Muusikoiden.net
10.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten vaihdosta.
1 2
Molokas
11.04.2013 21:09:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka. Olen aloitteleva kitaransoittaja, ja soitan FSR American Special stratocasteria. Ongelmani on se, että alkuperäiset kielet tulivat tiensä päähän (yksi katkesi ja muut järkyttävän paskaiset) ja nyt on vaihto-operaatio menossa. Vanhojen kielten vahvuudesta en tiedä, mutta melko ohuet olivat. Nyt kokeilin laittaa .11 - .52 settiä kiinni, mutta virittäessä talla (sellainen kelluva, kolmella jousella) lähtee nousemaan, ja kielet ovat kovin kireällä. Pitääkö käyttää ohutta settiä? Pitääkö säätää sitä rautaa (ja jos pitää niin miten) vai pitääkö tietää jotain muuta erikoista.
 
Ja kaula on vaahteraa, jos tieto on tarpeellinen.
 
Avustus olisi paikallaan, kiitos.
 
Jeszse
12.04.2013 08:54:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota ensin sieltä kitaran takapuolelta isompi pleksi irti. Lähtee ihan ku pyörittelet ruuvit vaan auki. Sieltä pitäis paljastua jotain tämmöstä: http://www.strat-talk.com/forum/att … zzing-back-body-springs-exposed.jpg
 
Jousien toisessa päässä, kuvassa vasemmalla, näkyy toi metallinen koura. Se on kahdella ruuvilla bodyssa kiinni. Kiristä niitä ruuveja niin paljon, että talla ottaa kanteen kiinni kielien ollessa vireessä.
 
Vittu mitä paskaa pistetään sleijeriä. | Alternaty | The Jasser Arafats
nisumaka
12.04.2013 10:00:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita jousia saa myös ostaa, jäykkiä siis. 0.011 on paksu setti stratoon. Yleensä kyseisessä mallissa 0.010 on paksuin, mitä käytetään. Tästä varmasti saamme pitkän ketjun eri mielipiteitä, mutta täm onkin yleistys. Tämän vuoksi tehtaan säädöt ja jouset ovat tod näk 0.009 setille, about. Joudut myös säätämään kaularautaa kireämmälle, muutoin kaulasta tulee banaanin muotoinen. Samaten tallapalojen säätö intonaation kohdalleen saamiseksi tulee eteen. Siinä keskeisimmät.
 
GiovanniDiRondo
12.04.2013 10:32:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molokas: (sellainen kelluva, kolmella jousella) lähtee nousemaan, ja kielet ovat kovin kireällä.
 
Valistaisin sen verran, että paksut kielet ovat joka tapauksessa kireämmät kuin ohuet, riippumatta miten kitara säädetään (paitsi jos se viritetään alempaan vireeseen)
 
pappasfin
12.04.2013 11:58:29 (muokattu 12.04.2013 12:04:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molokas: Moikka. Olen aloitteleva kitaransoittaja, ja soitan FSR American Special stratocasteria. Ongelmani on se, että alkuperäiset kielet tulivat tiensä päähän (yksi katkesi ja muut järkyttävän paskaiset) ja nyt on vaihto-operaatio menossa. Vanhojen kielten vahvuudesta en tiedä, mutta melko ohuet olivat. Nyt kokeilin laittaa .11 - .52 settiä kiinni, mutta virittäessä talla (sellainen kelluva, kolmella jousella) lähtee nousemaan, ja kielet ovat kovin kireällä. Pitääkö käyttää ohutta settiä? Pitääkö säätää sitä rautaa (ja jos pitää niin miten) vai pitääkö tietää jotain muuta erikoista.
 
Ja kaula on vaahteraa, jos tieto on tarpeellinen.
 
Avustus olisi paikallaan, kiitos.

 
Oisko tuossa ollut kiinni 009 setti ja 010 setti ois ollu hieman parempi vaihtoehto mutta senkin tietää vaan kokeilemalla, no joka tapauksessa:
 
- Joudut säätämään tallan jousia eli kiristämään niitä jotta saat sen tallan peräpään sinne kanteenpäin oikeaan aseentoonsa, ennen kuin kiristät niitä jousia niin löysää vähän kieliä, koska kiristettäessä jousia niin myös kielet sitten menee pinkeemmälle eli kireämmälle ja kun valmiiksi hieman löysäät niitä niin on helpompi hakeas sitä kohtaa jossa talla on tässä tapauksessa oikeassa asennossaan ja kitaran vire haluttu (E-vire?)
 
- joudut myös säätämään kitaran kaulaa, nyt kun on paksummat kielet niin kielien veto on isompi eli se tuppaa hieman vetämään kaulaa käyrälle (koveraksi), joten säädä myös kaulaa kireämmälle varovasti (maks. n. 1/6 kierrosta, ei kuitenkaan kerralla mieluusti enempää kuin 1/4 osa), ihan varmuuden vuoksi on hyvä säätää vaikka vähemmän kerrallaan kuin kerta laakista liian isosti ettei kaula vioitu. (huom! tavallisesti se kaula ei hae sitä ihan lopullista paikkaansa vaan vie hetken kun kaula hakee lopullisen paikkansa säädön jälkeen, joskus on jopa hyvä antaa olla yön yli ja säätää loput seuraavana päivänä).
 
- kun sulla on kaula ja talla kohdillaan ja vire oikea niin joudut kyllä vielä säätämään intonaatiota eli kielen soivaa pituutta ja tämä on hyvä osata tehdä koska silloin kitara soi oikein koko kaulan pituudelta soitettaessa.
 
tuon intonaation säädön yhteydessä kandee sitten katsoa myös ne tallapalojen korkeudet eli jos kielet vaatii korkeuden säätöä joko alas- tai ylöspäin niin tee se ekana ja tämän jälkeen vasta sitten se intonaatio säätö.
Jos et tiedä mitä on intonaatio säätö niin selvitä mitä se tarkoittaa ja miten se tehdään. (alla olevan linkin loppuosassa on intonaatiosäädöstä kerrottu)
 
http://koti.mbnet.fi/sarza66/alasivut/saadot.htm
 
Muita sivustoja mm:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886&o=0
http://www.kitaramaailma.com/Kitaran-s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6.php
 
PappaSFin
JaaGeRMaisTeR
20.04.2013 02:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai vaihtoehto tuolle jousten kiinnikkeet ruuvaamiselle on että laitat suoraan yhen jousen lisää.
 
V
Speedking
24.04.2013 15:26:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Tai vaihtoehto tuolle jousten kiinnikkeet ruuvaamiselle on että laitat suoraan yhen jousen lisää.
 
Tai se, että käyttää ohuempaa settiä.
 
"Playing acoustic is like havin' sex with your clothes on, you know how to do it, but it's fucking difficult"
JaaGeRMaisTeR
24.04.2013 18:42:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedking: Tai se, että käyttää ohuempaa settiä.
 
Ei sellanen tule kuuloonkaan :D ite joskus vintage moloon törkkäsin kaikkiin paikkoihin jouset... Eipä keulinut talla enään... Vähän oli vibra jäykkä, mutta oli siinä Keminmusiikin paksummat kieletkin... Ja E vire.. Ei mitään järkeä, mutta kokemusta tuli rutkasti lisää :D
 
V
Speedking
24.04.2013 19:05:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Ei sellanen tule kuuloonkaan :D ite joskus vintage moloon törkkäsin kaikkiin paikkoihin jouset... Eipä keulinut talla enään... Vähän oli vibra jäykkä, mutta oli siinä Keminmusiikin paksummat kieletkin... Ja E vire.. Ei mitään järkeä, mutta kokemusta tuli rutkasti lisää :D
 
Mistä setistä on siis kyse? Kokeileppa punottua G:tä heittää stratoon ni saa oikeesti olla aika McGyver et sillä pelillä soittaa enää mitää. Ellei liimaa/ruuvaa sitä tallaa siihen bodyyn kiinni.
 
"Playing acoustic is like havin' sex with your clothes on, you know how to do it, but it's fucking difficult"
Jeszse
24.04.2013 19:30:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedking: Mistä setistä on siis kyse? Kokeileppa punottua G:tä heittää stratoon ni saa oikeesti olla aika McGyver et sillä pelillä soittaa enää mitää. Ellei liimaa/ruuvaa sitä tallaa siihen bodyyn kiinni.
 
Täh?
 
Jäykät jouset, vähän kykyä käyttää ruuvimeisseliä.
 
Vittu mitä paskaa pistetään sleijeriä. » The Jasser Arafats «
JaaGeRMaisTeR
24.04.2013 20:25:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedking: Mistä setistä on siis kyse? Kokeileppa punottua G:tä heittää stratoon ni saa oikeesti olla aika McGyver et sillä pelillä soittaa enää mitää. Ellei liimaa/ruuvaa sitä tallaa siihen bodyyn kiinni.
 
En muista.. Alkaa olemaan sen verran monta vuotta... Mutta pyysin kaupan paksummat ja ne sain.. G ei ollut punottu sen osaan sanoa mutta eipä niistä akustisesti ääntäkään lähtenyt.. Se oli sitä aikaa kun piti soittaa välttämättä death tai black metallia... :D
 
V
sepisti
25.04.2013 15:18:49 (muokattu 25.04.2013 15:32:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäis olla joku testi, jonka jälkeen vasta saisi neuvoa aloittelijoiden palstalla :)
11-52 -setti itsellä kiinni stratossa ja hyvin jaksaa soittaa. Itseasiassa tuntuma on kevyempi kuin samalla kielisetillä varustetussa telessä. Lienee ergonomisemman muotoilun aiheuttama aistiharha. Neljä jousta on koneistossa ja talla on kannessa kiinni.
 
Nisumakalta pitää kysyä, että miksi yleistää tarkoituksella asioita, joista ei ilmiselvästi ole perillä?
 
JaaGeRMaisTeR
26.04.2013 00:33:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Pitäis olla joku testi, jonka jälkeen vasta saisi neuvoa aloittelijoiden palstalla :)
11-52 -setti itsellä kiinni stratossa ja hyvin jaksaa soittaa. Itseasiassa tuntuma on kevyempi kuin samalla kielisetillä varustetussa telessä. Lienee ergonomisemman muotoilun aiheuttama aistiharha. Neljä jousta on koneistossa ja talla on kannessa kiinni.
 
Nisumakalta pitää kysyä, että miksi yleistää tarkoituksella asioita, joista ei ilmiselvästi ole perillä?

 
Juu kyllä tuo neljällä jousella pysyy ja vibrakaan ei ole liian jäykkä... Ltd:ssä muuttui vintage flokkariksi tuossa kun otin jousen pois eli jousia oli 2kpl ja kielet oli 11-48.. :) niin sekä nostin vireen E:hen...
 
V
GiovanniDiRondo
26.04.2013 10:06:32 (muokattu 26.04.2013 10:07:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Pitäis olla joku testi, jonka jälkeen vasta saisi neuvoa aloittelijoiden palstalla :)
11-52 -setti itsellä kiinni stratossa ja hyvin jaksaa soittaa. Itseasiassa tuntuma on kevyempi kuin samalla kielisetillä varustetussa telessä. Lienee ergonomisemman muotoilun aiheuttama aistiharha.

 
Ei tämä ole aistiharha.
 
Kieltä painettaessa koettava vastus muodostuu kahdesta eri voimasta, kielen vedosta ja kitkasta.
 
Kitka muodostuu kahdesta eri osasta, lepokitkasta, joka on voima joka tarvitaan siihen että kieli alkaa liukua tallassa ja alkaa jakaa jännitystä kielen soivan osan ja tallan ja kiinnityskohdan välissä olevan osuuden kesken ja liikekitkasta, joka on kitkavoima siinä vaiheessa kun liike on jo alkanut.
 
Jos tarkastellaan kielenpainamis-tapahtumaa fysikaalisesti, niin aivan painamistapahtuman alussa kitaran tallassa liikettä vastustaa tuo lepokitka.
 
Nyt kuitenkin vibrato-tallan jouset antavat myös kieltä painettaessa aavistuksen verran periksi, jolloin aivan ensituntuma on kevyempi. Erityisen selvästi tämä koetaan ohuemman e-kielen kohdalla, jossa kieli on korkeamman vireen takia jäykempi (jäykkyys ei ole sama asia kuin jännitys) kuin muut kielet.
 
Kun lihasta jännitetään, maksimivoima saavutetaan vasta jonkin ajan kuluttua liikkeen aloittamisesta, tämän vuoksi Strato ikään kuin tukee tuota viivettä minkä lihakset vaativat "kiihdytysvaiheessaan".
 
Kitkan keventämiseksi Telecastereissa voi olla toploader-talla ja kielenohjain voidaan kiinnittää hieman satulaa kauemmaksi lavassa.
 
Itse kielen painamiseen tarvittavaan maksimivoimaan ei tallarakenne vaikuta.
 
Englanninkielisessä keskustelussa näiden ilmiöiden nimi on "percieved tension" erona helposti mitattavaan suureeseen "tension", joka riippuu kielen massasta, ydinlangan lujuudesta, mensuurista ja vireestä.
 
Groke
26.04.2013 14:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoitin tämän viestin aloittelijoiden ja/tai heikkosormisten näkövinkkelistä.
 
Itse pidän omilla sormillani yläräjana 9-settiä. Siis jos on 25,5" skaala, vakiovire ja toistuva tarve parin nauhan suuruisiin bendeihin, joskus harvemmin suurempiinkin. Silloin jo 9-settikin on turhan jäykkä parilla ohuimmalla kielellä bendatessa.
C#-vireellä kielet taas olivatkin koomisen letkut. Bendaukset olivat jo melkein liiankin helppoja. Eli silloin tarkkuus on se olennainen juttu, voimaa kun ei tarvita juuri lainkaan.
 
Joka tapauksessa, itse aion vakiovireellä laittaa stratoon seuraavaksi 8-setin, kenties jopa 7-setin. Jälkimmäinen olisi jo ihan uteliaisuudenkin tyydyttämiseksi mielenkiintoinen kokeilu, noin ohuita ei vain ihan joka paikasta löydy. Tampereen kivijalkakaupoista ei tosin löytynyt edes 8-settiä, mikä hieman yllätti. Netistä tai kauppaan erikseen tilaamalla toki löytyy.
 

 
Esim. ZZ Topin Billy Gibbons soittaa stratoa lyhyempiskaalaisella (= samat kielet ovat hieman löysempiä) Les Paulillaan 7- ja 8-seteillä. Black Sabbathin Tony Iommi ohennetulla 8-setillä, vaikka vire on D# jne. Stratoskaalaisillakin monet nimimiehet vetelevät 9-setillä ja/tai hieman alemmilla vireillä.
En ole koskaan kuullut tai lukenut, että vaikkapa Angus Young, Eddie Van Halen, Joe Satriani, Jimmy Page, Brian May, Jimi Hendrix, Steve Vai, Tony Iommi ja Billy Gibbons olisivat soittaneet 11-setillä tai paksummilla. Toki heitäkin jokunen löytyy, SRV kenties tunnetuimpana.
 
Tuo nyt ei tietenkään ole mikään järkevä peruste alkaa käyttämään ohuita kieliä. Mutta se kuitenkin on todiste siitä, että ohuetkin kielet voivat toimia hyvin ja kuulostaa hyviltä.
Minun sormillani ei kyllä 11-setin kanssa pärjäisi, mikäli pitäisi bendailla (siis kun vakiovire ja 25,5" skaala). Muutoin toki saattaisin pitää yhtä paljon tai jopa enemmänkin, kuin ohuemmasta kielisetistä. Vahvasormisten taas ei ole järkevää laittaa omaan makuun yliohuita kieliä. Eli yhtä oikeaa vastausta ei ole, tässäkään asiassa.
 
Itse kyllä en stratolla aloittelevalle suosittelisi 9-settiä paksumpia kieliä, ellei satu olemaan riittävän vahvasorminen soittaja. Siis mikäli on tarkoitus opetella myös soolokitarointia bendejä myöten.
 
sepisti
26.04.2013 19:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tärkein syy itsellä käyttää vähintään 11-52 -settiä on se, että soundi on tukevampi ja raskaammalla kädellä kompatessa vire ei ala heittelemään niin helposti. Siksi ihmettelin kommenttia siitä, että paksut kielet eivät soi kunnolla. Tulee väkisinkin mieleen, että kielissä on tuolloin ollut jotain vikaa tai kitara oli säädetty väärin.
 
McLeach
10.05.2013 11:44:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse vaihdoin jo useampi vuosi sitten kaikkiin kitaroihinini 11-setit ja niissä ollaan pysytty. Alottelin yseillä ja aina tuntui kuin olisi jollain lelulla soittanut. Vaihto paksumpiin toi paljon enemmän tukevuutta, atakkia ja ylimääräiset särinät yms häipyi. 11-setti on ihan hyvä aloittelijallekin jos soitto ei ole jatkuvaa tilutusta bendaillen joka välissä.
 
Groke
11.05.2013 20:05:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: 11-setti on ihan hyvä aloittelijallekin jos soitto ei ole jatkuvaa tilutusta bendaillen joka välissä.
 
Näin varmaan on, joidenkin kohdalla. Tosin tilutushan ei välttämättä sisällä lainkaan bendailua.
 
Harvemmin vaikkapa joku hitaanpuoleinen, fiilistelevä blues-kappale kenenkään mielestä yhtään minkäänlaista tilutusta sisältää. Vaikka bendailua tapahtuisikin vähän väliä. Tai sitten on koko tilutus-sana on ymmärretty aivan eri tavoilla.
 
McLeach
14.05.2013 11:59:48 (muokattu 14.05.2013 23:24:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke: Näin varmaan on, joidenkin kohdalla. Tosin tilutushan ei välttämättä sisällä lainkaan bendailua.
 
Harvemmin vaikkapa joku hitaanpuoleinen, fiilistelevä blues-kappale kenenkään mielestä yhtään minkäänlaista tilutusta sisältää. Vaikka bendailua tapahtuisikin vähän väliä. Tai sitten on koko tilutus-sana on ymmärretty aivan eri tavoilla.

 
:/ niin siis tarkoitin juurikin että jos haluat tiluttaa tuhatta ja sataa kuviota joka sisältää paljon bendailua niin 11 liian paksu varmaan kaikille. Ei kukaan tietenkään mitään tilutusta vaadi soittamaan saatika sitten bendailemaan.
 
e: hieman jännästi olet kirjoittanut kun aluksi sanot että Tilutus ei vaadi bendailua ja selität sen sillä että Biisi ei vaadi tilutusta? Molemmista olen samaa mieltä mutten oikeen tajua kirjoitustasi...
 
Groke
16.05.2013 16:05:41 (muokattu 16.05.2013 16:07:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: e: hieman jännästi olet kirjoittanut kun aluksi sanot että Tilutus ei vaadi bendailua ja selität sen sillä että Biisi ei vaadi tilutusta? Molemmista olen samaa mieltä mutten oikeen tajua kirjoitustasi...
 
Moni hidas blues-kappale käytännössä vaatii hyvän, musikaalisen bendaustaidon, ellei sitten ole tiukasti vain rytmikitaroinnista kyse. Ja täysin ilman tilutusta kyllä bluesissakin pärjää mainosti.
Eli voi olla mainitsemaasi "jatkuvaa tilutusta bendaillen", kuten myös jatkuvaa tilutusta bendailematta tai vaikka jatkuvaa bendailua lainkaan tiluttamatta. Mitään sen kummempaa en tarkoittanut.
 
Likimain kaikki lienevät samaa mieltä siitä, että ei ole vain paksuilla vaijereilla soittavia muusikoita ja sitten niitä ohuilla kielillä tiluttelijoita. Sitä vain hieman tarkoitin korostaa. Aloittelijolle lienee keskimäärin viisainta aloittaa ohuista kielistä, varsinkin jos ovat sirosormisia. Muut käyttäkööt juuri tismalleen sellaisia kuin itse parhaaksi näkevät.
 
Kielien paksuuksien suhteen kirjo onkin varsin laaja joistain Malcolm Youngin (lähinnä rytmikitarointia) ja SRV:n kaltaisista jopa Tony Iommiin ja Billy Gibbonsiin. Eli jopa 13-setistä 7-settiin, vaikkei vireissä ja skaaloissa kovin suuria eroja olisikaan. Enemmistö toki on jossain tuossa välissä, itse sopivaksi katsomassaan kohdassa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti