Muusikoiden.net
04.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aikuisen soitonopiskelu
1
pepzie
30.11.2011 13:25:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa kaikille tasapuolisesti!

Olen kyräillyt tälläkin keskustelufoorumilla jo jonkun aikaa, mutta vasta nyt sain aikaiseksi ihan rekisteröityäkin tänne. Syykin on: Haluaisin keskustella/kerätä tietoa/kokemuksia aikuisiän soitonopiskelusta. Jostain syystä keskustelupalstan oma haku ei antanut tuloksia aiheesta juuri lainkaan, vaikka tuntuu kyllä aika uskomattomalta, että aihetta ei olisi edes sivuttu jonkin toisen keskustelun yhteydessä. Linkkejä ko. keskusteluihin otetaan mielellään vastaan :)

Itselläni on piiiiitkä kokemus pianon- ja huilunsoitosta. Jonkun verran olen rämpytellyt kitaraa ja bassoakin nuorempana. Olen iät ja ajat (tarkalleen ottaen 18 vuotta) haaveillut sellon soitosta ja tartuin härkää sarvista jokunen kuukausi sitten, eli päätin toteuttaa unelmani. Heti alkuun kuitenkin törmäsin ongelmaan - ja huomasin aika nopeasti, etten ollut ongelmani kanssa yksin. Aikuisen on yllättävän hankala saada pätevää soitonopetusta (tai sitten en vain yksinkertaisesti tiedä mistä sellaista etsiä). Minulla on toki huonosti kokemusta Suomen soitonopetuksesta noin yleensäkin, koska suurimman osan soitonopetuksestani olen saanut ulkomailla asuessani yksityisiltä opettajilta. Musiikkiopistokokemuksenikin ovat niin kaukana menneisyydessä etten muista niistä enää mitään.

En halua rajata keskustelua yhteen soittimeen, joten kaikki aikuisiällä jonkin soittimen aloittaneet voivat aivan vapaasti vastata. Haluaisin tietää, miten/mistä vanhemmat aloittelijat ovat löytäneet pätevää opastusta soittimensa kanssa. Millaisia väyliä musiikin aikuisopiskelijalle on Suomessa tarjolla? Onko yksityisopetus ainoa vaihtoehto?

katriina40
30.11.2011 13:48:36

Olen itse aloittanut soittamisen ihan nuottituntemuksen tasolta vasta liki nelikymppisenä lasten soittoharrastuksen innoittamana. Omalla paikkakunnallani on syksyisin mahdollista ilmoittautua kansalaisopistoon soitonopetukseen. Näin aloitin minäkin. Ensimmäisen huiluni hankin opettajan suosituksen perusteella. Opinnälkä kasvoi ja kun paikkakuntani musiikkiopistossa on aikuislinja, niin seuraavana syksynä sinne jatkamaan. Siitä soitto-opinnot vasta pääsivätkin toden teolla vauhtiin: teoriaa, soittotunteja, yhteissoittoa ja tasosuorituksia. Harjoittelussa säilyy säännöllisyys ja motivaatio, kun opettaja valvoo edistymistä ja osaa vedellä kehittymisen kannalta oikeista naruista. Mielestäni ihminen ei ole koskaan liian vanha toteuttamaan unelmiaan ja oppimaan uutta... Joten nautinnollista uuden oppimista ja soittamisen iloa!

Sergei Fallinen
30.11.2011 14:06:26

kitarapalstal aihetta on ainakin sivuttu:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=205208

vain taito on rajana
AaBeeCee
01.12.2011 19:21:35

Ja tässä Aloittelijat-palstallakin on toista vuotta keskusteltu vanhempana soittamisen aloittamisen iloista ja riemuista:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=191931

Meitä on siis muitakin; tervetuloa remmiin :-)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti