Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin opiskelu kiinnostaa
1
Limpari
10.11.2012 11:18:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen 18-vuotias opiskelija Espoosta ja musiikki on aina ollut minulle hyvin tärkeä osa elämääni.
Olen harrastanut musiikkia nyt noin kolme vuotta ja nyt olen päättänyt, että haluan lähteä opiskelemaan musiikkia vapaa-ajallani.
Se vain mietityttää, että mikä olisi paras paikka opiskella.

Olen siis kiinnostunut musiikin säveltämisestä, en niinkään soittamisesta.
Pohjaa minulla on jonkin verran, mutta se on kaikki itseopittua.
Soitan rumpuja hyvin, kitaraa ja pianoa jonkin verran. Olen myös tehnyt omaa musiikkia paljon ja se onkin se asia, jossa haluan edistyä.
Olen kuunnellut tähän päivään asti pääosin metallia ja siten myös oma musiikkini on metallia (biisini tosin kestävät keskimäärin 15 minuuttia ja tyyliltään ne lähentelevät modernia klassista musiikkia, vaikka metallia ovatkin). Haluaisin osata tehdä monimutkaisempaa ja kunnianhimoisempaa musiikkia, mutta musiikin teorian tuntemukseni eivät riitä siihen. Siksi haluan lähteä opiskelemaan sitä. Mikä olisi minulle paras paikka saada tähän opetusta?
Sitä olen myös miettinyt, että vaaditaanko klassisen musiikin opiskeluun se, että soittaisi itse jotain klassisessa käytettyä soitinta?

Haluaisin myös kysyä, mikä olisi paras tietokoneohjelma tällaisen musiikin tekemiseen.

Dr Dominant
10.11.2012 12:12:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritän vastata näihin aika haastaviin kysymyksiin osin vastakysymyksin:

Limpari: Olen siis kiinnostunut musiikin säveltämisestä, en niinkään soittamisesta.

Ymmärränkö oikein että haluat säveltää toisille muusikoille, jos et ole kiinnostunut kehittymään soittajana siten että itse esität musiikkiasi?

Haluaisin osata tehdä monimutkaisempaa ja kunnianhimoisempaa musiikkia, mutta musiikin teorian tuntemukseni eivät riitä siihen. Siksi haluan lähteä opiskelemaan sitä. Mikä olisi minulle paras paikka saada tähän opetusta?

Äkkipikaa ajattelisin, että yksityisopetus vois olla sulle nopein tie onneen.

Sitä olen myös miettinyt, että vaaditaanko klassisen musiikin opiskeluun se, että soittaisi itse jotain klassisessa käytettyä soitinta?

Jos aioit kirjoittaa musiikkia muusikoiden soitettavaksi, silloin kaikki kokemus erilaisista soittimista yms. on kullanarvoista. Mikäli tavoitteesi on toteuttaa musiikkisi tietokoneen avulla, etkä tarvitse muusikoita visioittesi toteutukseen, silloin tietty edellämainitulla ei ole juurikaan väliä. Tosin, jos haluat esimerkiksi sample-instrumenteilla matkia eläviä soittajia, tietoisuus soittimista ja niiden soittamiseen liittyvistä seikoista suuresti parantaa mahdollisuuksiasi saada lopputulos kuulostamaan "aidolta".

Haluaisin myös kysyä, mikä olisi paras tietokoneohjelma tällaisen musiikin tekemiseen.

Puhutko nyt sellaisesta ohjelmasta, jolla voit äänittää ja miksata musiikkiasi, vai sellaisesta ohjelmasta jolla kirjoitat musiikkisi partituuriksi tms?

Jos tarkoitat äänitys/sekvenssointisoftaa, mikä vaan pro-tason softa käy - oleellista on se että käyttöliittymä on sinulle sopiva. Pro Tools, Logic, Digital Performer, Cubase, tms.

Notaatiosoftista varmaan valinta tapahtunee Sibeliuksen ja Finalen välillä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

"Dr. Dominant, I presume?"
Limpari
10.11.2012 13:14:06

Kiitoksia paljon vastauksestasi. Siitä oli varmasti hyötyä.
Ehkä en tarpeeksi selvästi kertonut, millä tavalla musiikkia teen.
Kaiken musiikkini teen siis tietokoneella, enkä välttämättä nyt suoraan yritä matkia oikeita soittimia, vaan teen musiikkia elektronisen äänimaailman puitteissa. Ja itse en myöskään soita mitään, vaan juurikin tuollainen notaatio-ohjelma olisi hakusessa.
Tähän mennessä olen tehnyt musiikkini Guitar pro 6- ohjelmalla ja sehän nyt on ihan lelu (vaikka kyllä silläkin yllättävän hyvin saa musiikkia tehtyä, jos osaa ohjelmaa käyttää). Sibeliusta juuri olen miettinyt. Entäpä fl-studio tai vastaava?

Myös sitä mietin, että voiko musiikin teoriaa opiskella itsenäisesti jotenkin vai kannattaako mieluummin sitten ottaa näitä oppitunteja?
Ja kuinka hyödyllistä teorian opiskelu on? Itsehän tiedän teoriasta ainakin jonkin verran. Saman verran kuin suurin osa metallimusiikin säveltäjistä. Kuinka paljon siltä tasolta on matkaa monimutkaisen klassisen säveltämiseen?

Objectif Lune
12.11.2012 09:47:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Limpari: Myös sitä mietin, että voiko musiikin teoriaa opiskella itsenäisesti jotenkin vai kannattaako mieluummin sitten ottaa näitä oppitunteja?
Ja kuinka hyödyllistä teorian opiskelu on? Itsehän tiedän teoriasta ainakin jonkin verran. Saman verran kuin suurin osa metallimusiikin säveltäjistä. Kuinka paljon siltä tasolta on matkaa monimutkaisen klassisen säveltämiseen?

Se, oppiiko parhaiten itse vai tunneilla, on persoonakysymys. Väittäisin kuitenkin, että jonkun verran sun kannattaisi opiskella teoriaa pätevän opettajan johdollolla, jottet hukkaisi aikaasi itsestäänselvyyksien kanssa pään hakkaamiseen. Teorian opettelu on äärimmäisen hyödyllistä. Se antaa sulle uusia työkaluja musiikin tekemiseen ja analysoimiseen. Lisäksi sun kannattaisi opiskella harmonian perusteita ja tosiaan jotain soitinta /joitain soittimia

Mä en osaa antaa vastausta siihen, mistä löydät opetusta, mutta ainakin kirjastosta löytyy varmasti kaikennäköisiä oppikirjoja. Mua on opettanut niin konservatorion nuorisopuoli, musiikkiopisto, oma isä, joka on sävltäjä, musiikkiyläaste, musiikkilukio, ja lisäksi olen opiskellut itsenäisestikin. Kaikesta on edelleen hyötyä, vaikka nykyään sävellän lähinnä poppia.

Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
tender.insanity
12.11.2012 09:57:41

Limpari:
Tähän mennessä olen tehnyt musiikkini Guitar pro 6- ohjelmalla ja sehän nyt on ihan lelu (vaikka kyllä silläkin yllättävän hyvin saa musiikkia tehtyä, jos osaa ohjelmaa käyttää). Sibeliusta juuri olen miettinyt. Entäpä fl-studio tai vastaava?

En ihan allekirjoita tuota. GP6 on ohjelmana paljon huonompi mun mielestä kuin edeltäjänsä GP5. Silti, jos on osaava käyttäjä, niin kyllähän tuolla säveltää ihan hyvin. Jos nuotitat niin samoja pallukoita sinne viivastolle tulee ja sama GM Midi siellä soi niin Guitar Prolla kuin vaikkapa Sibeliuksella, jos ei mitään samplepaketteja käytä. Itse sävellän Guitar Pro 5:llä ja sen verran käyttövuosia takana, että homma sujuu helposti ja nopeasti.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti