Muusikoiden.net
02.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasetti Vähän vanhemmalle aloittelijalle.
1
Peukalo
27.06.2012 14:52:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei vaan kaikille!
Olen nyt muutaman kuukauden lukenut ahkerasti tätä palstaa ja kerännyt tietoa aloittelijoille sopivista seteistä. Olen siis jo 29 vuotias ja tietämykseni kitaroista ja sen soittamisesta käytännössä nolla, mutta innostus taas on kova.

No käykäämme asiaan, olen ajatellut lähteä tähän hommaan ns. perse edellä puuhun systeemillä, eli mahdollisimman halvalla. Ihan vain syystä että jos homma ei otakaan onnistuakseen niin eipähän ole kallista seinä koristetta sitten. Budjetin maksimi voisi olla 250-300e mihinkä pitäisi saada mielellään kaikki soittamiseen tarvittavat kamppeet. Mielessä on pyörinyt lähinnä Les Paul kopio, myös jokin muu vähän raskaampaan musikkiin taipuva soitin voisi olla vaihtoehto.

Tässäpä on yksi setti minkä olen löytänyt, mutta itse kitara hieman mietityttää:
http://www.thomann.de/fi/epiphone_les_paul_special_gt_bundle_1.htm

Olisiko kenties saman hintaluokan Ibanezin setit laaduukkaampia?

-Matti

viisi_kitaraa
27.06.2012 22:07:53

Ihan kohtuulliselta setiltä tuo vaikuttaa.
Bonuksena etenkin tuo mikrocube, jonka minäkin valitsisin kotona soittamiseen...

Varmaan ihan hyvä ainakin pariksi ensimmäiseksi vuodeksi.

Oletko muuten harkinnut akustista kitaraa? Henk koht tykkään enemmän akustisesta, kun sen voi vain ottaa käteen ja alkaa soittamaan. Ei tarvitse kytkeä johtoa ja vahvistinta...

Numb
27.06.2012 22:47:33 (muokattu 27.06.2012 22:48:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epin specialit unohtaisin kättelyssä. Rahaa laittaisin niin paljon kuin on irrottaa, ja katselisin vahvistimeksi joko Rolandin Microcuben, Vox Da5:n tai pienen Peavey Vypyrin. Käytettynä, toki. Tähän n. 80 euroa.

Kitaraa lähtisin katselemaan torilta käytettynä myös. Jos raskasta on tarkoitus soittaa, niin kahden humbuckerin kitaroista katselemaan.

Ostamalla käytettynä säästät pyöreästi 30%. Tai siis et säästä, mutta saat samalla rahalla parempaa :-)

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
ravensoul
28.06.2012 10:21:46

Numb: Epin specialit unohtaisin kättelyssä. Rahaa laittaisin niin paljon kuin on irrottaa,

Komppia. Eihän tuo edes näytä lespalta, kun on tasakansi ja tremolokin tuohon on jostakin käsittämättömästä syystä näköjään pultattu.

Ei maksa paljon enempää niin saa uutenakin Epin edullisehkon mutta jo kunnollisen luokan keppejä, SG G-400 tai LP Studio/Standard.

http://www.thomann.de/fi/epiphone_sg400_wc_egitarre.htm

http://www.thomann.de/fi/epiphone_l … id=bed83656cac8d0d03a077d49ba47fa03

http://www.thomann.de/fi/epiphone_lp_studio_alpine_white.htm

"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
viisi_kitaraa
28.06.2012 13:46:08

kuten tästäkin ketjusta näkee, kitaran valinta on aika pitkälti makuasia. Mielipiteitä on monia.

Tuossa setissä kitaran osuus on 100e, vahvistimen 100e ja loppujen sitten se jäljelle jäävä 25e
Vahvistin tuossa on hyvä (mun suosikki), ja oheistarvikkeet varmaan kelvollisia.

100e:n kitara on aika halpa, mutta sellaistahan olet etsimässä, kun et tiedä kuinka pitkään harastus jatkuu...
Nykyisin halvatkin kitarat ovat HINTAANSA NÄHDEN hyviä. Ne kun on valmistettu koneellisesti tehtaissa(kuten monta kertaa kalliimmatkin). Vire pysyy, vaikka virittimissä voi olla enemmän "väljää" tai karheutta. Ja yleisesti ottaen kaikki toimii.

Toki jos tuplaat kitaran hinnan saat vähän paremman kitaran. Duh. Ei varmaan ole mikään yllätys. JA jos nelinkertaistat hinnan niin saat vieläkin paremman.

Alussa kuitenkin tärkeintä on soittotaidon oppiminen. Ja halvempikin riittää siihen hyvin. Lisäksi tuo näyttää kivalta. Eikä lavassa lue esim. Harley benton, jota monet katsovat karsaasti. (vaikka eivät nekään niin huonoja ole)

Olen aina ollut sitä mieltä, että kitaroita pitäisi olla vähintään 2, joista toinen on huoleton ja melko halpa. Sen voi ottaa mukaan paikkoihin, joihin kalliimpaa ei raaski ottaa. Sillä voio harjoitella säätämistä ja huoltotöitä. Ja sen uskaltaa antaa vaikkapa kaverille tai lapselle "kokeiltavaksi".

Ja onhan tuossa se 30 päivän palautusoikeus, jos jostain syystä ei keppi miellytä :)

PS. jos thomanilta tilaat, kannattaa tilata samalla myös varakieliä. Ne kun ovat thomanilla huomattavasti halvempia kuin suomessa...

Gabe
29.06.2012 00:24:26

viisi_kitaraa: Alussa kuitenkin tärkeintä on soittotaidon oppiminen. Ja halvempikin riittää siihen hyvin.

Toisaalta halpa ja raskasoittoinen kitara voi olla rasite kehittymiselle. Suosittelisin budjetin nostamista vaikka 400-500€. Jos harrastus ei nappaakaan niin saat todennäköisesti helpommin torilla myytyä hieman laadukkaamman kuin halpiskitaran.

Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Numb
29.06.2012 09:53:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Toisaalta halpa ja raskasoittoinen kitara voi olla rasite kehittymiselle. Suosittelisin budjetin nostamista vaikka 400-500€. Jos harrastus ei nappaakaan niin saat todennäköisesti helpommin torilla myytyä hieman laadukkaamman kuin halpiskitaran.

Ja käytettynä ostaminen. Silloin saapi tod. näk. suurin piirtein omansa pois siitä. Myös siis siinä tapauksessa, että harrastus jatkuu ja haluaa parempaa tai toisenlaista.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Gabe
29.06.2012 10:14:15

Numb: Ja käytettynä ostaminen. Silloin saapi tod. näk. suurin piirtein omansa pois siitä. Myös siis siinä tapauksessa, että harrastus jatkuu ja haluaa parempaa tai toisenlaista.

Jep. Suosittelen että nostat hiukan budjettia ja menet tuonne mnetin torille seikkailemaan :)

Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
kouvman
29.06.2012 13:40:53 (muokattu 30.06.2012 00:10:40)

Terve.

Itse ostin 1,5 vuotta sitten 27 vuotiaana ensimmäiseksi sähkökitaraksi ESP / LTD M50 merkkisen kitaran (muutama vuosi akustisella sitä ennen).

http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_m_50_bks_lh.htm

Maksoin suomalaisessa liikkeessä siitä, microcubesta, pehmeästä kassista ja ständistä noin 350 euroa. Saman setin saa varmaan Thomanilta 300:lla.

Kitara on mun käsityksen mukaan aika lailla stratomainen ja sillä kyllä pystyy soittamaan kaikkea raskaasta kevyeen. Itselläni kitara on mennyt hyvin hevimättöjen reenaamisessa sekä tanssiorkesteria kompatessa :)

Eihän tuo mikään älyttömän laadukas peli ole, mutta itse olen sillä jaksanut soittaa tähän asti. Nyt harkinnassa paremman kitaran osto, mutta en kyllä tuostakaan aio luopua.

Tuota vaihtoehtoa kannattaa miettiä. Sanoisin, että vähintään reilu parisataa kannattaa kitaraan uhrata. Siis pelkkään kitaraan. Siihen sit oheistarpeet päälle. Ei muuta kun musaliikkeeseen testailemaan.

ravensoul
29.06.2012 16:59:47

viisi_kitaraa: Toki jos tuplaat kitaran hinnan saat vähän paremman kitaran. Duh. Ei varmaan ole mikään yllätys. JA jos nelinkertaistat hinnan niin saat vieläkin paremman.

Pieni tarkennus tuohon. Tuplaamalla hinnan reilusta satasesta saa nykyään helkkarin paljon paremman kitaran. Siitä kaksinkertaistamalla saa vielä paremman mutta ero ei ole enää niin suuri. Mulla on ollut yksi näistä alle kolmen sadan nyky-Epiphoneista ja ne ovat jo sen verran laadukkaita, että ovat kuin eri planeetalta näihin satasen ritsoihin verrattuna.

Huomattavasti järkevämpi sijoitus laittaa tuon verran enemmän paalua likoon. Jos soitto ei nappaa nuo vähän kalliimmat saa vielä myytyä mutta halpisritsa jää todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin lähinnä polttopuuksi.

"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Peukalo
01.07.2012 16:56:46

Hei taas.

Arvasin melkein kuinka tuo halppis setti nostattaa karvat pystöön monella ja niinhän se on lähes joka asiassa että hyvä ja halpa ovat kaksi eri asiaa.. Toria olenkin seuraillut "sillä silmällä" jo muutaman viikon ja taidan vielä malttaa mieleni tuon ehdottamani setin suhteen..

viisi_kitaraa
01.07.2012 18:48:48

yllättävän hyvin soitettavan kitaran voi saada nykyään halvemmallakin. Vielä 90-luvulla halvemmat olivat paljon huonompia kuin nykyään. Laatu vaihteli enemmän, saattoi olla intonaatio-ongelmia yms. Nyt kun nuokin on tehty koneilla lähes kokonaani ko. ongelmia on palon vähemmän. Halpojen huonoin maine on peräisin viime vuosituhannelta.

JA tuosta että ne muka ovat "raskaita" soittaa.. No. Totta on, että halpoja useimmiten ei ole valmiiksi säädetty kunnolla soittokuntoon (eikä aina vähän kalliimpiakaan) Eli kielet luultavasti ovat liian korkealla, ja kaularautaa ei ehkäpä ole uutena kunnolla säädetty.

Mutta kun nuo säädöt laittaa kohdalleen, nini aivan yhtä kevyesti soitettavan useimmista noistakin saa. Aikaahan tuohon menee n. 15-20 min . Ensikertalaisella palstan ohjeita seuraamalla ehkäpä n. tunti.

Mutta en toki sano etteikö se tuplasti kalliimpi kitara olis parempi. Onhan se. Mutta siksipä se hintakin on tuplaten kalliimpi. Ja jos rahaa riittää niin osta ihmeessä se kalliimpi.
Paremmuus näkyy mm. parempina virittiminä, parempina mikkeinä. ja parempana tallana. Halvemmassakin toki kaikki nosta ovat toimivia. mutta kalliimmassa parempia. NOista lähinnä paremmat mikit vaikuttavat äänenlaatuun, vaikka aloittelija ei eroa ehkäpä huomaakaan.

Toisaalta voi tuon halvemmankin hyvin ostaa.

viisi_kitaraa
01.07.2012 18:57:17

mutta joo. Edullisempien kitaroiden puolustaminen on aika tuhoon tuomittua.

Ainahan kalliimpi on parempi. vaikka ero olisikin pieni. Mielestäni kysymys kuuluukin, mikä on kenellekin ns. "riittävän hyvä"

madcow2
07.07.2012 19:05:54 (muokattu 07.07.2012 19:14:39)

Vahvarin hankinta on minusta tässä tilanteessa onnistumisen avain: halvassa vahvistimessa harvoin on (montaa) hyvää soundia.
Sen takia kannattaa testailla niitä kaupassa ja sitten lopuksi hommata vaikkapa Torilta semmonen itseä miellyttävä laite käytettynä.

Kitaraksi suosittelen suoralta kädeltä ESP LTD:n tuotantoa - menee kaikkeen musaan, on hyvin tehtyjä ja saa myytyä pois jos tahtoo.

Esimerkkisettiä:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=652364

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=652653

Möö. Koti on mun stage.
High
31.07.2012 16:32:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä sun kannataisi ostaa strato-tyylinen keppi, koska siitä kuulee helpommin
virheet läpi. Itse ostin heti ekana Ltd:n hevikepin ja kuulosti mössöltä. Straton oston jälkeen kehityskäyrä on noussut huomattavasti :) Tosin siihen vaikuttaa muutkin asiat. Tää oli vain mun mielipide...

Miten suhtaudutte poliitiikkaan? - Joo mä tsiigaan mitä tapahtuu. Mun mielestä Suomen presidentil on kaunis tytär. A.McCoy
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti