Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulaminen ja kitaran vire
1
RantaNalle
29.02.2012 22:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun harrastaa laulamista ja kitaransoittoa, ja juuri se kappale mitä haluaa soittaa/laulaa onkin ikävän korkea äänialalle ja ei välttämättä haluaisi transponoida ja miettiä uusia sointuja, niin onko jotain syytä miksi tulisi välttää kitaran vireen laskemista?
 
Puolisävelaskelta alaspäin taitaa ainakin olla aika yleinen viritys, mutta entä sitten jos laskee virettä vielä enemmän? Ja mitenkä kitara yleensäkkin reagoi jos vaihteelee virettä toistuvasti, onko huono juttu kitaran kannalta?
 
Korkeamalle transponointihan on helppoa kun käyttää capoa. Eikös tämä teoriassa toimi myös jos haluaa transponoida alaspäin? Esimerkiksi jos sävellaji on G ja haluaa sen alaspäin kaksi puolisävelaskelta niin saadaan F. Nyt laitetaan capo 11 nauhalle kitaralla ja soitetaan samoilla sormituksilla. Mutta sitten lauletaan oktaavia alempaa suhteessa sointuihin, eikö niin vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?
 
Sergei Fallinen
29.02.2012 23:09:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Periaattessa se menee noin joo, eikä sillä edes ole väliä missä oktaavissa sä laulat, mut kitara kuulostaa kyllä "hieman" erilaiselta kun capo on nauhalla nro 11. Kitaran virettäkään ei joka biisiin voi erikseen vaihtaa joten helpoimmalla pääsee kun vain opettelee niitä sointuja vähän useammilla sormituksilla eri asemista.
 
vain taito on rajana
viisi_kitaraa
29.02.2012 23:33:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"helpoimmalla pääsee kun vain opettelee niitä sointuja vähän useammilla sormituksilla eri asemista."
 
Helpommalla? Kuulostaa kyllä kauhean työläältä. Tekeekö monetkin noin? Itse voin sitten joskus kun osaan jo kaiken muun opetella noitakin
 
Minulle onneksi riittää capo, kun alemmalle ei onneksi tarvitse päästä.
 
Funkånaut
29.02.2012 23:57:55 (muokattu 01.03.2012 00:20:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: "helpoimmalla pääsee kun vain opettelee niitä sointuja vähän useammilla sormituksilla eri asemista."
 
Helpommalla? Kuulostaa kyllä kauhean työläältä. Tekeekö monetkin noin? Itse voin sitten joskus kun osaan jo kaiken muun opetella noitakin

 
Kyl toi oikeasti helpottaa. Esmes, jos halutaan soittaa sointukierto C-Am-F-G, muttei tykätä barre F:stä, niin capo väliin 5, ja kierto meneekin näin: G-Em-C-D.
 
Ettei sen tietämisestä, miten eri soinnut otetaan eri sormituksilla, ole ollenkaan haittaa. Eikä se työlästäkään ole, itsekin sen opin.
 
E: Eikä todellakaan kauaa mennyt. Tosin, käytin tätä kirjaa apuna: https://www.booky.fi/kirja/capone_p … parasta_kitarasointua/9789522400222 Selventää loistavasti sointujen sävelrakennetta, ja itse olen käyttänyt tätä apuna opetellessa ukulelelle ja domralle sointuja.
 
E2: Ja sit ku pikasesti opettelee kitaran sävelten sijainnit kaulalta (ei pitäs kauaa mennä), niin voi transponoida biisejä ja ottaa sointuja eri asemista eri sormituksilla todella helposti.
 
E3: Etenkin 12-kielisellä on hyvä osata soittaa soinnut monella eri tavalla, sillä avoimet soinnut nyt vain ovat sillä helpompia soittaa, sekä paremman kuuloisia. Esimerkkinä Rolling Stonesin Wild Horsesissa tarvittava Fsus2-sointu, johon tarvitaan sävelet F, G, ja C. Sointuhan voidaan ottaa lukuisilla tavoilla: x-8-10-10-8-8 on yksi, 1-3-5-5-1-1 toinen ja x-x-3-5-1-3 kolmas, mutta yksikään näistä ei oikein toimi 12-kielisellä helposti. Mutta, jos otetaan otteeksi x-x-3-0-1-1, niin johan on helpompaa. Tässä esimerkki siitä, miksi on hyvä tuntea soinnut eri sormituksilla.
 
Toivottavasti tästä viestistä oli jotakin apua ketjun perustajalle.
 
Jos on vähän sääääh-olo, niin kahteen tuntiin kaks pulloo ja sitten ULIULIULI. - Skywriter Kuuntelen tälläistä
RantaNalle
01.03.2012 22:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tosiaan esimerkiksi http://www.don-guitar.com/transpose.html tästä on paljon apua jos haluaa transponointia miettiä. Transponointi tuo vaan oman haasteensa, jos on opetellut kappaleen jollain tietyllä soinnutuksella ja menee aikansa kun alkaa muistamaan uudet soinnut.
 
Ja toinen juttu on kaikki pienet riffit tai muut kikkailut mitä tykkää käyttää kappaleessa, voi olla vaikea tai jopa lähes mahdotonta saada aikaan toisilla sormituksilla mitkä tulee alkuperäisessä vaikkapa vapaalla sormella sen kummemmin vapauttamatta sointua.
 
Yks juttu mitä vois kokeilla on virittää vaikka koko sävelaskeleen alas kitaraa. Näin olis sitten capo toisella nauhalla taas standardivireessä ja kuitenkin olis helppo vähän matalempaankin vireeseen saada. Tai sitten ostaa baritonikitara niin olis mukava jollotella siihen päälle.
 
Ja joo kiitosta vaan vastanneille! Kyllä vähän selventy / varmistu nämä asiat.
 
weelie
19.03.2012 10:23:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alas virittäessä mielestäni intonaatio kärsii. Nauhan alas virittäminen toki yleistä. Ehkä kaksi nauhaakin. Voi laittaa vähän paksummat kielet niin tuntuma pysyy, ei kielet hakkaa nauhoille niin pahasti.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti