Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaransoiton aloitus
1
kr1su
29.02.2012 18:21:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!

Olen aloittamassa kitaran soittamisen, joten tarvitsisin kokeneempien soittajien vinkkejä. Itse osaan soittaa joitain sointuja ja smoke on the waterin riffin.
Mitä kannattaisi opetella ensimmäisenä?

Olisiko tämä hyvä kitara aloittelijalle?

http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_ec50_lh_black_satin.htm

Vinkkejä tarvitsisin myös vahvistimen valintaan. Tarkoituksenani olisi soittaa rockia/metallia.

viisi_kitaraa
01.03.2012 00:04:57

tuo kitara vaikuttaa ihan hyvältä.

Oletko muuten varma että haluat vasenkätisen kitaran?
Olen lukenut useampiakin suosituksia, joissa sanottiin, että vasurit voivat aivan yhtä hyvin opetella soittamaan normikitaralla. Ei pitäisi hidastaa kehitystä.
Ainakin kaverin kitaralla tiluttelu on helpompaa jos se on samankätinen kuin oma.. Kiva esim. bileissä joissa oma kitara ei ole mukana.

Joo jotkut toki suosittelevat vasureille vasureiden kitaroita. Makuasia josta en lähde enempää kiistelemään.

Tämä on mielestäni hyvä ns. peruskotivahvistin. (haluaisin tuolaisen)
http://www.thomann.de/fi/roland_micro_cube.htm
Tuosta lähtee tarpeeksi ääntä kotisoitteluun. lisäksi siinä on kivoja efektejä, joilla voi leikkiä. Bonuksena tuo toimii tarvittaessa jopa ilman verkkovirtaa.
Sitten jos joskes tarvitset niin voit ostaa jonkun kunnon tehoämyrin isommalle yleisölle soittamiseen.
Käy kokeilemassa jossain musaliikkeessä...

viisi_kitaraa
01.03.2012 00:15:49

ainiin Disclaimer unohtui.

En siis ole mikään mielettömän kokenut kitaristi. Alle vuosi takana.

Jokaisella tuntuu olevan omat mielipiteensä kitarakamoista. Joku toinen ei esim. tuota microcubea arvosta ihan yhtä paljoa kuin minä. Ja suosittelee jotain parin tonnin putkivahvistinta... jota ei sitten edes voi soittaa ns. kerrostalovolyymillä. Makuasioita tosiaan.

Tuohon microcubeeb ihastuin musaliikkeessä, jossa myyjä esitteli sitä perinpohjaisesti. En ostanut, kun nurkissa oli jo pieni perusvahvistin. (jossa valitettavasti ei ole esim tuota rumpukonetta..)

Ja mistä kannattaa alottaa?
http://www.guitarjamz.com/members/
tuo kurssi on hyvä aloittelijoille. saa kokeilla 3 päivää ilmaiseksi...

viisi_kitaraa
01.03.2012 00:48:26

crap. Olikohan se kuitenkin se yhtä astetta isompi roland cube, jossa vasta oli tuo metronomi/rumpusimulaattori jota siis himoitsen.

Huuto.net:stä noita voi muuten saada halvemmalla....

Funkånaut
01.03.2012 01:06:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä opetella ekana? Totta puhuen, sointujen tuntemisesta ei ole mitään haittaa. Tarkoitan sitä, että tietää, mistä soinnut rakentuvat. Tähän kun lisää sen, mistä sävelet eri puolelta kaulaa löytyy, niin pohja on mainio. Mutta, itse soittoahan ei saa unohtaa, ja täytyy pitää ilo mukana oppiessa. Jos harjoittelusta ei tykkää, niin sitä ei tee.

Ja mitä vahvariin tulee, niin Microcubet on ihan käteviä, jos meteliä ei liiemmin tartte vempeleistä saada pihalle.

Jos on vähän sääääh-olo, niin kahteen tuntiin kaks pulloo ja sitten ULIULIULI. - Skywriter Kuuntelen tälläistä
jannu79
01.03.2012 15:02:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan ensimmäisenä ei tarvi tietää jokaista otelaudan nuottia, mutta tuossapa yks video joka antaa yhenlaista apua asiaan

http://www.youtube.com/watch?v=8Srj8Rw7dzk&feature=related

Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
heville
01.03.2012 15:35:26

viisi_kitaraa:
Joo jotkut toki suosittelevat vasureille vasureiden kitaroita. Makuasia josta en lähde enempää kiistelemään.

Ei se ole pelkästään makuasia vaan jotkut vasurit eivät ihan oikeasti pysty soittamaan oikeakätisesti - jotkut taas pystyvät ongelmitta. Itse kuulun tuohon edelliseen ryhmään. Ihan alussa yritin soittaa oikeakätisesti (bassoa tosin), mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Vasenkätisesti homma luonnistui paljon paremmin.

Suosittelisinkin aloittajalle, että käy musiikkiliikkeessä kitaroita kokeilemassa sen verran että huomaa kumpi puoli tuntuu luontevammalta.

.
gegguli
05.03.2012 16:25:34

Kannattaa soittaa sitä musiikkia, josta itse tykkää. Jos soittaa semmoista mistä ei pidä, se voi tappaa soittoinnostuksen nopeasti. Kannattaa myös opetella aluksi helpompia kappaleita. Jos rupeaa heti soittamaan Steve Vaita tms. soittajasta tulee Francesco Fareri.

weelie
05.03.2012 16:30:48 (muokattu 05.03.2012 16:33:02)

heville: Ei se ole pelkästään makuasia vaan jotkut vasurit eivät ihan oikeasti pysty soittamaan oikeakätisesti - jotkut taas pystyvät ongelmitta.

Voit olla oikeassa, mutta mä en vieläkään (oikeakätisenä) ymmärrä tätä. Mun mielestäni aluksi vasen käteni oli se joka joutui tekemään vaikean työn, oikea käsi vain rämpytti. Ja kysyisin myös että miksi vasenkätinen piano ei ole sen suositumpi?

Toki voi olla että tuntuu luontevammalta soittaa vasen- tai oikeakätistä soitinta. Itsekin koen golfin pelaamisen luontevammalta vasurina, vaikka olen oikeakätinen... jos oikeasti pelaisin ehkä jossain vaiheessa voisin pohtia pitäisikö silti pelata oikeakätisesti, että saisi lyönteihin enemmän voimaa.

http://pickingjjcale.blogspot.com/
heville
06.03.2012 08:34:54

weelie: Voit olla oikeassa, mutta mä en vieläkään (oikeakätisenä) ymmärrä tätä. Mun mielestäni aluksi vasen käteni oli se joka joutui tekemään vaikean työn, oikea käsi vain rämpytti. Ja kysyisin myös että miksi vasenkätinen piano ei ole sen suositumpi?

Toki voi olla että tuntuu luontevammalta soittaa vasen- tai oikeakätistä soitinta. Itsekin koen golfin pelaamisen luontevammalta vasurina, vaikka olen oikeakätinen... jos oikeasti pelaisin ehkä jossain vaiheessa voisin pohtia pitäisikö silti pelata oikeakätisesti, että saisi lyönteihin enemmän voimaa.

Ihmisten kätisyys ei ole joko-tai, vaan se on enemmän tai vähemmän liukuva asteikko kahden ääripään välillä. Kuitenkin suurin osa ihmisistä on koko lailla oikeakätisiä. Ja kun katsoo tämän ehdottoman enemmistön mieltymysten mukaista soitintarjontaa, voidaan ehkä päätellä että kuitenkin on _keskimäärin_ luontevampaa rämpyttää vahvemmalla kädellä. Ainakin minulla vasenkätisenä oli juuri näin, joten vasenkätinen kitara oli välttämättömyys. Ihan aluksi yritin soittaa oikeakätisesti, mutta silloin tuntui että koordinaatio loppui nimenomaan rämpytyskäden puolelta.

Poikkeuksiahan on vaikka kuinka, joten mitään yleispätevää tästä kätisyysasiasta ei voi sanoa. Paras on toki se, että jokainen valitsee sen soittotavan joka tuntuu luontevimmalta. Jos vasenkätinen sitten tykkää soittaa oikeakätisesti, sehän on vain helvetin hyvä juttu tulevaa soitintarjontaa ajatellen.

.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti