttavaa, eli pääsoitinhan minulla on bassokitara ja kitara.
 
Mulla on (tietenkin) keikkasoittimina sellaisia. Kyllähän hyvällä sellaisella on suhteellisen hyvä kosketus ja soundi ja täyttää tehtävänsä mutta eivät kuitenkaan ole akustisen veroisia.
Sellaiset asiat että akustisen pianon soundi muodostuu siitä että minkä verran muut kielet (ne joita ei soiteta) värähtelee mukana missäkin tilanteessa ja että soundi on riippuvainen kosketuksen voimakkuudesta ovat vaikeasti digipianolla mallinnettavissa eikä kunnolla onnistukaan.
(Mun digi Yamahan äänet on sämplätty kolmella eri voimakkuudella mutta kyllähän useammalla soitetaan)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «