Muusikoiden.net
08.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhoittamisen aloitus.
1
-J.-
03.03.2011 17:35:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikeaa vaikeaa vaikeaa, olen tyhmä enkä tajua.

Muodollisuudet hoidettu.

Eli, hoidetaan suoraan. Ralleja täytys rustata. Nykysin teen rallit bändille suoraan guitar pro muotoon, mutta ketä tuo midi ränkytys tai sysi paskat rse-saundit tyydyttäisi? Ei minua.

Millaisilla vehkeillä saisin välttävän tuloksen äänityksen? Omistan kitara, paskalla äänikortilla varustetun läppärin ja POD 2.0. Mitä tässä vois tehdä kun haluaisi äänittää kitaraa/bassoa ja tehdä rumputräkit, jotta noiden biisien ja ideoiden tallennus olisi a) helpompaa kun ei tarvitsisi näpytellä niin maan perkeleesti b) tuote joka kumpuaa pää-kädet-kitara akselilta olisi realistisemman kuuloinen ja biisistä sais suoraan paremman hajun miltä se kuullostaa. Fiilikset välittyy paremmin.

Auttakaa jos vain osaatte..

Data-enolta saatu fl studiokin muuten löytyy ja kuulin että sillä näitä rumputräkkejä voi jotenkin duunailla, totttakohan tuo puoli?

Akkoi tulee, akkoi menee mut Wrök änd wröll Föäövä!
Ukkovaari
03.03.2011 19:50:29 (muokattu 03.03.2011 20:07:53)

-J.-: Vaikeaa vaikeaa vaikeaa, olen tyhmä enkä tajua.

Muodollisuudet hoidettu.

Eli, hoidetaan suoraan. Ralleja täytys rustata. Nykysin teen rallit bändille suoraan guitar pro muotoon, mutta ketä tuo midi ränkytys tai sysi paskat rse-saundit tyydyttäisi? Ei minua.

Millaisilla vehkeillä saisin välttävän tuloksen äänityksen? Omistan kitara, paskalla äänikortilla varustetun läppärin ja POD 2.0. Mitä tässä vois tehdä kun haluaisi äänittää kitaraa/bassoa ja tehdä rumputräkit, jotta noiden biisien ja ideoiden tallennus olisi a) helpompaa kun ei tarvitsisi näpytellä niin maan perkeleesti b) tuote joka kumpuaa pää-kädet-kitara akselilta olisi realistisemman kuuloinen ja biisistä sais suoraan paremman hajun miltä se kuullostaa. Fiilikset välittyy paremmin.

Auttakaa jos vain osaatte..

Data-enolta saatu fl studiokin muuten löytyy ja kuulin että sillä näitä rumputräkkejä voi jotenkin duunailla, totttakohan tuo puoli?

Kyllä tuolla FL studiolla saa rumpuja tehtyä, joko sitten ite laittamalla vaikka sinne pianoroll:iin eri rumpuosien kohdille (esim. basari, virveli, tomit jne.) tai sitten käyttämällä niitä valmiita rumpujuttuja mitä sieltä löytyy. (en tiedä mikä FL studio sulla on mutta ainakin 8 ja 9 versioissa on noita valmiitakin).

Ja saa tuolla tehtyä bassot, skitat, koskettimet sun muutkin joko väsäämällä näitä pianoroll:iin vetelemällä tai vaikkapa sitten itse soittamalla jos saapi sen skitan, basson ja koskettimet jotenkin vaan yhdistettyä siihen tietsikaan (esim. sähkis kytkettynä mikseriin, mikseristä tietsikan line in liitäntään ja sitä kautta audiota tietsikan FL studioon). Toki sitten löytyy näitä USB-härpättimiä, joihin saa suoraan kitaran tai basson kiinni ja vaan soittaa sitten sitä kautta, niin ja kyllähän rumpujakin voi sinne soittaa joko ns. audiona tai tuomalla vaikka sähkörumpujen mididatan ja käyttämällä sopivaa rumpusettiä mikä FL:sta löytyy.

Tuota FL studiota on ainakin ollut hieman eri versiona eli sellaista perusversiota ja sitten kaikilla höysteillä, hinnaltaan tietysti eri eli perusversio maksaa vähemmän ja kaikilla höysteillä sitten enemmän.

Onhan sitä kaikenlaista tapaa tehdä musaa ja tapoja yhdistää soittimet tietsikaan, yleisimpänä varmaan on esim. jokin multihärpätin kitaralle joka usbilla kiinni ja skitat sisään mutta yhtä hyvin voi yhdistää vaikka siis pienellä mikserillä soittimet kiinni ja tuoda äänet sitä kautta ja hyväksi käyttää FL studiossa olevia efektejä ym.

Tiedä oliko tästä mun vastauksesta mitään hyötyä mutta kirjoitinpa kuitenkin.

Edit: yksi todella kiva apu hommassa on jokin midikiippari, jos ei jaksa vedellä niitä hommia siihen pianorolliin niin voi aina midikiipparilta soittaa jutut sisälle ja vaan korjata sitten hieman jos tekee virheitä jne. (esimerkkinä vaikka se, että midikiipparilla soittaa FL studion virtuaalista syntikkaa ihan vaan ottamalla simpelin otteen vaikkapa C jne. ja äänittää homman, tekee vaikka kerralla jonkun pienen pätkän ja sitten vaan kopsaa sitä pientä pätkää lisää perään ja kasvattaa sitä biisin pituutta jne..

En tiedä millaista kitarasoundia haet mutta, jos sulla on käytettävissä mieleisesi kitaravahvari/kaappi niin monet kyllä tykkää näistä soundit äänityksiin ottaa erillisen mikrofonin kautta kaapaten vaikka mikseriin kautta.

Kirjoittelen lisää jos keksin jotain järkevää, toivottavasti porukat kertoo sulle lisää ja antaa hyviä vinkkejä ja ideoita.

-J.-
03.03.2011 20:20:58

Onhan sitä kaikenlaista tapaa tehdä musaa ja tapoja yhdistää soittimet tietsikaan, yleisimpänä varmaan on esim. jokin multihärpätin kitaralle joka usbilla kiinni ja skitat sisään mutta yhtä hyvin voi yhdistää vaikka siis pienellä mikserillä soittimet kiinni ja tuoda äänet sitä kautta ja hyväksi käyttää FL studiossa olevia efektejä ym.

Miten toi mikserin kautta tuonti tapahtuu? Mites kun oon kuullu tälläisistä ulkoisista äänikorteista. Painotan siis vielä tässä vaiheessa että olen todella ALOTTELIJA! Joskus jotain vetäny reaperille ja audacitylle asetuksilla Kitara - piuha - POD - piuha+adapteri - tietokone. Tällä tulivaa viivettä ja sitten kun pitäs ne rumputräkit saada mukaan samaan...en tajua vaan..

-J.-
03.03.2011 20:25:44 (muokattu 03.03.2011 20:27:25)

http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_6usb.htm

Saanko tollasella mitään aikaan? pitääkse midi kiippari sitten vetää ton läpi vai suoraan omaan porttiin`?

http://www.thomann.de/fi/korg_nano_key_black.htm

Tollanen ok midikiippari`?

Yritän nyt vaan kysellä jos hankintoja jossain vaiheessa tekis, kunhan ymmärtää ensiks kunnolla mite homma pyörii..

Ukkovaari
03.03.2011 20:56:49 (muokattu 03.03.2011 22:49:41)

-J.-: http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_6usb.htm

Saanko tollasella mitään aikaan? pitääkse midi kiippari sitten vetää ton läpi vai suoraan omaan porttiin`?

http://www.thomann.de/fi/korg_nano_key_black.htm

Tollanen ok midikiippari`?

Yritän nyt vaan kysellä jos hankintoja jossain vaiheessa tekis, kunhan ymmärtää ensiks kunnolla mite homma pyörii..

- tuo mikseri vaikuttaa ihan ok (tosin tuohon mikseriin ei ilmeisemmin saa midikiipparia kiinni kun siitä näyttäis puuttuvan ne midiliittimet).
- midikiipparilla tarkoitan sellaista pianokoskettimilla varustettua kosketinta.

Mulla on ainakin siten, että mikseri/tallennin menee omanaan tietsikan Line In liitäntään ja kiippari midipiuhalla tietsikaan (sellainen mid-usb piuha Edirol UM-1ex)

Tosin jos haluan käyttää tuon kiipparini omia ääniä niin kytken sen mikserin kautta tietsikaan.

Esimerkki pelkästä midikiipparista http://www.thomann.de/fi/maudio_oxygen_61_3rd_gen.htm

Sitten löytyy ns. noita muita kosketinsoittimia, joista monista löytyy myös midiominaisuudet lisäksi, näillä siis voi soittaa tuottaa audiota suoraan vaikka mikserin kautta tai sitten tyytyä käyttämään midikiipparina, esimerkki vaikkapa http://www.thomann.de/fi/yamaha_psre423.htm (jos nyt oikein ymmärsin niin tuossa on ns. GM eli General Midi toiminnot eli toimii midikiipparina), lisäksi tuollaisessa on paljon muutakin eli se midi on vain ns. lisänä jos sitä haluaa käyttää.

Kandee vertailla noita eri vaihtoehtoja niin mikserin kuin kiippareiden suhteen ja mennä sen oman tarpeen ja rahavarojen suhteen, parempi pidempään miettiä kuin ostaa liian pienellä harkinnalla.

Ai niin, sellainen, että niitä rumpuja voi hyvinkin ns. soittaa noilla kiippareilla ellei ole varaa ostaa sellaisia erillisiä rumpupädejä esim. sellaisia mitä voi sormilla naputella. Rummut kyllä on kiva tehdä ihan tuolla FL studiolla, jos ei ite halua koskettimilta niitä soittaa midi-datana.

Kysy vaan lisää jos et saanut selvää mun höpötyksestä

Edit: Sellainen asia muuten on hyvä ihan musanteossa huomioida kuin, että jos sävellät skitan tai muun soittimen kanssa ja äänität kitaran osuuden niin kandee käyttää jotain alustavaa rumputaustaa siinä oikeassa tempossa/rytmissä, ihan sen takia, että soittaa skitalla oikeaan tempoon/rytmiin.

Meinaan jos soittaa ekaks kitaralla ja sitten tekee rummut niin voi olla aika työlästä saada rumuja tehtyä jälkikäteen sen kitaran soiton rytmiin. Perustahan rytmille kait voi sanoa olevan rummut ja basso ja kitaran rytmitys tulee näiden mukaan eikä toistepäin (näin siis mun mielipide ja on vähän helpompi kun heti alkuun kitaran komppaus ym. äänittää oikeaan tempoon/rytmiin/timeen).

-J.-
04.03.2011 14:01:50

Esimerkki pelkästä midikiipparista http://www.thomann.de/fi/maudio_oxygen_61_3rd_gen.html

Ohhoh...

Kandee vertailla noita eri vaihtoehtoja niin mikserin kuin kiippareiden suhteen ja mennä sen oman tarpeen ja rahavarojen suhteen, parempi pidempään miettiä kuin ostaa liian pienellä harkinnalla.

Tää on mulla ollu mielessä jo vuoden mitan vaan totta kai ensin teen vertailuja ja kyselyitä ennen kun päätän mihin suuntaan etenen.

Ai niin, sellainen, että niitä rumpuja voi hyvinkin ns. soittaa noilla kiippareilla ellei ole varaa ostaa sellaisia erillisiä rumpupädejä esim. sellaisia mitä voi sormilla naputella. Rummut kyllä on kiva tehdä ihan tuolla FL studiolla, jos ei ite halua koskettimilta niitä soittaa midi-datana.

Eli kokeilun kautta mikä sopii itselle parhaiten.

Edit: Sellainen asia muuten on hyvä ihan musanteossa huomioida kuin, että jos sävellät skitan tai muun soittimen kanssa ja äänität kitaran osuuden niin kandee käyttää jotain alustavaa rumputaustaa siinä oikeassa tempossa/rytmissä, ihan sen takia, että soittaa skitalla oikeaan tempoon/rytmiin.

Klikki? Metronomi?

Ukkovaari
04.03.2011 15:31:36

FL studiossa on metronomi joten kaippa sillä voi tahdistaa kitaransoittoa jos ei halua jotain perusrumpukomppia taustalle.

Nuo heittämäni esimerkit noista koskettimista äkkiseltään poimin. Joten niissä kandee katella mikä ois itselle sopiva esim. tarviiko olla vaikkapa 66 kosketinta vai pärjääkö vähemmällä jne. ja tuo pelkkä midikiippari esimerkissä kun maksoi n. vajaa 200 euroa niin on noita toki halvempiakin, valinnan varaa ainakin löytyy.

En tiedä missä päin asustelet mutta Helsingissä on MusaFazer Itäkeskuksessa ja siellä Outlet-myynti, jossa on ns. vähän normi hinnasta halvemmalla myynnissä kamaa, tosin tuo on siis Outlet-myynti ja hintojahan kannattaa vertailla aina, tuli vaan tämä mieleen kun olet hankkimassa ja jos asustat Helsingissä niin ehkä tuollainenkin vaihtoehto kandee tutkailla.

-J.-
04.03.2011 16:49:28

Joo itä-suomesta päin ollaan nii ei toi niin hyödytä mutta kiitoksia vinkeistä. Pitänee lykätä toi FL Studio koneelle ja kattoo osaisko tota käyttää.

Peoplez
05.04.2011 11:27:46

Ostat jonkun satasen ulkoisen äänikortin ja lyöt kitaran siihen kiinni niin se on siinä. Et tarvitse mitään mikseriä. Tietokoneen sisäisillä perusäänikorteilla en lähtisi tekemään yhtään mitään.

-J.-
12.10.2011 19:58:42

http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm

Mitääntekemätön?

Jeszse
13.10.2011 08:55:34 (muokattu 13.10.2011 08:57:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-J.-: http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm

Mitääntekemätön?

Ei toki. Tolla saa ihan käyttökelposta tavaraa aikaseks. Mä käytän tommosta ku demottelen uudet biisit kotona bändille. Rummut teen hydrogenillä, siirrän ne wavina reaperiin, pistän rummut soimaan ja äänitän ton fastarin kautta kitarat seuraavalle raidalle.

E: Laitan viel kitaravahvistimesta piuhan tohon äänikortin guitar inputiin. Sillä varmistaa sen että ei tuu mitään muuta sinne kitararaidalle. Mulla on myös yks konkkamikki, mut se on tällä hetkellä paskana joten sitä en voi käyttää. Tällä mun tyylillä ei saa mitään huippulaatua aikaseks, mut aina se sen asian on ajanu, että muille jätkille on tullu selväks millanen biisi on kyseessä.

Funkonaut: Hevi paskan uliulia!
-J.-
13.10.2011 11:54:56

Jeszse: Ei toki. Tolla saa ihan käyttökelposta tavaraa aikaseks.

tosta on näköjään tarjolla toi pro versiokin. Saako tolla pienellä budjetin nostolla mitään merkittävää hyötyä? Riippuu tietysti varmaankin paljolti miten käyttää...

Jeszse
13.10.2011 12:40:08

-J.-: tosta on näköjään tarjolla toi pro versiokin. Saako tolla pienellä budjetin nostolla mitään merkittävää hyötyä? Riippuu tietysti varmaankin paljolti miten käyttää...

Onhan tossa prossa vissiin enemmän nappuloita, en oo siihen niin tutustunu. Ainaki siinä on kaks XLR- ja jack-inputtia, ku normissa on yks molempia. Periaatteessa tolla pienemmällä pärjää kotona ihan hyvin.

-J.-
13.10.2011 18:13:53 (muokattu 13.10.2011 20:00:48)

Jeszse: Onhan tossa prossa vissiin enemmän nappuloita, en oo siihen niin tutustunu. Ainaki siinä on kaks XLR- ja jack-inputtia, ku normissa on yks molempia. Periaatteessa tolla pienemmällä pärjää kotona ihan hyvin.

Voitko laittaa jotain ääninäytettä?

Millä sie esim särötät ton sisään menevän kitara saundin?

Jeszse
14.10.2011 13:07:13 (muokattu 14.10.2011 13:11:40)

-J.-: Voitko laittaa jotain ääninäytettä?

Millä sie esim särötät ton sisään menevän kitara saundin?

Niinku yllä sanoin, pistän piuhan vahvistimesta äänikortille, ja kun kotivahvistimena toimii Roland Cube 30, säröt tulee samasta laitteesta.

Tässä on yks kategoriaan kännissä ja läpällä menevä rässiralli, jonka tein joskus päissäni tonne dadaan. http://maihinnousu.net/s/13226 Tää on tehty siis sillä konkkamikkimenetelmällä. Mikki cuben eteen, fast trackille, ja rummut korviin ja soittamaan.

Muistaakseni joku sano et tossa on viel menny panorointikin ihan päin persettä, mut niinku sanottu, kännissä ja läpällä. Toi ei koskaan menny mihinkään muualle ku maihinnousuun. Eikä mene. Ainakaan mun toimesta... Kyl tommosella materiaalilla jo biisit bändille demottelee.

e: Ainoo ongelma mikä mulla on, on se et jos pistän kuulokkeet fast trackiin ni kuuluu niin törkee rätinä ettei voi tehdä mitään. Mut se on varmistettu et vika on mun koneessa, eikä äänikortissa. Teen noi siis sillain, että rummut tulee koneen kaiuttimien kautta, ja en oo löytäny viel sitä nappulaa millä saisin monitoroitua kitarat koneelle. En siis kuule sitä omaa soittoo sillon ku äänitän. Paitsi sen akustisen räminän mikä kielistä lähtee. :) Sulla ei luulis olevan sitä ongelmaa, koska mä oon tosiaan koittanu useammalla äänikortilla ja oon aivan varma että se vika on mun koneessa.

-J.-
14.10.2011 20:34:51

Jeszse: Niinku yllä sanoin, pistän piuhan vahvistimesta äänikortille, ja kun kotivahvistimena toimii Roland Cube 30, säröt tulee samasta laitteesta.

Tässä on yks kategoriaan kännissä ja läpällä menevä rässiralli, jonka tein joskus päissäni tonne dadaan. http://maihinnousu.net/s/13226 Tää on tehty siis sillä konkkamikkimenetelmällä. Mikki cuben eteen, fast trackille, ja rummut korviin ja soittamaan.

Muistaakseni joku sano et tossa on viel menny panorointikin ihan päin persettä, mut niinku sanottu, kännissä ja läpällä. Toi ei koskaan menny mihinkään muualle ku maihinnousuun. Eikä mene. Ainakaan mun toimesta... Kyl tommosella materiaalilla jo biisit bändille demottelee.

e: Ainoo ongelma mikä mulla on, on se et jos pistän kuulokkeet fast trackiin ni kuuluu niin törkee rätinä ettei voi tehdä mitään. Mut se on varmistettu et vika on mun koneessa, eikä äänikortissa. Teen noi siis sillain, että rummut tulee koneen kaiuttimien kautta, ja en oo löytäny viel sitä nappulaa millä saisin monitoroitua kitarat koneelle. En siis kuule sitä omaa soittoo sillon ku äänitän. Paitsi sen akustisen räminän mikä kielistä lähtee. :) Sulla ei luulis olevan sitä ongelmaa, koska mä oon tosiaan koittanu useammalla äänikortilla ja oon aivan varma että se vika on mun koneessa.

Aiiiivan siulla on toi combo. Toi ois kätsä toi kuulokeliitäntä jos omistas combon jossa toi olisi

Goswin
13.11.2011 18:12:05

Nostoa... Mulla on läppäris Lexicon Omega ja pöytäkonees E-mu 1212m ja softana Reaper. Ensin joku rumpubiitti päälle loistavasta Zoom- multimuljuttimesta ja siitä eka raita. Sen rinnalle sitten vaikka bassoraita, ja sen rinnalle kitaraa. Menee ihan linjaan ja riipperissäkin jotain efektejä jollei muita halua käyttää. Sitten poistetaan rumpuraita ja mikitetään rummut, kuunnellaan vaikka bassoraitaa ja vedetään uusi ja oikea rumpuraita. Stereoparillakin saa jo jotain aikaan kun kokeilee. Tämmöstä pelinpitoo meilläpäi.

Blues is the rule!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti