Muusikoiden.net
07.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intonaation säätö koko kitaran kaulan alueelta
1
juusohaiku
16.01.2014 16:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, olen Juuso ja olen newbie.

Omistan halvan ja raiskatun Jacksonin, johon olen tallan blokannut, luisen satulan vaihtanut ja säätänyt kitaraa alkuperäisistä osistaan niin hyväksi, kuin osaan. Kitara tuntuu kivalta ja välillä kuulostaakin, jos erehdyn soittamaan jotain oikein.

Viritän kitaran aina Fender Mustang ii:n kautta. Se ei ehkä ole tarkin viritysmittari, mutta minulle kuulostaa ihan sopivan vireiseltä. Ongelmani on tämä: olen säätänyt intonaatiota muusikoiden.netin ohjeiden mukaan siten, että kaikki kielet ovat em. virittimen mukaan vireessä ja intonaatio kunnossa, kun soitan ensin kielen vapaana ja sen jälkeen painan 12. nauhalta. Eli vihreää valoa pukkaa virittimestä. Sitten kun soitan matalemmalta E-kieleltä vitosnauhalta A:n, tai heti ensimmäiseltä nauhalta F:n, niin ne ovat huimasti epävireisiä ( ainakin virittimen mukaan huimasti, minun korvaani särähtää hyvin vähän ylävireiseltä). Sama asia toistuu kaikilla kielillä enemmän tai vähemmän ja kaikilta nauhoilta. H ja korkea E ovat parhaiten balanssissa.

Onko kaula kiero, miehessä vikaa vai kitarassa vikaa? Kielet ovat kaikki suurinpiirtein samalla korkeudella.

Pitääkö ihan vaihtaa vaan kitaraa vai onko ongelmaan ratkaisua?

Kiitos ja anteeksi. En löytänyt vastaavaa keskustelua hakemalla.

Kefiiri
16.01.2014 17:23:30

Jos satulan urat eivät ole riitävän syvät, ovat vallankin ekojen nauhojen äänet oitis ylävireisiä. Mittarin kanssa tsekkaillessa menee kyllä hermot, eihän niitä ääniä joka nauhan kohdalta millään saa täysin puhtaiksi. Se on normaalia, ei kannata huolestua :)

En ole musiikin asiantuntija.
nisumaka
17.01.2014 14:27:16

Pitääkö ihan vaihtaa vaan kitaraa vai onko ongelmaan ratkaisua?

Ongelmaan on ratkaisu, mutta ei välttämättä sinun kitarasi osalta. Kuulostaa tyhmältä, mutta tarkoitan, että nauhat, satulat, talla ja sen säädöt jne. kaikki vaikuttavat siihen, miten kitara soi. Edellä jo kerrottiinkin, että jos satula on korkea, tulee ensimmäisillä nauhoilla yleensä epävireisyyttä verrattuna vapaaseen kieleen (eli nauhoilta menee vire yleensä hieman yli).

Ei tässä ole muuta ratkaisua, kuin se vanha viisaus, että arvokitarassa työn laatu maksaa. Jos nauhat eivät asennusvaiheessa ole laitettu otelautaan just oikeille paikoilleen, luonnollisesti syntyy epävireisyyttä. Aiheesta on kirjoitettu niin paljon soitin rakennukseen keskittyvillä palstoilla, että en tässä ala avata asiaa tarkemmin. Tsemppiä, eli voit säätää soittimesi niin hyvin, kuin sen säädettyä saat. Jos epävireisyyttä esiintyy, on kyseessä tod näk ongelma, joka ei säädöillä oikene.

Kefiiri
18.01.2014 14:18:27 (muokattu 18.01.2014 14:21:40)

nisumaka: Ei tässä ole muuta ratkaisua, kuin se vanha viisaus, että arvokitarassa työn laatu maksaa. Jos nauhat eivät asennusvaiheessa ole laitettu otelautaan just oikeille paikoilleen, luonnollisesti syntyy epävireisyyttä.

Lienee harvinaista että nykyaikaisissa sarjatuotantokitaroissa nauhat eivät olisi kohdallaan. Eiköhän tuon säätämällä saa soimaan yhtä vireisesti kuin minkä tahansa muunkin kitaran. Kaikki intervallit vaan eivät kalliimmassakaan kitarassa mene tasan kromaattisen mittarin mukaan. Paitsi niissä joissa on ne venkuranauhat :)

En ole musiikin asiantuntija.
McLeach
20.01.2014 00:43:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juusohaiku: Sitten kun soitan matalemmalta E-kieleltä vitosnauhalta A:n, tai heti ensimmäiseltä nauhalta F:n, niin ne ovat huimasti epävireisiä

Jos vitosnauha on huimasti epävireessä niin joku on mielestäni aikalailla pielessä. Jos se satula ei ole silmämääräisesti liian korkea tai kieli siinä liian korkealla niin tuskin siinä vika. Testaa nyt toisella, kunnon virittimellä ensialkuun, jos ei ongelma poistu niin ammattilaiselle hakemaan tuomio.

juusohaiku
22.01.2014 02:57:32

Heh, ostin uuden kepin ja siinä on tonaatiot kohdillaan. :) Pitääpä katella joskus ja yrittää säätää tuo kuntoon, kunhan on suurin into uuden kitaran räpläämiseen laantunut. Kiitos joka tapauksessa vastauksista!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti