Muusikoiden.net
06.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tehoja treenikämpälle
1 2
onkelsam
19.09.2013 10:02:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmasti tätäkin asiaa puitu täällä useasti mut kysympä silti oi viisaat.
Minkäslaiset tehot riittäs kitaralle vahvariin treenikämpälle??
Olen kyttäillyt laitetta haarukalta 30-50w
Onko sellasilla tehoilla käyttöä treenikämpällä??

Numb
19.09.2013 10:06:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onkelsam: Olen kyttäillyt laitetta haarukalta 30-50w
Onko sellasilla tehoilla käyttöä treenikämpällä??

30W on ollut, 50W on nyt. Hyvin piisannut mökä molemmissa.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
DooMTroopeR
19.09.2013 10:20:26

Se riippuu,onko vahvistin putki-vai transistoripohjainen.Putkarit yleensä kuuluvat paremmin,vaikka niissä olisi pienempi teho.50 putkivattia riittää aivan varmasti.Trankussa pitää olla vähintään 100wattia,on nimittäin kokeiltu.

Aina parhaat välineet eivät takaa parasta lopputulosta.
sepisti
19.09.2013 15:22:33

Riippuu eniten rumpalista ja soundista, jota vahvistimella tavoitellaan. Mulla piisaa 20W putkivahvistin bilehommissa mainiosti. Trankkuvehkeet on ollut 50 Watista 120 Wattiin.

http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
onkelsam
19.09.2013 19:57:23

Nyt mennään lähinnä Pertti Kurikan Nimipäivät meiningillä :)

Kefiiri
20.09.2013 08:43:01

Aika maltillinenkin teho riittää, kun vahvari suunnataan niin, että ääni tulee korviin eikä nilkkoihin. Eikä tuhlata tehoa mataliin ääniin, vaan ruuvataan bassot nollaan ja rypistetään keskiääntä tulemaan.

Tätähän ei kysytty, mutta joskus on pulmana se, että laulu ei kuulu. Tajusin taannoin, että kun laulukaapit tällätään monitorinomaisesti aivan laulajan viereen, laulaja kuulee itsensä hyvin, ja muutkin sen verran, että tietävät missä mennään.

En ole musiikin asiantuntija.
Rallattelija
23.09.2013 11:17:22

Kyllä meillä ollaan parjätti perusrokki hommissa iha tolla 50W puskevalla trankulla ja headroomiakin on jäänyt varastoon aika tavalla vaikka kovaa ollaan menty. Heittäkä niillä korva tulpilla vesilintua ja opetelkaa soittamaan sellaisella volumella ettei tartte pelätä kuulonsa menettämistä. Kun ette välitä siitä kuinka kovaa soitatte niin teette siitä astetta hankalampaa keikkojen miksaajalle eikä se täysiä soittaminen ole yleisönkään näkökulmasta paras vaihtoehto. Ihmisen korva kuitenkin alkaa jossain vaiheessa toimimaan vähän kompressorin tavoin kovilla äänenpaineilla ja eikä kovat äänet kuulosta miellyttäviltä. Olet hyvä soittaja vasta kun hallitset soittamiseen liittyvän dynamiikan käytön on se soitin sitten mikä tahansa kurkkupurkista kanteleen kautta siihen megawatin kielisoitin vahvistimeen. Ja rumpalien on turha sanoa ettei mun pellit lähe soimaan jos niitä ei lyö v#*un lujaa. Silloin sulla on vaan paskat pellit.

-My opinion can be change but not that fact I'm right-
Jaava
23.09.2013 12:14:48

Mä luulen, että mun neliwattisestakin lähtisi tarpeeksi meteliä. Treenikämpillä kannattaa miettiä vahvarin sijoittelua aika paljon ja yrittää saada se aseteltua niin, että sen kuulee kaikki eikä vain se, johon se sattuu osoittamaan.

"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Sax-pappa
23.09.2013 13:03:19 (muokattu 23.09.2013 13:04:34)

Tässä ei kannata tuijottaa pelkästään vahvistimen tehoa. Kaiuttimen herkkyydellä on suuri merkitys äänenpaineeseen. Selailin pikaisesti kitarakaiuttimien speksejä ja herkkyys (sensitivity) vaihteli haarukassa 95dB - 100dB. Tuollaiseen 5dB lisäykseen tarvitaan yli kolminkertainen teho.

McLeach
26.09.2013 16:37:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kannattaa sellasta miettiä että riittääkö se että itse kuulet kitarasi ja että joudut seisomaan tasan yhdessä kohdassa reenistä. Vai haluatko että koko bändi saundaa hyvältä ja muutkin jäsenet voivat nauttia soitostasi. Jälkimmäinen ehkä hieman monimutkaisempi säätää mutta ainakin itselleni ehdoton. Silloin sanoisin että hommaa väh 40-50w putkistyrkkari. Jos ja kun siis mennään ilman mikitystä.

Timi
27.09.2013 21:51:39

Kitaran saa soundaamaan yllättävän pienillä tehoilla.Vaikka Mesa

Vaikea.Mutta varma!
sustain65
29.09.2013 21:13:19

Timi: Kitaran saa soundaamaan yllättävän pienillä tehoilla.Vaikka Mesa

Mikä Mesan malli tai mitkä mallit?

Objectif Lune
30.09.2013 07:32:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Kyllä meillä ollaan parjätti perusrokki hommissa iha tolla 50W puskevalla trankulla ja headroomiakin on jäänyt varastoon aika tavalla vaikka kovaa ollaan menty. Heittäkä niillä korva tulpilla vesilintua ja opetelkaa soittamaan sellaisella volumella ettei tartte pelätä kuulonsa menettämistä. Kun ette välitä siitä kuinka kovaa soitatte niin teette siitä astetta hankalampaa keikkojen miksaajalle eikä se täysiä soittaminen ole yleisönkään näkökulmasta paras vaihtoehto. Ihmisen korva kuitenkin alkaa jossain vaiheessa toimimaan vähän kompressorin tavoin kovilla äänenpaineilla ja eikä kovat äänet kuulosta miellyttäviltä. Olet hyvä soittaja vasta kun hallitset soittamiseen liittyvän dynamiikan käytön on se soitin sitten mikä tahansa kurkkupurkista kanteleen kautta siihen megawatin kielisoitin vahvistimeen. Ja rumpalien on turha sanoa ettei mun pellit lähe soimaan jos niitä ei lyö v#*un lujaa. Silloin sulla on vaan paskat pellit.

Kaikesta samaa mieltä. Keikalla mikään ei ole ikävämpää kuin se, ettei pysty nauttimaan muuten hyvästä musasta, koska bändi soittaa liian kovaa. Ikinä ei ole korvatulpilla (ihan hyvillä) kuulostanut kovaa soittava bändi niin hyvältä kuin bändi, jonka kanssa korvatulppia ei tarvitse.

Aika usein rumpali on kynnyskysymys, koska muut voivat säätää nappuloista äänenpainetta pienemmälle. Kuinka kovaa rumpalinne soittaa?

Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
McLeach
01.10.2013 00:00:22

Timi: Kitaran saa soundaamaan yllättävän pienillä tehoilla.Vaikka Mesa

Mitä tarkoitat soundaamisella? Soundaamaan hyvältä vai kovaa? Ei mene aina ihan käsikädessä. Elementtien koko ja määrä myös vaikuttaa sen verran vahvasti ettei pelkkä "Mesa" tarkoita mitään.

McLeach
01.10.2013 00:02:26 (muokattu 01.10.2013 00:03:13)

Objectif Lune: Kaikesta samaa mieltä. Keikalla mikään ei ole ikävämpää kuin se, ettei pysty nauttimaan muuten hyvästä musasta, koska bändi soittaa liian kovaa. Ikinä ei ole korvatulpilla (ihan hyvillä) kuulostanut kovaa soittava bändi niin hyvältä kuin bändi, jonka kanssa korvatulppia ei tarvitse.

Aika usein rumpali on kynnyskysymys, koska muut voivat säätää nappuloista äänenpainetta pienemmälle. Kuinka kovaa rumpalinne soittaa?

Varmasti totta mutta aloittaja kyseli neuvoja reenikselle, missä usein hiukan eri meininki kuin keikoilla.

Rallattelija
01.10.2013 09:28:28

McLeach: Varmasti totta mutta aloittaja kyseli neuvoja reenikselle, missä usein hiukan eri meininki kuin keikoilla.

Sehän siinä juuri onkin ongelmana - eri meininki!! Jos mun laji olisi pituus hyppy niin en mä treenais varmaan Afrikantähteä. niissäkin on hiukka eri meininki ja ei juuri reenaamiset auta.

Kun bändi treenaa niin mitä varten se treenaa? olisko keikkoja varten? No ei välttämättä pelkästään mutta suurimmalla osalla bändeistä keikat on kuitenkin pää tavoite. Mun mielestä keikka lähtee treenikseltä ja treeneistä. Mitää järkee vedellä tuplakulosuojaus päällä treeniksellä kun ne kuitenkin laitetaan keikallakin päähän ja valitetaan ettei kuulla mitään. sit lisää styrkkarii.

-My opinion can be change but not that fact I'm right-
McLeach
01.10.2013 16:07:29

Rallattelija: Sehän siinä juuri onkin ongelmana - eri meininki!! Jos mun laji olisi pituus hyppy niin en mä treenais varmaan Afrikantähteä. niissäkin on hiukka eri meininki ja ei juuri reenaamiset auta.

Kun bändi treenaa niin mitä varten se treenaa? olisko keikkoja varten? No ei välttämättä pelkästään mutta suurimmalla osalla bändeistä keikat on kuitenkin pää tavoite. Mun mielestä keikka lähtee treenikseltä ja treeneistä. Mitää järkee vedellä tuplakulosuojaus päällä treeniksellä kun ne kuitenkin laitetaan keikallakin päähän ja valitetaan ettei kuulla mitään. sit lisää styrkkarii.

Täytyy olla hieman eri mieltä kaikesta. Vaikkakin keikat olisi tavoite niin ei se minusta tarkoita että reeneissä tulisi pyrkiä keikkasaundiin. Noh kyllähän mulle kävisi että reenis olisi kivan baarin kokoinen monitoreineen ja miksaajineen mutta kun ei ole. 15 neliön betonibunkkerissa kun rummut ja pellit soittaa rokkia niin vahvistimet säädetään just niin kovalle kun vaan ite omansa kuulee. Boonuksena jopa säädetään hiukan saundeja :) keikoilla taas mikityksen, monitorien ja isomman tilan avulla mökä saadaan pidettyä pienempänä ja saundit muokattua haluamikseen. Sitä ei mun mielestä reeniksellä reenata vaan keikkakokemuksen ja osaavien kavereiden avulla. Mutta en toki puolla mitään ylikovaa reenisvolyymia ja tuplakuulosuojausta, mutta varsinkin amatööreille reenis ja keikkasäädöt ovat mielestäni täysin eri asia.

sepisti
02.10.2013 05:51:16

McLeach: Täytyy olla hieman eri mieltä kaikesta. Vaikkakin keikat olisi tavoite niin ei se minusta tarkoita että reeneissä tulisi pyrkiä keikkasaundiin. Noh kyllähän mulle kävisi että reenis olisi kivan baarin kokoinen monitoreineen ja miksaajineen mutta kun ei ole. 15 neliön betonibunkkerissa kun rummut ja pellit soittaa rokkia niin vahvistimet säädetään just niin kovalle kun vaan ite omansa kuulee. Boonuksena jopa säädetään hiukan saundeja :) keikoilla taas mikityksen, monitorien ja isomman tilan avulla mökä saadaan pidettyä pienempänä ja saundit muokattua haluamikseen. Sitä ei mun mielestä reeniksellä reenata vaan keikkakokemuksen ja osaavien kavereiden avulla. Mutta en toki puolla mitään ylikovaa reenisvolyymia ja tuplakuulosuojausta, mutta varsinkin amatööreille reenis ja keikkasäädöt ovat mielestäni täysin eri asia.

Vai niin... Se tekee rumpalille ihan hyvää opetella soittamaan niin, että kuulee muidenkin soiton :) Mun bändit soittavat aina keikkasoundeilla tai vaihtoehtoisesti keikalla treenisoundeilla. En suostu uskomaan, että tämä ei toimisi musiikkityylistä riippumatta. Kannattaa asetella treeniksen äänentoisto samoin kuin monitorit keikalla.

http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
McLeach
02.10.2013 17:15:37

sepisti: Vai niin... Se tekee rumpalille ihan hyvää opetella soittamaan niin, että kuulee muidenkin soiton :) Mun bändit soittavat aina keikkasoundeilla tai vaihtoehtoisesti keikalla treenisoundeilla. En suostu uskomaan, että tämä ei toimisi musiikkityylistä riippumatta. Kannattaa asetella treeniksen äänentoisto samoin kuin monitorit keikalla.

Kamat on just niin ettei syntyvä kierto ja vinkuna tapa kaikkia lähiseudun eläimiä. Tarpeeksi pieni ja "huono" tila niin rummuisa kyllä lähtee paljon meteliä. Ja tosiasia on että suurin osa rumpaleista soittaa just niin kovaa kun soittaa. Tälle ei aina mahda mitään ja se on mun pointti. Myös esim kitaristit voi haluta soittaa styrkkariaan vähän liian kovaa että se "oikea" saundi saadaan edes joskus kuuluviin.

musamies
18.10.2013 23:08:05 (muokattu 18.10.2013 23:13:00)

Rallattelija: Kyllä meillä ollaan parjätti perusrokki hommissa iha tolla 50W puskevalla trankulla ja headroomiakin on jäänyt varastoon aika tavalla vaikka kovaa ollaan menty. Heittäkä niillä korva tulpilla vesilintua ja opetelkaa soittamaan sellaisella volumella ettei tartte pelätä kuulonsa menettämistä. Kun ette välitä siitä kuinka kovaa soitatte niin teette siitä astetta hankalampaa keikkojen miksaajalle eikä se täysiä soittaminen ole yleisönkään näkökulmasta paras vaihtoehto. Ihmisen korva kuitenkin alkaa jossain vaiheessa toimimaan vähän kompressorin tavoin kovilla äänenpaineilla ja eikä kovat äänet kuulosta miellyttäviltä. Olet hyvä soittaja vasta kun hallitset soittamiseen liittyvän dynamiikan käytön on se soitin sitten mikä tahansa kurkkupurkista kanteleen kautta siihen megawatin kielisoitin vahvistimeen. Ja rumpalien on turha sanoa ettei mun pellit lähe soimaan jos niitä ei lyö v#*un lujaa. Silloin sulla on vaan paskat pellit.

Itse olen lisäksi huomannut jos soittaminen ja laulaminen onnistuu ilman sähkövehkeitä, tällöin on mahdollista saada homma hallintaan aika helposti myös sähköistä keikkailua ajatellen.

Kamat on just niin ettei syntyvä kierto ja vinkuna tapa kaikkia lähiseudun eläimiä. Tarpeeksi pieni ja "huono" tila niin rummuisa kyllä lähtee paljon meteliä. Ja tosiasia on että suurin osa rumpaleista soittaa just niin kovaa kun soittaa. Tälle ei aina mahda mitään ja se on mun pointti. Myös esim kitaristit voi haluta soittaa styrkkariaan vähän liian kovaa että se "oikea" saundi saadaan edes joskus kuuluviin.
Kyllä näille asioille mahtaa!

Minun mielestä yksi ratkaisu on, että antaa kovaa soittajien soittaa omissa bändeissään ja muut, jotka haluaa kehittyä, tekee sellaiset bändit, joissa asioille mahdetaan.

Käytännössä omalla kohdalla tämä tapahtuu niin päin, etten hakeudu mukaan sellaisiin yhteyksiin, joissa soitetaan kovaa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti