Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotuntien järkevyys harrastelijalla?
1 2
baron
16.05.2016 20:28:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Mun mielestä ainakin kannatta mennä soittotunneille. Koskettimista en tiedä, mutta minua on ainakin harmittanut, että itse oppineena soittajana minulla on vielä nykyäänkin vuosikymmeniä soitettuani vääriä tekniikoita ja tapoja, joista tuntuu olevan lähes mahdoton päästä eroon.
 

 
Pitkän linjan harrastajamuusikkona voin sanoa, että muidenkin kuin oman mielimusiikin tunteminen ja jonkinasteinen osaaminen on hyväksi. Kyllähän metallimusiikkiin on saatu vaikutteita jopa klassisesta musiikista.

 
Kun mä menin pianotunneille niin maikka kysyi mitä mä haluan että se mulle opettaa. Tarjosi vaihtoehdoiksi jatsia, humppaa, rokkia. Mä sanoin jatsia, mun luulo on se että jos sitä osaa niin muutkin taittuu.
Tällä hetkellä tunne että olin oikeassa!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
apply
30.06.2016 11:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin aloitin reilu vuosi sitten käymään soittotunneilla. Muistan miettineeni aluksi hieman samankaltaisia ajatuksia, muissakin asioissa olen tottunut opiskelemaan itse kirjoista ja netistä tietoa etsimällä. Miksi siis maksaa opettajalle lyhyistä soittotunneista kohtuullisen iso summa rahaa?
 
Ensinnäkin, säännöllisyys tuo tavoitteellisuutta ja tietynlaista rytmiä harrastukseen. Kun soittotunneilla käy säännöllisesti, tulee myös treenattua säännöllisesti. Eli uskoisin tässä olevan hieman samaa miksi ihmiset maksavat kuntosalikorteista yms. Maksetaan siitä, että olisi hyvä syy treenata, vaikkei aina ihan täysin nappaisikaan.
 
Toinen syy on se, että opettaja motivoi muutenkin. Hän on (ainakin toivottavast) taidoiltaan paljon paljon pidemmällä, joka saa ainakin minussa aikaan halun kehittyä samaan suuntaan.
 
Kolmas syy on se, että opettaja antaa uusia näkökulmia ja ideoita soittamiseen. Kun soittelee yksin omassa pienessä kuplassaan, sulkee helposti asioita ulkopuolelle ja lähes aina soittotunneilta tulee sellainen olo, että asioita avautuu, ymmärrys laajenee suuntaan, jota ei tiennyt olevan vielä olemassakaan.
 
Neljäs syy on se, että opettaja pakottaa (tai kannustaa) menemään mukavuusalueen ulkopuolelle. Hankalia juttuja tulee helposti välteltyä, vaikka juuri niitä pitäisi treenata. Sen soittaminen, jonka jo osaa, on paljon mukavampaa kuin sen, joka vielä takkuaa ja kuulostaa aivan hirveältä. Kuitenkin se suurin kehitys tapahtuu tuolla alueella.
 
Viides syy on se, että opettajalla on oikeasti annettavaa. Hän on opiskellut alaa ja tietää siitä varmasti enemmän kuin sinä. Hän tietää miten asioita kannattaa harjoitella, toki oppia voi myös hakkaamalla päätä seinään tarpeeksi kauan, mutta elämää helpottavista asioista yleensä mielellään maksaakin rahaa.
 
Nämä kaikki tietysti vaatii sen, että löytää hyvän ja itselle sopivan opettajan. Jos haluat soittaa metallia ja rockia, niin kannattaa valita sellainen opettaja, jolla on myös kiinnostus samanlaiseen musiikkiin, se on varmasti paljon antoisampaa. Toki hyvä opettaja osaa opettaa kaikenlaista musiikkia ja genrerajojen ylittäminen oppimisen kannalta on hyvä asia (se mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen).
 
Minä olen ollut erittäin tyytyväinen opettajaani ja siihen että päätin ryhtyä käymään soittotunneilla ja olen varma, että olen oppinut paljon enemmän kuin olisin samassa ajassa itse opettelemalla oppinut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «