Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: xlr-piuha
1
semifinale
11.05.2014 20:19:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa Zoom R 24 - tallentimen, ja kovasti hankkinut tietoa ym siitä. Soittohommia takana monta vuotta mutta äänityspuolella olen aivan untuvikko.
 
Kun äänitän kitaraa kyseisellä laitteella, laitetaanko kitarapiuha vaan kiinni siihen, vai xlr-piuhan kautta laitteeseen?
 
Jaava
11.05.2014 20:43:49 (muokattu 11.05.2014 20:48:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä kitarapiuhaa.
 
XLR-liittimet ovat yleensä ns. mikrofoniliitäntöjä. Koska kitaran lähtöimpedanssi on huomattavasti suurempi kuin mikrofoniliitännän tuloimpedanssi, menetetään suuri osa signaalista matkalla. Niinsanotut HI-Z liitännät ovat kitaralle tai muille instrumenteille suunniteltuja korkean tuloimpedanssin liitäntöjä. Jos sellaista ei ole tarjolla, käytetään DI-boxia muuttamaan kitaran korkean lähtöimpedanssin signaali sopimaan mikrofoniliitännän matalaan tuloimpedanssiin.
 
Ne input-liittimet R24:ssä ovat kuitenkin comboliittimiä, joissa on kitaralle tarkoitettu HI-Z liitäntä jakkina keskellä.
 
Edit: Tietysti sähkökitaran äänittäminen suoraan vaatii käytännössä jonkinlaisen vahvistinmallinnoksen käyttämistä joko jo äänitysvaiheessa tai sitten softaplugarina jälkeenpäin. Kuulostaa aika köyhältä ilman.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
semifinale
11.05.2014 20:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Zoom r24:sessa ole vahvistinmallinnoksia, muistelisin lukeneeni?
 
semifinale
11.05.2014 21:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos soitan vahvistimen kautta, niin eikös siitä mene line outtia pitkin äänet raidalle?
 
Antti1
11.05.2014 21:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras yksittäinen neuvo, jonka tähän tilanteeseen osaa antaa: lue manuaali läpi ennenkuin ostat ton laitteen. Se todennäköisesti kertoo vastaukset 99% kaikkiin mieleesi tuleviin kysymyksiin. Ehkä jopa huomaat laitteessa jotain sellaisia puutteita, jonka vuoksi se ei olekaan käyttötarpeeseesi paras vaihtoehto, tai sit jopa aivan päinvastoin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Zeeboo
18.05.2014 14:24:00 (muokattu 18.05.2014 15:11:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on äänitysvermeenä Zoom r16, 24:n pienempi painos, johon olen kitarat soittanut erilaisilla mallintavilla lootilla, esim POD HD400, POD X3, Yamaha DG Stomp jne. Kaikissa näissä vermeissä on stereolähtö, ja Zoomissa voi kytkeä osan kanavista stereoksi. Onko soundi sitten avarampi/ parempi tms. on sitten oma juttunsa. Silloin, jos käyttää jotain panoroivia efektejä, stereo on ihan ok.
Akustiset olen äänittänyt käyttämällä AKG C411 konkkamikkiä, johon saa phantom-sähköt Zoomista, juurikin siitä XLR-liittimestä, sama homma DPA4099:llä.
Zoomissa on itsessään jonkinlaiset vahvistinmallinnokset, mutta en ole itse niitä käyttänyt.
Kannattaa paneutua manuaaliin, niinkuin jo on suositeltu.
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «