Muusikoiden.net
03.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensimmäinen haitari, vinkkejä!
1
5ulka
22.07.2013 22:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saakeli, tässä nyt kaipailis vinkkejä kokeneilta konkareilta!
Olen jo noin vuodesta -95 halunnut opetella soittamaan haitari, mutta niinpä se vaan aina jää ja siirtyy tuonnemmaksi.
Ensimmäinen askelhan se olisi ostaa oma haitari, joten vinkkejä: Minkä kokoinen haitarin tulee olla? Pitääkö sopia etsiä mittomalla vai..? Olen suht pieni naishenkilö, joten haitarin ei varmaan tarvisi olla kaapin kokoinen?
Kaikilla on varmaan omat mielipiteet _parhaista_ haitarimerkeistä, mutta onko jotain sellaista ehdotonta "älä tuhlaa rahojasi tähän"-haitaria olemassa?

Kaikki vinkit otetaan vastaan :)

Klezberg
23.07.2013 11:05:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

5ulka: Saakeli, tässä nyt kaipailis vinkkejä kokeneilta konkareilta!
Olen jo noin vuodesta -95 halunnut opetella soittamaan haitari, mutta niinpä se vaan aina jää ja siirtyy tuonnemmaksi.
Ensimmäinen askelhan se olisi ostaa oma haitari, joten vinkkejä: Minkä kokoinen haitarin tulee olla? Pitääkö sopia etsiä mittomalla vai..? Olen suht pieni naishenkilö, joten haitarin ei varmaan tarvisi olla kaapin kokoinen?
Kaikilla on varmaan omat mielipiteet _parhaista_ haitarimerkeistä, mutta onko jotain sellaista ehdotonta "älä tuhlaa rahojasi tähän"-haitaria olemassa?

Mä aloitin haitarinsoiton nelisen vuotta sitten (olin kyllä jo nuorena harkinnut haitarin hankintaa). Eniten soitan pientä viisirivistä, varsinaisesti "lasten haitaria", painaa viisi kiloa (kun aikuisten viisiriviset painavat 9 - 15 kiloa). Tässä näytettä http://www.youtube.com/watch?v=4bAi_rSehCc . Tuommoisen saa uutena alle parin tonnin.

Haitareita on monenlaisia. Pienet kaksiriviset ovat hauskoja. Osa on pelimannipelejä ( http://www.youtube.com/watch?v=t5egDmOs104 ) ja sitten on venäläiset joita saa halvallakin ( http://www.youtube.com/watch?v=vyIEnoTN88E ). Nämä soivat lähinnä yhdessä tai parissa sävellajissa eikä niistä löydy kaikkia tarvittavia lisäsäveliä.

Kromaattisia haitareita on piano- ja näppäinhaitareita. Itse hommasin näppäinhaitarin, vaikka olenkin soittanut pianoa ja koskettimia. Näppäinsysteemissä on selviä etuja, sormet ulottuvat laajemmalle äänialalle, saman äänen saa usein kahdesta paikkaa mikä helpottaa sormituksia, ja sävellajia voi yleensä vaihtaa vain käden paikkaa siirtämällä.

Bassopuolella on sitten paljon näppäimiä, mutta systeemi on aika helppo http://www.youtube.com/watch?v=2XCgcmSiuPc . Sillä on helppo soittaa sointusäestystä. Sitten on kyllä ns. melodiabasso, jolla bassolla voi soittaa vapaasti mitä vain. Sellaista en ottaisi ensimmäiseksi soittimeksi ellei tosiaan tiedä että tarvitsee semmoisen. Tai jos aikoo opiskella musiikkiopistossa haitaria.

Tuolta löytyy valtavasti tietoa haitareista suomeksi http://www.vapaalehdykka.net/ ja siellä on myös nettifoorumi josta löytyy enemmän haitarista kiinnostuneita keskustelijoita.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Klezberg
23.07.2013 11:35:54

Haitarin koosta ja painosta vähän.

Pieni ja kevyt haitari tarkoittaa samalla pientä äänialaa. Tuossa mun viisikiloisessa Introssa on diskanttipuolella vain parisen oktaavia. Se riittää mulle, kun mietin itse kuinka soitan, mutta jos haluaa soittaa valmiita sovituksia niin tuo on liian vähän.

Bassopuolella sama juttu. Näppäinten määrä vaikuttaa siihen miten voi kätevästi soittaa eri sävellajeissa. Tuossa mun Introssa on käytännössä bassopuoli riittänyt minulle, vaikkei aivan täysimittainen olekaan.

Toinen juttu on äänikerrat ja rekisterit. Täysikokoisessa haitarissa on neljä äänikertaa, siis joka sävelelle löytyy haluttaessa neljä soivaa kieltä, eri oktaaveissa ja eri vireessä. Näitä yhdistelemällä saadaan erilaisia soundeja, käytännössä soundi vaihtuu siinä kahvassa olevilla koplareilla, isoilla painikkeilla.

Tuossa Introssa ei ole yhtään koplaria, se soi aina tuolla samalla soundilla (joka kyllä sopii hyvin moneen). Se on niin sanottu valssiääni, jossa soi aina kaksi kieltä vähän eri vireessä.

Äänikertojen määrä vaikuttaa suoraan painoon, kun sinne haitarin sisälle tulee lisää tavaraa. Silti, mä itse soitan lähes vain tuolla pienellä pelillä, vaikka isompikin löytyy talosta.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
risto
23.07.2013 21:56:34

Parasta käydä harmonikkaliikkeessä tsekkailemassa ja pyydä myyjää soittelemaan eri malleja.

Kiinnitä erityistä huomiota äänikertojen määrään ja miten ne soivat, sekä bassonäppäinten määrään. Pienellä, diskantissa 2-äänikertaisella, jossa esim. 12 riviä x 6 "saraketta" (=72 kpl) bassonäppäimiä voi olla helpompi aloittaa, ainakin lapset niillä aloittelevat. Vaihtaahan voi sitten isompaan kun tuntuu siltä. Nämä ovat kuitenkin hyvin persoonallisia juttuja, joihin ei kukaan voi toista suoraan varmasti neuvoa. Jokin aikuisten moniäänikertainen saattaa kuitenkin olla sun juttusi heti alusta.

Jos löytyy miellyttävä malli kaupasta, voi käytettynä sitten löytää halvemmalla. Käytetyissä on tietenkin aina se oma riskinsä, jos/kun ei tiedä ko. soittimista mitään. Haitarin korjaaminen tai virittäminenkään kun ei ole ihan triviaalijuttu. Tunnetusta liikkeestä ostaminen on tietenkin turvallisinta käytettyäkin ostaessa. Käytetyissä kannattaa myös olla varma siitä, että diskantin näppäinjärjestelmä on suomalainen 5-rivinen, ellei tiedä muuta haluavansa. Käytetyissä liikkuu täällä muitakin järjestelmiä, kuten venäläinen B sekä eurooppalainen (ruotsalainen), joita harvempi haluaa.

Digihaitaria en ehkä suosittelisi ekaksi soittimeksi, ellei varmasti tiedä sellaista nimenomaan haluavansa. Puhuu omasta tiedosta (Roland FR-1b).

risto
23.07.2013 21:57:40

PS. Kirjoituksestasi ei käynytkään ilmi mietitkö näppäin- vai pianohaitaria. Edellinen koski siis tietysti ensinmainittuja.

Klezberg
23.07.2013 22:14:48 (muokattu 23.07.2013 22:15:59)

risto: Parasta käydä harmonikkaliikkeessä tsekkailemassa ja pyydä myyjää soittelemaan eri malleja.

Kiinnitä erityistä huomiota äänikertojen määrään ja miten ne soivat, sekä bassonäppäinten määrään. Pienellä, diskantissa 2-äänikertaisella, jossa esim. 12 riviä x 6 "saraketta" (=72 kpl) bassonäppäimiä voi olla helpompi aloittaa, ainakin lapset niillä aloittelevat. Vaihtaahan voi sitten isompaan kun tuntuu siltä. Nämä ovat kuitenkin hyvin persoonallisia juttuja, joihin ei kukaan voi toista suoraan varmasti neuvoa. Jokin aikuisten moniäänikertainen saattaa kuitenkin olla sun juttusi heti alusta.

Aivan. En tosiaan tarkoittanut noilla omilla jutuillani että samat ratkaisut toimisivat muille. Siksi yritin selittää myös taustoja. Pieni haitari on kevyt, mutta äänialaltaan ja soundin monipuolisuudeltaan rajallinen. Iso haitari on painava. Sitäpaitsi pieni haitari voi olla huono pysymään paikoillaan soitettaessa, varsinkin istuessa (tämä on mulle tuon Intron huonoin puoli).

Mulla on siis myös isompi haitari, vaikkei kuitenkaan niitä kaikkein painavimpia. Sitä en viitsi seisaallaan soittaa enkä kuljetella kantamalla pitempiä matkoja. Paikallaan istuessa se on kyllä mulle sopiva ja pysyy paikoillaan paremmin kuin tuo pienempi.

Jos löytyy miellyttävä malli kaupasta, voi käytettynä sitten löytää halvemmalla. Käytetyissä on tietenkin aina se oma riskinsä, jos/kun ei tiedä ko. soittimista mitään. Haitarin korjaaminen tai virittäminenkään kun ei ole ihan triviaalijuttu. Tunnetusta liikkeestä ostaminen on tietenkin turvallisinta käytettyäkin ostaessa. Käytetyissä kannattaa myös olla varma siitä, että diskantin näppäinjärjestelmä on suomalainen 5-rivinen, ellei tiedä muuta haluavansa. Käytetyissä liikkuu täällä muitakin järjestelmiä, kuten venäläinen B sekä eurooppalainen (ruotsalainen), joita harvempi haluaa.

Kun ostin tuon Intron, kokeilin ensin kahta käytettyä 2-äänikertaista. Toisessa soundi ei miellyttänyt, toinen oli näppäimiltään hankala soitettava (aivan liian pitkä liike painettaessa). Varsinkin käytettyä ostaessa olisi hyvä olla joku kokenut mukana.

Digihaitaria en ehkä suosittelisi ekaksi soittimeksi, ellei varmasti tiedä sellaista nimenomaan haluavansa. Puhuu omasta tiedosta (Roland FR-1b).

Samaa meinasin jo päivällä kirjoittaa. Uskoisin minäkin että kun lähtee haitariin tutustumaan, niin se onnistuu parhaiten aidolla haitarilla. Digipeleille on paikkansa, mutta vaikka halvin digipeli voi tuntua edulliselta, niin se ei kuitenkaan ole ihan sama juttu kuin aito haitari.

Klezberg
23.07.2013 22:32:23

Siihen nähden, että haitari on melkoisen kallis sijoitus, ei ole kovin vaivatonta kokeilla riittävästi erilaisia malleja ennen hankintaa. Soitinliikkeissä ei juurikaan ole haitareita, vaan niitä myyvät erikoisliikkeet eri puolilla Suomea, monet jossain keskellä maaseutua. Kun ostin ensimmäisen, sen ison viisiriviseni, kauppias teki heti puolestani päätöksen mikä malli on minulle oikea. En ostanut sieltä, koska en tykännyt tuosta tyylistä. Toisessa paikassa sain rauhassa kokeilla omalla tavallani. Voi silti olla että se ensimmäinen haitari olisi ollut parempi ostos.

5ulka
28.07.2013 16:06:06

Kiitoksia näistä tiedoista! :)

Näppäinhaitaria olen ajatellut, jostain syystä pianohaitari ei ole ikinä vetänyt puoleensa. Ehkä sen aika koittaa joskus (tai on koittamatta..)

Häätyy käydä tuolla Lapin pääkaupungissa, Rovaniemellä, vähän kyselemässä neuvoja, ei piru uskalla mennä tällä omalla tietämyksellä ostamaan. Ja hirviän vaikia netin kautta ostaakkaa, ku ei kehtaa täältä susirajalta lähtiä jokaisen soittopelin takia liikenteeseen, että livenä näkisi ja kuulisi. Parempi ajan kanssa kattella, mutta nyt tämä ei jää pelkkään katteluun, vaan tavoitteena on viimeistään puolen vuoden kuluessa omistaa haitari. :)

Onhan se iso investointi, mutta ajattelin, että ajan kanssa se maksaa itsensä takaisin kun tuotan sillä itselleni, ja toivottavasti myös muille, iloa.

humppahanuristi
01.11.2013 10:45:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

5ulka:

On olemassa.
Parrot-merkkisiä näkyy olevan nettikaupoissa myynnissä. Kiinan tavaraa.
Sitten on niitä Majestic/Royal Standard, itäsaksan ihmeitä. Parhaimmat saattavat olla jokseenkin soitettavia, huonoimmat ei. Jos ei ole kokemusta, sitä soitettavuutta voi olla hankala määritellä.

Italiassa tehdyt ovat pääpiirteissään ihan kelvollisia.
Hintahaarukkaa toki löytyy ja välttämättä 1000€:n ja 3000€:n vehkeillä ei käytännössä sitten ole juuri eroa hintalapun lisäksi.
Kotisoitossa, jos ei mitään oikeaa estettä painolle ole, haitarin paino ei ole ongelma.
Keikkakäytössä sitten tietysti painava rasittaa enemmän, jos sitä illan roikuttaa mutta onhan tuota tullut pärjättyä nykypäivän standardien mukaan liian painavalla soittimella jo parikymmentä vuotta.

Humpasta rautalankaan...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti