Muusikoiden.net
10.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulu häiritsee kitaransoittoa
1
Nuppi26
22.03.2013 15:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs, olen kitaraa soitellut jonkin aikaa, ja osaan joitain kipaleita komppailla ja minulle on sanottukin että kuulostaa ihan hyvältä soitto.
Ongelma on kuitenkin että jos/kun joku alkaa laulaa soiton päälle menen nopeasti aivan sekaisin, komppi katoaa.

Olen koittanut kuunnella kuulokkeista nyt viime päivinä riparikappaleita (löytyy joku Tilkkutäkkilevy Tubesta) ja soitella samaan aikaan, koska näissä on helppo komppi ja helppoja sointuja. Alan pysyä kompissa jo hieman paremmin, mutta jos teillä olisi hyviä vinkkejä miten homman saisi toimimaan niin olisin kiitollinen

Numb
22.03.2013 15:53:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kolme vinkkiä: treeni, treeni ja treeni.

Soittopuolen hiot automaattiseksi ja keskittyt lauluun - jos meinaan soitat mainiosti ja laulat keskinkertaisesti, se kuulostaa kuulijoiden mielestä keskinkertaiselta. Jos taas soitat keskinkertaisesti ja laulat mainiosti, se kuulostaa kuulijoista mainiolta.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Nuppi26
22.03.2013 16:03:49

Numb: Mulla on kolme vinkkiä: treeni, treeni ja treeni.

Soittopuolen hiot automaattiseksi ja keskittyt lauluun - jos meinaan soitat mainiosti ja laulat keskinkertaisesti, se kuulostaa kuulijoiden mielestä keskinkertaiselta. Jos taas soitat keskinkertaisesti ja laulat mainiosti, se kuulostaa kuulijoista mainiolta.

Itsehän en siis laula (ainakaan vielä) samaan aikaan kun soitan. Ongelma on että jos joku muu henkilö laulaa soittamaani kappaletta, menen sekaisin.

Treeniä toki ja toistoa. Mutta ei kehtaisi kavereita ihan joka päivä raahata kämpille laulamaan kappaleita ja kuuntelemaan kun sekoilen ja räpellän (siksi kuulokkeita käyttelen ja kuuntelen Tubea samalla, muttei tämäkään nyt vastaa ihan oikeaa laulua). Hyviä tekniikoita ja kokemuksia vastaavista tilanteista haeskelen

Kalmo
22.03.2013 18:14:07

En oikein ymmärrä, minkälaisia vippaskonsteja kuvittelet olevan. Ei tuohon ole mitään erityisiä "tekniikoita", jos yksin treenaat. Se komppi pitää vain osata niin hyvin, ettei laulun mukaantulo haittaa. Pelkässä rytmin säilyttämisessä on alussa työtä kylliksi.

Pistät biisin soimaan ja soittelet mukana, tai laulat itse. Muutamia satoja tunteja kun on plakkarissa, se sujuu jo hankalammissakin biiseissä.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
poopi
23.03.2013 18:57:58 (muokattu 23.03.2013 18:58:24)

Todellakin treenaat treenaamisen jälkeen. Ja sitten kun homma toimii treeniksellä bändin kera niin treenaat vielä saman tuplaten jos mielit keikalle. Ei ole oikotietä.

Levyn mukana soittaminen on hyvä mutta ei tietenkään vastaa liveä. Levyllä kukaan ei keuli ja kämmäile.
Itse koen biisin olevan keikkavalmis kun pystyn sen soittamaan niin yksikseni kuin bändinkin kanssa klikkiin alusta loppuun virheittä ja silmät kiinni. Silmät kiinni siksi koska silloin tiedän biisin tulevan selkärangasta.

Nuppi26: Elikkäs, olen kitaraa soitellut jonkin aikaa, ja osaan joitain kipaleita komppailla ja minulle on sanottukin että kuulostaa ihan hyvältä soitto.
Ongelma on kuitenkin että jos/kun joku alkaa laulaa soiton päälle menen nopeasti aivan sekaisin, komppi katoaa.

Olen koittanut kuunnella kuulokkeista nyt viime päivinä riparikappaleita (löytyy joku Tilkkutäkkilevy Tubesta) ja soitella samaan aikaan, koska näissä on helppo komppi ja helppoja sointuja. Alan pysyä kompissa jo hieman paremmin, mutta jos teillä olisi hyviä vinkkejä miten homman saisi toimimaan niin olisin kiitollinen

Hei vaan, jopas lähti!
nisumaka
24.03.2013 08:16:54

Nauhoittaminen on hyvä kikka. Siis nauhoita tausta ja sitten treenailet laulamista siihen päälle. Tässäkin on se sama asia, treeni on tärkein, mitään oikotietä onneen ei ole. On olemassa nykyään hyviä laulu/soitto treenauslaitteita, joissa ei koskaan raha mene hukkaan. Sellaisia, joissa on metronomi ja viritin mukana. Maksaa akkuineen (kannattaa hankkia akut) noin 200e.

Kalmo
24.03.2013 11:20:34

nisumaka: Nauhoittaminen on hyvä kikka. Siis nauhoita tausta ja sitten treenailet laulamista siihen päälle. Tässäkin on se sama asia, treeni on tärkein, mitään oikotietä onneen ei ole. On olemassa nykyään hyviä laulu/soitto treenauslaitteita, joissa ei koskaan raha mene hukkaan. Sellaisia, joissa on metronomi ja viritin mukana. Maksaa akkuineen (kannattaa hankkia akut) noin 200e.

Kysyjän ongelma on se, että hänen soittonsa sekoaa, kun muut alkavat laulaa biisiä hänen säestäessään, joten säestyksen äänittäminen ei liene hyödyksi.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Nuppi26
24.03.2013 15:02:09

Kiitoksia vastauksista. Bänditoimintaa harrastan, tosin vain bassolla nykyisessä kokoonpanossa. Kitaraa soittelen omaksi ilokseni ja tarkoitus olisi kesällä mennä isoseksi riparille. Porukalla jolla olemme menossa ei ole kitaransoittotaitoista porukkaa, ja minulle on ehdoteltu että saisin opeteltua jonkin kasan kappaleita. Pianoa joku osaa kyllä soitella, mutta iltanuotioilla ja muissa paikoissa joissa ei ole pianoa saatavilla olisi kuulemma mukava olla kitarakomppausta. Tästäkin syystä olen riparikipaleita kelaillut.

Äänitysvinkki oli siinä mielessä hyvä että saisin kuultua omia virheitäni. Pitänee yrittää tehdä niin että laitan musiikin kuulokkeista, soitan kitaraa ja äänitän kännykällä (voi kuulostaa huonolta äänitystavalta, mutta kokeilun perusteella saan keskinkertaista tavaraa, toki ei mitenkään levytavaraa). Jos saan jonkinlaista ääntä tallennettua niin voisin joku kerta postailla tuloksen tänne, voisivat sitten minua taitavammat kertoa mielipidettään

Levyltä soitto tosiaan on ei-niin-hyvä kuin livenä, mutta pitänee siitä lähteä. Joskus tietty saan porukkaa mukaan laulamaan, mutta pitää sitä ennen saada biisit kulkemaan kunnolla ilman että sekoilisin kun laulu alkaa

Riparikappaleita olen soitellut tämän keskustelun kompin pohjalta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=192117&o=0

Kuten mainittua, treenaan toki paljon. Ja toistoa toiston perään

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti