Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä olisi paras tapa esittäytyä koelauluihin saapuessa?
1
SJJK
09.09.2012 18:13:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itseoppinut amatöörilaulaja ilman bändiä.
Oon laittanu joitain ilmoituksia nettiin, että jos täältä meikäläisen alueelta löytyisi bändi, voisin alkaa laulajaksi, mutta nyt tuli mieleen kysymys, että miten kannattaisi esiintyä koelauluihin tullessa?
 
Joskus pitää feilata, että voi onnistua.
Antti1
09.09.2012 18:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ole ihan rennosti oma itsesi, äläkä yritä esittää muuta. Treenaa vaadittu matsku niin hyvin, että pystyt parhaimpaasi siellä koelauluissa. Kannattanee myös tehdä jonkinlainen äänenavaus jo etukäteen, jottei tule sen suhteen ongelmia. Jos tarvitset laulun sanoja tms., niin tee ne laput jo etukäteen. Jos meinaat osata sanat ja melodian ulkoa, niin opettele ne kanssa sit ulkoa. Ongelmien selittely ei auta, koska ei vähääkään vakavissaan oleva bändi varmaankaan halua valmistautumatonta heppua riveihinsä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
nisumaka
10.09.2012 09:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tavallaan hyvä kysymys. En halua lisätä suorituspaineita, mutta voit itsekin todetä täältä sitesta, että bändi valitsee laulajansa. Laulajia on vaan harrastelijapuolella yksinkertaisesti niin paljon "tarjolla".
 
Tilanne on ihan sama soitatko vai laulatko. Eli kun menet tapaamaan uusia ihmisiä, olet oma itsesi, se on tärkeintä. Laulajalle on sellainen ero soittajiin, että bändi yleensä ymmärtää, jos jokin biisi ei mene sinulle "sopivassa" sävellajissa. Se kannattaa sanoa, ja pyytää bändia soittamaan sinulle sopivassa sävellajissa biisit.
 
Ei tosta paineita kannata ottaa, mä olen sillai tullut noin 50 % tapauksista "hyväksytyksi" bändiin, kun olen käynyt väkeä tapaamassa. Soittotaidollisesti toi jää harvoin kiinni, yleensä tulevaisuuden visiot mättää, tai sitten käytännön syyt, kuten treenipäivät, hankalat matkat tms. Onnistut aivan varmasti, älä hätäile. Ja tosissaan ota nuotit MUKAAN KAIKISSA TAPAUKSISSA.
 
Tommy Voltage
10.09.2012 11:05:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useampia ihmisiä koesoitattaneena pari tärkeintä:
 
- Älä sano ekaksi että et oikein ehtinyt kuunnella opeteltavaa materiaalia ja vedä sitä soiton aikana täysin omana sovituksena, vaan osoita että olet tutustunut siihen.
- Älä jäädy. Satunnaiset virheet on koesoitoissa täysin ymmärrettäviä ja sallittuja.
- Saavu paikalle selvinpäin.
 
Johann Onn
10.09.2012 16:33:30 (muokattu 10.09.2012 16:35:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: ...bändi yleensä ymmärtää, jos jokin biisi ei mene sinulle "sopivassa" sävellajissa...
 
Covereiden tai coveribändin kohdalla voi toimia, monet ei välttämättä välitä, soitetaanko ne nyt G:stä vaiko C:stä.
 
Jos taas kysessä on bändi, jolla biisit on pelkästään omia + Joita ne on veivaneet 2 - 3 vuotta, siitä mistä ne sävelletty ja mistä, ne tulee menemään = Vähän luulen, että ne ei paljon ymmärrä eikä niitä vähäänkään kiinnosta --> "...seuraava...".
 
Omat biisit on toisinaan kiveen hakattuja, ihan "fyysesti mahdonta soittaa muualta kuin tältä korkeudelta" syiden takia. Ainoa liikkumavara tulee siitä, että ne voi soittaa vaikka C-vireisillä soittimilla, E-vireisten sijaan. Ei silti kannatta odottaa, että Drop-A virettä käyttävä bändi, alkaa soittamaan biisit Drop-D:stä tai laittaa capot 5. nauhalle, vaikka se sopisi kuinka paljon paremmin laulajalle...
 
JussiKoo
10.09.2012 20:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikon kysymykseen vastaan, että käsipäivää ja oman nimen sanominen on paras tapa esittäytyä.
 
Ja vakavasti, ota ainakin sovittujen kappaleiden sanat mukaan. Sitä ennen; selvitä mitä kappaleita testataan ja jos on kyse covereista, sovi sävellaji. Harjoittele biisit kunnolla. Mikään ei vie fiilistä enempää, kuin huono valmistautuminen yhden henkilön osalta. Käytännössä loppu on sitten henkilökemioista kiinni.
 
Jos ja kun pääset bändiin, ole valmis treenaamaan. Bändin kanssa toimiminen ei ole karaokea. Keikalle ei voi lähteä heti ensi viikonloppuna.
 
Varaudu myös laulukamojen hankintaan ja jatkossa niiden roudaamiseen. Henkilökohtaisesti olen kypsä niihin primadonniin, jotka olettavat biisien sanojen odottavan kämpällä valmiiksi printattuina. Lisäksi näitä taiteilijta varten (laadukas) mikki pitää olla telineessä oikealla korkeudella, valmiiksi kytkettynä ja laulukamojen hankittuina. Muuten ollaan aivan ihmeissään.
 
Muillakin on oletettavasti omat kamat, joten hoida osuutesi.
 
Ole oma itsesi. Jos ei natsaa, bändi ei ollut se oikea. Seuraavalla kerralla voi jo onnistaa.
 
Tsemppiä!
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
rabitti88
11.09.2012 15:06:07 (muokattu 11.09.2012 15:07:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock-Ola
 
Jos ja kun pääset bändiin, ole valmis treenaamaan. Bändin kanssa toimiminen ei ole karaokea. Keikalle ei voi lähteä heti ensi viikonloppun.)
 
Minä olen menny keikalle tunnin varoitus ajallakin ilman treenejä.. ja tän hetkisen projektin kanssa ollaa treenattu biisit 1 kerran ja suoraan keikalle.
 
JussiKoo
11.09.2012 16:48:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Minä olen menny keikalle tunnin varoitus ajallakin ilman treenejä.. ja tän hetkisen projektin kanssa ollaa treenattu biisit 1 kerran ja suoraan keikalle.
 
Oletko aloittelija? Tuskin. Tulkitsen tämän ketjun niin, että kysyjällä ei ole koskaan ollut bändiä. Bändin kanssa laulaminen vaatii totuttelua, jos haluaa tehdän sen kunnolla.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Tommy Voltage
12.09.2012 10:21:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: Covereiden tai coveribändin kohdalla voi toimia, monet ei välttämättä välitä, soitetaanko ne nyt G:stä vaiko C:stä.
 
Jos taas kysessä on bändi, jolla biisit on pelkästään omia + Joita ne on veivaneet 2 - 3 vuotta, siitä mistä ne sävelletty ja mistä, ne tulee menemään = Vähän luulen, että ne ei paljon ymmärrä eikä niitä vähäänkään kiinnosta --> "...seuraava...".
 
Omat biisit on toisinaan kiveen hakattuja, ihan "fyysesti mahdonta soittaa muualta kuin tältä korkeudelta" syiden takia. Ainoa liikkumavara tulee siitä, että ne voi soittaa vaikka C-vireisillä soittimilla, E-vireisten sijaan. Ei silti kannatta odottaa, että Drop-A virettä käyttävä bändi, alkaa soittamaan biisit Drop-D:stä tai laittaa capot 5. nauhalle, vaikka se sopisi kuinka paljon paremmin laulajalle...

 
Mä oon ihan samaa mieltä tän suhteen. Kannattaa etukäteen kuunnella, jos vaan mahdollista, että sopiiko oma ääniala alkuunkaan bändin vireeseen. Avokielen rässiriffeja ei vaan oo niin cool vetää capo vitosnauhassa.
 
Coverbändeissä tuo sävellajikikkailu nyt on vakioriesa, jonka kanssa oppii kyllä elämään.
 
markus16
20.09.2012 14:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock-Ola: Otsikon kysymykseen vastaan, että käsipäivää ja oman nimen sanominen on paras tapa esittäytyä.
 
Tämä on syytä muistaa ja sisäistää, vaikka vähän vähemmän vakavissaan Ola kai heittikin. Luulisi olevan itsestäänselvyys, vaan kun ei ole.
 
Kirka saatana!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «